Gå til innhold

Skrapa opp bilen til mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Skulle kjøre ut fra et trangt parkeringshus i dag og klarte å skrape opp bilen til mamma på en stolpe! Er så fortvila :( tror ikke det er kasko på bilen siden den er så gammel. Hvor mye vil noe sånt koste? Har ikke hatt lappen så lenge, og alt har gått bra helt til nå :( skammer meg sånn... Hvertfall når vi skal på familiebesøk snart og alle kommer til å lure på hva som har skjedd med bilen

Anonymous poster hash: 7f99f...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er bilde, forresten...



Anonymous poster hash: 7f99f...952
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke med noe bilde. Men kostnaden kommer an på størrelse på skaden og hvordan den er skadd. En ripe fra en stolpe i et parkeringshus kan feks være over to dører, en dør, en dør og for- eller bakskjerm, eller en støtfanger? Også kommer det an på hva du gjør med skaden. Jeg tok et hjørne av fremskjermen på min egen bil (pinlig nok i min egen garasjedør), men det var med den eldste bilen vår. Vi fikk vasket og rustbehandlet skaden, så det ikke skal bli verre, men det ble ikke seende nytt ut. Det endte med å koste oss under tusenlappen. De vasket, tørket og la rett og slett en ca-lik lakk i små klatter over skaden. Kun plaster-reperasjon. Om du har en lang tykk ripe i en dør som skal lakkeres helt om, så er det snakk om flere tusen. Er en det en forskjerm eller bakskjerm og bilen er i standardfarger, så kan det bli billigere å bestille ny skjerm (eller støtfanger).



Anonymous poster hash: bf342...323
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dør + bakskjerm? Men er det gummilist på siden som har tatt mesteparten av trykket der?



Anonymous poster hash: bf342...323
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Jeg ser seriøst ikke hvorfor folk klikker i vinkel av en ripe i lakken. Spesielt ikke på en gammel bil. Så lenge bilen ikke er ødelagt og like kjørbar og fin ellers forstår jeg ikke problemet. Jeg hadde ikke engang giddet å bruke penger på å lakke engang. Folk har et sykt forhold til bilene sine. Det er et transportmiddel for pokker og det er fort gjort å skrape borti i trange parkeeingsplasser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere, sånne gummilister kan jo lett skiftes ut, da hadde det ikke vært så mye lakkskade. Det som er fare med sånne riper er at det lett kan utvikle seg rust og bilen eldes mye "før sin tid". Men trøst deg meg at moren din neppe hadde brukt kasko på dette, bonustapet hadde nok blitt større enn reperasjonskostnaden, hvertfall om det ikke er en helt ny bil.

Igjen, kostnaden kommer an på hva moren din vil. Vil hun ha bilen i slik stand at det ikke synes at dette skjedde, så må det jobbes endel med og tusenlappene flyr fort. Om hun synes det er akseptabelt at det synes at bilen har fått seg en trøkk og tar til takke med en "kattevask", så trenger det ikke bli så dyrt.

Men send bildet til mor din, og ring henne og snakk med henne. Uhell skjer og du må si fra.

Tips til fremtiden: Når du kjører fremover: Aldri legg over før bakhjulet er parallellt med hinderet ditt. Står du tett ved en stolpe og skal ut og svinge forbi, vent til bakhjulet er parallellt med stolpen før du svinger. Da skjer ikke dette igjen. :)



Anonymous poster hash: bf342...323
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser seriøst ikke hvorfor folk klikker i vinkel av en ripe i lakken. Spesielt ikke på en gammel bil. Så lenge bilen ikke er ødelagt og like kjørbar og fin ellers forstår jeg ikke problemet. Jeg hadde ikke engang giddet å bruke penger på å lakke engang. Folk har et sykt forhold til bilene sine. Det er et transportmiddel for pokker og det er fort gjort å skrape borti i trange parkeeingsplasser.

Det gir perfekt forhold for utvikling av rust.Så i stedet for en ggammel bil i grei stand har du snart en gammel rusthaug i stedet. Så ripa må på en eller annen måte behandles, og selv om du ikke tar en full lakkeringsjobb så koster det jo. Jeg kjenner ingen som ikke ville blitt irritert over å bli påført ekstra arbeid/ekstra kostnad/verditap på en bil de var hyggelige og lånte bort.

Anonymous poster hash: bd620...a00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skulle tatt meg bedre tid til å kikke i sidespeilet da jeg var på vei ut og ikke lagt om så brått. Da har jeg lært iallefall! Dyr lærepenge da :frown: :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt det til mora di?



