Gå til innhold

Hvor mye koster et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har såvidt begynt å tenke litt på å gifte oss så jeg lurer da på sånn ca, hvor mye må man ut med for et bryllup? Jeg forstår det er veldig individuelt og kommer annpå om det er stort, lite osv. Vi vil ha et middels stort bryllup.



Anonymous poster hash: d6f32...782
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som å spørre hva en bil koster..

De fleste bruker over 100 000,-, men det varierer jo.

Anonymous poster hash: 1fc42...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt gjøre det for 20 000 om du vil, og blåser du bare i veg uten å tenke deg om er du over 200 000 før du aner det



Anonymous poster hash: d3579...799
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mange gjester og hvilken stand ser du for deg TS?

Selv om det vel egentlig er lurt å bestemme seg for budsjett først, for å så ta resten deretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt kostet 110 000,- , med 50 gjester, og fest på rimelig samfunnshus med åpen bar (alkohol handlet vi inn selv) og uten noen dyr kjole.

Ikke nødvendigvis best å sette budsjett først, hvis det er viktig for en å ha en viss type bryllup. Jeg ville ha budsjett på 70 000, og er i etterkant glad for at mannen sa nei til det og mente vi burde spytte inn mer penger. Vi hadde ikke fått i nærheten av det samme for 70 000. Så bestem først hva som er viktigst - budsjett eller "type bryllup" - sett så opp budsjett etter det. De viktigste tingene å tenke gjennom da er mat lokale, alkohol og fotograf. Når dere har satt standarden og budsjettet på dette er mye gjort - og alt dette kan fås både dyrt og billig. Vi valgte å ikke spare på mat, alkohol eller fotograf, og dermed ble det dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du er villig til. Tenk deg godt igjennom hva dere vil, hvor mye hjelp dere vil ha på selve dagen og på forhånd. vi gikk fra sånn ca 5000 til nå 100 000. Men finnes mange morsomme måter å ha bryllup på som koster mye mindre! Det som koster mest hos oss er lokalet, fri bar, dressen til mannen, ringer og fotograf, men som du vet, mange bekker små gjør en stor og... Vielsen blir og litt dyr til sammen, vi skal ha unitarforbundet som tar 3500 for vielse, og så skal de som eier gården vi skal gifte oss på ha en god slump for å ordne i stand til vielse, i kirke eller tinghus er jo dette gratis. Innad i prisen til lokalet får vi og med vertskap og servitører, veldig glad for det. Lykke til! Håper du får drømmebryllup. (det er litt av et hodebry å planlegge bryllup, men alikevel så gøy!) :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å havne på ca 200.000. 83 gjester. På hotell.



Anonymous poster hash: ded47...d44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et hårete mål:budsjett på 55000 for ca 80 pers.gratis kjøtt og får hjelp til litt koldtbordretter og kaker hos folk.lokale koster 6000 og skoene 5000 (min store utskeielse). Mannen har nettopp kjøpt ny dress og trenger bare skjorte og slips.jeg kjøper billig og enkel kjole til ca 2000-3000 kr i salong.skal ikke ha profesjonell fotograf.usikkerhetsfaktorene er pynt og alkohol.blir bare drikke til maten,velkomstdrikk og avec.resten får folk selv ta med.trur dere vi klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et hårete mål:budsjett på 55000 for ca 80 pers.gratis kjøtt og får hjelp til litt koldtbordretter og kaker hos folk.lokale koster 6000 og skoene 5000 (min store utskeielse). Mannen har nettopp kjøpt ny dress og trenger bare skjorte og slips.jeg kjøper billig og enkel kjole til ca 2000-3000 kr i salong.skal ikke ha profesjonell fotograf.usikkerhetsfaktorene er pynt og alkohol.blir bare drikke til maten,velkomstdrikk og avec.resten får folk selv ta med.trur dere vi klarer det?

