Gå til innhold

Dele regning på restaurant - hva tenker dere om dette ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok jeg vil ha folks tanker og gjerne løsninger ;

Dilemma : tre par ( totalt 6 personer ) går på restaurant for å spise middag. Alle bestiller mat og drikke etter eget ønske. Når regningen kommer så splittes den på tre, uavhengig av hva folk generelt har spist! Hva tenker dere om dette?

Selv erfart dette og reagerer på et par ting! Jeg er overhodet ikke storspist! Jeg spiser ikke forrett eller dessert. Svært sjeldent at jeg tar en kaffe etter maten og jeg ser faktisk an prisen når jeg bestiller! Jeg bestiller ikke i hytt og pine! Opplevde dette nylig og alle spiste forrett hovedrett og dessert. I tillegg bestilte de ekstra underveis i hovedretten og kaffe til desserten. Jeg spiste min hovedrett og drikke til. Når regningen klm var det ikke diskutabelt hvordan den skulle gjøres opp! Den skulle deles på tre uansett! Og jeg er heller ikke den som protesterer på det! Hva tenker dere ? Har jeg en rar tankegang eller er det grunn til å tenke litt ekstra ? Bare lurer :)

Anonymous poster hash: 62f57...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vant med at vi deler på antall par når vi er ute å spiser med venner. 6 stykker, 3 par, og vi deler på 3. Sitter ikke å finregner hva hver enkelt har spist eller drukket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Alltid de som har spist dyrest som begynner å dele på tre med en gang regninga kommer. Hvis alle har spist circa det samme så går det bra.

Man må rett og slett si: "Jeg prøvde å ikke bruke så alt for mye i dag jeg, så jeg vil gjerne betale for meg selv."

Hvis de krangler på det så får du rett og slett vise dem regninga og påpeke hvor stor forskjellen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på restaurant med mange mennesker før, og vi betaler hver for oss. Eventuelt har det forekommet at en person tar hele regningen, også splitter vi det opp internt etterpå, sånn at det ikke skal ta så lang tid på restauranten. Syntes det blir for drøyt at f.eks jeg skal betale for at andre drikker 3-4 glass vin, når jeg selv kun drikker vann og kanskje et glass cola.

Endret av Ruby_Tuesday
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var 3 par ute å spiste, og da delte vi regningen etter hva vi hadde spist. Jeg er enig med deg TS, hvis noen bestiller mat til 600 kr og du bare til 400 kr er det ikke riktig at du skal betale for de også. Betal for det du har spist, så får de betale for seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra på forhånd at du vil betale for deg selv.

Anonymous poster hash: 9c38c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele regningen likt er bare ok når alle har spist og drukket omtrent likt. Det innebærer for eksempel at alle har spist samme antall retter og drukket omtrent det samme. Da er det ok.

Det er ikke ok hvis en har spist en rett og drukket vann, mens andre har spist tre-retters med vin. Det er heller ikke om dersom en har spist hummer og østers, men den andre har spist en pizza.

Jeg hadde derimot ikke brydd meg om at en spiste hovedrett til 250 kr mens min bare kostet 230, eller om jeg måtte være med å spleise på kaffe til alle foruten meg. Det blir flisespikkeri for meg, men jeg skjønner at det kan bety mer for andre.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å dele regningen etter antall hoder. Greier fint å huske hva jeg har spist og drukket, servitøren må jo frem med kortterminalen for hver person/par uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det feil i de fleste situasjoner og jeg hadde aldri godtatt det. Er ikke gjerrig, men siden jeg er vegetarianer og avholds, blir restaurantregningene mine ganske lave i forhold til mine kjøttspisende og alkoholdrikkende venner. Og jeg nekter å sponse det.

Sjeldent jeg går over 300 kr når jeg spiser ute, og da deler jeg ikke likt med folk som spiser og drikker for det dobbelte ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det en selvfølge at den som for hvert par skal betale summerer alt for sitt par, legger til driks og betaler, så leveres regningen videre til neste betaler, osv.

