Gå til innhold

Kvinner: Burka/Niqab forbud?


AnonymBruker

anonym undersøkelse  

63 stemmer

  1. 1. Synes du Burka/Niqab burde bli forbudt?

    • Ja
      49
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Nei, sammenligne med diktatur er å overdrive fælt. Dette går på sikkerhet og kvinnesyn. Ytringsfrihet gjelder så lenge ingen blir redde eller støtet av det. 70% av befolkningen ønsket mer kameraovervåking til bekjempelse av kriminalitet i en spørreundersøkelse gjort tidligere i år. Dessuten er lovverket urettferdig, da finlandshette er ulovlig i offentlighet og burka/niqab er lov. Jeg har ikke sagt at alle konservative muslimer bruker burka/niqab, men de som går med burka/niqab er kun konservative muslimer. ingen liberale med andre ord.

Anonymous poster hash: d006f...21f

Lovverket er ikke urettferdig. Lovverket har bare ikke rukket å ta stillibg til disse plaggene, da de ikke har vært ibruk her tidligere. Nå kommer en lovendring, som flertallet ser ut til å kunne argumentere for.

Og den tar ikke utgangspunkt i "våre verdier" men i rent praktiske hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de absolutt har behovet for å stenge seg ute av det norske samfunnet kan de reise til et land med sharialover.

Anonymous poster hash: 5c817...584

Det er ikke dette det handler om for dem det gjelder, og da trenger man ikke tillegge dem slike motiver heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de andre allerede har sagt det. Men grunnet identitetsmessige grunner. Vil på en måte vite hvem jeg snakker med når det kommer til fjes.

Så Abaya og Hijab er jeg ikke direkte imot. Burka og Niqab derimot, jepp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at alle konservative muslimer bruker burka/niqab, men de som går med burka/niqab er kun konservative muslimer. ingen liberale med andre ord.

Anonymous poster hash: d006f...21f

Har du belegg for å hevde dette? For det vil jeg hevde at du ikke har.

Man kan fint være både progressiv og teologisk liberal på mange områder innen religionens rammeverk, selv om man velger å ikle seg heldekkende plagg...

Edit: Spesielt hvis plagget er trukket ned over hodet på en og man velger å underkaste seg dette for å oppnå større frihet i den situasjonen man er i.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dette det handler om for dem det gjelder, og da trenger man ikke tillegge dem slike motiver heller...

Nå sikter jeg til dem som på død og liv skal vralte rundt i burka/niqab. Eneste poenget med plagget er kvinnediskriminering. Da kan de heller reise til et land hvor de får oppfylt det kravet.

Anonymous poster hash: 5c817...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall på offentlig sted.

De kan gjerne sitte rundt i hjemmene sine og være så tildekket som de bare orker, sammen med familie og slekt, mens de drikker te. Men å rusle rundt med det i byen og forvente å få gå inn i butikker og banker, der det kan forekomme ran... De må akseptere at det ikke er ok.

Enig. Hjemme kan de gå med burka/niqab, men ute i offentlighet behøves det å vise hvem man er:

Eksempel 1

Du leverer barna i barnehagen til en niqabkledd dame og de begynner å grine. Føler du deg trygg på overlate barna dine i hennes hender?

Eksempel 2

En venn havner på psykriatrisk eller vanlig sykehus og blir mottatt av en sykepleier man kun ser 2 mørke øyne. Blir vennen din mer stresset?

Eksempel 3

Du går på videregående med en i klassen med burka, dere prater sammen hver dag, men du har aldri sett øynene hennes engang. kjenner dere hverandre?

Eksempel 4

En bombe går av og alle er synlige, bortsett fra 2 kvinner med niqab. Hvem mistenker du?

Eksempel 5

3 personer begår ett ran iført burkaer med pistoler. Eneste bevis politiet har er at det er 3 personer, svarte burkaer og pistoler. Burde det bli ulovlig å bruke burka/niqab offentlig?

Anonymous poster hash: d006f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sikter jeg til dem som på død og liv skal vralte rundt i burka/niqab. Eneste poenget med plagget er kvinnediskriminering. Da kan de heller reise til et land hvor de får oppfylt det kravet.

