Gå til innhold

Hvorfor er vepser sinte?


Gjest Eiss

Anbefalte innlegg

Har opplevd at de er sintere sørpå enn nordpå.

Har aldri blitt stukket av veps uten at jeg har satt meg på den eller lignende, her oppe, men når jeg besøker slekt i Stavangerområdet har jeg flere ganger blitt stukket helt uprovisert.

Synes igrunnn at kleggen er verre, den stikker der den kommer til.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jean Valjean

Humler er hvertfall det!

Å nei skrev jeg humler feil.......for en katastrofe

jeg er virkelig verre en Hitler, Stalin og Mao til samen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Jeg har også vepsefobi, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det og kjenner meg en del igjen av hva du beskriver.

Men jeg er uenig i at de burde utryddes. Verden ville dessverre ikke fungert uten dem. Så må bare leve med dem...

Jeg har et forslag, hva med.. å sende all veps og bier til Sverige så blir det deres problem. God ide, jeg må ringe Vg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag, hva med.. å sende all veps og bier til Sverige så blir det deres problem. God ide, jeg må ringe Vg med en gang.

En så strålende god idé at selveste Mao kunne funnet på noe lignende!

Anonymous poster hash: de63a...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei skrev jeg humler feil.......for en katastrofe

jeg er virkelig verre en Hitler, Stalin og Mao til samen.

??? Jeg rettet ikke på deg??? Jeg sa meg enig. Jeez...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies også at vepsene er mer aggressive om sensommeren, for da er de døende. Det er også da de blir mer plagsomme, fordi de oppsøker søtt. De kan dermed henge rundt oss om vi drikker brus eller spiser is ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater også veps, og er livredd dem! Det er såpass ille, at jeg til tider er redd for å gå ut. Å lukke opp vinduene om sommeren er helt håpløst. Da kommer djevlene inn med det samme. I år skal jeg investere i en skikkelig netting til vinduene mine. Jeg får jo ikke fred ellers. Det er bare vepsen som absolutt skal inn i huset. Humler og bier holder seg der de skal være. Det virker som om vepsen jakter på meg! Hva har de innendørs å gjøre egentlig???

Ja til utryddelse av all veps!!!



Anonymous poster hash: 8c33e...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Joa, men hva skjer i kroppen til vepsen? Hvilke kjemiske stoffer er det som reagerer med hva? De har ikke hjerne? Hvordan lever de? Hjelp! Hvordan kan de fly uten hjerne?

vepser har jo hjerne de og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vepes og bier er en plage og burde utryddes. Jeg gir blanke f** i hva folk sier om grønnsaker, frukt og blablabla.

Greit nok at du er redd, for å bli stukket gjør vondt, men det der var tankeløst, selv etter KG-standard.

Anonymous poster hash: 5e2da...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Greit nok at du er redd, for å bli stukket gjør vondt, men det der var tankeløst, selv etter KG-standard.

Anonymous poster hash: 5e2da...2cc

Du vet vist ikke hvordan det er å ha angst for veps du!

Tørr ikke å gå ut om dagen om sommeren, jeg må ha alle vinduer igjen, og det er lite hyggelig når det nærmer seg 30 grader ute og sola steker som fy!

Så jeg får drepe så mange vepser jeg bare vil. Om du vil redde de du kommer over så bare gjør det. Jeg hater veps, og ingenting du sier får meg til å si noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vist ikke hvordan det er å ha angst for veps du!

Tørr ikke å gå ut om dagen om sommeren, jeg må ha alle vinduer igjen, og det er lite hyggelig når det nærmer seg 30 grader ute og sola steker som fy!

Så jeg får drepe så mange vepser jeg bare vil. Om du vil redde de du kommer over så bare gjør det. Jeg hater veps, og ingenting du sier får meg til å si noe annet.

(Annen AB her.)

Jeg har også angst for veps. Riktignok tør jeg gå ut om sommeren, men jeg plasserer meg alltid ytterst rundt bord og på benker så jeg kan løpe unna om vepsen kommer (og det gjør den litt for ofte). Inngangspartier rundt butikker og sentere tør jeg nesten ikke nærme meg (søppelkasser tiltrekker veps), Tusenfryd, tivolier etc. er ikke til å tenke på, uterestauranter er hyggelig for alle andre enn meg, og jeg er rett og slett temmelig hysterisk redd for det fordømte svineriet. Men selv jeg innser at vepsen har en rolle i økosystemet, og slett ikke bør utryddes. Men å kverke alle bol i nærheten av huset er helt OK, vepsen er ikke akkurat en truet art. :)

(Men å slenge inn bier i samme kategori, og ønske dem utryddet? Vet du ikke hvor livsviktige de er for oss? De er dessuten mye mindre aggressive og uberegnelige enn veps.)

Anonymous poster hash: cd3a2...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grunn bare vepsen som er aggressiv. Og morderbier. Men de har vi ikke i Norge heldigvis. Men vepsen sender vel ut "farekjemikalier" hyppigere enn bier og humler, kanskje fordi de kan? Bien dør jo etter ett stikk, og det ville vært upraktisk om de var aggressive og tok selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...