Gå til innhold

Kvinner er mer voldelige mot sin partner enn menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne videoen viser jo ingenting av hva som skjedde før dette. Kanskje han har brukt psykisk vold helt til det rant over for henne?

Endret av Evel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tilleggsspørsmål:

kan det tenkes at dette er grunnen til at så mange menn "forsvinner" eller tar selvmord? Noen som har tanker eller gode rapporter på det?



Anonymous poster hash: a34c5...841
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen viser jo ingenting av hva som skjedde før dette. Kanskje han har brukt psykisk vold helt til det rant over for henne?

Hva har skjedd med "vold er aldri løsningen på problemer". Bare fordi noen snakker stygt om deg betyr det ikke at du kan gå å denge løs på de fordet. Eller leser jeg deg rett i at du støtter vold sålenge man har blitt utsatt for det du kaller "psykisk vold"?

Anonymous poster hash: 2f338...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg antar at dette en toneangivende for hvorfor det finnes såpass høye mørketall hva kvinner som utøver vold mot menn angår. I tillegg vil det ikke forundre meg at det finnes kvinner der ute som er så utspekulert at de hevder å ha blitt utsatt for vold i en eller annen form i partnerskap, til tross for at det faktisk aldri har funnet sted. Og disse kvinnene gjør dette kun for å høste medlidenhet, trøst, og oppmerksomhet, samt sverte en manns omdømme.

Det finnes helt sikkert. Men jeg syns det er viktig at det som ligger bak kommer fram også. Jeg dyttet eksen, og det skjedde etter lang tids provosering, manipulering og psykisk vold fra hans side. Ingen har sett alt han har gjort mot meg bak hjemmets 4 vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dyttet eksen en gang. Er det vold? Teller det ikke at han drev med psykisk vold og manipulering over flere år?

Vold mot kvinner blir ikke tatt alvorlig. Spesielt psykisk vold.

Vold mot kvinner blir da tatt alvorlig? Er du ei kvinne som får en hånd på deg her i min omgangskrets, så hadde typen din vært ille ute.

Vold mot menn er dermimot noe som ikke taes alvorlig, ettersom det uansett ikke "gjør vondt", og for å være ærlig trur jeg kvinner kan være mye flinkere med psykisk vold enn det menn er hvis man uansett skal sammenligne dem. Se på barnestadiet f.eks, der er da mobbing ganske tydelig forskjellig fra mobbing mellom gutter og gutter og kvinner og kvinner. Menn mobber med fysisk mobbing, mens kvinner går på det mentale og mobber mentalt og psykisk.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsspørsmål:

kan det tenkes at dette er grunnen til at så mange menn "forsvinner" eller tar selvmord? Noen som har tanker eller gode rapporter på det?

Anonymous poster hash: a34c5...841

Selvsagt kan det det. Nå er dette et svært sensitivt tema som gjør det vanskelig å forske på, men en studie fra USA viser at langt flere mennesker har tatt sine liv grunnet relasjonsvold enn partnerdrap til sammen. Nå vet vi også at psykisk vold ofte er den som oppleves verst, jmf. artikkelen absyntia linket til tidligere, samt NIBR studien.

http://www.mediaradar.org/docs/Davis-DomesticViolenceRelatedDeaths.pdf

When domestic violence-related suicides are combined with domestic violence homicides, the total numbers of domestic violence-related deaths are higher for males than females. This paper recommends that to understand the broad scope and tragic impact of domestic violence, further research is needed concerning domestic violence-related suicide.

Anonymous poster hash: 2ddad...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har skjedd med "vold er aldri løsningen på problemer". Bare fordi noen snakker stygt om deg betyr det ikke at du kan gå å denge løs på de fordet. Eller leser jeg deg rett i at du støtter vold sålenge man har blitt utsatt for det du kaller "psykisk vold"?

Anonymous poster hash: 2f338...0da

Jeg støtter ikke vold. Det har jeg aldri gitt uttrykk for. Men jeg kan forstå at det renner over for et menneske som er blitt presset til det ytterste. Du må oppleve det selv for å forstå hvordan det er. Og det håper jeg virkelig at du slipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold mot kvinner blir da tatt alvorlig? Er du ei kvinne som får en hånd på deg her i min omgangskrets, så hadde typen din vært ille ute.

Vold mot menn er dermimot noe som ikke taes alvorlig, ettersom det uansett ikke "gjør vondt".

Jeg snakker om psykisk vold. Den usynlige volden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om psykisk vold. Den usynlige volden.

