Gå til innhold

En PC-pyses bekjennelser


Zenobia

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å oppgradere fra Windows 8 til Windows 8.1. To ganger. Kapitulerte og ringte både Microsoft og Elkjøp kundeservice. Hyggelig hhv. mann og dame sa at hhv. driverfiler og BIOS måtte oppdateres. Førstnevnte ville ha betalt for å gå inn i PC-en min og gjøre det for meg. Sistnevnte geleidet meg til siden der disse kunne lastes ned.

Jeg har ikke lyst til å betale for dette. Jeg har lyst til å få det til selv :lillesky:

Men.. er ikke sånt (driverfiler og BIOS-ting) fali' da?

Og dermed ble det utsatt. :trist:

Jeg er dyktig med diverse dataprogrammer - men det å installere har jeg betraktelig mindre tæl til å sette i gang med. Hvordan får jeg skrekken til å slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sier litt mer spesifikk hva som går gale så kanskje jeg kan hjelpe deg.

Har du en relativ ny pc så ser jeg ikke noe grunn til at du MÅ oppdatere bios, selv om det alltid er kjekt å ha den nyeste.
Driverfiler sier meg lite. Mange komponenter i pcen som bruker "driverfiler".

Oppgradere ifra 8 til 8.1 skal gå smertefritt. Jeg har selv gjort det og hadde ikke noe problemer.

Skriv gjerne hva pcen din heter ikke kun at det er en Asus laptop men heller f.eks "ASUS ZENBOOK Pro UX501JW"
Det står sikkert på en lapp under pcen.


Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier litt mer spesifikk hva som går gale så kanskje jeg kan hjelpe deg.

 

Har du en relativ ny pc så ser jeg ikke noe grunn til at du MÅ oppdatere bios, selv om det alltid er kjekt å ha den nyeste.

Driverfiler sier meg lite. Mange komponenter i pcen som bruker "driverfiler".

 

Oppgradere ifra 8 til 8.1 skal gå smertefritt. Jeg har selv gjort det og hadde ikke noe problemer.

 

Skriv gjerne hva pcen din heter ikke kun at det er en Asus laptop men heller f.eks "ASUS ZENBOOK Pro UX501JW"

Det står sikkert på en lapp under pcen.

 

 

 

 

Fint :smilorange:

 

 

Det er en Acer Aspire V5-573G, og den ble kjøpt sist i oktober 2013. På Acer-sidene står alle driveroppdateringene som har kommet. Da jeg prøvde å oppgradere til 8.1, fikk jeg samme beskjed begge gangene: Blå skjerm med :( og "vent litt", så ble 8 gjenopprettet (eller noe sånn). Feilmeldingen var:

 

DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

 

 

 

 

Legger ved bildene jeg tok av skjermen den andre gangen jeg prøvde.

 

Microsoft mente at alle driverfilene til 8-versjonen måtte være siste, ellers kunne den ikke oppgraderes til 8.1. Kundeservice (Acer/Elkjøp) sa at BIOS burde være siste.

 

De har nok rett begge to? Men jeg synes det er skummelt å plundre med BIOS & sånn :(

Endret av Zenobia
Fjernet bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du kommer unna med å skru av avanserte strømsparefunksjoner i BIOS, men det kommer jo an på driverne dine :)

Uansett så er det ofte greiere å installere fra scratch. Ta backup av alt du trenger, hør med Elkjøp om det er mulig å få tilgang til et installasjonsmedium der du kan installere Windows 8.1 fra scratch, dvs. ingen oppdatering.



Anonymous poster hash: b23b1...c9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne på Windows Update og lastet ned alt som står på den listen? De som står under Important.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig heller jeg mot å ta hele PC-en med til Elkjøp, og be de fikse det hvis det går på garantien. Maskinen har ikke DVD, så er vel avhengig av å laste ned, eller evt. minnepinne. Det er i hvert fall surt å skulle betale Microsoft for det.

Skal sjekke Windows update. Oppdaterer jo i hytt og vær av seg selv denne PC-en, så jeg antar Windows er oppdatert, men skal se etter.

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har de nye driverene kan du bare installere. Den sier ifra hvis det er feil.



Anonymous poster hash: 8481b...b20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis du har de nye driverene kan du bare installere. Den sier ifra hvis det er feil.

Anonymous poster hash: 8481b...b20

Jeg tror.. at jeg kanskje tør snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei, jeg gjorde ikke det, gitt!

 

Jeg kapitulerer etter en skriftlig henvendelse til Elkjøp, der de sier det er best jeg kommer til dem.

 

PC-en fungerer jo fint som det er, men da jeg ringte Microsoft i dag for å høre om jeg kan oppgradere rett fra 8 til 10, avkreftet han det. Må opp til 8.1.

 

Så da så. Da blir det bytur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Byturen var bomtur. De ville ta den inn mot betaling, og hadde INGEN råd å gi :kjefte:

 

Jeg ringte til slutt til Acers egen kundestøtte (Elkjøp-kunder skal jo ikke det!), og der traff jeg folk som kunne det.

 

1) Oppdatér BIOS

2) Avinstallér skjermkortdrivere

3) Omstart

4) Oppgradér til W 8.1

 

BIOS var ordentlig skummelt, med skjermfarve rødt og sort. Alvor!! Heldigvis hadde jeg kjole på i matchende farver, og det roet nervene noe. Du har lov til å le nå.

 

Neste punkt var like skummelt, for de var to, og det var en annen skjermkortdriver som installerte seg selv etter omstart! Huff og huff!

 

Men til slutt gikk alt bra :arwen: og nå sitter jeg og koser meg med W 8.1

 

Nå venter jeg bare på W10-invitasjon.. :bond:

 

Men det er kanskje for sent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag skjedde det.

Jeg fikk BLÅSKJERM!!

Følgende skjedde:

1) Jeg brukte nettleser. KG, div. nettaviser. Fryd og gammen.
2) Jeg skulle gjøre noe annet -> velger dvale.
3) Lar PC-en være tilkoblet strøm mens den er i dvale (det skal da ikke være noe problem?).
4) Ser når jeg skal bruke den igjen at PC-en ser ut til å ha skiftet til hvilemodus?! (Dvs. man kan trykke på en tast, og så kommer PC-en på igjen.
5) Tenker "ja ja" og trykker på en tast, da. PC-en starter, og jeg kommer rett til nettleseren. Fryd og gammen. TROR jeg.
6) Noen mintter senere (muligens initiert av at jeg skifter fane?): BLÅ SKJERM med samme feilmelding som da jeg prøvde å installere W 8.1 (se tidligere i tråden): Driver power state failure. Vent litt, mens den starter på nytt osv.
7) Jeg venter mens den selv går til omstart.
8) PC-en ser ut til å fungere normalt.

:bond:

Jeg bruker konsekvent å koble fra strømmen når PC-en ikke er i bruk, men ikke denne gangen. Forrige gang det skjedde noe muffens (altså fra dvale til hvile), slo jeg på PC-en med av/på-knappen, og skjermen var bare sort. Med markør. Ventet og ventet, men ingenting skjedde. Til slutt holdt jeg inn av/på-knappen i ca. 5 sek, så den slo seg av. Slo på igjen, og den startet som vanlig.

Merkelige greier.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.1 har visst sånne problemer, flere med Acer har hatt samme problem. 

Anonymkode: 0e17a...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...