Gå til innhold

Ovnsbakt hel laks


Malie

Anbefalte innlegg

Skal steke en hel laks i morgen, har aldri gjort det før, bare stekt små fileter.

Noen som har noen gode tips / oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg laksen på et stort stykke aluminiumsfolie, smør innsiden med litt smør, dryss med salt og pepper og fyll med skivet løk, laurbærblad og fersk estragon. Smør utsiden også med smør. Pakk i folie og bak i ovn ved 130 grader i 2½ time (du kan også øke temperaturen til 180-200 grader og bake den i 30-40 minutter, avhengig av størrelsen). Server med hjemmelaget urtemajones, nypoteter og de grønnsakene du måtte ønske. Fennikel og dill er også godt å fylle i laksen.

Annet forslag: fyll laksen med en blanding av loffsmuler stekt gylne i smør, hakkede hasselnøtter, pesto, salt og pepper. Server med potetmos smaksatt med sennep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg ikke å legge så veldig mye inni laksen, men krydrer med salt og sitronpepper.

Som tilbehør har jeg poteter, rømme, agurksalat og raspede gullerøtter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg baker laks (og forsåvidt også annen fisk) liker jeg å bruke sitronskiver.

Oppskrift fra Good Food Magazine (Gordon Ramsey):

Laksen skrapes fri for skjell, skylles og tørkes. Skjær evt snitt i skinnet. Gni hele fisken inn med salt, pepper og olivenolje. Fyll laksen med 3 hele sitroner i skiver, laurbærblad, friske urter (rosmarin, basilikum, timian. salvie, persille), 2-3 stilker sitrongress og 1 hel hvitløk delt i to. Ha evt litt av urtene på folien, legg fisken på, ha sitronskiver, salt, pepper, 5-6 hele stjerneanis og litt olivenolje over fisken. Pakk inn og bak ved 190 grader i 30-35 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ovnsbaker laks, pleier jeg å saltbake den. Jeg legger den på aluminiumsfolie eller bakepapir i ovnspanna, fyller med sjalottløk, sitron og fersk dill. Så dekker jeg oversiden av laksen med grovt eller fint salt og steker ved 150 grader i ca 45 min, litt avhengig av størrelse. Når lakssen er ferdig, er det enkelt å bare vippe skinnet av (det blir hardt pga saltet) og dele opp i serveringsstykker. Jeg serverer med kokte poteter og hollandaisesaus. Grønnsaker: Gulrøtter, dampede sukkererter eller annet som ser fristende ut akkurat da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg syns det blir veldig godt å bruke en masse friske urter. Kjøp for eksempel en stor bunt med dill, og fyll både inni og rundt fisken før du pakker den i folie. Stek til den bare såvidt er gjennomstekt.

Det er også kjempegodt med pesto og basilikum. Pestoen kan du ta i en hurtigmikser og blande ned litt feta eller kremost, og du får en deilig saus å ha enten inni fisken eller ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...