Anonymous poster hash: a5f24...721
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skulle tatt meg bedre tid til å kikke i sidespeilet da jeg var på vei ut og ikke lagt om så brått. Da har jeg lært iallefall! Dyr lærepenge da :frown: :flau:

Jeg bruker annen taktikk. Unngår konsekvent trange parkeringer. Om jeg så må parkere så langt unna jeg må gå i 15 min...

Anonymous poster hash: f7e2a...a48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skulle tatt meg bedre tid til å kikke i sidespeilet da jeg var på vei ut og ikke lagt om så brått. Da har jeg lært iallefall! Dyr lærepenge da :frown: :flau:

Det er MANGE som har gjort den feilen der... :) Det kunne vært verre: Du kunne tatt en nabobil istedet for en stolpe. Da hadde det uten tvil endt opp med å koste på din mors forsikring. I dette tilfellet har dere valgmulighetene og du har kun ødelagt for deg selv (og din mor) og ikke en uskyldig tredjepart. Det kunne også vært en bulk dyp nok til å gjøre at døren ble fastlåst og ikke kunne brukes. Dette er mer kosmetisk skade, irriterende nok, men bilen er brukbar den.

Alle gjør sånne tullete ting i blant, og det viktige er at vi lærer av dem. :)

Anonymous poster hash: bf342...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit happens:) Det er jo bare lakk og metall, det viktige er jo det som sitter inni! Men ser ut som det primært er på døren, kanskje dere kan slippe unna kun med å bytte den(om det er en gammel bil så kanskje dere finner deler tenker jeg, uten at jeg har så mye peiling). Alle skjønner nå at man ikke akkurat skraper opp bilen med vilje, og de fleste har vel ett eller flere uhell, store eller små, i løpet av livet. Å skrape lakken er ikke det verste, selv om jeg skjønner det er flaut:)

Er nå bare å si det som det er til mora di, kan sikkert hende hun har hatt uhell selv!



Anonymous poster hash: 40c98...186
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånt kan skje. Mora di vil nok skjønne (etter hvert...) :)

Ser bilde, og det ser ut som om dør og bakskjerm må lakkeres, da snakket man i alle fall om 5-sifret beløp.

Men dere finner sikkert en løsning sammen.



Anonymous poster hash: 5b8dd...07c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan ts kjøpe noe acryllakk på biltema som matcher bilens farge. Så klatter du over ripene og håper mor har såpass lite gangsyn at hun ikke merker det..



Anonymous poster hash: af068...2aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en del av greia med å ha barn og la dem låne bilen. Og det er dessverre gjerne bare sånn man lærer. Det er heller ikke noe å være flau over. Sånt skjer den beste :) Vær glad du ikke kjørte på noen annens bil eller et dyr eller et barn.



Anonymous poster hash: 92550...b75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan ts kjøpe noe acryllakk på biltema som matcher bilens farge. Så klatter du over ripene og håper mor har såpass lite gangsyn at hun ikke merker det..

Anonymous poster hash: af068...2aa

Eh, nei. For det første, for å unngå rust, så bør det vaskes (og tørke) godt før det klattes lakk oppå. For det andre, så er det umulig å få til det der uten at noen menneske med syn godt nok til å ha førerkort ser skaden og re-lakkeringen. Det beste er å være ærlig og la moren bestemme hva som skal skje videre med bilen.

Anonymous poster hash: bf342...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det gir perfekt forhold for utvikling av rust.Så i stedet for en ggammel bil i grei stand har du snart en gammel rusthaug i stedet. Så ripa må på en eller annen måte behandles, og selv om du ikke tar en full lakkeringsjobb så koster det jo. Jeg kjenner ingen som ikke ville blitt irritert over å bli påført ekstra arbeid/ekstra kostnad/verditap på en bil de var hyggelige og lånte bort.

Anonymous poster hash: bd620...a00

bilen ruster likevel og dette er en gammel bil. Hva så om den faller ennå mer i verdi enn den allerede gjør? Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen ruster likevel og dette er en gammel bil. Hva så om den faller ennå mer i verdi enn den allerede gjør?

Det trenger ikke finnes en millimeter med rust på en bil selv om den er gammel. Jeg hadde f.eks en '93 Corolla som var fullstendig rustfri, og fri for bulker. Da kan du ikke fortelle meg at det ikke er surt om siden på den ripes opp. Det er mulig at det er ubetydelige småpenger for deg, men som sagt så er det utrolig kjedelig for de fleste at verdien på bilen minsker/de må ut med en unødvendig kostnad fordi den som lånte bilen var uforsiktig.

Anonymous poster hash: bd620...a00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...