Gå til innhold

Bikkjer skal IKKE bindes utenfor butikken!


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

du kan handle på vei hjem fra skolen eller jobb, slik de fleste av oss gjør.

.........<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig i at man ikke skal dømme andre! Det gjør likevel så vondt å lese om hunder som blir stjålet utenfor butikken at jeg håper folk ser muligheter og ikke begrensninger når det gjelder å unngå å sette fra seg hunden slik :)

Sier ikke at du ikke har tenkt over det du gjør, for det har du jo tydelig gjort!

..Jeg kommer fortsatt ikke til å sette fra meg hunden min slik, aner virkelig ikke hva jeg hadde gjort om den ble borte pga det!

Jeg er også LIVREDD for at det skal skje, jeg er ikke naiv eller korttenkt. Men livet og verden er ikke perfekt, og som hundeeier så er det mange mer sannsynlige farer som lurer, som det er MANGE fler som ikke tar hensyn til!

Jeg tør å påstå at jeg er en av de mer ansvarlige hundeeierene man ofte etterlyser rundt omkring!

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikkehvorforjeg svarer, meen;

Opp kl 6, tur med hund++ , skole til 16, hjem og tur med hund, tilbake ca 17-17.30, middag, ferdig 18- 18.30, forberedelser til morgendagens forelesninger, til ca til 19.30- 20.00, tur med hund igjen til ca.20.30, som regel trening, til ca 21.30, dusje,spise, SLAPPE AV/ husarbeid ol... 22.30 SOVE , for da er jeg utslitt!

Og så er det jobb innimellom alt det, da må jeg tidligere fra skolen så hunden ikke er for mye alene, og får desto mere å gjøre når jeg kommer hjem etter jobb...

I tilleg går jeg et studie hvor det ofte er 8 timer praksis+ oppgaver/studiekrav, midt- og sluttevalueringer, loggskriving og diverse..,

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Hehe! Skjønner ikke at du gadd å svare, men takk skal du ha ;) Moro å få et innblikk i andre hverdag :)

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er påtide folk får med seg at småbikkjer blir stjålet ved første mulighet!

Leser ikke folk lengre, det har jo vært over alt at småbikkjer blir stokket av med!

Uansett, om du ikke tror bikkja de kommer til å bli stjålet, så er det ikke rett å la den stå utenfor butikken. Handle det kan du gjøre mens hunden er hjemme, eller man kan gå to ilag, ene utenfor med hunden mens den andre handler!

Jeg har en stor hund, og en liten. Jeg vet at lille lett kan bli stjålet fordi det er en ettertraktet rase, men uansett så ville jeg ikke latt han stå utenfor en butikk. Hadde det kommet folk bort å skulle "kooooose med den søøøte lille bissevovven", så hadde det nok gått et par fingre pga han er lettskremt, og hunden hadde blitt avlivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er påtide folk får med seg at småbikkjer blir stjålet ved første mulighet!

Leser ikke folk lengre, det har jo vært over alt at småbikkjer blir stokket av med!

Uansett, om du ikke tror bikkja de kommer til å bli stjålet, så er det ikke rett å la den stå utenfor butikken. Handle det kan du gjøre mens hunden er hjemme, eller man kan gå to ilag, ene utenfor med hunden mens den andre handler!

Jeg har en stor hund, og en liten. Jeg vet at lille lett kan bli stjålet fordi det er en ettertraktet rase, men uansett så ville jeg ikke latt han stå utenfor en butikk. Hadde det kommet folk bort å skulle "kooooose med den søøøte lille bissevovven", så hadde det nok gått et par fingre pga han er lettskremt, og hunden hadde blitt avlivet.

Nå har ikke jeg en liten hund, men jeg ser ikke bort fra at hun kan bli stjålet fordetom!

Men det er ikke ulovlig å være single vettu, ikke alle som har muligheten til å gå flere sammen! Ikke alle som har venner og familie i nærheten heller.