Anonymous poster hash: 5c817...584

Og jeg vil si du uttaler deg ganske så diskriminerende, selv. Stein i glasshus har aldri vært en god idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Hjemme kan de gå med burka/niqab, men ute i offentlighet behøves det å vise hvem man er:

Eksempel 1

Du leverer barna i barnehagen til en niqabkledd dame og de begynner å grine. Føler du deg trygg på overlate barna dine i hennes hender?

Eksempel 2

En venn havner på psykriatrisk eller vanlig sykehus og blir mottatt av en sykepleier man kun ser 2 mørke øyne. Blir vennen din mer stresset?

Eksempel 3

Du går på videregående med en i klassen med burka, dere prater sammen hver dag, men du har aldri sett øynene hennes engang. kjenner dere hverandre?

Eksempel 4

En bombe går av og alle er synlige, bortsett fra 2 kvinner med niqab. Hvem mistenker du?

Eksempel 5

3 personer begår ett ran iført burkaer med pistoler. Eneste bevis politiet har er at det er 3 personer, svarte burkaer og pistoler. Burde det bli ulovlig å bruke burka/niqab offentlig?

Anonymous poster hash: d006f...21f

Alle disse tingene er gode grunner for å regulere bruken av slike plagg.

Dette vet jo også de som kommer fra områder der disse plaggene er i bruk og kvinnen faktisk straffes/møter reelle konsekvenser dersom hun IKKE går i dem.

At man da skal bli sjokkert over at bruken av slike plagg reguleres annerledes i et samfunn som er bygd opp annerledes, bør ikke være noe sjokk for dem. Bruken er jo allerede strengt regulert.

Man endrer bare "Du skal" til "Du skal ikke" fordi dette er hensiktsmessig i det samfunnet man ferdes i.

De som lever i områder der bruken er regulert til "Du skal" forteller jo også at bruken regulerer deres muligheter til å gjøre alle disse tingene som står nevnt over her. Av samme årsaker som det hindrer dem her.

Samfunnets normer i disse områdene legger opp til å kontrollere både menn OG kvinner. Man plasserer dem i roller og ber dem fylle disse. Så fokuset på kvinneundertrykkelse er skjevt.

Hele samfunnet og infrastrukturen vil lide under et regime der bare halve befolkningen kan være i inntekstbringende aktivitet, fordi den andre halvdelen er pålagt å bære plagg som hindrer deres deltagelse i arbeidsliv og mulighetene til å bevege seg fritt.

Det går sikkert greit med samfunnsøkonomien når man har et hav å pumpe opp olje fra, mens resten av verden kjører rundt i biler og bruker motorer og maskiner som går på petroleumsprodukter... Men ellers ikke.

Når det er sagt ville jeg hatt like store problemer med å levere fra meg et barn i barnehagen/etter skolen til en forelder som jeg ikke kunne se ansiktet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel 1

Du leverer barna i barnehagen til en niqabkledd dame og de begynner å grine. Føler du deg trygg på overlate barna dine i hennes hender?

Eksempel 2

En venn havner på psykriatrisk eller vanlig sykehus og blir mottatt av en sykepleier man kun ser 2 mørke øyne. Blir vennen din mer stresset?

Eksempel 3

Du går på videregående med en i klassen med burka, dere prater sammen hver dag, men du har aldri sett øynene hennes engang. kjenner dere hverandre?

Anonymous poster hash: d006f...21f

Eksempel 1. omgås i de landene der plaggene benyttes ved at kvinnen tar av seg ansiktssløret innendørs, sammen med barna.

Eksempel 2. omgås ved at det er avdelinger kun for kvinner der man ikke trenger å være tildekket innendørs.

Eksempel 3. vil ikke være en situasjon, ettersom du vil ha sett veninnen privat uten sløret og kvinner ikke studerer sammen med menn.

Slik er ikke vårt samfunn organisert, og da må bruken av plaggene reguleres annerledes.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de andre allerede har sagt det. Men grunnet identitetsmessige grunner. Vil på en måte vite hvem jeg snakker med når det kommer til fjes.