Jeg redigerte posten, slik at den også tar for seg den "usynlige volden".

"Vold mot menn er dermimot noe som ikke taes alvorlig, ettersom det uansett ikke "gjør vondt", og for å være ærlig trur jeg kvinner kan være mye flinkere med psykisk vold enn det menn er hvis man uansett skal sammenligne dem. Se på barnestadiet f.eks, der er da mobbing ganske tydelig forskjellig fra mobbing mellom gutter og gutter og kvinner og kvinner. Menn mobber med fysisk mobbing, mens kvinner går på det mentale og mobber mentalt og psykisk. "

-Timza

Jeg var litt av en raring som yngre, og stengte meg selv inne pga ting jeg ikke skal gå inn på, og jeg husker at det var mobbing fra jentene som stakk dypest, og ikke fra guttene som uansett var noe jeg kunne forsvare meg imot da jeg var ganske sterk, så der stoppet jeg mobbingen selv - og ikke gjennom vold. Det var nok å legge guttene i bakken og holde dem fast, og vise dem på den måten at hvis jeg ville så hadde jeg også vunnet en voldelig slosskamp.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg redigerte posten, slik at den også tar for seg den "usynlige volden".

"Vold mot menn er dermimot noe som ikke taes alvorlig, ettersom det uansett ikke "gjør vondt", og for å være ærlig trur jeg kvinner kan være mye flinkere med psykisk vold enn det menn er hvis man uansett skal sammenligne dem. Se på barnestadiet f.eks, der er da mobbing ganske tydelig forskjellig fra mobbing mellom gutter og gutter og kvinner og kvinner. Menn mobber med fysisk mobbing, mens kvinner går på det mentale og mobber mentalt og psykisk. "

-Timza

Dette er faktisk et stort problem som fagfeltet først nå evner å ta tak i. Både Olweus og Roland har kritisert begrepsforståelsen av mobbing (det sies at gutter mobber og mobbes mest). Jenter bare bitcher og fryser ut jenter. Konsekvensene av sistnevnte kan være like ille som den "tradisjonelle" mobbingen gutter står for. Psykisk vold og antisosial atferd kan ha minst like store konsekvenser som fysisk vold. Dessverre har vi hengt oss opp i en svært begrenset voldsforståelse.

Anonymous poster hash: 2ddad...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg redigerte posten, slik at den også tar for seg den "usynlige volden".

"Vold mot menn er dermimot noe som ikke taes alvorlig, ettersom det uansett ikke "gjør vondt", og for å være ærlig trur jeg kvinner kan være mye flinkere med psykisk vold enn det menn er hvis man uansett skal sammenligne dem. Se på barnestadiet f.eks, der er da mobbing ganske tydelig forskjellig fra mobbing mellom gutter og gutter og kvinner og kvinner. Menn mobber med fysisk mobbing, mens kvinner går på det mentale og mobber mentalt og psykisk. "

-Timza

Jeg var litt av en raring som yngre, og stengte meg selv inne pga ting jeg ikke skal gå inn på, og jeg husker at det var mobbing fra jentene som stakk dypest, og ikke fra guttene som uansett var noe jeg kunne forsvare meg imot da jeg var ganske sterk, så der stoppet jeg mobbingen selv.

Det er trist du opplevde det, og jeg håper du har fått bearbeid dette. Jeg har selv opplevd mobbing, men det traff meg ikke slik som psykisk vold fra eksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke vold. Det har jeg aldri gitt uttrykk for. Men jeg kan forstå at det renner over for et menneske som er blitt presset til det ytterste. Du må oppleve det selv for å forstå hvordan det er. Og det håper jeg virkelig at du slipper.

Det du tar opp her....

Om en kvinne ikke er bevisst at hun faktisk mishandler sin mann (dytting, dasking, kjefting etc) så kan hun faktisk presse han til å slå. Da er jo situasjonen snudd på hodet, og han blir da mishandleren?

Kanskje kvinner burde bevisstgjøres i hva som er vold? Hva synes du?

Anonymous poster hash: a34c5...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist du opplevde det, og jeg håper du har fått bearbeid dette. Jeg har selv opplevd mobbing, men det traff meg ikke slik som psykisk vold fra eksen.

Etter at jeg fikk stoppet mobbingen ved å vise at jeg var sterkest, så gikk dette over av seg selv, og de som stod på sidelinjen som aldri hadde deltok kom inn og berømmet meg for at jeg hadde stått opp for meg selv, og de ble selvfølgelig mine nye venner - noen av de som ble mine venner var faktisk de som var med på mobbingen, men da kun pga de fulgte en annen "leder" og mobbet kun pga det var greit siden lederen gjorde det. Med det stoppet også mobbing fra jenter, ettersom en gutt med en stor vennegjeng automatisk får status fra jentene.