Har dere ikke evne til å forstå at alle har forskjellige forutsetniger her i livet? <br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en liten hund, men jeg ser ikke bort fra at hun kan bli stjålet fordetom!

Men det er ikke ulovlig å være single vettu, ikke alle som har muligheten til å gå flere sammen! Ikke alle som har venner og familie i nærheten heller.

Har dere ikke evne til å forstå at alle har forskjellige forutsetniger her i livet? <br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Jeg er også singel. Men jeg har da venner og bekjente.

Det går fint å løpe på butikken en snartur mens bikkja er hjemme. Så slipper både hunden og menneskene rundt unødvendig stress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du kan gi opp her AB alene med hunden sin. De aller fleste her inne klarer ikke å se at livene til andre ikke er som deres, og at man har helt annerledes hverdag med mange ulike ting som skal gjennomføres.

Du prøver så godt du kan, og gjør det beste ut av det. Slik mange andre gjør det. Lykke til

Og nei det er ikke bare å gå handle etter skole eller jobb, det er ganske enkelt og greit vanskelig for enkelte. Enten pga tid eller andre forpliktelser, derfor må man ofte ta to fluer i en smekk.

Anonym poster: 02da5ac37041931de443346f1f9e1dc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en liten hund, men jeg ser ikke bort fra at hun kan bli stjålet fordetom!

Men det er ikke ulovlig å være single vettu, ikke alle som har muligheten til å gå flere sammen! Ikke alle som har venner og familie i nærheten heller.

Har dere ikke evne til å forstå at alle har forskjellige forutsetniger her i livet? <br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Som du sier, så har alle forskjellige forutsetninger her i livet. Noen stjeler dem, for å selge dem videre og tjene penger. Andre er fattig, lever på gata og er sulten (jeg skal ikke gå i detalj her!!). Jeg forstår bare ikke at dere tørr, når dere vet at hunden deres blir avlivet om den uheligvis biter en imposliten unge eller voksen som MÅÅÅ klappe! Er hunden alene, samme hvor mye dere passer på, når dere er inne i butikken, så skjer det fort!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ervdesverre ikke alle som har mulighet til å ikke gjøre det, og jeg synes det er rimelig ufint av deg å dømme mennesker på den måten der!

Jeg knyter heftige knuter som tar et par minutter å både knyte og knyte opp igjen, jeg titter ut ca hvert 5. min, jeg stiller med aldri i kø hvis hunden er utenfor, da setter jeg fra meg, og så går jeg slik at jeg ser hunden til køen er ferdig, og han står aldri rett ved inngangen slik at man må rett forbi (det er uansett ulovlig)

Jeg er student med jobb ved siden av, jeg er alene med hunden, jeg går 3 turer om dagen, jeg har en kjøkkenordning som gjør at bare det å lage et enkelt måltid tar latterlig lang tid, jeg har ryggproblemer som gjør at jeg må trene styrke nesten hver dag, det er mye lesing etter skoletid, og en tur på butikke tar 45 min tur/retur, så det har jeg faktisk ikke mulighet til uten at det skal gå utover andre viktige ting i livet! Jeg pleier og å spørre de som sitter ved serveringen ved siden av om. De kan holde et haltvt øye med han, og rope ut om andre enn med fikler med knuta..

Jeg synes det er stygt av deg å dømme andre på den måten, og få de til å føle seg som dårlige hundeeiere!

Det er dullt mulig å ta gjøre det på en ansvarlig måte, veit du, selv om tankegangen din stopper opp før tankene kommer så langt...<br /><br /> Anonym poste

r: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Så det du sier er at det er umulig for deg å la hunden din være hjemme mens du er ute å handler? Det handler ikke om dømming, men det å ta ansvar. Mye kan skje på de 5 minuttene (hunden i artikkelen ble stjålet iløpet av 5 min) du velger å ikke se til hunden din. Folk kan også bli redde, funksjonshemmede kan gå rett bort osv.

