Gå til innhold

Hvor mye på lappen?


Fiolinisten

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg tatt meg selv i nakken og bestemt meg for at lappen skal bli tatt i år. (Helst så tidlig som mulig før jeg feiger ut igjen :fnise: ) Men jeg lurte på hvor mye dere betalte totalt for å ta lappen? Er det mulig å ta den for under 10.000 (når en har trafikalt grunnkurs fra før.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig har jeg tatt meg selv i nakken og bestemt meg for at lappen skal bli tatt i år. (Helst så tidlig som mulig før jeg feiger ut igjen :fnise: ) Men jeg lurte på hvor mye dere betalte totalt for å ta lappen? Er det mulig å ta den for under 10.000 (når en har trafikalt grunnkurs fra før.)?

Jeg tviler veldig sterkt på at det er mulig å ta lappen for under 10.000. Usikker på hvor mye reglene har endret seg, men du ska ha et minimum antall kjøretimer til rundt 5-600kr timer, så skal du ha glattkjøring, mørkekjøring, langkjøring osv. Så skal du ta teorien og oppkjøring som også koster pegner, så tror det er umulig å klare det på 10.000, men som sagt ikke helt sikker.

Sjekk hva du MÅ ha, så kan du fort regne ut hva det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 17000 tenker jeg, som corvo sier er det mye obligatorisk. En (eller to) av kjøretimene går med på å komme seg til og fra glattkjøring. Obligatoriske veiledningskurs. Risikovurderingskurs. Langkjøribg. Leie av bil til prøven, selve prøven blir jo over tusenlappen med bilde og utstedelse i tillegg. Teoriprøve ca 5-600. Naivt å håpe på under 10k dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Nei, det er absolutt ikke mulig. Absolutt minstepris på det obligatoriske blir nok rundt 20.000. Selv har jeg brukt nærmere 40.000 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Jeg tok lappen i 2009, og det kom på totalt 12 000 inkludert trafikalt grunnkurs. Tror det skal holde veldig hardt å komme under 10 000, selv om grunnkurset ikke er med i beregningen. Kjøreskolene har det med å følge generell prisutvikling i samfunnet ellers, dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte nærmere 50 000kr for lappen. Nå skal det sies at jeg ikke hadde noen å øvelseskjøre med, så jeg måtte på parkeringsplass med kjørelærer og rett og slett ta alt fra scratch.

Anonymous poster hash: 52b0c...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte litt under 4000 kr. Men så tok jeg lappen på hint trafikkskole da.



Anonymous poster hash: c40c6...87b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig, bare langkjøring koster nesten 8000kr... BARE alt det som er obligatorisk (Forbikjøring, langkjøring, glattkjøring, leie av bil til oppkjøring og 2 vurderingstimer) koster 17 000kr her i Vestfold. Også må du sannsynligvis ha kjøretimer, de fleste tar vel rundt 15-20 * 600kr = cirka 25-30 000kr for lappen i Vestfold.



Anonymous poster hash: 9480e...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å betale godt over kr 100.000 totalt. Har ingen å øvelseskjøre med også er jeg blond så tar tid det her.



Anonymous poster hash: 53aeb...586
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke så lavt som 10.000, de billigste pakkene jeg har sett er på 15-16.000 kr

Ellers; her er en liten oversikt over hva du må igjennom og ca pris. :)

Jeg brukte også 30.000 inkl oppkjøringa og førerkortet. :)

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtur.. Jaja, får spare litt mens jeg går da :) Burde ikke ta så altfor lang tid å få skrapt sammen nok til det nødvendigste. Har blitt fortalt at jeg har et naturtalent på å kjøre, så forhåpentligvis trenger jeg ikke så mange ekstra timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør både spare og finne deg en å øvelseskjøre med. Jo mer du trener på egenhånd, jo mindre kjøretimer kan du evt. trenge. Forutsatt at du lærer ting riktig da, så kjørelæreren ikke må lære deg på nytt igjen.

Jeg tok billappen i 2004, tror totalsummen ble rundt 25000, selv med en del øvelseskjøring. Nå holder jeg på å ta motorsykkellappen og allerede er over 20000, men det er alt inkludert av kjøretimer og utstyr hittil. Utstyr koster noe jævlig hvis man vil ha noe bra og varig, det slipper man på bil heldigvis.

Ønsker deg lykke til hvertfall. Men som sagt, bør spare opp til minst 20 000. Etterhvert som du begynner med timene, vil du skjønne hvor mye du trenger å lære og betale.



