Gå til innhold

Er utroskap ALLTID det samme som ondskap og følelsesløshet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava

Man fordømmer utroskap nord og ned, uansett hvordan forhistorien (og etterhistorien) fortoner seg. Jeg forstår det, utroskap er et enormt svik og kan knuse deg helt, legge familier i ruiner og er generelt helt tabu, med forståelig grunn.

Jeg opplevde selv at min mann gjennom 10 år forlot meg for en annen. De hadde hatt et forhold bak min rygg i 3 mnd. Verden raste så klart, og jeg brukte lang tid på å komme over sjokket og sorgen. Jeg elsket han jo, og trodde vi skulle vare for alltid...

I de første årene etter at han forlot meg, så jeg på han som en kald, kynisk sviker som alltid kom til å være utro.. Snakket om han med venninner og familie som han var ondskapen selv.

Men nå, 7 år senere, ser jeg jo litt annerledes på det. Han er fortsatt sammen med hun som han forlot meg for, det ser ut som de har et solid forhold, fått 2 barn og virker tilfredse. Jeg slår av en prat om jeg møter dem i butikken; fortsatt litt rart men også fint at vi kan ha en fin tone..

Jeg ser ikke på han som noe monster pga det som har skjedd, det at han gjorde det han gjorde såret meg inderlig, men jeg ser jo at han ikke følte han hadde noe annet valg; han følte sterkere for henne enn for meg og de lever et bra liv sammen..

Er den vanlige oppfatningen at utroskap kun kommer av egoisme og ondskap?

Noen ganger tar jo kjærligheten vendinger man ikke kunne forutse, og man tar dårlige/feige valg pga usikkerhet osv...

Det er min mening, etter mange år med vonde følelser og kjærlighetssorg over en jeg elsket veldig høyt, men som bare er et menneske...

Anonymous poster hash: 4558a...0fe

Man kan ikke noe for sine egne følelser nei. Men jeg synes man kan prøve å styre seg og vente med å være intime inntil man har gjort det slutt med den nåværende kjæresten.

Vet det er enklere sagt enn gjort, men det er det som er det moralsk riktige å gjøre. Etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man fordømmer utroskap nord og ned, uansett hvordan forhistorien (og etterhistorien) fortoner seg. Jeg forstår det, utroskap er et enormt svik og kan knuse deg helt, legge familier i ruiner og er generelt helt tabu, med forståelig grunn.

Jeg opplevde selv at min mann gjennom 10 år forlot meg for en annen. De hadde hatt et forhold bak min rygg i 3 mnd. Verden raste så klart, og jeg brukte lang tid på å komme over sjokket og sorgen. Jeg elsket han jo, og trodde vi skulle vare for alltid...

I de første årene etter at han forlot meg, så jeg på han som en kald, kynisk sviker som alltid kom til å være utro.. Snakket om han med venninner og familie som han var ondskapen selv.

Men nå, 7 år senere, ser jeg jo litt annerledes på det. Han er fortsatt sammen med hun som han forlot meg for, det ser ut som de har et solid forhold, fått 2 barn og virker tilfredse. Jeg slår av en prat om jeg møter dem i butikken; fortsatt litt rart men også fint at vi kan ha en fin tone..

Jeg ser ikke på han som noe monster pga det som har skjedd, det at han gjorde det han gjorde såret meg inderlig, men jeg ser jo at han ikke følte han hadde noe annet valg; han følte sterkere for henne enn for meg og de lever et bra liv sammen..

Er den vanlige oppfatningen at utroskap kun kommer av egoisme og ondskap?

Noen ganger tar jo kjærligheten vendinger man ikke kunne forutse, og man tar dårlige/feige valg pga usikkerhet osv...

Det er min mening, etter mange år med vonde følelser og kjærlighetssorg over en jeg elsket veldig høyt, men som bare er et menneske...

Anonymous poster hash: 4558a...0fe

Helt enig med deg. Ingenting er svart hvitt. Men jeg forstår jo at det føles som ondskap for den som blir utsatt for det. Oppleves jo som et sjokk og et svik som du sier. Tøft gjort av deg å takle det så bra som du gjør nå. Å være bitter og sint i lang tid gjør det jo bare verre for en

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er det ikke ondskap, men menneskelig feilbarlighet stort sett. Grådig vondt for den annnen part sikkert, og definitivt et svik. Men til syvende og sist er man bare mennesker, og ingen av oss er født helgener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er noe av det verste man kan gjøre mot et annet menneske. Det er en så ufattelig egoistisk og ond handling, som er begått med fullt overlegg uten at man er bevisstløs. En person som klarer å være utro mot partneren sin eier ikke empati i det hele tatt. Utroskap er ren ondskap. Det å klare å svike partneren sin på en så ille måte, sier enormt mye om den råtne personligheten til den som bedrar.