Anonym poster: 0935617db28cdc4f24c675e8b69d2934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, så har alle forskjellige forutsetninger her i livet. Noen stjeler dem, for å selge dem videre og tjene penger. Andre er fattig, lever på gata og er sulten (jeg skal ikke gå i detalj her!!). Jeg forstår bare ikke at dere tørr, når dere vet at hunden deres blir avlivet om den uheligvis biter en imposliten unge eller voksen som MÅÅÅ klappe! Er hunden alene, samme hvor mye dere passer på, når dere er inne i butikken, så skjer det fort!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Tro det eller ei... Men nei, sånt skjer ikke "fort" ..

Men man kan vel aldri la barn være ute da, tenk hvis de går i veien, eller leker ved en foss, eller går seg bort i skogen, blir med fremmede osv... Alt dette er timg som enkelt kan skje HVIS FORELDRENE IKKE TAR ANSVAR OG LÆRER BARNA HVORDAN DE SKAL OPPFØRE SEG!

Livet er fullt av risiko på den ene eller den andre måten... Det er ikke sånn at vi med hund skal ta ansvar for alt og alle, mens de med barn ikke skal ta noe som helst hensyn!!

Ikke misforstå, jeg ser alvoret i en sånn situasjon, men sannsynligheten er svimlende liten når foreldrene tar sin del av ansvaret, så jeg ser ikke at vå"vi" skal gjøre hverdagen så sinnsykt komplisert bare fordi noe med mini al sannsynlighet kan skje!

Det er større sjangs for de ungene at de blir banket opp ig drept av sine egne foreldre enn at de skal bli bitt av en hund som står usjenert plassert utenfor butikken, statistisk og realistisk sett!!

( dercor bør egentlig barneVernet kobles inn fra fødselen av, og så får de heller trekke seg unna når de ser at foreldrene er skikket... Logisk!?!)<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at mange folk gjør så godt de kan! De er ansvarlige,er klar over risikoen, tar forhåndsregler, er reflekterte, er ansvarlige osv... Humden min er aldri til sjenanse for andre med mindre man går inn for å gjøre den til en sjenanse selv... Loven tar også for seg å binde fast hunden ved fortau, og det er ikke lov å binde hunden ved smale fortau fer man ikke kan gå usjenert forbi. Fortauet utenfor bunnpris på busket er så vidt jeg vet bredt nok til at man kan gå forbi med god margin!

Jeg tar ALLTID hensyn, men jeg lar meg ikke hersje med! Jeg tar ikke hensyn til irrasjonelle mennesker, det er grenser! Folj får bruke hodet! Man kan ikke heve seg over mennesker bare fordi de har hund, men kan ikke bestemme hva de skal og ikke skal gjøre så lenge de er ansvarlige og tar hensyn! (innen ri elighetens grenser). Hunder har ALLTID vært og kommer ALLTID til å være en del av samfunnet, og en følgesvenn for mennesket! Det er først de siste årene vi nordmenn driver å gjør hundehold så utrolig komplisert!

Man kan være uenige så mye man vil, det er bare fint man har forskjellige meninger, men jeg synes mange er hysteriske og lite reflekterte!

Jeg VET hvor ansvarlig jeg er, og jeg ser at mange som mener det er uansvarlig å sette hunden utenfor butikk ikke tar hensyn på veldig mange andre måter.. Men siden jeg vet hva jeg er, men dere påstår atbdet ikke stemmer så legger jeg ikke så mye vekt på meningene deres, desverre!

