Gå til innhold

Dinosaurer døde ikke ut, de lever enda - overalt på kloden.


WubWub

Anbefalte innlegg

Selv om evolusjonen gikk videre slik at fugler stammer fra dinosaurer, er like fullt dinosaurene utdødd.

På samme måte som om ulvene en dag blir utdødd så vil de være utdødd selv om alle hundene stammer fra ulver.

Anonymous poster hash: f582d...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Selv om evolusjonen gikk videre slik at fugler stammer fra dinosaurer, er like fullt dinosaurene utdødd.

På samme måte som om ulvene en dag blir utdødd så vil de være utdødd selv om alle hundene stammer fra ulver.Anonymous poster hash: f582d...b49

Nei, ikke avian dinosaurer er utdød, dinosaurer er ikke, om ville ulver blir utdød da er ville ulver utdød ikke ulver.

Det er forskjell mpå dagligtale og hva man snakker om i vitenskapen. Og taxonomi og kladistics.

Akurrat som at mennesker er aper og stammer fra aper. Vi er aper fordi homo sapiens er en ape art. Men vi stammer fra apene fordi dyret som ble mennesker også var en ape. Gruppen aper har eksistert lenge før mennesker dukket opp, så dyret som ble til mennesker, ville være en ape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd 😊 det er jo ikke så mye å diskutere egentlig. Fugler lever i beste velgående, en betegnelse er avian-dinosaurer. Ett herlig resultat av evolusjonen!

Men pterosaurer er en egen art, ikke dinosaurer. At raser som citipati, therizinosaur og velociraptor hadde fjær og påbegynnende vinger, viser bare hvor fantastisk evolusjonen er!!!

Vi har jo i dag f.eks neshorn også, som fyller ett vakuum mellom kritt og cenozioc.

En enkel måte å skille dinosaur og f.eks øgler og krokodiller, er at bensettingen til dinosaurer er rett ned fra hofta. Mens på øgler ligger ut til siden! Et fint skilletegn for dem som lurer litt på forskjellen 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk evolusjonen er!!!

Så enig. The greatest show on earth, som Dawkins sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet noen om det finnes en side med full oversikt over det zoologiske slektstreet?



Anonymous poster hash: 853e1...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant tråd det er jo ikke så mye å diskutere egentlig. Fugler lever i beste velgående, en betegnelse er avian-dinosaurer. Ett herlig resultat av evolusjonen!

Men pterosaurer er en egen art, ikke dinosaurer. At raser som citipati, therizinosaur og velociraptor hadde fjær og påbegynnende vinger, viser bare hvor fantastisk evolusjonen er!!!

Vi har jo i dag f.eks neshorn også, som fyller ett vakuum mellom kritt og cenozioc.

En enkel måte å skille dinosaur og f.eks øgler og krokodiller, er at bensettingen til dinosaurer er rett ned fra hofta. Mens på øgler ligger ut til siden! Et fint skilletegn for dem som lurer litt på forskjellen

bra innlegg ! :)

Anonymous poster hash: 2c7c9...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det finnes en side med full oversikt over det zoologiske slektstreet?

Anonymous poster hash: 853e1...0de

De varierer fordi de er basert på ulike tilnærminger. F.eks. er noen basert på det biologiske artsbegrepet, mens andre det fylogenetiske artsbegrepet (det er minste seks forskjellige artsbegreper). AronRa hadde en YouTube-snutt der han viste til noen sider, men de er ikke komplette. Har lett litt i arkivet hans, men fant den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel dette.



Anonymous poster hash: da33e...61c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel dette.

Anonymous poster hash: da33e...61c

Nei, du tar feil.

Det er allerede flere som har sagt i tråden her at de ikke visste dette fra før. Ergo : ikke alle vet dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke avian dinosaurer er utdød, dinosaurer er ikke, om ville ulver blir utdød da er ville ulver utdød ikke ulver.

Det er forskjell mpå dagligtale og hva man snakker om i vitenskapen. Og taxonomi og kladistics.

Akurrat som at mennesker er aper og stammer fra aper. Vi er aper fordi homo sapiens er en ape art. Men vi stammer fra apene fordi dyret som ble mennesker også var en ape. Gruppen aper har eksistert lenge før mennesker dukket opp, så dyret som ble til mennesker, ville være en ape.

Forstod ikke innlegget ditt helt. Det kan være jeg tolker det feil. Mennesker er ikke aper. Homo sapiens er ikke en apeart. Homo sapiens tilhører familien menneskeaper, men arten er menneske.

Anonymous poster hash: da33e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tar feil.

Det er allerede flere som har sagt i tråden her at de ikke visste dette fra før. Ergo : ikke alle vet dette.

Huff... Du har vel rett.

Anonymous poster hash: da33e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... Du har vel rett.

Anonymous poster hash: da33e...61c

Jeg har som regel det.

