Gå til innhold

Trille sykkelen over gangfelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilister skal selvsagt stoppe for gående. Og som påpekt her i tråden, triller man sykkelen er man gående.

Det er en dårlig løsning å gi syklister forkjørsrett over overgangsfelt. Det blir en trafikkfarlig situasjon for alle involverte parter, det ønsker man jo ikke. Et mer hensiktsmessig forslag ville vært at bilister skal stopper for gående og syklende i gangfart. Da kan ikke syklisten kommer i stor fart, ei heller en løpende fotgjenger. Da hadde også alltid bilistene hatt i bakhodet at de skal stoppe for det som måtte komme over overgangsfeltet. Da slipper man å vurdere situasjonen om vedkommende sykler eller skal gå av sykkelen. Da vet man at man må stoppe uansett.

Problemet med det er: hvordan bevise at løken som ligger død foran bilen din kom for fort inn i gangfeltet?

Av sykkelen er eneste løsning hvor folk ikke blir helt idioter fordi de tror at de har "forkjørsrett".....

mvh Syklist/bilist

Anonymous poster hash: 95947...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er absolutt uenig! Syklister bør slippe å miste farten de har opparbeidet, når de skal krysse en vei i et gangfelt. Biler bør ha absolutt vikeplikt for syklister i gangfelt, uansett hvilken hastighet syklistene har. Syklistene på sin side bør ha plikt til å ta hensyn til gående i gangfeltet, men de bør fint kunne holde hastigheter i hvert fall opptil 50 km/t. Det må være bilistenes ansvar å unngå ulykker.

Anonymous poster hash: b4e63...09d

Hurra for AB som aldri har kjørt en bil!!!! Lykke til i livet

Jeg antyder altså at du ikke kan kjøre bil, og aldri har prøvd heller. For hvis du hadde kjørt litt bil ville du innsett at for at din ide skal være mulig måtte alle bilister omtrent stoppe opp foran gangfeltene for å være sikker på at de ikke tok livet av noen.

hvis du mener at det er greit så er det forsåvidt ok, men da er du en dum i mine øyne. Da kan man like gjerne sette opp trafikklys over alt slik at man slipper usikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corvo, on 29 Jun 2014 - 15:38, said:

Hurra for AB som aldri har kjørt en bil!!!! Lykke til i livet

Jeg antyder altså at du ikke kan kjøre bil, og aldri har prøvd heller. For hvis du hadde kjørt litt bil ville du innsett at for at din ide skal være mulig måtte alle bilister omtrent stoppe opp foran gangfeltene for å være sikker på at de ikke tok livet av noen.

hvis du mener at det er greit så er det forsåvidt ok, men da er du en dum i mine øyne. Da kan man like gjerne sette opp trafikklys over alt slik at man slipper usikkerheten.

Selv om du synes det er dumt, vil det være bra for gående og syklende om bilistene stoppet foran hvert eneste gangfelt. Det kan komme løpende personer som styrter ut rett foran bilen, og dem har man i hvert fall vikeplikt for. Lysregulering av alle gangfelt er som du nevner, også en god mulighet. Anonymous poster hash: b4e63...09d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du synes det er dumt, vil det være bra for gående og syklende om bilistene stoppet foran hvert eneste gangfelt. Det kan komme løpende personer som styrter ut rett foran bilen, og dem har man i hvert fall vikeplikt for. Lysregulering av alle gangfelt er som du nevner, også en god mulighet. Anonymous poster hash: b4e63...09d

Bor du i storby? Det er så klart en "god" løsning, men ikke en reel mulighet over hele landet.

Og det er lette å se en som løper enn en på sykkel med tanke på hvor for de kommer, så det kan ikke helt sammenlignes. Samtidig vil det gjøre at hvis en syklist er i nærheten av et gangfelt må biler stoppe fordi "kanskje" skal han suse over. Reglene som er idag fungerer bra for både biler og fotgjengere OG syklister. Sistnevnte er ofte bare for sløve til å følge dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt uenig! Syklister bør slippe å miste farten de har opparbeidet, når de skal krysse en vei i et gangfelt. Biler bør ha absolutt vikeplikt for syklister i gangfelt, uansett hvilken hastighet syklistene har. Syklistene på sin side bør ha plikt til å ta hensyn til gående i gangfeltet, men de bør fint kunne holde hastigheter i hvert fall opptil 50 km/t. Det må være bilistenes ansvar å unngå ulykker.

Anonymous poster hash: b4e63...09d

Jeg er noe enig, men 50km/t i gangfelt?! :hakeslepp: På gang- og sykkelveier er fartsgrensa 20km/t, de som sykler raskere enn det bør holde seg i veien. På sykkelveier tror jeg det er lov å sykle raskere (det bør være lov), men gangfeltene må syklistene stort sett dele med fotgjengere, så der bør hastigheten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at dersom jeg går av sykkelen og triller den over gangfeltet så skal bilistene stoppe. Likevel så blir jeg flere ganger i uken nesten kjørt ned fordi det virker som om bilistene vil komme seg fortest mulig over. Før jeg går over stopper jeg og ser meg til begge retninger i håp om å oppnå øyekontakt med bilistene.

I går hadde jeg kommet halvveis over gangfeltet da en bil ikke stopper men bare kjører på. På mandagen var det en som kjørte på rødt lys (var grønn mann) og rett over gangfeltet. I dag kjørte tre rett over mens jeg sto der og ventet på å få lov til å gå over.

Har bilistene den oppfatningen at de ikke skal stoppe for meg når jeg triller på sykkelen min?

Anonymous poster hash: 05ea7...23d

Jeg bor selv i Trondheim og lærte tidlig at når en skal gå over et gangfelt er det viktig å være bestemt. Rett deg opp i ryggen så du ser selvsikker ut og løft den ene foten som om du skal gå over. Se rett på frontruten bilen som kommer i mot, og ta et lite men bestemt skritt over fortauskanten. Hold deg forberedt på å hoppe tilbake dersom du må, men uten å vise det. Dersom bilisten ikke bremser retter du ditt mest drepende blikk mot sjåføren og prøver å få blikkontakt. Dersom bilen stanser gir du sjåføren et stort smil, hvis ikke retter du blikket mot neste bilist og krysser veien. Vær alltid forberedt på å hoppe bakover. Dersom trafikken er på den andre side av veien krysser du halvveis før du retter blikket mot bilisten som kommer.

Dette gjelder selvfølgelig også dersom du triller sykkel, og med en sykkel kan du til og med få like god effekt selv om du står et skritt lengre unna bilene.

Må ikke prøves med barnevogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er noe enig, men 50km/t i gangfelt?! :hakeslepp: På gang- og sykkelveier er fartsgrensa 20km/t, de som sykler raskere enn det bør holde seg i veien. På sykkelveier tror jeg det er lov å sykle raskere (det bør være lov), men gangfeltene må syklistene stort sett dele med fotgjengere, så der bør hastigheten ned.

Jeg har aldri hørt om formelle fartsgrenser for sykler på gang- og sykkelveier. På gangveier og fortau er jeg enig i at syklistene som regel bør unngå å kjøre mye fortere enn 20 (-30) km/t. På sykkelveier der det ikke skal finnes gående, bør syklistene kunne kjøre så fort de vil. Det er tross alt ganske mange som trener på sykkel, og de må ikke ha fartsbegrensninger. Dersom de kjører vesentlig fortere enn 50 km/t, vil det likevel som regel være naturlig å ferdes i veibanen.

Anonymous poster hash: b4e63...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...