Må være flott å være gjest i et bryllup hvor bruden har brukt 5000,- bare på sko og man selv må ta med drikke. :plystre:

Anonymous poster hash: fa2ee...77c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et hårete mål:budsjett på 55000 for ca 80 pers.gratis kjøtt og får hjelp til litt koldtbordretter og kaker hos folk.lokale koster 6000 og skoene 5000 (min store utskeielse). Mannen har nettopp kjøpt ny dress og trenger bare skjorte og slips.jeg kjøper billig og enkel kjole til ca 2000-3000 kr i salong.skal ikke ha profesjonell fotograf.usikkerhetsfaktorene er pynt og alkohol.blir bare drikke til maten,velkomstdrikk og avec.resten får folk selv ta med.trur dere vi klarer det?

Tja, dere kan få det til, men det krever jo mye av de rundt dere hvis dere skal få hjelp med mat til 80 pers.

Slenger dere på 5000 til (et par sko) har dere fri bar til etter maten også med vin og øl. Så kan dere heller si at gjestene kan ta med annen drikke hvis noen vil ha sprit, drinker, champagne eller hva enn folk drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et hårete mål:budsjett på 55000 for ca 80 pers.gratis kjøtt og får hjelp til litt koldtbordretter og kaker hos folk.lokale koster 6000 og skoene 5000 (min store utskeielse). Mannen har nettopp kjøpt ny dress og trenger bare skjorte og slips.jeg kjøper billig og enkel kjole til ca 2000-3000 kr i salong.skal ikke ha profesjonell fotograf.usikkerhetsfaktorene er pynt og alkohol.blir bare drikke til maten,velkomstdrikk og avec.resten får folk selv ta med.trur dere vi klarer det?

Jeg ville kalt bryllupet for spleisefest, og understreket gjentatte ganger at gave ikke er nødvendig. Og hvis noen absolutt vil gi, kan de gi til f.eks kreftforeningen.

Anonymous poster hash: 2fd96...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ordla meg litt feil, skoene er utenom bryllypsbudsjettet. Det er gått fra et annet budsjett.

Hvis folk hjelper til å lage mat, betaler vi det ingrediensene koster. selv om svigers vil nekte å ta betalt for ingredienser til rundtykker og kake.

når det gjelder alkohol er det ikke fordi vi er gnien som noen av dere mener, men kun fordi det ikke er oss. Vi drikker nesten ikke og i tillegg har vi en del alkoholisme i min familie. Vil ikke ødelegge vår dag fordi enkelte er drita full før desserten kommer. men vi skal ha alkohol til maten, avec og litt ekstra. av 80 er det vel ca 50 stk som kanskje vil drikke alkohol til maten av forskjellige inntaksnivå. det er invitert en del barn, og barn av alkoholiker, vil jeg ikke tålerere stort inntak av alkohol når det er barn tilstede.

Når det gjelder det lave budsjettet, er vi økonomer begge to, og synes det er morsomt å se hvor billig vi kan gjøre det uten at det skal gå på bekostning av noe som er viktig. det meste går på planlegging rett og slett. kjøpe kaffe, brus og pølser på tilbud eks. synes det er rett og slett horibelt i mitt hode å bruke 200 000 på en dags feiring, når vi kunne brukt penger på egenkapital til hus eller sparing av buffer for framtiden vi skal ha sammen. men det er opp til hver enkelt hva folk ønsker å bruke av penger på bryllup. Noen har kanskje sparte "hele" livet, får sponset mye av nærmeste familie eller ønsker å prioritere dette.

Når det gjelder gave, er ikke det viktig for oss. det er folk som reiser fra andre siden av landet, og det er dyrt nok i seg selv med reise og hotell. Vi vil bare gifte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder alkohol er det ikke fordi vi er gnien som noen av dere mener, men kun fordi det ikke er oss. Vi drikker nesten ikke og i tillegg har vi en del alkoholisme i min familie. Vil ikke ødelegge vår dag fordi enkelte er drita full før desserten kommer. men vi skal ha alkohol til maten, avec og litt ekstra. av 80 er det vel ca 50 stk som kanskje vil drikke alkohol til maten av forskjellige inntaksnivå. det er invitert en del barn, og barn av alkoholiker, vil jeg ikke tålerere stort inntak av alkohol når det er barn tilstede.

