Gå til innhold

....


maskineple

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, etter mange år med sommerjobb i turistbransjen er jeg ganske god på dette.

Jeg solgte billetter på et museum (der jeg også guidet), og det var etter hvert utrolig lett å se hva slags nasjonalitet folk hadde idet de kom inn døren. Alle besøkende skulle få en brosjyre på sitt eget språk, og man måtte ta seg i skinnet for å spørre først, og ikke avsløre at man visste hvor de var fra lenge før de sa det selv.

Husker en gang en kollega spurte et par om de foretrakk brosjyre på engelsk eller tysk, fordi vi dessverre ikke hadde noen på nederlandsk. "Hvordan vet du at vi er fra Nederland?" "Jeg har jobbet her i mange år". :fnise:

Folk blir fornærmet av slikt, da. Vi liker å tro at vi er unike individer, og liker ikke at noen form for gruppetilhøringhet (særlig av typen nasjonalitet/etnisitet, som vi ikke har valgt selv) er så definerende for hvordan vi framstår.



Anonymous poster hash: 45a65...213
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer tydelig se noen som er Polske i Noreg.

Jeg klarer også se en liten forskjell på Samer og Nordmenn. ( fysisk )

Tyskere kan man også tydelig legge merke til om man prøver, men blir litt verre å skille mellom Nederlendere og Tyskere, men man kan se forskjell på Tjsekkere og Tyskere ( Naboland ). Det samme går for Japanere og Kinesere, jeg klarer lett å se forskjell.

Jeg tenker ikke bare på utseende men klær, væremåte osv..

Hva med deg? Klarer du det?

Har satt meg inn i Etnologi :P

Når det kommer til Asiatere (som i kinesere, japanere osv.) klarer jeg svært sjeldent å se forskjell. Har til og med bodd der i noen måneder, men klarer det fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Jeg klarer ikke å se noen særlig forskjell på nord-europeere. Hvordan ser man det?

Jeg klarer å kjenne igjen østeuropeiske kvinner på måten de kler seg på, litt sånn 90-talls stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser forskjell, samme som TS nevner og også russere, slovekere og ofte briter også



Anonymous poster hash: a85e1...cf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo ofte litt gjettelek når man er på ferie, gjette hvor de andre rundt bassenget eller på nabobordene i restauranten er fra. Er mange det er lett å se det på, pleier ofte å ha rett.

Funker best på europeere, har ikke noe forhold til hva som skiller folk fra Peru og Argentina fra hverandre for eksempel. Men å skille en nederlender fra en tysker kan jeg i mange tilfeller klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ja, ofte kan jeg se det. Men jeg tar like ofte feil. En jeg tror er dansk, kan like gjerne være tysk, og en jeg tror er fransk, kan være belgisk. Og om en inkaetterkommer (aymara, quechua) er fra Peru eller Bolivia, har jeg ingen forutsetninger for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner som regel igjen polakker og finner. Svensker i Oslo kjenner man ofte igjen på hårfrisyre og klesstil. Alle andre blir bare gjetting, men det er sjeldent man ser pene mennesker fra Storbritannia og Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...