Gå til innhold

A4-livet er komplett! -Livet som tobarnsmor


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Snøø? Nå? Oi! Jeg er glad om det er litt snø noen dager før jul:p er ikke akkurat bortskjemt med det her på sør-vestlandet:)

Jeg meldte meg på vanngym for gravide og skal begynne i november:) jeg har ikke så mye problemer med bekkenet, men merket hvor behaglig det var å være i vann den gangen jeg gikk i svømmehallen. Tenker at det er ekstra godt for deg som har så problemer med bekkenet nå. Dumt at det skulle bli så ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanngym er veldig bra for gravide! Jeg er instruktør for ei bassenggruppe☺

Altså, den er jo ikke rettet mot gravide, men det er en veldig skånsom måte å trene kroppen på. Du får til mye mer enn på land, bare ta knebøy f.eks, ikkeno problem i vannet!

Jeg kjører et opplegg som minner om vanlig aerobic, og har hatt flere gravide med bekkenplager som er henvist til treningen. MEN, vannet bør være varmt. 33-35 gr er det beste for musklene våre.

Eller så er det bra å gå i vannet om man har bekkenplager. Gå frem og tilbake i vannet.

(Nå har ikke jeg noen utdannelse innenfor feltet altså, har bare tatt over ei bassenggruppe i regi av frisklivssentralen i bygda, og fysioterapeuten som er sjef for frisklivssentralen godkjente treningsopplegget mitt☺)

Nå sliter jeg jo med bekkenplager selv, men alle øvelsene klarer jeg fint. Eneste er høye kneløft mot annenhver albue, den er ikke så god. Merker at jeg er sliten i korsryggen etter trening, men det gjør godt på smidigheten.

Det nok veldig lurt med basengtrening ja. :) Jeg vet bare ikke om jeg gidder å betale sånn for det. :P Skal se det an litt til. Er litt bedre i bekkenet i dag, så hadde sikkert bare overbelastet det i går. Uten at jeg er sikker på hvorfor.. :P

Jeg har faktisk tittet på bassengtrening på nett i dag, og i Oslo er det i alle fall tilbud om bassengtrening for gravide. Det ene stedet tilbød også spesielt lett trening for de som allerede hadde bekkenplager. Her er det som står på nettsidene til Svømmeakademiet (de tilbyr to program):

Program A

Bassengtrening i vann for gravide som ikke har diagnostisert bekkenløsning. Her er fokuset under treningen å forebygge bekkenproblematikk og forberede kroppen mot fødsel.

Program B

Bassengtrening i vann for gravide som har fått diagnostisert bekkenløsning, eller har bekken smerter. For denne gruppen vil treningen være mer forsiktig og øvelsene tilpasset dette.

Snakk med din lege om eventuelle begrensninger.

Det hørtes jo veldig bra ut å kunne velge mellom to ulike treningsprogrammer!

Snøø? Nå? Oi! Jeg er glad om det er litt snø noen dager før jul:p er ikke akkurat bortskjemt med det her på sør-vestlandet:)

Jeg meldte meg på vanngym for gravide og skal begynne i november:) jeg har ikke så mye problemer med bekkenet, men merket hvor behaglig det var å være i vann den gangen jeg gikk i svømmehallen. Tenker at det er ekstra godt for deg som har så problemer med bekkenet nå. Dumt at det skulle bli så ille!

Jaaa! :) Hehe, det pleier å komme et lite snøfall i oktober, men det bruker bare å vare i noen dager før det forsvinner. Nå har det allerede regnet i natt, så mye av snøen er borte, men det var godt med snø i området til barnehagen, så satser på at O får kost seg litt med snøværet før det forsvinner igjen. :) I fjor kom det tjukt med snø 18 oktober. Da ble det liggende en stund hvis jeg ikke husker feil.. :)

___

Hurra! Har fått time til 3D ultralyd hos Trondheimsgynekologene 28 november! Da er jeg akkurat 28 uker på vei! Venninne 1 har bekreftet at hun er hjemme i helga, nå venter jeg bare på svar fra venninne 2 om hun er hjemme eller ikke. Hvis hun også er hjemme så bestiller jeg flybilletter! :jepp: Det koster 1500 for ultralyden. Faktisk billigere enn hva jeg betalte her hjemme sist gang. Det var vel 100 kr mer. :P

Har ikke nevnt et ord til R enda om det :ler: Men jeg får ta en tlf til han og si i fra før jeg bestiller. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 3d ultralyd!! Vurderer det jeg og..