Det finnes ingen unnskyldning for utroskap, og man kan ikke under noen omstendighet rettferdiggjøre en sånn grusom handling. Ansvaret er helt og holdent den som er utro. Ingen andre har ansvar for utroskapen. Man må stå til ansvar selv for sine handlinger.

Utroskap er en avskyelig handling begått mot et annet menneske. Man kan ALDRI frita seg for skylden for utroskapen sin. Det er ren egoisme begått av mennesker uten følelser/ empati. Slike mennesker kan ikke være i monogamt forhold. De passer best i åpne forhold, eller som single. Da kan de ha seg med andre så mye de vil, i sin følelsesladet og kalde verden. Der treffer de muligens flere likesinnede.

Anonymous poster hash: 9492f...fbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utroskap er det samme som å være feig. 

Om du faller for en annen, og er for feig til å gjøre det slutt.. det er feighet! 

 

De som er kronisk utro på pur faen, de er ondskapsfulle og egoistiske. De ser ikke konsekvensene av sine egne handling, og mange bryr seg ikke heller. 



Anonymous poster hash: 91f8d...922
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er noe av det verste man kan gjøre mot et annet menneske. Det er en så ufattelig egoistisk og ond handling, som er begått med fullt overlegg uten at man er bevisstløs. En person som klarer å være utro mot partneren sin eier ikke empati i det hele tatt. Utroskap er ren ondskap. Det å klare å svike partneren sin på en så ille måte, sier enormt mye om den råtne personligheten til den som bedrar.

Det finnes ingen unnskyldning for utroskap, og man kan ikke under noen omstendighet rettferdiggjøre en sånn grusom handling. Ansvaret er helt og holdent den som er utro. Ingen andre har ansvar for utroskapen. Man må stå til ansvar selv for sine handlinger.

Utroskap er en avskyelig handling begått mot et annet menneske. Man kan ALDRI frita seg for skylden for utroskapen sin. Det er ren egoisme begått av mennesker uten følelser/ empati. Slike mennesker kan ikke være i monogamt forhold. De passer best i åpne forhold, eller som single. Da kan de ha seg med andre så mye de vil, i sin følelsesladet og kalde verden. Der treffer de muligens flere likesinnede. Anonymous poster hash: 9492f...fbb

rettet;; følelsesløse og kalde verden.

Anonymous poster hash: 9492f...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...Den som er den som er uten synd kan kaste den forste stein. Mener ikke dette bokstavelig, men ingen er perfekte. Vi er dyr, livet er kort. Ikke alltid vi klarer aa motstaa fristelsene vi moter. De fleste av oss gjor vel saa godt vi kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som oppleves som utroskap for en, kan være starten på et langvarig forhold for en annen..er så mange nyanser..noen ganger møter man noen som man faktisk passer bedre sammen med. Så nei, ser ikke på utroskap kun fra perspektivet til den som blir såret og forlatt. Synes ikke det er riktig at noen skal bli hos noen ut av pliktfølelse og mange mennesker lever ikke livet sitt ved å inngå/bryte tydelige muntlige avtaler.

 

Andre igjen er kronisk utro/kronisk uærlige og vil ha i både pose og sekk..er så mange forskjellige typer utroskap.

Har aldri vært utro selv, men har fått ett mer nyansert syn med årene, jeg også.  



Anonymous poster hash: 57cb8...349
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...Den som er den som er uten synd kan kaste den forste stein. Mener ikke dette bokstavelig, men ingen er perfekte. Vi er dyr, livet er kort. Ikke alltid vi klarer aa motstaa fristelsene vi moter. De fleste av oss gjor vel saa godt vi kan....

Se det!ha! Jeg er perfekt og mange med meg. Vi er bedre menneske rett og slett fordi vi ville heller amputere bort begge bena før vi sviker partneren vår. Dere sol er utro - nei det er ingen unnskyldning og lev med skyld og skam. Dere fortjener det-:). Dumskap og ondskap hånd I hånd.

Anonymous poster hash: 15da2...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det!ha! Jeg er perfekt og mange med meg. Vi er bedre menneske rett og slett fordi vi ville heller amputere bort begge bena før vi sviker partneren vår. Dere sol er utro - nei det er ingen unnskyldning og lev med skyld og skam. Dere fortjener det- :). Dumskap og ondskap hånd I hånd.

Anonymous poster hash: 15da2...af2

"Oss" som er utro? Har ikke vaert utro jeg. Men klarer faktisk aa se ting fra mer enn en side. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jo.

 

Drap, voldtekt, tortur er onde handlinger

 

Utroskap er det ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er verden sort/hvit? Nei. Er menneskelige relasjoner kompliserte og sammensatte? Ja.



