Gå til innhold

Hvor mye på lappen?


Fiolinisten

Anbefalte innlegg

Jeg betalte 22 000 kr, da med rundt 4 ekstra kjøretimer i tillegg til minimumskravet. Langkjøring, forbikjøring, glattkjøring, leie av bil til selve oppkjøringen, oppkjøringen... Pengene går fort. Øvelseskjør så mye du kan utenom! Et annet tips: ta teorien MED EN GANG du begynner å øvelseskjøre. I de fleste byer må man vente minst 2 mnd i kø på oppkjøring (og man kan ikke melde seg opp før etter man har tatt teorien). Da slipper man ofte flere kjøretimer = sparer penger. Mange av vennene mine hadde oppkjøring et halvt år eller lengre etter de var ferdige med resten, fordi de var så treige med å ta teorien, og da måtte de ha enda flere kjøretimer. Å ta teorien samtidig som jeg starta å ta timer er noe av det smarteste jeg har gjort, spesielt siden jeg tok lappen på de 2 mnd jeg måtte stå i kø da :)

Litt side note, men jeg sliter med å forstå at noen kan bruke 100 000 kr på lappen. Det er jo helt sykt! Hvis man sier 20 000 er vanlig pris for en basispakke, og en kjøretime koster 600 kr, så vil det jo si over 130 kjøretimer for de 80 000 kr??

100000,- på sertifikat for bil under 3500 kg høres sinnsykt ut ja.

Men samtidig, leser du på nettsiden til Statens Vegvesen (de som utsteder førerkort) så ser du at de anbefaler 140 t øvelseskjøring før du tar oppkjøring. Så det er jo ikke helt borti natta.

Synd for de som har ingen å øvelseskjøre med da. For de er det naturlig at sluttregningen kan bli astronomisk.

Anonymous poster hash: 3f79e...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte også helt fra scratch men betalte 29000 pluss Tg, jeg tror ikke på de 100 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 35000 med alt. Litt i overkant, men jeg er kjempefornøyd med både lærer og alt så det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det også som egentlig er vitsen med hele opplæringen og investeringen? At man finner en trafikkskole man er fornøyd med, uavhengig av om man har noen å øvelseskjøre med eller ei, og etter alle strebelsene får høre "gratulerer!" fra sensor, og blir ferdig med ferden, uansett hvor dyrt prisen blir? Det tror jeg på. For selv om det går hardt utover økonomien, er det skikkelig lykkerus å bare få det papiret (og senere kortet) som gjør en fullverdig fører.

Jeg har heller ingen å øvelseskjøre med, i verste fall vil jeg vurdere å ta risken og kjøpe noe billig dritt jeg kan øvelseskjøre i skjulte med, men regner med jeg får en totalkost på minst 40000 (hele sulamitten inkludert) når og hvis jeg får lappen, og det er helt greit. Det koster å bli en kompetent fører, og etter en evt. vellykket oppkjøring, vil jeg sikkert tenke "det har gått masse tid og penger, men det var verdt det. Endelig er jeg, i tilegg til bil, en fullbyrdig motorsykkelfører".

Jeg syns den følelsen er priceless.



Anonymous poster hash: 07c96...eba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa betalte for lappen, så vet ikke helt hva det kostet. Ca. 25 000, tror jeg.

Anonymous poster hash: af8cb...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også helt fra scratch men betalte 29000 pluss Tg, jeg tror ikke på de 100 000

Da tror du ikke på sannheten og benekter det faktum at folk er ulike i samme slengen

Anonymous poster hash: 48360...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte også helt fra scratch men betalte 29000 pluss Tg, jeg tror ikke på de 100 000

Da benekter du fakta. Jeg har nå brukt 60.000 kr på 40 kjøretimer. Kjørelæreren mener jeg må ha nærmere 100 kjøretimer før det er trygt for meg å ha oppkjøring. Jeg er veldig nervøs bak rattet og det kommer til å ta lang tid før jeg nærmer meg oppkjøring.. Derfor blir det ca 100.000 kr totalt på lappen, om ikke mer!

Anonymous poster hash: 53aeb...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiolinisten, on 03 Apr 2014 - 01:35, said:

Endelig har jeg tatt meg selv i nakken og bestemt meg for at lappen skal bli tatt i år. (Helst så tidlig som mulig før jeg feiger ut igjen :fnise: ) Men jeg lurte på hvor mye dere betalte totalt for å ta lappen? Er det mulig å ta den for under 10.000 (når en har trafikalt grunnkurs fra før.)?

Jeg kjøpte en såkalt "pakke" med det meste(ikke alt, som de påstod) inkludert til 15 000 for to år siden. I tillegg måtte jeg betale gebyr for "leie" av bil til oppkjøringen, betale ekstra for mørkekjøring og teoriprøven. Tror i alle fall det var under 20 000 totalt. Anonymous poster hash: f9f76...14c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg betalte rundt 24.000 i 2011, og det var visst lite ifølge min kjørelærer. Jeg hadde ikke mange kjøretimene egentlig, men glattkjøring og langkjøring koster jo en del



Anonymous poster hash: 31cbd...f83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i desember, og hadde bare to kjøretimer utover det obligatoriske. Prislappen var 27 000 :sjokkert:



Anonymous poster hash: 14577...e20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med lappen nå og ender opp med 20.000 tenker jeg. Og jeg har tatt ting ekstremt kjapt fra å ikke ha kjørt noen ting, og har hatt fire kjøretimer. Å få lappen for under 10k er umulig mtp det obligatoriske. KUN det obligatoriske kommer på 17.000. Her er en prisliste fra min kjøreskole, som har en OK pris her i byen.

Priseksempel kl.b
Obligatorisk opplæring Trinn 2, 3 og 4

Veil.time 2 og 3 kr 1230,-

Grunnleggende forbikjøring kr 630,-

Sikkerhetskurs på bane kr 3443,-

Baneleie NAF kr 1000,-

Avsluttende opplæring kr 8395,-

Føreprøve (leie av bil) kr 1760,-

Sum Kr 16458,-

Priseksempel:

5 kjøretimer inkl.obl. oppl. kr 19533,-

10 kjøretimer inkl.obl. oppl. kr 22608,-

15 kjøretimer inkl.obl. oppl. kr 25683,-

20 kjøretimer inkl.obl. oppl. kr 28758,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ teoriprøve og oppkjøring til trafikkstasjonen.



Anonymous poster hash: 95a43...5ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...