Det er absolutt verdt det! Var utrolig koselig med O da jeg gikk gravid med han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo bare i fra mandagen før du drar! :nigo: "Døh, i helga, har du noen planer? Nei? Så bra! Jeg stikker til Trondheim på jentetur på fredag, snakkeeeezz" :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo bare i fra mandagen før du drar! :nigo: "Døh, i helga, har du noen planer? Nei? Så bra! Jeg stikker til Trondheim på jentetur på fredag, snakkeeeezz" :nigo:

Haha! Det skulle tatt seg ut! :P

Har allerede sendt melding til han, og ha sa at det ble sikkert kjempeartig for meg. :) HOTEEELL :hjerte:

Edit: Da får jeg forhåpentligvis hundre % bekreftet at det er en gutt i magen! Så lenge ikke alt ligger i veien, så er det jo veldig lett å se på 3D! :P Vi har både film og bilde av O sin tut fra da han lå i magen :fnise:

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååh, så koselig at det blir trondheimstur og 3D-ul på deg, det er fortjent syns jeg :jepp:

Jeg lurer på å droppe hele vanngymmen, og bare dra selv istedet.. :sjenert:

Kommer meg jo aldri så langt at jeg får meldt meg på, og da jeg prøvde å ringe Aktiv Hverdag i forrige uke så tok de ikke tlf på noen av de to numrene som står opplyst -.-
Skal vi dra og svømme i lag, kanskje? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så koselig at det blir trondheimstur og 3D-ul på deg, det er fortjent syns jeg :jepp:

Jeg lurer på å droppe hele vanngymmen, og bare dra selv istedet.. :sjenert:

Kommer meg jo aldri så langt at jeg får meldt meg på, og da jeg prøvde å ringe Aktiv Hverdag i forrige uke så tok de ikke tlf på noen av de to numrene som står opplyst -.-

Skal vi dra og svømme i lag, kanskje? :nigo:

Vi kan absolutt prøve å dra i lag ja! :)

Men jeg kan bare vanlig svømming, sånn brystsvømming hvor man beveger beina som en frosk. :P Krålsvømming, som jeg antar er mer skånsomt for bekkenet mitt får jeg ikke til. :P Det har jeg aldri lært meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarer mot brystsvømming når du har bekkenløsning! :haar: Fikk igjen bekkenløsninga etter første fødsel pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarer mot brystsvømming når du har bekkenløsning! :haar: Fikk igjen bekkenløsninga etter første fødsel pga. det.

Jepp, regnet med det ikke er en god svømmemåte. :P Så jeg kan ikke svømme framover, i og med at jeg ikke kan noen annen måte. Eller kan jo svømme på rygg da, men.. :P Nei det blir litt bortkastet. :P Men sikkert greit med rolige øvelser og sånt i vannet. Vet bare ikke om jeg gidder å betale så mye for det (er så dyyyrt her i byen). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått journalen, og det var egentlig skikkelig skuffende! :P Det er tydelig at de ikke skriver rapport på samme måte som ellers på sykehuset, eventuelt har de ikke skrevet ut alle rapportene som har blitt skrevet. Har vel mer troen på akkurat det, men det er jo litt rart, for jeg trodde man fikk de også når man ba om journalen. Er jo blant annet nettopp derfor helsepersonell må tenke seg litt om angående måten de skriver om en pasient, da pasient/pårørende har rett til alle disse notatene.