Men hvorfor tillater dere at folk tar med selv da? Da er det jo minst like stor risiko for at folk blir fulle for da kan de ta med sprit, tenke at de må drikke opp etc...

Folk drikker ikke mer med fri bar, og med fri bar kan dere selv styre litt HVA folk drikker. Dere kan ha en bartender som nekter å servere folk som er dritings, dere kan la vær å ha sprit. Vi hadde fri bar i vårt bryllup, og mannen har en del kamerater som drikker MYE. Men ingen ble fullstendig dritings! Vi hadde kun konjakk som sprit, så folk drakk helst øl/cider eller vin etter kaffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ordla meg litt feil, skoene er utenom bryllypsbudsjettet. Det er gått fra et annet budsjett.

Hvis folk hjelper til å lage mat, betaler vi det ingrediensene koster. selv om svigers vil nekte å ta betalt for ingredienser til rundtykker og kake.

når det gjelder alkohol er det ikke fordi vi er gnien som noen av dere mener, men kun fordi det ikke er oss. Vi drikker nesten ikke og i tillegg har vi en del alkoholisme i min familie. Vil ikke ødelegge vår dag fordi enkelte er drita full før desserten kommer. men vi skal ha alkohol til maten, avec og litt ekstra. av 80 er det vel ca 50 stk som kanskje vil drikke alkohol til maten av forskjellige inntaksnivå. det er invitert en del barn, og barn av alkoholiker, vil jeg ikke tålerere stort inntak av alkohol når det er barn tilstede.

Når det gjelder det lave budsjettet, er vi økonomer begge to, og synes det er morsomt å se hvor billig vi kan gjøre det uten at det skal gå på bekostning av noe som er viktig. det meste går på planlegging rett og slett. kjøpe kaffe, brus og pølser på tilbud eks. synes det er rett og slett horibelt i mitt hode å bruke 200 000 på en dags feiring, når vi kunne brukt penger på egenkapital til hus eller sparing av buffer for framtiden vi skal ha sammen. men det er opp til hver enkelt hva folk ønsker å bruke av penger på bryllup. Noen har kanskje sparte "hele" livet, får sponset mye av nærmeste familie eller ønsker å prioritere dette.

Når det gjelder gave, er ikke det viktig for oss. det er folk som reiser fra andre siden av landet, og det er dyrt nok i seg selv med reise og hotell. Vi vil bare gifte oss.

Argumentene for alkohol holder ikke vann.

Jeg hadde enten kuttet ut alkoholikerne. Eller hatt et alkoholfritt bryllup. At gjestene får ha med seg hva de vil av alkohol, uten styring gjør ikke inntaket mindre. Da vil gjestene sikkert drikke opp det de har med også.

Anonymous poster hash: 2fd96...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ender nok på litt over 110000. Grendehus, catering på hovedrett, alt annet stiller vi/familie opp med. Fri bar.



Anonymous poster hash: c38c4...893
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har budsjett på 120.000 kroner. Skal ha ca 70 gjester i leid lokale hvor catering og bar ikke er inkludert, så vi booker selv mat og står for alkoholen (fri bar).

Min far ønsker å betale for toastmaster (14.000kr), samt gi en sum til bryllupsforbredlesene som vi kan bruke på catering, fotograf eller lignende, så da tror jeg vi skal klare å holde oss innenfor de 120.000 kr.

Vi er også heldige som kan holde prisen nede på blomster, bryllupssuite osv pga kontakter i nær familie, samt at familien har begynt å bruke alkokvoten sin på oss når de er ute på reis- slik at vi får fullt opp baren. Ser at budsjettet fort kunne sprukket dersom ikke. Lokaler, mat, alkohol, kjole osv baller fort på seg, samt at jeg hadde glemt noen poster da vi satte opp budsjettet i første omgang, som f.eks brudebukett, servitører og kake :-P

Siden vi er etablert med hus, begge i full jobb, og vi sparer på egen konto til bryllupet er det ingen krise om budsjettet ryker, for vi ønsker en fantastisk dag, men vi (jeg) forsøker jo å moderere oss litt i planleggingsrusen likevel :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...