Gå til innhold

MÅ skuldrene være dekket til i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sobril

Ved nærmere ettertanke... Eneste gangen jeg har hørt dette komme på bane var da jeg var 12 og besøkte en kirke på Kypros.

70% av alle bruder bærer også kjole uten ermer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syntes du skal dekke skuldrene i kirken. Det holder med et sjal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Men i kalde Norge må man jo nesten ha jakke/noe over så da er de alltid dekket uansett.

Anonymous poster hash: f8348...d9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes ikke det. Har jobbet i kirken selv, som kirketjener og gikk ofte i bare skuldre midt på sommern. MEN hvis skjørtet ditt i tillegg er godt opp på lårene, synes jeg at du burde veie opp for det med et sjal. 

 

Uansett, selv om det er varmt ute, er det ikke alltid like varmt inne i kirka eller senere på kvelden. Noe å dekke seg til med kan være å foretrekke.

Anonymous poster hash: 3313d...104

 

Seriøst? Da jeg jobbet som kirketjener var det klar beskjed at jeg ikke skulle bruke sterke farger og skulle dekke skuldre (og unngå for korte skjørt)

Anonymous poster hash: eea1a...ab8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som prestedatter har jeg vært mye i kirken opp gjennom årene. Jeg hadde ikke dekket meg til med mindre jeg frøs. Har aldri fått noen som hels reaksjoner. Syns det er alt for gammeldags at man ikke skal kunne vise skuldrene sine inne i kirken men alle andre plasser vi ferdes er det liksom lov. Nei, jeg skal i bryllup i sommer og kommer til å stå som forlover i en klassisk stroppeløs kjole.

Anonymous poster hash: d2d92...ef6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man skal dekke skuldrene i kirken. Jeg gjør alltid det de få gangene jeg er der av respekt for situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det. Er ikke religiøs, men har respekt for kirken.

Anonymous poster hash: 90405...fe1

 

Tror ikke kirka tar skade av det.. ei heller brudeparet. Og det er jo brudeparet som hovedsaklig hylles i denne sammenhengen, ikke kirka.

Anonymous poster hash: 9b547...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som prestedatter har jeg vært mye i kirken opp gjennom årene. Jeg hadde ikke dekket meg til med mindre jeg frøs. Har aldri fått noen som hels reaksjoner. Syns det er alt for gammeldags at man ikke skal kunne vise skuldrene sine inne i kirken men alle andre plasser vi ferdes er det liksom lov. Nei, jeg skal i bryllup i sommer og kommer til å stå som forlover i en klassisk stroppeløs kjole.

Anonymous poster hash: d2d92...ef6

Det er mange som påberoper seg kompetanse gjennom ulike relasjoner til kirken her nå, gitt ;) 

Vel, jeg kjenner en prestedatter som var såpass rebelsk at bare skuldre i kirken var foreldrenes minste bekymring. De valgte sine kamper, kan man si. 

Anonymous poster hash: 46e36...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en forestilling her som kommer fra de som ikke går i kirken særlig mye, tror jeg, om at man er voldsomt konservative der. Det stemmer ikke.

De har tilogmed nominert en åpent lesbisk prest til å bli ordinert til biskop i DnK... Hun heter Kristine Sandmæl.

 

Man skal gjerne ikke se ut som en gateprostituert, for å ikke distrahere andre fra å følge med i det som foregår.

Men det er ingen regler for påkledning i norske kirker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en forestilling her som kommer fra de som ikke går i kirken særlig mye, tror jeg, om at man er voldsomt konservative der. Det stemmer ikke.

De har tilogmed nominert en åpent lesbisk prest til å bli ordinert til biskop i DnK... Hun heter Kristine Sandmæl.

 

Man skal gjerne ikke se ut som en gateprostituert, for å ikke distrahere andre fra å følge med i det som foregår.

Men det er ingen regler for påkledning i norske kirker.

Jeg går i kirken mye. Jeg syntes fortsatt man kan dekke til skuldrene i kirken. Jeg gjør det, og håper folk representerer det i mitt bryllup.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Your shorts are too short for this church" fikk jeg beskjed om her om dagen da jeg skulle besøke en katolsk kirke. Da hadde jeg dekket skuldrene med et sjal, men glemte lengden på shortsen......

 

Men over til tema: I respekt for kirken ville jeg dekket skuldrene, det er etikette og helt vanlig kotyme i en kirke. 



Anonymous poster hash: 1096f...e9b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Og jeg går i kirken flere ganger i året!



Anonymous poster hash: 1096f...e9b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, det er en forestilling her som kommer fra de som ikke går i kirken særlig mye, tror jeg, om at man er voldsomt konservative der. Det stemmer ikke.

De har tilogmed nominert en åpent lesbisk prest til å bli ordinert til biskop i DnK... Hun heter Kristine Sandmæl.

 

Man skal gjerne ikke se ut som en gateprostituert, for å ikke distrahere andre fra å følge med i det som foregår.

Men det er ingen regler for påkledning i norske kirker.

Det er da ikke noe voldsomt konservativt å påpeke at skuldre bør dekkes til? 

"En kvinnes kjole bør de ikke være for kort. Er man utringet i et kirkebryllup, må man bære sjal for å dekke utringningen og skuldrene under seremonien. Dette er en regel som praktiseres strengere i Syd-Europa og i katolske land."

- Fra Skikk og Bruk

Anonymous poster hash: 9e50e...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med bruden? Det er mange som bruker stroppeløse kjoler, de dekker da ikke til skuldrene. 



Anonymous poster hash: a1f6d...74d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig folkeskikk å dekke seg til i kirken, jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem?

Anonymous poster hash: 4e9bb...46c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syns det er greit å ikke dekke skuldrene, er det greit om bryllupet hadde vært i en moske også? Eller er det bare kirker man driter i skikk og bruk hos, og krenker vanlig oppførsel?



Anonymous poster hash: d97fd...280
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...