Gå til innhold

Har dere tatt stilling til Israel-Palestina konflikten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det nesten forventes at man skal ta stilling til hvem man "heier" på, og jeg synes begge sidene er så forferdelige at jeg ikke kan heie på noen.

Begge sidene dreper og styrer på og det går ut over så mange uskyldige.

Så jeg lurer på om dere har tatt stilling til hvem dere holder med og hvorfor?



Anonymous poster hash: 4238f...96f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det nesten forventes at man skal ta stilling til hvem man "heier" på, og jeg synes begge sidene er så forferdelige at jeg ikke kan heie på noen.

Begge sidene dreper og styrer på og det går ut over så mange uskyldige.

Så jeg lurer på om dere har tatt stilling til hvem dere holder med og hvorfor?

Anonymous poster hash: 4238f...96f

"Hvem dere holder med"? Det er ikke en fotballkamp, akkurat.

Elendigheta kommer til å fortsette til begge sider tar til vettet og gjør det som begge sider VET må gjøres, nemlig å innstifte en varig fred basert på en tostatsløsning. Alle andre veier fører til vedvarende konflikt og problemer for alle de involverte. Og massemord på sivile med et par års mellomrom hver gang IDF føler seg kallet til å "sikre freden". Enten det nå innebærer å bombe Gaza tilbake til steinalderen eller invadere ett av nabolandene.

Så palestinerne, ved Hamas, må gjøre det klinkende klart at de anerkjenner Israels rett til å eksistere, og de må si det i charteret sitt, selv om det skal koste dem hard indre strid og mye religiøs krangling. Det er jo deres egen feil at de formulerte seg i religiøse termer i utgangspunktet.

Og Israel må erkjenne at Vestbredden er palestinsk og trekke tilbake de hundretusener av israelske borgere som de har eksportert inn dit og bosatt i folkerettsstridige og ulovlige bosetninger.

Hvis ikke begge deler skjer, og helst litt snart, så kommer det til å være temmelig likegyldig hvem man "holder med", for alle taper til sist. Ikke minst Israel, som vil kunne komme til å sette seg i en situasjon der det opphører å være et demokratisk samfunn, eller opphører å være et hjemland for jødene. De kommer til å miste en av delene hvis de ikke velger tostatsløsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen jeg "holder med". Israel turer frem som de vil, enten man liker det eller ikke, og bygger ulovlige bosettinger som for hver eneste bolig gjør at vi er lengre unna en fredelig løsning. Når Netanyahu vinner valget ved å love å kjøre en vel så hard linje som før er det ikke akkurat lovende. Palestina, i hvert fall på Gaza-stripen, har flere ganger feiret vellykkede terrorangrep i gatene med flagg og snacks. De fortjener ikke all verdens ros for de lave israelske dødstallene heller, så lenge det er manglende slagkraft og ikke manglende vilje som begrenser dem. Sa noen fastlåst?

Nå setter jeg selvsagt ting på spissen, det er klart det finnes fornuftige stemmer på begge sider, og det er selvsagt ikke slik at alle sivile tap hos den andre er noe man gleder seg over. Ingen tvil om at en sivil palestiner i snitt har det verre enn en sivil israeler, samme hvem man mener er skyld i den situasjonen, men brorparten på begge sider vil nok uansett motvillig heller ta en tostatsløsning enn de aller mest blodige alternativene. Poenget er nå likevel at man er milevis unna noe som i det hele tatt minner om en reell fredsprosess. Og for hvert jævla år blir det bare verre, med økt polarisering og en demografisk endring i disfavør den militært overlegne parten. Det er nødt til å ende stygt.



Anonymous poster hash: 81d59...1e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes begge sidene er så forferdelige at jeg ikke kan heie på noen.

Ja, jeg har tatt stilling. Jeg holder med Israel. Selv om du ikke er enig med alt Israel gjør så bør du se forskjell på de to sidene. Hvis du ikke klarer å se forskjell så kan jeg anbefale deg en tur for å dra og se. Se hvordan de lever i Israel og se hvordan de lever i Palestina. Hvilket samfunn liker du best? Man skal ha hodet godt begravet i sanden (eller venstreekstrem propaganda) for å ikke ta Israels side.

Anonymous poster hash: 618d8...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem dere holder med"? Det er ikke en fotballkamp, akkurat.

Elendigheta kommer til å fortsette til begge sider tar til vettet og gjør det som begge sider VET må gjøres, nemlig å innstifte en varig fred basert på en tostatsløsning. Alle andre veier fører til vedvarende konflikt og problemer for alle de involverte. Og massemord på sivile med et par års mellomrom hver gang IDF føler seg kallet til å "sikre freden". Enten det nå innebærer å bombe Gaza tilbake til steinalderen eller invadere ett av nabolandene.