Du svarte uansett ikke til selve problemstillingen hvor du mer eller mindre påstår at vold mot kvinner ikke taes seriøst - noe du jo ser jeg ikke er enig i.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du tar opp her....

Om en kvinne ikke er bevisst at hun faktisk mishandler sin mann (dytting, dasking, kjefting etc) så kan hun faktisk presse han til å slå. Da er jo situasjonen snudd på hodet, og han blir da mishandleren?

Kanskje kvinner burde bevisstgjøres i hva som er vold? Hva synes du?

Anonymous poster hash: a34c5...841

Det er jo dette som er den logiske bristen. Kvinner kan bli presset til å slå og være voldelig der volden egentlig ikke er så farlig pga det ikke gjør vondt, men når kvinnen bruker psyksik krigsføring til den grad at det snapper for mannen til at han blir voldelig, så vil alt falle på mannen - han er den slemme, den som må bures inne og straffes for handlingen, selv om det kanskje i realiteten er han som er blitt psykisk mishandlet over flere år til det rett og slett rant over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det finnes helt sikkert. Men jeg syns det er viktig at det som ligger bak kommer fram også. Jeg dyttet eksen, og det skjedde etter lang tids provosering, manipulering og psykisk vold fra hans side. Ingen har sett alt han har gjort mot meg bak hjemmets 4 vegger.

Selvsagt, det har du helt rett i. Det er alltid minst to sider av en sak, og man skal derfor utvise stor forsiktighet før man begynner å falle dom. Vold består av adskillig flere komponenter enn bare den fysiske utøvelsen av det - selv om den fysiske er den mest iøynefallende fordi det er den som etterlater konkrete spor i form av blåflekker, kloremerker, brister, brudd osv. Den psykiske derimot er den man som utenforstående ikke ser - og det er derfor den er så grusom (all vold er grusom, og jeg nekter å relativere vold, bare for å ha det sagt). Hadde jeg møtt deg med en blåflekk forårsaket av vold, så hadde jeg hatt lettere for å forstå på et følelsesmessig plan hvilke fysiske smerter du gjennomgikk - da jeg selv har hatt blåflekker. Hadde du derimot fortalt at du ble utsatt for manipulering, provokasjon, og psykisk vold, ville jeg ha kunne forstått deg på et rasjonelt nivå, men ikke fra det følelsesmessige - da jeg selv ikke har opplevd slikt. Jeg evner altså ikke å utvise empatisk forståelse fordi jeg selv aldri har opplevd det du forteller meg.

I de tilfellene med de tre mennene jeg nevnte, kan jeg med relativ stor sikkerhet si at den ene har sitt på det tørre, da han og jeg var sammen i over fire år og jeg kjenner han veldig godt. Selvsagt kranglet vi, men han var aldri ufin eller voldelig - hverken fysisk eller psykisk.

Forøvrig, selv om det bare er virtuelt, så sender jeg deg en trøsteklem for det du opplevde i ditt forhold. Jeg håper du er kommet deg langt vekk fra dette utysket av en mann - han fortjener ikke noen som deg, og du fortjener noen adskillig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tar opp her....

Om en kvinne ikke er bevisst at hun faktisk mishandler sin mann (dytting, dasking, kjefting etc) så kan hun faktisk presse han til å slå. Da er jo situasjonen snudd på hodet, og han blir da mishandleren?

Kanskje kvinner burde bevisstgjøres i hva som er vold? Hva synes du?

Anonymous poster hash: a34c5...841

Kjefting i seg selv ser jeg ikke som vold. Alle kjefter. Spørsmålet er hvordan det blir gjort. Men hva med hvordan en partner oppfører seg med psykisk vold og skal ha det til at alt du sier og gjør er manipulering av han når alt du forsøkte var å finne ut av problemet? Kanskje menn også burde bevisstgjøres hva deres handlinger fører til, en nedbrutt partner som ender med å vurdere selvmord fordi hun ikke blir hørt og bevisst fortsatt latterliggjort og manipulert?