Anonymous poster hash: afee8...6de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan johende det der den store kjærligheten, men en eller begge er stuck med en gubbe/kjerring.. som det er vanskelig å komme ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på en datingside, og det er ufattelig hvor mange gifte menn som er der og. Med eneste hensikt å bli kjent med andre - enten å bare ha sex med, fordi det er noe annet enn det "kjedelige A-4 livet" eller for å finne seg en annen. Hvis konene deres bare hadde visst. Jeg har blitt kontaktet av mange, men jeg har skrevet på profil og må skrive til dem at jeg ikke er interessert i gifte menn. For noen glir det ikke inn før etter gjentatte ganger. Det er menn som er leger, advokater og annet lignende.

Jeg tenker at med så mange som går ut på slike sider, de hadde passet bedre i åpne forhold fremfor å gå bak ryggen på kona. Det er jo fra deres side en bevisst handling. Jeg vil ikke kalle det ondskap, men snarere ubetenksomhet men samtidig litt kynisk og ikke minst egoistisk.

Anonymous poster hash: f96af...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som oppleves som utroskap for en, kan være starten på et langvarig forhold for en annen..er så mange nyanser..noen ganger møter man noen som man faktisk passer bedre sammen med. Så nei, ser ikke på utroskap kun fra perspektivet til den som blir såret og forlatt. Synes ikke det er riktig at noen skal bli hos noen ut av pliktfølelse og mange mennesker lever ikke livet sitt ved å inngå/bryte tydelige muntlige avtaler.

 

Andre igjen er kronisk utro/kronisk uærlige og vil ha i både pose og sekk..er så mange forskjellige typer utroskap.

Har aldri vært utro selv, men har fått ett mer nyansert syn med årene, jeg også.  

Anonymous poster hash: 57cb8...349

 

 

Så du mener at dersom man er i et helt ok i et forhold og møter en man liker mye bedre, så er det greit å være utro for å sjekke om det faktisk stemmer? Om ens partner bare er helt ok, så bør man dra sin vei...

 

Når man blir værende i et forhold pga pliktfølelse, så gjør man det slutt! Selvfølgelig bør man tenke nøye gjennom det først, men man kan da ha såpass mye respekt for partneren sin at man holder fingrene unna andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at dersom man er i et helt ok i et forhold og møter en man liker mye bedre, så er det greit å være utro for å sjekke om det faktisk stemmer? Om ens partner bare er helt ok, så bør man dra sin vei...

 

Når man blir værende i et forhold pga pliktfølelse, så gjør man det slutt! Selvfølgelig bør man tenke nøye gjennom det først, men man kan da ha såpass mye respekt for partneren sin at man holder fingrene unna andre.

Ettersom man blir eldre, så endrer forholdene seg og hva man har behov for og bygger dem på, for mange handler det ikke om den store kjærligheten, selvbekreftelse og trygghet lengre.

Mange går inn i forhold på feil grunnlag, noe de oppdager senere i tid.

Noen ganger møter man noen man passer bedre med, noen ganger endrer ens behov seg.

 

Det er ikke alle som tenker nøye gjennom sine relasjoner, det er heller ikke alle som vet helt hva de vil, noen ganger skjer livet, var slik de fleste kom inn i den første relasjonen..og på samme vis går de inn i neste, uten å evaluere grundig, for veldig mange er livet mange gråsoner, ikke så sort/hvitt. 

 

Jeg sier ikke at det er greit, eller ideelt, men jeg aksepterer hvordan mange mennesker fungerer. Om jeg skriker og hyler i protest om det i 1000 år så endrer det seg ikke. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 57cb8...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno

Jo det har det så til de grader.

 

Overhodet ikke. Du aner åpenbart ikke hva ondskap er. Det IS driver med er ondskap.

 

En hver utroskapshistorie er unik. Jeg kommer aldri til å forsvare utroskap, men det er lov å prøve å sette seg litt inn i sakene før man konkluderer med at det er ondskap.

 

Et forhold krever arbeid. For å bevare kjærligheten må det arbeides ganske hardt til tider, og man må pleie kjærligheten. Den dagen dette arbeidet opphører, vil forholdet kjøles ned dag for dag. Jeg tror svært mange utroskap kommer som følge av at den ene parten tar den andre for gitt, og ikke ser hans/hennes behov. Hvis den ene parten synes det er helt ok å leve i et sexløst samliv, kan hun/han ikke forvente annet enn at det tar slutt en gang. Jeg mener helt klart at man må avslutte forholdet på ordentlig vis, før man finner noen andre.

 

Å påstå at utroskap er ondskap vitner om en fullstendig mangel på forståelse på mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...