Fikk dermed ikke vite noe om hvordan de opplevde meg, hvordan de som helsepersonell vurderte fødselsforløpet eller noe sånt. Det stod ingen plasser hvor mange sting som ble sydd, bare hvilken grad, og det vet jeg jo allerede. Det eneste nye jeg lærte er at jeg mistet 500 ml blod. :P Synes det høres lite ut, men det var tydeligvis nok til at de ga meg medisin for å få livmor til å trekke seg fortere sammen, men det kan jo ha vært fordi de fryktet det skulle bli mye verre.

Jo forresten, jeg fant ut at jeg presset i 45 minutter, og at O VAR stjernekikker?! Jeg trodde han roterte seg riktig i siste sekund, men i fødselsrapporten står det stjernekikker. Mulig de karakteriserer han som det selv om han snudde seg riktig, men kan være at jeg har missforstått, at han faktisk kom ut som det også. Jaja, det er jo ikke så nøye. Låsninger i nakke/rygg/hofter som er typisk stjernekikker hadde han jo.

Hadde liksom sett for meg en tekst med beskrivelse av fødselen, slik som jeg skriver rapporter om pasienter. Det var veldig lite "om meg", men veeeeeldig mye om hvilke medisiner, til hvilket tidspunkt jeg hadde så så mye åpning, riepartogrammer osv. Dritkjedelig! :P

Jaja, var uansett fint å vite hvor lenge jeg presset. Vet ikke hva som er gjennomsnittlig pressetid for førstegangsfødende, men tipper jeg verken presset lenge eller kort. :P Føltes som en evighet i alle fall! :P

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, kjedelig. Jeg har også bestilt min journal og håpte den skulle være litt utfyllende, med notater fra jordmor og lege. Må en be om det spesielt,kanskje? Og hvordan i så fall? Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, kjedelig. Jeg har også bestilt min journal og håpte den skulle være litt utfyllende, med notater fra jordmor og lege. Må en be om det spesielt,kanskje? Og hvordan i så fall? Blæh.

Aner ikke. Vurderer å ringe arkivet for å spørre, men gidder ikke gjøre det i dag i alle fall.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dumt at det ble skuffende. :dry:

Nå har jeg lest for mye i dagboka di pluss den bursdagstråden din, for jeg har fått helt ekstremt lyst på gulrotkake! Må ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at det ble skuffende. :dry:

Nå har jeg lest for mye i dagboka di pluss den bursdagstråden din, for jeg har fått helt ekstremt lyst på gulrotkake! Må ha!

Haha, ser den! :fnise: Har også veldig lyst på, men tror jeg sparer den til R har bursdag andre uka i november. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun som sydde meg gadd ikke telle stinga så de står garantert ikke i min journal. Fikk litt lyst å lese min nå :P Kosta det noe?

Her var 3D-ul totalt mislykket, så ikke kjønnet en gang. Så fint lite fordi mini lå å gnudde seg inntil morkaka, så var ikke fostervann nok mellom han og morkaka for å få se noe. Jordmora prøvde i 45 min å få han til å skifte stilling men nei han er sta :P Var godt at jeg slapp å betale fullpris. Håper det er 3D her igjen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så kjedelig at du ikke fikk som forventet ut av journalen. Har lyst til å ringe for å få min, ringte du direkte til KK da eller? Ber man om komplett journal skal man jo få hele greia, men tror kanskje ikke føden skriver notater på samme måte som andre sengeposter. Det lille jeg så av min når jeg dro fra Bodø og til lokalsykehus var ihvertfall veldig ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så kjedelig at du ikke fikk som forventet ut av journalen. Har lyst til å ringe for å få min, ringte du direkte til KK da eller? Ber man om komplett journal skal man jo få hele greia, men tror kanskje ikke føden skriver notater på samme måte som andre sengeposter. Det lille jeg så av min når jeg dro fra Bodø og til lokalsykehus var ihvertfall veldig ulikt.

Jeg hadde ingenting med KK å gjøre når jeg fødte, alle har ikke det. Jeg var kun oppe i 7. på føden og barsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...