Dele likt på antall par er greit når det har blitt bestilt pizza eller annen ensartet mat med noenlunde samme type/mengde drikke, ikke når noen velger seg billigste alternativ på menyen og andre knaller til med 3-retters + vin + øl + dessert + kaffe avec, det sier seg selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke en skal føle seg gjerrig fordi en ønsker å betale for det en har spist. Jeg hadde følt meg ukomfortabel i begge ender av skalaen. Flaut å spise og drikke godt, mens en annen er mer måteholden, og så deler vi regningen likt. Liker å betale for meg selv jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri i verden om jeg hadde godtatt å måtte betale for hva de andre spiste! Spesielt siden jeg sjelden spiser mye, aldri bestiller vin eller kaffe etc. Da blir det rett og slett ikke riktig at jeg skal betale mer fordi de jeg er ute med skal ha flere retter, vin til maten og kaffe etterpå. Har heldigvis en vennegjeng hvor alle er enige om at man betaler for det man selv spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er helt greit å dele på tre så lenge en spiser/drikker ca likt. Om jeg må betale for en kvart øl ekstra så tipper det ikke budsjettet liksom.

MEN jeg har opplevd at det er noen som alltid glemmer kortet eller bestiller betydelig mer drikker når de vet det skal deles. Da har jeg bare tatt styringen neste gang vi er ute og gjør opp for meg selv bare. Det kan sikkert virke gnient, men jeg hadde ikke gjort det med folk som ikke regner med jeg skal betale mest.

Anonymous poster hash: fc3dc...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg vil ha folks tanker og gjerne løsninger ;

Dilemma : tre par ( totalt 6 personer ) går på restaurant for å spise middag. Alle bestiller mat og drikke etter eget ønske. Når regningen kommer så splittes den på tre, uavhengig av hva folk generelt har spist! Hva tenker dere om dette?

Selv erfart dette og reagerer på et par ting! Jeg er overhodet ikke storspist! Jeg spiser ikke forrett eller dessert. Svært sjeldent at jeg tar en kaffe etter maten og jeg ser faktisk an prisen når jeg bestiller! Jeg bestiller ikke i hytt og pine! Opplevde dette nylig og alle spiste forrett hovedrett og dessert. I tillegg bestilte de ekstra underveis i hovedretten og kaffe til desserten. Jeg spiste min hovedrett og drikke til. Når regningen klm var det ikke diskutabelt hvordan den skulle gjøres opp! Den skulle deles på tre uansett! Og jeg er heller ikke den som protesterer på det! Hva tenker dere ? Har jeg en rar tankegang eller er det grunn til å tenke litt ekstra ? Bare lurer :)

Anonymous poster hash: 62f57...fa5

Det er jo bare å si at du betaler for deg? Husk det til neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fy faen, for noen gjerrigknarker :skratte: .

Hva med å drite i det? Ser man på at man er ute 10-12-15 ganger samme gjeng i året jevner det seg nok ut, skal dere se.



Anonymous poster hash: 34ec2...402
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere?

Er man studenter er det vel ikke uvanlig at man sitter og finregner på kronen. Er man voksne og i jobb splitter de fleste bare på antall.

Jeg er student men endel av mine venner er noen år eldre. Har det alltid romslig om jeg skal ut og spise, hvis ikke sier jeg nei takk. Splitter likt - det er greit og praktisk, om ikke noen plukker opp regningen og noen andre tar den neste gang.

Når man drar på byen er det også vanlig at noen spanderer drinker og en annen spanderer neste runde eller en annen gang. Og da finregnes det ikke på om den ene bestile mojito og den andre hvitvin.

Dette er normen i min omgangskrets og blant alle jeg kjenner i alle fall.



Anonymous poster hash: 01805...959
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, for noen gjerrigknarker :skratte: .

Hva med å drite i det? Ser man på at man er ute 10-12-15 ganger samme gjeng i året jevner det seg nok ut, skal dere se.

Anonymous poster hash: 34ec2...402

Tja. Om jeg hadde spist ute 10 ganger med mine venner, og delt regningen likt hver gang, hadde jeg gått ganske mye penger i minus. Her vil det aldri jamne seg ut pga hva som bestilles hver gang. Så ja, jeg er gjerrig når jeg ikke gidder å sponse venners forbruk på restaurant.

Ikke sjeldent jeg sitter med regning på rundt 200-250 kr, og venner 6-700 kr. Sier seg selv at det aldri vil jamne seg ut da. Men her betaler nå alltid folk egen regning. Det er normen hos oss.

Og nei, jeg spiser ikke for så lite pga dårlig råd, men en vegetarrett og vann blir sjeldent dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør begge deler, noen ganger splitter vi på antall, andre ganger tar vi det vi har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...