Gå til innhold

Kopiere slitte bilnøkler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Suzuki Liana og har fått et irriterende problem; begge nøklene er tydeligvis slitte. Begge er vanskelig å starte bilen med, en av dem går ikke an å låse eller låse opp dørene med, mens den andre funker av og til å dørlåsene. Dette blir bare verre og verre og jeg er selvsagt redd for at jeg innen kort tid verken får startet bilen eller låst (opp) dørene. Jeg har sett på flere alternativer for å få lagd nye nøkler men spørsmålet er; vil det gå an å få lagd nye nøkler med utgangspunkt i nøkler som er såpass slitt? Noen som har prøvd dette eller bare vet hvordan dette fungerer?

Dersom nøklene er for slitt til å kopieres, hva gjør man da? Bytter ut hele låsesytemet? Det blir vel en forferdelig stor jobb som koster mye penger?



Anonymous poster hash: 8ad23...442
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ringer en Suzukuforhandler som skaffer deg nye? Er ikke akkurat gratis, men veldig hendig dersom det ligger elektonikk i nøkkelen i form av feks startsperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke å få tak i nye nøkler egentlig, for å lenge nøklene kan kopieres kan man til og med få det gjort via nettbutikk (sender nøkkelen i posten) til en grei pris. Problemet er det at begge nøklene er så slitt at jeg er redd de er vanskelig å kopiere. Da hjelper det vel ikke uansett hvem jeg kontakter. Men jeg vet jo ikke, mulig det ikke har noe å si. Derfor lurte jeg på om noen har erfaring med utslitte bilnøkler og om de kan kopieres eller om man risikerer å måtte skifte ut hele låsesystemet.

Men tenker jeg skal høre med suzukiforhandleren eller stikke innom den ene plassen de sliper nøkler her i byen. Det begynner å bli plagsomt å slite med å få nøkkelen til å gå rundt i tenningslåsen. Litt dumt å sitte å lirke og snu på nøkkelen i flere minutter før jeg får start på bilen.



Anonymous poster hash: 8ad23...442
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Det er ikke "bare" å slipe nøkler til en relativt ny bil, i nøkkelen har du startsperrechip, så om du filer en hvilken som helst nøkkel til å passe mekanisk får du ikke starta bilen med den.

Bestiller du nøkkel hos Suzuki kommer den ferdigslipt til bilen din, du må bare levere bilen på verkstedet deres så de får tilpassa nøkkelen til startsperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "bare" å slipe nøkler til en relativt ny bil, i nøkkelen har du startsperrechip, så om du filer en hvilken som helst nøkkel til å passe mekanisk får du ikke starta bilen med den.

Bestiller du nøkkel hos Suzuki kommer den ferdigslipt til bilen din, du må bare levere bilen på verkstedet deres så de får tilpassa nøkkelen til startsperra.

Bilen min er 2002-modell og skal visstnok ikke være av de vanskeligste eller dyreste å få nøkkel til. I følge www.bilnøkkel.no og et verksted på østlandet kan de ordne ny nøkkel til min bil uten å ha bilen på stedet, så lenge de får tilsendt eller levert en nøkkel (ikke knekt eller helt ødelagt). Det høres med andre ord ut som at de kopierer nøkkelen, og da er jeg jo redd jeg får en ny nøkkel som er like "feil" som den slitte gamle. Mulig jeg tar feil.

Anonymous poster hash: 8ad23...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og så er det veldig knapt med Suzukiforhandlere her i området... Det finnes en butikk noen mil unna som ikke lenger har Suzuki men som har beholdt en bitteliten avdeling med Suzukideler. Mulig jeg bare må stikke innom der og høre. De er ikke akkurat billige nei.



Anonymous poster hash: 8ad23...442
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg kan jo fortelle at jeg dro innom Suzukiforhandleren og bestilte en ny nøkkel. De hadde et standard nøkkelemne og kunne skaffe koden via nett. Så selve nøkkelen, sliping, grave frem koden på nett og programmering (startsperre) av både de gamle og den nye nøkkelen kom på nærmere 1700 kr. Heldigvis funker den nye nøkkelen som bare det så det var vel investerte penger.



Anonymous poster hash: 8ad23...442
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...