Gå til innhold

Dele regning på restaurant - hva tenker dere om dette ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest C'est la vie:)

Tja. Om jeg hadde spist ute 10 ganger med mine venner, og delt regningen likt hver gang, hadde jeg gått ganske mye penger i minus. Her vil det aldri jamne seg ut pga hva som bestilles hver gang. Så ja, jeg er gjerrig når jeg ikke gidder å sponse venners forbruk på restaurant.

Ikke sjeldent jeg sitter med regning på rundt 200-250 kr, og venner 6-700 kr. Sier seg selv at det aldri vil jamne seg ut da. Men her betaler nå alltid folk egen regning. Det er normen hos oss.

Og nei, jeg spiser ikke for så lite pga dårlig råd, men en vegetarrett og vann blir sjeldent dyrt.

Kjenner igjen den... Sa fra etter første middag ute at jeg ønsker å betale for egen mat, siden jeg ikke har kapasitet til å verken bruke så mye penger på meg selv eller "ut av vinduet" for andre. Var ingen problem det. Er man gode venner som har noe mellom ørene, så er ikke det noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man går ut i godt lag, og alle spiser/drikker like mye så bryr ikke jeg meg om vi deler regningen på antall hoder eller tar frem kalkulatoren og finregner på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene mine og jeg pleier å betale for det vi faktisk har spist, i stedet for å dele regningen på antall mennesker. Hvis én bestiller kun en billig hovedrett og drikker vann til, mens en annen bestiller en dyr hovedrett, dessert og to glass vin, er jo forskjellen ganske stor.

Jeg er glad for at vi har for vane å betale for vårt eget, ettersom jeg prøver så godt jeg kan å spare penger i hverdagen.

Om alle har spist for omtrent det samme gjør det meg derimot ingenting å dele regningen likt. Om man sparer eller betaler 20 kr for mye gjør jo ikke det store forskjellen, akkurat :)

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Her pleier vi som oftest å dele oss opp i "familie 1, familie 2, familie 3 osv." dersom vi er mange. Da betaler jeg og min samboer kun betale for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller der dette skjer, og jeg vet at en person kanskje bare har spist en suppe og drukket et glass cola der vi andre har spist biff med tilbehør og drukket øl, så sier jeg som regel ifra på vegne av personen hvis ikke personen nevner dette selv.

Men hvis jeg er personen,tør jeg ikke alltid si ifra heller,litt feig på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri vært borti og jeg syns faktisk det er rimelig frekt og frimodig å bare helt uten videre skulle dele regningen på tre. Når vi er ute og spiser med vennepar, så betaler vi for oss og dem for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen lunde likt, syns jeg det er greit å bare dele det på tre, som var tilfelle her. Er det noen som har drukket eller spist ekstra mye, syns jeg det er greit at det ikke deles likt.

Det er ingen som kan tvinge deg til å være med på en lik deling av regningen. Bare å si at du vil betale for ditt eget, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid de som har spist dyrest som begynner å dele på tre med en gang regninga kommer. Hvis alle har spist circa det samme så går det bra.

Man må rett og slett si: "Jeg prøvde å ikke bruke så alt for mye i dag jeg, så jeg vil gjerne betale for meg selv."

Hvis de krangler på det så får du rett og slett vise dem regninga og påpeke hvor stor forskjellen er.

Dette er så typisk nordmenn. Denne typen smålighet finner man ikke igjen hos noe annet folkeslag. Til syvende og sist vil alt munne ut i et spørsmål om kroner og øre. Flaut.

Anonymous poster hash: c632b...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Hvis vi har spist noenlunde likt så deler vi gjerne på antallet for lettvinthets skyld. Vi regner som så at det jevner seg ut. Hvis det er klareforskjeller, f.eks. ved at jeg ikke drikker vin, mens to andre har delt en vinflaske, eller noen ikke vil ha dessert så betaler vi enten for det hver enkelt faktisk har spist eller vi justerer litt slik at de som har fått minst betaler mindre enn den/de som fikk mest, uten at vi nødvendigvis gidder regne det rett på nærmeste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hvordan man legger det frem. Du kan fort fremstå som litt gnien om du insisterer på å bare betale for deg selv, men jeg skjønner poenget ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Når jeg er ute med venniner, så deler vi summen likt mellom oss. Når jeg er ute med kolegaene, så betaler vi hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk nordmenn. Denne typen smålighet finner man ikke igjen hos noe annet folkeslag. Til syvende og sist vil alt munne ut i et spørsmål om kroner og øre. Flaut.

Anonymous poster hash: c632b...046

Hvis man er student, eller bare generelt er dårlig økonomisk stilt, så må man faktisk tenke på hver en krone! Når jeg ser på menyen, så ser jeg ikke bare på maten, men på prisen også. Å dele en middag på feks fire, kunne fort ført til at jeg var nødt til å betale 50kr mer enn jeg allerede hadde antatt. 50kr her og 50kr der utgjør en del i det store og det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...