Så palestinerne, ved Hamas, må gjøre det klinkende klart at de anerkjenner Israels rett til å eksistere, og de må si det i charteret sitt, selv om det skal koste dem hard indre strid og mye religiøs krangling. Det er jo deres egen feil at de formulerte seg i religiøse termer i utgangspunktet.

Og Israel må erkjenne at Vestbredden er palestinsk og trekke tilbake de hundretusener av israelske borgere som de har eksportert inn dit og bosatt i folkerettsstridige og ulovlige bosetninger.

Hvis ikke begge deler skjer, og helst litt snart, så kommer det til å være temmelig likegyldig hvem man "holder med", for alle taper til sist. Ikke minst Israel, som vil kunne komme til å sette seg i en situasjon der det opphører å være et demokratisk samfunn, eller opphører å være et hjemland for jødene. De kommer til å miste en av delene hvis de ikke velger tostatsløsningen.

Dette er så naivt, naivt, Mann 42. En tostatsløsning kan kun være aktuelt når begge sider er interessert i fred. Men i Israel-Palestina konflikten er det bare Israel som er interessert i fred. Så lenge Israel eksisterer vil Hamas ikke være fornøyde.

Anonymous poster hash: 618d8...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er for komplisert til at jeg har sjans eller interesse til å ta en informert beslutning, i tillegg til at begge sider er jævlige, så nei det har jeg ikke.

Anonymous poster hash: 0643d...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettstatsløsning hvor alle muslimer i gaza og på vestbredden får borgerrettigheter og stemmerett i knesset er den eneste varige løsing.

En stat og borgerrettigheter for alle.

Slutt med jødestaten og fjern begrepet israel. Jøder trenger vel ikke egen stat vel? Bare på grunn av holocaust?

Homser ble også drept i konsetrasjonsleire under krigen, men vi skaper ikke en homostan til homsene etter ww2 for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så naivt, naivt, Mann 42. En tostatsløsning kan kun være aktuelt når begge sider er interessert i fred. Men i Israel-Palestina konflikten er det bare Israel som er interessert i fred. Så lenge Israel eksisterer vil Hamas ikke være fornøyde.

Anonymous poster hash: 618d8...a8e

Israel er overhodet ikke interessert i fred. Ikke i en tostatsløsning, heller. Eller, dvs, de vil ikke være det så lenge Nethanyahu regjerer sammen med de religiøse partiene.

Det finnes ikke noe langsiktig levedyktig alternativ til en tostatsløsning. For israelernes del håper jeg de innser det før det er for sent. Ellers kommer Israel til å transformeres til et land de enten ikke vil leve i, eller ikke kan være bekjent av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettstatsløsning hvor alle muslimer i gaza og på vestbredden får borgerrettigheter og stemmerett i knesset er den eneste varige løsing.

En stat og borgerrettigheter for alle.

Slutt med jødestaten og fjern begrepet israel. Jøder trenger vel ikke egen stat vel? Bare på grunn av holocaust?

Homser ble også drept i konsetrasjonsleire under krigen, men vi skaper ikke en homostan til homsene etter ww2 for det?

Du glemte sigøynere. Det ble myrdet mange sigøynere. Hvor er deres hjemland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte sigøynere. Det ble myrdet mange sigøynere. Hvor er deres hjemland?

Sigøynere er blant mange ofre for annen verdenskrig.

Det ble drept 20 millioner kinesere under ww2, men aldri har jeg hørt Kina mase om at de ble mest ofret.

Offerrollen har jødene patent på. De fikk sitt eget land og har bosetting på okkupert jord.

Så lenge Gaza er en konsekvens av ww2 vil konflikten vare evig eller frem til ww3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det nesten forventes at man skal ta stilling til hvem man "heier" på, og jeg synes begge sidene er så forferdelige at jeg ikke kan heie på noen.

Begge sidene dreper og styrer på og det går ut over så mange uskyldige.

Så jeg lurer på om dere har tatt stilling til hvem dere holder med og hvorfor?

Det er veldig enkelt. Man tar parti for det eneste liberale demokratiet i området (der selv homofile kan arrangere parader og paradere fritt gjennom byene). Det eneste liberale demokratiet med fulle rettigheter for alle borgere, samt egne lover som beskytter minoriteters rettigheter. Det liberale demokratiet som konstant har blitt angrepet siden det ble grunnlagt. Det liberale demokratiet som faktisk tar hensyn til sivile på begge sider. Det liberale demokratiet som står mot fascistiske islamister.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettstatsløsning hvor alle muslimer i gaza og på vestbredden får borgerrettigheter og stemmerett i knesset er den eneste varige løsing.