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

De som er refklekterte er jo de som ikke setter hunden sin utenfor en butikk uten oppsyn!! Jeg tviler sterkt på at jenta som ble frastjålet hunden sin tenker at de som velger å la hunden sin bli hjemme under handleturen er hysteriske! Du vet nok hvem du er, men det er fortsatt uansvarlig ovenfor hunden! Det er ikke hundeeiere som gjør det komplisert, det er de som stjeler hunder og som ikke kan la de være i fred! Og det skjer enten du vil det eller ikke, det kalles å være realist og ikke hysterisk. Gud, jeg håper du er et troll for dummere utsagn har jeg ikke vært vitne til...

"De er ansvarlige,er klar over risikoen" Det er vel 2 setninger som ikke passer så bra sammen, eller? Er man ansvarlig og reflektert så binder man ikke hunden utenfor butikken, men lar de bli hjemme, punktum!

Men ja, jeg velger å være "hysterisk og lite reflektert" og lar hunden min være hjemme de minuttene det tar å handle. Og det tror jeg nok VELDIG mange skulle ønske de gjorde når de finner kobbelet, men ingen hund utenfor (selv om de sjekker hvert 5 min og binder tredobbel knute :roll:)

Anonym poster: 0935617db28cdc4f24c675e8b69d2934

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikkehvorforjeg svarer, meen;

Opp kl 6, tur med hund++ , skole til 16, hjem og tur med hund, tilbake ca 17-17.30, middag, ferdig 18- 18.30, forberedelser til morgendagens forelesninger, til ca til 19.30- 20.00, tur med hund igjen til ca.20.30, som regel trening, til ca 21.30, dusje,spise, SLAPPE AV/ husarbeid ol... 22.30 SOVE , for da er jeg utslitt!

Og så er det jobb innimellom alt det, da må jeg tidligere fra skolen så hunden ikke er for mye alene, og får desto mere å gjøre når jeg kommer hjem etter jobb...

I tilleg går jeg et studie hvor det ofte er 8 timer praksis+ oppgaver/studiekrav, midt- og sluttevalueringer, loggskriving og diverse..,

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Andre som har det mer travelt enn deg klarer det fint! Jeg prioriterer heller butikken så kan jeg slappe av etterpå... Helvete heller, jeg ville heller tatt brødmat istedet for middag for å slippe å la hunden stå utenfor. Det er snakk om prioriteringer... Så å si at du ikke har noe valg og blir tvunget til å ta den med er regelrett bullshit! Men folk får gjøre det de vil, men jeg håper hvertfall for hunden din sin del at den ikke blir stjålet eller plaget utenfor...

Anonym poster: 0935617db28cdc4f24c675e8b69d2934

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vel og en travel hverdag! Betyr bare det at en må prioritere bedre!

Aldri skal bikkjene mine trenger å stå utenfor en butikk, fordi jeg har det så "travelt" at jeg ikke orker å ta hensyn. Butikkene stenger vel ikke før 23.00, så da har du jo en god halvtime på deg til butikken.

Jeg ville heller handlet, SÅ slappet av. Og jeg hadde også mye heller spist brødmat fremfor middag, om det ville bety at ingen hadde mulighet til å stikke av med/bli bitt av hundene mine.

HERREGUD DA, FOLKENS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fare for at hunden blir stjålet når jeg er på jobb også, eller at barna blir kidnappet på vei hjem fra skolen... Man låser døra, og man lærer ungen hva man ikke gjør, men man slutter ikke å jobbe for å følge barn og for å unngå at folk bryter seg inn! Man tar de forhåndsregler og hensyn man har mulighet til, og så er vi alle sammen klar over at livet ikke er en disney- film!

Skal man slutte å kjøre bil fordi man kan krasje? Det er mye mer sannsynlig en det temaet i tråden her er, og konsekvensene mye større!

Hadde jenta vært bevisst på at dette kunne skhe så hadde hun nok sikret hunden mye bedre! Har sett at de fleste knyter en enkel knute som er lett å få opp... Da er det fort gjort å ta de med!