Anonymous poster hash: 07c96...eba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte 22 000 kr, da med rundt 4 ekstra kjøretimer i tillegg til minimumskravet. Langkjøring, forbikjøring, glattkjøring, leie av bil til selve oppkjøringen, oppkjøringen... Pengene går fort. Øvelseskjør så mye du kan utenom! Et annet tips: ta teorien MED EN GANG du begynner å øvelseskjøre. I de fleste byer må man vente minst 2 mnd i kø på oppkjøring (og man kan ikke melde seg opp før etter man har tatt teorien). Da slipper man ofte flere kjøretimer = sparer penger. Mange av vennene mine hadde oppkjøring et halvt år eller lengre etter de var ferdige med resten, fordi de var så treige med å ta teorien, og da måtte de ha enda flere kjøretimer. Å ta teorien samtidig som jeg starta å ta timer er noe av det smarteste jeg har gjort, spesielt siden jeg tok lappen på de 2 mnd jeg måtte stå i kø da :)

Litt side note, men jeg sliter med å forstå at noen kan bruke 100 000 kr på lappen. Det er jo helt sykt! Hvis man sier 20 000 er vanlig pris for en basispakke, og en kjøretime koster 600 kr, så vil det jo si over 130 kjøretimer for de 80 000 kr??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt side note, men jeg sliter med å forstå at noen kan bruke 100 000 kr på lappen. Det er jo helt sykt! Hvis man sier 20 000 er vanlig pris for en basispakke, og en kjøretime koster 600 kr, så vil det jo si over 130 kjøretimer for de 80 000 kr??

Ja, høres veldig mye ut. Men folk er vel forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og komme under 10.000 klarer du nok ikke.

Norge er ett av de dyreste landene å ta førerkort i, og snittet ligger på ca 30.000,-

Bare de obligatoriske kursene står alene for en utgift på ca 15.000,- Mens utgifter til teori, og oppkjøring er ca 6000,-

Det sies at kjøretimer står for rundt 60% av totalkostnaden. En kjøretime er 45 minutter, og koster mellom 500 og 800 kroner, alt ettersom hvor i landet og hvilken kjøreskole du velger.

Ting koster, og sikkerhetskurs på vei koster rundt 7000,-

Sikkerhetskurs på bane ca 3500,-

Billeie til førerprøven ca 2500,-

Mørkekjøring (obligatorisk) ca 2000,-

Teoriprøven på biltilsynet, ca 600,-

Baneleie til sikkerhetskurs, ca 1200,-

Selve oppkjøringen, ca 1500,-

Utstedelse av førerkortet, ca 300,-

Også kommer nødvendige kjøretimer oppå det igjen, og også der er det et minimum antall du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte vel rundt 20 000. Hadde da trafikalt grunnkurs fra før av. Hadde heldigvis noen å øvelseskjøre med, ellers blir det gjerne mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 22 000 kr, da med rundt 4 ekstra kjøretimer i tillegg til minimumskravet. Langkjøring, forbikjøring, glattkjøring, leie av bil til selve oppkjøringen, oppkjøringen... Pengene går fort. Øvelseskjør så mye du kan utenom! Et annet tips: ta teorien MED EN GANG du begynner å øvelseskjøre. I de fleste byer må man vente minst 2 mnd i kø på oppkjøring (og man kan ikke melde seg opp før etter man har tatt teorien). Da slipper man ofte flere kjøretimer = sparer penger. Mange av vennene mine hadde oppkjøring et halvt år eller lengre etter de var ferdige med resten, fordi de var så treige med å ta teorien, og da måtte de ha enda flere kjøretimer. Å ta teorien samtidig som jeg starta å ta timer er noe av det smarteste jeg har gjort, spesielt siden jeg tok lappen på de 2 mnd jeg måtte stå i kø da :)

Litt side note, men jeg sliter med å forstå at noen kan bruke 100 000 kr på lappen. Det er jo helt sykt! Hvis man sier 20 000 er vanlig pris for en basispakke, og en kjøretime koster 600 kr, så vil det jo si over 130 kjøretimer for de 80 000 kr??

Jeg vet, det er sykt dyrt med 100.000 kr men sånn er det dessverre.. jeg har ingen å øvelseskjøre med + at jeg er meganervøs i trafikken. Derfor tar det laaang tid før jeg er i nærheten av noen oppkjøring. Har bare langkjøring og glattkjøring igjen, så nå bare kjører jeg rundt og rundt. Er så lei!

De som har noen å øvelseskjøre med sparer masse penger altså. Da kan man få lappen til under 40.000 kr.

Anonymous poster hash: 53aeb...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det er sykt dyrt med 100.000 kr men sånn er det dessverre.. jeg har ingen å øvelseskjøre med + at jeg er meganervøs i trafikken. Derfor tar det laaang tid før jeg er i nærheten av noen oppkjøring. Har bare langkjøring og glattkjøring igjen, så nå bare kjører jeg rundt og rundt. Er så lei!

De som har noen å øvelseskjøre med sparer masse penger altså. Da kan man få lappen til under 40.000 kr.

Anonymous poster hash: 53aeb...586

Håper det løsner for deg snart. :hug: Jeg har bestefar å kjøre med som forøvrig er en fryd å kjøre med, meen jeg er blitt en nervøs sjel bak rattet pga. en idiot av kjørelærer som gjorde meg alt annet enn trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...