Gå til innhold

Stasjonsvogn kontra kassebil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det i kjøre en stasjonsbil kontra kassebil med min. fem seter? Kjørekomfort, støy, vanskelig å parkere, lukeparkere, kjøre i garasje på kjøpesentre, kjøre forbi andre biler, bytte felt, svinge, bremse, kjøre på motorvei, grusvei, boligfelt, tettsted, vedlikehold, bråker det mye mens man kjører? Osv. Ja alt som er forskjellig mellom stasjonebil og kassebil?

Anonymous poster hash: 4f80c...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dekkene er veldig avgjørende for støy, bil,modell og motor er det som avgjør om bilen bråker mye eller lite. Store forskjeller på en diesel og en bensin bil også.

Jeg kan bare si med engang at kassebiler er ikke laget for god comfort på norske veier. De er rett og slett for å få ting fra A til B og ikke noe mer. Så man kan ikke sammenligne de med stasjonsvogner. Lite utstyr har de også.

Nå liker ikke jeg å sitte så høyt over veien heller så det gjør det ikke noe bedre :)

Endret av Electron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen med det å kjøre stasjonsvogn kontra kassebil?

Anonymous poster hash: 4f80c...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen med det å kjøre stasjonsvogn kontra kassebil?

Anonymous poster hash: 4f80c...65a

Litt vanskelig å forklare. Du må nesten teste det ut selv.

Jeg selv føler kassebilene ikke sitter godt nok på veien i forhold til de vanlige bilene. Tungdepunktet er helt anderledes.

Om du tar deg en tur å prøvekjører 1 stasjonsvogn og 1 kassebil vil du merke forskjellen fort. Folk liker jo forskjellige biler også. Så det er egentlig veldig hva du liker selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på kassebiler og det er stor forskjell på stasjonsvogner. Men generelt sett er stasjonsvogner mer stillestående og behagelige og kassebiler er mer praktiske. Men en kassebil med fem seter( eks berlingo med bensinmotor eller nyere diesel) er bedre lydisolerte.

Jeg personlig liker bedre å kjøre større biler da man kommer høyere opp og har bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mye rart av biler, og har kjørt ganske mye. Men her i huset går Caravellen for å være den mest lettkjørte.

Men det er mye mer støy i den en en personbil, men med gode høytalere så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukeparkering med kassebiler, som f,.eks VW Transporter-variant med bakseter er ikke verre, fremgangsmåten er den samme, du må bare beregne større luker om bilen er lengre. (Logisk nok).

Ellers nevnes det jo at det kan være forskjell på lydisolering osv. Berlingo, Nissan sin 7seter, VW sin lille 7seter osv er biler som ikke i større grad er modifisert fra vare-versjonen, og vil ha dårligere støyisolasjon.

Når det kommer til forbikjøring så kommer jo det veldig an på motoriseringen. Om en bil har en helt adekvat motorisering for enkel varebiltransport, eller som f.eks det "rullende lageret" til en elektriker, så sier det seg jo selv at ytelsene vil være noe dårligere i en bil med flere seter og gjerne full bil av unger og bagasje.

Selv mener jeg at fordelene med å sitte noe høyere, og plassen man nødvendigvis trenger når man vurderer en kassebil med bakseter overstiger ulemper med parkering, forbikjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygget bedre med Hicaen en med stasjonsvogne. Savner å sitte høyt og ha god oversikt i en uoversiktlig bakke. Må rygge dersom buss/lastebil kommer. Men sittekomforten er ikke den samme som i stasjonsvognen.

Kassebil på ferie, topp. God plass til alt.

Ny bil og fullt i bilen før en har fått pakket ned klær. Så vi gikk til innkjøp av camplett og takboks. Men savner plassen i baksete.

Har ikke hatt noe problemer på glatte veier med kassebil.



Anonymous poster hash: fb1bf...335
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...