Så Abaya og Hijab er jeg ikke direkte imot. Burka og Niqab derimot, jepp.

hijab er rensligere hvis man jobber med mat eller på sykehus siden det finnes mange bakterier og skitt i håret. i tillegg slipper en å få hår i maten :arwen:

Anonymous poster hash: d006f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det er kult og et forbud krenker alle sin frihet. Det er en bakdør for fascisme. Et forbud blir heller ikke gjøre noe med kvinne- (og manne-)undertrykking i det hele tatt.

Eneste poenget med plagget er kvinnediskriminering.


Anonymous poster hash: 5c817...584

Men hva oppnår man med å innskrenke alle sin frihet? :lete:

Endret av Neitilslips
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall på offentlig sted.

De kan gjerne sitte rundt i hjemmene sine og være så tildekket som de bare orker, sammen med familie og slekt, mens de drikker te. Men å rusle rundt med det i byen og forvente å få gå inn i butikker og banker, der det kan forekomme ran... De må akseptere at det ikke er ok.

Klart, hjemme må de gjerne vikle seg inn i tepper fra topp til tå om de vil, men ikke ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man burde la disse damene være i fred nå jeg. Har sett mye verre enn niqab. Ang. kvinnediskriminering og hva ikke, er en annen diskusjon syntes heller at man skal spørre de som bruker niqaben om hvorfor de velger å gå med det. Slik som jeg har forstått er det vell slik at de kan vise ansiktet for sikkerheten hvis det skulle være noe osv. Som f. eks flyplasser, banker. Så jeg er ikke imot det i hvertfall, folk skal få lov til å kle seg som de vil. Ingen sier noe om jenter/kvinner som er halvnakene ute i gatene så hvorfor i all verden skal alle fly på disse damene som velger å kle seg, dekke seg til og ikke vise sin pryd for hele verden, når de heller vil spare det for sine egne?



Anonymous poster hash: 29e3d...439
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hijab er rensligere hvis man jobber med mat eller på sykehus siden det finnes mange bakterier og skitt i håret. i tillegg slipper en å få hår i maten :arwen:

Anonymous poster hash: d006f...21f

Bare hvis det er en del av arbeidsantrekket som sendes til vask sammen med resten av antrekket.

Bruker man private sjal til hijab, er det ingen garati for hvor hygienisk dette er. Heller tvert imot.

Det er derfor man har arbeidsantrekk for de ansatte som sendes til fellesvaskeri i slike jobbsituasjoner.

Så sånn sett er ikke hygiene et argument for å benytte hijab i institusjoner og storkjøkken. Forøvrig så har man allerede hetter og hårnett til bruk på slike arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk få gå slik som de vil. Så lenge de ikke prøver å tvinge andre folk til å gå med det, så kan vel vi andre respektere at de ikke vil gå som oss? Folk har forskjellig kultur og religion og slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man burde la disse damene være i fred nå jeg. Har sett mye verre enn niqab. Ang. kvinnediskriminering og hva ikke, er en annen diskusjon syntes heller at man skal spørre de som bruker niqaben om hvorfor de velger å gå med det. Slik som jeg har forstått er det vell slik at de kan vise ansiktet for sikkerheten hvis det skulle være noe osv. Som f. eks flyplasser, banker. Så jeg er ikke imot det i hvertfall, folk skal få lov til å kle seg som de vil. Ingen sier noe om jenter/kvinner som er halvnakene ute i gatene så hvorfor i all verden skal alle fly på disse damene som velger å kle seg, dekke seg til og ikke vise sin pryd for hele verden, når de heller vil spare det for sine egne?

Anonymous poster hash: 29e3d...439

Jeg syns det største ankepunktet mot dette korstoget man har mot "kvinneundertrykkende" religiøse klesplagg er at man går løs på dem man mener er offeret.

Det er som å gå til en som ble slått med på åpen gate og anklage vedkommende, fordi vold ikke skal forekomme.

Så ja, jeg er helt enig med deg i at man bør la disse damene få være i fred og slutte å stigmatisere dem.

Om noe bør man jo heller gå etter imamene og presteskapet og sette spørsmålstegn ved praksisen og stille kravene til dem som "håndhever" de religiøse bestemmelsene..

Det hjelper lite å plage dem som må innordne seg og bøtelegge dem. Spesielt hvis man tar dem for noe man mener de ikke er skyld i selv...