Dette temaet er så komplekst og vanskelig at det blir for enkelt å kjøre en generell debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter at jeg fikk stoppet mobbingen ved å vise at jeg var sterkest, så gikk dette over av seg selv, og de som stod på sidelinjen som aldri hadde deltok kom inn og berømmet meg for at jeg hadde stått opp for meg selv, og de ble selvfølgelig mine nye venner - noen av de som ble mine venner var faktisk de som var med på mobbingen, men da kun pga de fulgte en annen "leder" og mobbet kun pga det var greit siden lederen gjorde det. Med det stoppet også mobbing fra jenter, ettersom en gutt med en stor vennegjeng automatisk får status fra jentene.

Du svarte uansett ikke til selve problemstillingen hvor du mer eller mindre påstår at vold mot kvinner ikke taes seriøst - noe du jo ser jeg ikke er enig i.

Det er fordi dette temaet er veldig sårt for meg, og at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få til å ordlegge det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, det har du helt rett i. Det er alltid minst to sider av en sak, og man skal derfor utvise stor forsiktighet før man begynner å falle dom. Vold består av adskillig flere komponenter enn bare den fysiske utøvelsen av det - selv om den fysiske er den mest iøynefallende fordi det er den som etterlater konkrete spor i form av blåflekker, kloremerker, brister, brudd osv. Den psykiske derimot er den man som utenforstående ikke ser - og det er derfor den er så grusom (all vold er grusom, og jeg nekter å relativere vold, bare for å ha det sagt). Hadde jeg møtt deg med en blåflekk forårsaket av vold, så hadde jeg hatt lettere for å forstå på et følelsesmessig plan hvilke fysiske smerter du gjennomgikk - da jeg selv har hatt blåflekker. Hadde du derimot fortalt at du ble utsatt for manipulering, provokasjon, og psykisk vold, ville jeg ha kunne forstått deg på et rasjonelt nivå, men ikke fra det følelsesmessige - da jeg selv ikke har opplevd slikt. Jeg evner altså ikke å utvise empatisk forståelse fordi jeg selv aldri har opplevd det du forteller meg.

I de tilfellene med de tre mennene jeg nevnte, kan jeg med relativ stor sikkerhet si at den ene har sitt på det tørre, da han og jeg var sammen i over fire år og jeg kjenner han veldig godt. Selvsagt kranglet vi, men han var aldri ufin eller voldelig - hverken fysisk eller psykisk.

Forøvrig, selv om det bare er virtuelt, så sender jeg deg en trøsteklem for det du opplevde i ditt forhold. Jeg håper du er kommet deg langt vekk fra dette utysket av en mann - han fortjener ikke noen som deg, og du fortjener noen adskillig bedre.

Han sparket jeg ut tilslutt. Takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi dette temaet er veldig sårt for meg, og at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få til å ordlegge det jeg har erfart.

Det vil alltid finnes en kvinne som er blitt psykisk misshandlet av sin mann på lik linje som det er menn som er blitt psykisk misshandlet av sin kvinne. Tingen er jo at media oftere tar for seg kvinnen i offerrollen fremfor menn, og det kan man jo egentlig også forstå. Som mann er det et nederlag å innrømme at man er blitt psykisk misshandlet av ei kvinne. Vi skal jo være de sterkeste, de som aldri gråter, og de som skal støtte opp under samme hva det er - bærebjelken om du vil, så da vil det også naturlig nok være flere menn som er på den mørke siden av statestikken.

Du skal uansett ha creds for at du klarte å komme deg ut av et slikt forhold, men jeg håper at du ser at verden ikke er svart/hvit av den grunn. De fleste mennesker er faktisk gode og oppegående og er ikke slik som din ex-mann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefting i seg selv ser jeg ikke som vold. Alle kjefter. Spørsmålet er hvordan det blir gjort. Men hva med hvordan en partner oppfører seg med psykisk vold og skal ha det til at alt du sier og gjør er manipulering av han når alt du forsøkte var å finne ut av problemet? Kanskje menn også burde bevisstgjøres hva deres handlinger fører til, en nedbrutt partner som ender med å vurdere selvmord fordi hun ikke blir hørt og bevisst fortsatt latterliggjort og manipulert?

Dette temaet er så komplekst og vanskelig at det blir for enkelt å kjøre en generell debatt.

Jeg er TS

Jeg merker at dette er personlig for deg og det muligens trigger noe hos deg. Kanskje dette ikke er tråden for deg? For denne gangen vil jeg veldig gjerne debattere kvinners vold mot menn, ikke motsatt, selv om jeg annerkjenner problemet, og det får også stor plass i samfunnsdebatten. Voldsutsatte menn blir oversett i stor grad, jeg vil at tråden skal handle om de.

Anonymous poster hash: a34c5...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...