Gå til innhold

Sprø vafler


ringblomst

Anbefalte innlegg

Stekte vafler i kveld og som vanlig blir de myke og gode, men har lyst at de skal bli ordentlig sprøe.

Oppskriften min ser slik ut:

250 g mel

100 g sukker

2 ts bakepulver

1 ts kardemomme

5 dl melk

2 egg

50 g smeltet smør

Noen forslag til hva som gjør mine vafler myke? Tar gjerne i mot oppskrifter på sprø vafler.

Endret av ringblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke gi deg noen oppskrift på vafler, blander alltid litt på slump når jeg lager vaffelrøre. Men prøv å bytt noe av melken med rømme. Da syns jeg at vaflene blir sprøere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vann eller kremfløte i røren gir også sprøere vafler. Ellers så er nok rømme også en god idé. Vil i den forbindelse anbefale Arkanas rømmevafler som alltid blir sprøde og kjempegode:

Sprø rømmevafler (7-8 plater)

3 ½ dl hvetemel

½ ts salt

2 ½ dl seterrømme

2 ½ dl vann

litt sukker

Bland alt. La svelle 30-45 minutter. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Mormors oppskrift. Jeg kunne ikke lage sprø vafler før jeg fikk denne oppskriften.

3 dl. mel

3 dl. fløte

3 dl. melk

litt salt

La røra svelle en god stund. Den kan godt stå over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor brukte alltid rømme i røra, det er utrolig godt og hennes ble alltid sprø :) Om det er noen sammenheng vet jeg ikke...

Nå ble jeg vaffelsyk! Skal prøve alle oppskriftene her *hirr hirr* Mat-forum er skummelt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå lager jeg også alltid vaffler "på slump", men jeg tror litt av tingen er å la røra stå f.eks. i kjøleskapet en stund før du steker de. Føler iallefall at mine vafler blir sprøere av det.

Ellers har jeg oppi de samme tingene som deg, men jeg har nok i en god del mindre sukker (ca 2 spiseskjeer!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Jeg lar røren stå i 30 min før jeg steker, men nå skal jeg prøve alle tipsene deres og se hva jeg blir mest fornøyd med :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du vaflene på en rist? Da blir mine sprø.

Jeg bruker dessuten egg, sukker, mel ,margarin, natron og kulturmelk i min røre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du vaflene på en rist? Da blir mine sprø.

Jeg bruker dessuten egg, sukker, mel ,margarin, natron og kulturmelk i min røre..

Dette er smart. Man burde legge de på rist for å få sprøest mulige vafler, ellers har du gode tips, setter min lit til nok egg, nok smør og

VANN.

den dæsjen med vann er viktig.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekte vafler i kveld og som vanlig blir de myke og gode, men har lyst at de skal bli ordentlig sprøe.

Oppskriften min ser slik ut:

250 g mel

100 g sukker

2 ts bakepulver

1 ts kardemomme

5 dl melk

2 egg

50 g smeltet smør

Noen forslag til hva som gjør mine vafler myke? Tar gjerne i mot oppskrifter på sprø vafler.

Jeg sverger til litt vann i vaffelrøra! Funker alltid! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine vafler blir alltid sprø, og jeg er på utkikk etter en oppskrift som blir myke. :fnise: Kanskje jeg skal teste din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt at hvis man legger vaflene oppå hverandre blir de myke, og legger du de en og en på rist blir de sprø... :kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vafler blir alltid sprø, og jeg er på utkikk etter en oppskrift som blir myke. :fnise: Kanskje jeg skal teste din.

Prøv i vei, jeg har aldri klart å få dem sprø, selv på rist. Men neste gang så skal jeg ta i bruk tipsene jeg har fått. Slumper du eller har du en oppskrift du vil dele med meg?

Vaflene mine er også gode dagen etter med smør og brunost på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...