Gå til innhold

Fant en rar maskin i kjelleren! Fra krigen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har sett dette før? Er det et gammelt samband? Telegraf? Har aldri sett noe sånt før?

Anonymous poster hash: 70175...60b

post-37809-0-12053100-1429647083_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen her som har litt historiekunnskaper og vet noe om krigshistorie eller telefonhistorie?



Anonymous poster hash: 70175...60b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva det er og byr 5000 kr for maskinen.



Anonymous poster hash: 03634...ac9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva det er og byr 5000 kr for maskinen.

Anonymous poster hash: 03634...ac9

Haha, jeg tenkte ikke å selge den, men kanskje donere til museum, ja. Men jeg er veldig nysgjerrig! Umiddelbart lignet det en Enigma-maskin, så jeg ble dritfornøyd. Ville vel vært litt usannsynlig. Men maskinen har ikke selve kodingen og den er norsk, så derfor klarer jeg ikke å skjønne hva det er.

Anonymous poster hash: 70175...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lobotomeringsapparat.

Anonymous poster hash: 4e8cf...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini-sentralbord for felt-telefoner, eller noe primitivt calling-anlegg. Står det noe som helst på trekofferten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Umiddelbart lignet det en Enigma-maskin, så jeg ble dritfornøyd. Ville vel vært litt usannsynlig. Men maskinen har ikke selve kodingen og den er norsk,

...

Ingen kodehjul og ingen bokstavtaster, så enigma er det ikke nei. Som Petter synes jeg det ser ut som en liten telefonsentral. Ingen tekst eller merking på esken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva det er og byr 5000 kr for maskinen.

Anonymous poster hash: 03634...ac9

Hva er det da? Jeg syntes det ser ut som et slags kommunikasjonsapparat med noe kodeopplegg.

Anonymous poster hash: 3ea1a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da? Jeg syntes det ser ut som et slags kommunikasjonsapparat med noe kodeopplegg. Anonymous poster hash: 3ea1a...f72

Vi har dessverre ikke funnet ut av hva det er enda. Har ikke lignet på bilder av gamle telefonsentraler. Tenker at det kanskje kan være en form for militært utstyr? Skal oppdatere når vi finner det ut! :)

Anonymous poster hash: 70175...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er interesert TS, kan gi deg 20 000 for den hvis du vil?



Anonymous poster hash: 337ba...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det står

AV

Uten at det er noen bryter der?



Anonymous poster hash: ceaa8...933
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen tekst på den (ut over V27 som det står på lokket)?



Anonymous poster hash: ceaa8...933
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er interesert TS, kan gi deg 20 000 for den hvis du vil? Anonymous poster hash: 337ba...6ce

Regner med at dette er tull? Jeg la den uansett ikke ut for å selge, men for å finne ut hva det er! :) Det er morsomt med et mysterium som man ikke enkelt kan google seg frem til, for det er få slike lenger! :)

Anonymous poster hash: 70175...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen tekst på den (ut over V27 som det står på lokket)? Anonymous poster hash: ceaa8...933

Jeg er ikke hjemme før i morgen kveld, men jeg kan sjekke det da. :) Kan ta bildet av lokket. Det stod en gammel adresse som var litt vanskelig å lese, pluss noen tekniske lapper som jeg ikke forstod. Siden det er slike ledninger, skulle man i alle fall tro at det er noe man skal lytte til? Tenker fortsatt at det kanskje er et gammelt militært samband? Kanskje slik man brukte i kommandovogna?

Anonymous poster hash: 70175...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den forresten sammen med masse gamle russiske filmruller! Ikke at jeg tror det har en sammenheng, men det gjorde det ekstra spennende! ;)

Anonymous poster hash: 70175...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...