Selv i vestlige land er det ikke allmennkunnskap at dinosaurer lever videre i form av avian-dinosaurer.

Så om det ikke er allmennkunnskap i vesten hva får deg til å tro at mennesker i u-land vet om dette?

Jeg stiller meg svært skeptisk til at "alle mennesker vet dette". Faktisk tror jeg at de færreste av mennesker på denne jord er klar over at dinosaurer har overlevd og lever i beste velgående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod ikke innlegget ditt helt. Det kan være jeg tolker det feil. Mennesker er ikke aper. Homo sapiens er ikke en apeart. Homo sapiens tilhører familien menneskeaper, men arten er menneske.

Anonymous poster hash: da33e...61c

Uansett hvordan man vrir og vender på begrepene, så blir det til at mennesket er en ape. På engelsk blir jo familien "menneskeaper" (Hominidae) omtalt som "the great apes".

Bottom line: Det er ingen taksonomisk rang som heter "aper".

Endret av Synapomorphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Forstod ikke innlegget ditt helt. Det kan være jeg tolker det feil. Mennesker er ikke aper. Homo sapiens er ikke en apeart. Homo sapiens tilhører familien menneskeaper, men arten er menneske. Anonymous poster hash: da33e...61c

Ape er ikke en art, men en betegnelse på en gruppe dyr, som inkluderer mennesker. Vi er aper og mennesker, på samme, måte vi er pattedyr og mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Uansett hvordan man vrir og vender på begrepene, så blir det til at mennesket er en ape. På engelsk blir jo familien "menneskeaper" (Hominidae) omtalt som "the great apes".

Bottom line: Det er ingen taksonomisk rang som heter "aper".

Jo da Hominoidea er ape på engelsk, det vi kaller menneskeaper på norsk.

Som igjen er delt inn i Hylobatidae gibboner, og Hominidae great apes på engelsk. Mens på norsk har vi ikke noe annet det latinske navnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ape er ikke en art, men en betegnelse på en gruppe dyr, som inkluderer mennesker. Vi er aper og mennesker, på samme, måte vi er pattedyr og mennesker.

Stemmer det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som irriterer meg litt, i diverse historiebøker og historie artikler på nett så blir det hevdet at dinosaurene ble masseuttryddet for ca 65 millioner år under den store kritt/tertiær-masseutdøingen.

Selv på wikipedia blir det hevdet at dinosaurer døde fullstendig ut sammen med 50% av alt annet liv på jorda.

Men dette stemmer ikke! ifølge ny studier som vises det til at dinosaurer lever i beste velgående den dag idag. Faktisk er dinosaurer en av de mest suksessrike artene på jorda den dag idag.

For det ikke mange vet er at fugler ER dinosaurer. Og teknisk sett er de også reptiler.

I Charles Darwin's bok (som jeg har lest flere ganger) "Artenes Opprinnelse" blir det påstått at det må finnes et mellomledd mellom de store dyregruppene som pattedyr, reptiler og fugler.

Nye fossiler bekrefter nå Charles Darwin's hypotese og viser nå til at dinosaurer begynte utvikle fjær allerede mange titalls(hundre) millioner år før en asteroiden Yucatan med diamenter på 10-15km kolliderte med jorda i det som nå er Chicxulub i Mexico å drepte alle de store dinosarene.

De som overlevde var dinosaurer som kunne fly (forgjengerne til dagens fugler).

Det har blitt funnet fossiler i Tyskland og Kina har nå bekreftet Charles Darwin's påstand/teori om at det finnes mellomledd, og det mellomleddet er 2 dinosaurer som heter Archaeopteryx og microraptor.

Archaeopteryx, som levde for cirka 150 millioner år siden, regnes som den første fuglen. :

30mmznr.jpg

Og slik ser microraptor ut :52i8na.jpg

Uansett, de lærde strides om fugler faktisk er dinosaurer eller ei. Men den store majoriteten av historikere og paleontologer mener fugler stammer fra små rovdinosaurer. Og hos fugler finner vi 120 trekk som ikke finnes i noen annen dyregrupper enn hos dinosaurer.

Kanskje du nå ser på fugler med et litt annet syn når de hører de kvitrer ute i trærne eller ser de majestetisk og elegant flyr i flokk? Jeg personlig føler jeg opplever levende historie når jeg nå ser fugler å tenker mitt om hvor fantastisk evolusjon er.

Det er helt utrolig hvor tilpasningsdyktige dinosauerer har vært og de har virkelig klamret seg fast til livet i så mange år på jorda at det er helt innenfor rekkevidden og forståelsen til et menneske.

Fulger er ikke dinosaurer mer enn vi er Homo Erectus. De er etterkommere av dinosaurer (kanskje?)....

Det blir som å si at alt og alle er bakterier fordi alt har utviklet seg fra bakterier (eller lignende)

Anonymous poster hash: c5f5c...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kalt: Svigermor!

Anonymous poster hash: 35a3a...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...