Det er ikke klesplagget som er undertrykkende. Det er intellektene bak klesplagget.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La nå folk få gå slik som de vil. Så lenge de ikke prøver å tvinge andre folk til å gå med det, så kan vel vi andre respektere at de ikke vil gå som oss? Folk har forskjellig kultur og religion og slik er det bare.

Om de ber oss andre om å ta på oss reigiøse hodeplagg eller ikke, er ikke saken. Saken er heller ikke om de skal få kle seg som de vil. Saken er hvorfor, eller hvorfor ikke, man mener bruken bør lovreguleres i offentlig rom.

Hvis argumentet skal være at man ikke vil at andre skal tvinges til å bruke dette, er det jo absolutt grunner som taler for å forby en over-head abaya brukt sammen med niqab.

Det er ikke slik at kvinnene selv kom på at dette var haute couture...

Edit: Men når det er sagt (for å avklare hva jeg mener), så synes ikke jeg at et samfunn skal bedrive den typen kulturimperialisme overfor andre.

Det er nemlig heller ikke sånn at de liberale taler for alle muslimer. Noen går faktisk med dette plagget ut fra en egen overbevisning. Da er det ikke Statens rolle å komme å si at de ikke får lov til å praktisere det de tror på. Det må være andre hensyn som ligger til grunn for et forbud enn at man "ikke ønsker å gjøre det samme selv."

Om man er uenige om en religiøs praksis er ikke lovendringer veien å gå. Da beveger man seg bort fra demokrati som styreform.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et forbud.

Særlig fordi de tvinger barna sine til å bruke religiøse klær fra de er veldig unge, og etter hvert blir det mye strengere så barna ikke får være med på aktiviteter som norske barn driver med, som turn, volleyball og så videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et forbud.

Særlig fordi de tvinger barna sine til å bruke religiøse klær fra de er veldig unge, og etter hvert blir det mye strengere så barna ikke får være med på aktiviteter som norske barn driver med, som turn, volleyball og så videre.

Men dette er jo ikke tilfellet.

Ikke tvinges de heller. De blir påkledd og vennes til det. Det er noe annet enn tvang.

Ungene sosialiseres inn i det.

Men at de ikke får være med på aktiviteter er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det største ankepunktet mot dette korstoget man har mot "kvinneundertrykkende" religiøse klesplagg er at man går løs på dem man mener er offeret.

Det er som å gå til en som ble slått med på åpen gate og anklage vedkommende, fordi vold ikke skal forekomme.

Så ja, jeg er helt enig med deg i at man bør la disse damene få være i fred og slutte å stigmatisere dem.

Om noe bør man jo heller gå etter imamene og presteskapet og sette spørsmålstegn ved praksisen og stille kravene til dem som "håndhever" de religiøse bestemmelsene..

Det hjelper lite å plage dem som må innordne seg og bøtelegge dem. Spesielt hvis man tar dem for noe man mener de ikke er skyld i selv...

Det er ikke klesplagget som er undertrykkende. Det er intellektene bak klesplagget.

Personlig kunne jeg ikke brydd meg noe mindre. De som benytter seg av det er jo unge kvinner. Og ikke minst så ser de ut som de har fått inn sin versjon av feminsme, i den forstand at de ikke vil la seg undertrykke av samfunnet, som prøver å ikle dem i vestlige klær, magasiner, dra seg av hijaben og nådagens mote om det er et ord? haha. De føler seg frigjort av samfunnet når de har på seg de klærne fordi samfunnet ikke kan hersje med dem. Og hvis man skal få forbud mot dette, så frigjør det dem ikke? Heller 'undertrykker' det dem, ifølge dem. Dette skriver jeg utefra de kvinnene jeg har snakket med. De som ønsker å gå med det, by all means do it! It doesn't harm me by any means, shape or form. En annen ting som er verdt å merke seg itillegg er at majoriteten av muslimske lærde ikke mener det er påbudt for kvinner å benytte seg av plagget, mens andre mener det er påbudt. Så det går jo begge veier, spørs hvilke meninger og tolkninger man velger å benytte seg av. =)

Anonymous poster hash: 29e3d...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...