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig bare å hanke av halsbåndet/båndet.. Trenger ikke nødvendigvis å knyte opp en knute for å få stukket av med bikkja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig bare å hanke av halsbåndet/båndet.. Trenger ikke nødvendigvis å knyte opp en knute for å få stukket av med bikkja.

Nei, ikke sånn som jeg knyter båndet!

Og hvis de allikevel klarer å ta av halsbåndet så får de ikke med seg hunden uansett! <br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fare for at hunden blir stjålet når jeg er på jobb også, eller at barna blir kidnappet på vei hjem fra skolen... Man låser døra, og man lærer ungen hva man ikke gjør, men man slutter ikke å jobbe for å følge barn og for å unngå at folk bryter seg inn! Man tar de forhåndsregler og hensyn man har mulighet til, og så er vi alle sammen klar over at livet ikke er en disney- film!

Skal man slutte å kjøre bil fordi man kan krasje? Det er mye mer sannsynlig en det temaet i tråden her er, og konsekvensene mye større!

Hadde jenta vært bevisst på at dette kunne skhe så hadde hun nok sikret hunden mye bedre! Har sett at de fleste knyter en enkel knute som er lett å få opp... Da er det fort gjort å ta de med!

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Selv om ting kan skje ellers rettferdigjør ikke det andre uansvarlige handlinger.

Taket kan ramle ned i hodet på meg, pfft... Da gjør det jo ingenting om jeg kjører i fylla, det er en filleting i forhold til det som KAN skje.. Tenkte jeg også skulle la være å gi penger til veldedige formål fordi det skjer så mange andre fæle ting i verden... Kan ikke redde alle vettu!

Ansvarsfraskrivelse kaller man sånt! Kan man hindre best mulig at ting skjer så gjør man det.

Anonym poster: 0935617db28cdc4f24c675e8b69d2934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg betaler innimellom folk for å stå med hunden min jeg om jeg skal kjapt innom butikken å kjøpe frimerker eller noe, jeg bor nesten en mil unna butikken så jeg handler stort når jeg først handler, men innimellom så kommer jeg på noe jeg trenger når vi er utenfor. Har aldri opplevd at en gammel dame, en tenåring eller en voksen person sier nei til å stå ved siden av hunden min for en femtilapp mens jeg fiser inn og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Går jeg tur med hunden min, og skal handle i en butikk.

Blir jeg jo nødt til å binde hunden min et sted ved butikken, da det ikke er lov å ta det med seg inn :P

Men rask er jeg jo, og bruker omtrent 5 min på å bli ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar de forhåndsregler og hensyn man har mulighet til.

Hadde jenta vært bevisst på at dette kunne skhe så hadde hun nok sikret hunden mye bedre! Har sett at de fleste knyter en enkel knute som er lett å få opp... Da er det fort gjort å ta de med!

<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Ja, så hvorfor tar du null ansvar ved å dra med deg bikkja da? Det er ikke ansvar. Det å la den bli hjemme, DET er å ta ansvar og å ta forhåndsregler. Du motsier deg selv hele tiden. Snakker om at det ikke er noe Disney-verden, det er jo en veldig god grunn til å IKKE binde bikkja uten oppsyn.

Og klarer du å få opp båndet så klarer nok andre det også, om de ikke bare klipper av hele båndet og tar med seg bikkja som profosjonelle hundenappere gjør.

Dette er som å fortelle noen at hunden ikke skal være alene i en varm bil på sommeren, men vedkommende gjør det alikevel fordi h*n ikke vet konsenkvensene og tenker at "neeida, det går så fint så, skal bare inn i 5 min"

Du vet konsenkvensene av det som kan skje og vet at det er en risiko, men fortsetter å ta den med fordi du ikke gidder å gå to ganger og samtidig kaller deg selv ansvarlig og reflektert og at du ikke har noe valg?!

Jeg melder meg ut, dette blir for dumt!

Anonym poster: 0935617db28cdc4f24c675e8b69d2934

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...