En stat og borgerrettigheter for alle.

Slutt med jødestaten og fjern begrepet israel. Jøder trenger vel ikke egen stat vel? Bare på grunn av holocaust?

Homser ble også drept i konsetrasjonsleire under krigen, men vi skaper ikke en homostan til homsene etter ww2 for det?

Det sier seg selv at dette ikke vil gå. Jødene vil aldri godta å bli en minoritet igjen. De har endelig en egen stat der de i det minste har mulighet til å beskytte seg selv.

Et arabisk flertall vil bety døden for demokrati og frihet i området.

Jødene har ingen egen stat som sådan. En stor andel av Israels innbyggere er ikke-jøder (i Gaza er det omtrent 100% arabere for å sammenligne).

Homsene har ikke noen egen stat fordi de ikke er et eget folk, og fordi de aldri har jobbet for å få en egen stat.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min side i den saken er at begge sider har like mye av skylden.

Det stemmer ikke. Det er Israel som hele tiden har måttet forsvare seg mot angrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Det stemmer ikke. Det er Israel som hele tiden har måttet forsvare seg mot angrep.

Israel er ikke uskyldige i denne konflikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigøynere er blant mange ofre for annen verdenskrig.

Det ble drept 20 millioner kinesere under ww2, men aldri har jeg hørt Kina mase om at de ble mest ofret.

Offerrollen har jødene patent på. De fikk sitt eget land og har bosetting på okkupert jord.

Så lenge Gaza er en konsekvens av ww2 vil konflikten vare evig eller frem til ww3.

Kineserne ble ikke utsatt for et systematisk forsøk på å utrydde dem. Jødene er i en særstilling fordi det ble drept så mange av dem, og dette ble gjort på en industriell og systematisk måte.

Det er ren rasisme å late som jødene ikke er ofre for Holocaust.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Israel er ikke uskyldige i denne konflikten.

Din påstand var at begge sider er like skyldige. Det stemmer ikke.

Israel har rett. At det begås feilgrep er naturlig. Alle stater begår feilgrep. Men det endrer ikke det faktum at Israel er den man må støtte. Enkelte feilgrep er noe annet enn systematisk fascisme og forsøk på å utslette et land, som Hamas m.fl. driver med.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Din påstand var at begge sider er like skyldige. Det stemmer ikke.

Israel har rett. At det begås feilgrep er naturlig. Alle stater begår feilgrep. Men det endrer ikke det faktum at Israel er den man må støtte.

Man må ikke støtte noen

Israel har rett og forsvare seg ja. Men Israel har ikke rett til å kaste ut uskydlige familier fra sine hjem eller straffe en hel familie med og rive huset de bor i fordi en familiemedlem har gjort noe med Israel.

Hadde Israel og Palestinerene virkelig ønsket fred så hadde det blitt fred. Problemet er at politikerene i Israel og lederene i Palestina ikke ønsker fred.

Dette er det siste jeg har å si om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke støtte noen

Israel har rett og forsvare seg ja. Men Israel har ikke rett til å kaste ut uskydlige familier fra sine hjem eller straffe en hel familie med og rive huset de bor i fordi en familiemedlem har gjort noe med Israel.

Hadde Israel og Palestinerene virkelig ønsket fred så hadde det blitt fred. Problemet er at politikerene i Israel og lederene i Palestina ikke ønsker fred.

Dette er det siste jeg har å si om denne saken.

Man ikke støtte noen i alle konflikter, men i dette tilfellet bør man definitivt støtte Israel fordi de har retten på sin side.

Hvilke uskyldige familier er kastet ut fra sine hjem? Hvilke hus har blitt revet?

Israel ønsker fred, men de kan ikke bare slutte å forsvare seg. Hvis Israel legger ned våpnene i morgen, blir de utslettet. Hvis palestinerne gjør det, blir det fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ikke støtte noen i alle konflikter, men i dette tilfellet bør man definitivt støtte Israel fordi de har retten på sin side.

Hvilke uskyldige familier er kastet ut fra sine hjem? Hvilke hus har blitt revet?

Israel ønsker fred, men de kan ikke bare slutte å forsvare seg. Hvis Israel legger ned våpnene i morgen, blir de utslettet. Hvis palestinerne gjør det, blir det fred.

18 000 palestinske boliger har blitt revet siden 1967.

Men dette her visste du vel? Hvordan ellers kunne man nybyggerne bygge land på okkupert jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...