Gå til innhold

gave/blomster til de sørgende?


LadyGirl

Anbefalte innlegg

Først å fremst må jeg unnskylde for at jeg i det hele tatt ikke vet dette selv, så jeg bare må spørre...

 

En familie jeg kjenner godt (jeg er kun venn av familie) mistet ett familiemedlem nylig. Er det da vanlig å gi dem en gave eller en bukett? Jeg kjente ikke vedkommende som døde, men familien er jo i sorg. Så jeg vet ikke om dette er noe som er vanlig om å gi dem en gave/bukett?

 

Skal heller ikke møte dem før om 2 uker, om det har noen betydning...

 

Er tråden feilpassert så får moderatoren flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først å fremst må jeg unnskylde for at jeg i det hele tatt ikke vet dette selv, så jeg bare må spørre...

 

En familie jeg kjenner godt (jeg er kun venn av familie) mistet ett familiemedlem nylig. Er det da vanlig å gi dem en gave eller en bukett? Jeg kjente ikke vedkommende som døde, men familien er jo i sorg. Så jeg vet ikke om dette er noe som er vanlig om å gi dem en gave/bukett?

 

Skal heller ikke møte dem før om 2 uker, om det har noen betydning...

 

Er tråden feilpassert så får moderatoren flytte.

Det er helt normalt å sende dem en bukett/pottet blomst. Ofte vanlig for type naboer, kollegaer etc som ikke kjenner avdøde men som kjenner familien.

 

Dersom du er en nær venn kan noe helt annet fungere like bra eller bedre: som yndlingskaken deres, et personlig kort, en lang telefonsamtale der de får pratet ut, e.l.

Anonymous poster hash: bfbda...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi en gave, det er litt upassende. Men en blomst eller en bukett med et lite kort hvor du skriver noen få ord er veldig vanlig og en hyggelig gest.

Da kan du f.eks bare skrive: Kondolerer! Eller: Jeg føler med dere i sorgen. Eller noe lignende...

Anonymous poster hash: e969b...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Men blir det ikke dumt om en kommer med bukett 2 uker etter begravelsen, eller har det ikke noe å si NÅR en får levert det?

(har ingen mulighet til å komme før da de bor på en helt annen kant av landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Men blir det ikke dumt om en kommer med bukett 2 uker etter begravelsen, eller har det ikke noe å si NÅR en får levert det?

(har ingen mulighet til å komme før da de bor på en helt annen kant av landet)

Du kan jo bestille via en lokal blomsterbutikk og få den levert på døra.

Anonymous poster hash: e969b...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo bestille via en lokal blomsterbutikk og få den levert på døra.

Anonymous poster hash: e969b...4f6

Ja det kan være en ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordnet med gavekort på blomsterbutikk + en liten bukett til en venninne av meg da hun mistet faren si for noen år siden. Den lokale blomsterbutikken fikset det og skrev også kort på det jeg diktere dem. Jeg bor også på en annen kant av landet enn denne venninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Men blir det ikke dumt om en kommer med bukett 2 uker etter begravelsen, eller har det ikke noe å si NÅR en får levert det?

(har ingen mulighet til å komme før da de bor på en helt annen kant av landet)

 

Jeg synes faktisk det er veldig fint å få blomster en stund etterpå. Det ble mange blomster på en gang. Og alle visnet samtidig og det virket som om alle ''glemte''. Sorgen er gjerne like stor 2 uker etter begravelsen også. Fint tenkt av deg å sende en hilsen. Klem  :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å få overveldende mye blomster, så mye blomster at jeg verken hadde nok vaser eller plass. Jeg satt veldig pris på omtanken som ligger bak. Fra noen fikk jeg også mat. Rett og slett. Når man er i en slik situasjon kan dagligdagse ting være nesten helt umulig å tenke på. Jeg satt så pris på dem som kom med hjemmebakt brød , en stor form lasagne og boller på døren. En annen ting som kan være fint å gjøre for noen som nettopp har mistet noen som stod dem nær, er å tilby seg å hjelpe. Alt fra å handle på butikken til å gå en tur med hunden eller passe barna noen timer. 



Anonymous poster hash: 2f413...510
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill blomster med vase! De fleste får så mye blomster at man ikke har nok vaser, så da er det veldig praktisk å få med vase :)

Anonymous poster hash: 0956b...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill blomster med vase! De fleste får så mye blomster at man ikke har nok vaser, så da er det veldig praktisk å få med vase :)

Anonymous poster hash: 0956b...647

 

Denne vil jeg understreke. Veldig kjekt å få blomster, men ikke så kjekt når det blir masse stress med hvor man skal gjøre av dem.

 

TS, vent gjerne i 14 dager med blomstene, til du kommer dit. Er veldig kjekt å få dem personlig, og gjerne når resten begynner å visne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du er sikker på at de ønsker blomster? Det ser du iallfall i dødsannonsen - noen skriver " vennligst ingen blomster til hjemmet". Vent til du skal dit på besøk- de har sikkert huset fullt nå og da er det fint med friske blomster når du kommer!

Endret av Havbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig fint å gi en oppmerksomhet i ettertid.

I en lignende situasjon fikk vi blomster, men også mange kom med mat, eller kaker, eller bokser med ting vi kunne ha i fryseren og tine ved behov. Akkurat det med maten er kanskje mest passende akkurat når familien står midt oppi kaoset, mens blomster passer alltid. :)



Anonymous poster hash: e1a2b...371
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill blomster med vase! De fleste får så mye blomster at man ikke har nok vaser, så da er det veldig praktisk å få med vase :)Anonymous poster hash: 0956b...647

Blomster med vse har jeg fått en gang. Den vasen var ikke brukbar til buketten, den var for liten! Noe jeg har hørt flere oppleve. For giver er det bare penger ut av vinduet, selv om tanken er god.

Husk og på at å få sendt blomster koster ganske mye.

Anonymous poster hash: bbceb...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

For det første, så er det helt greit å vente 2 uker med oppmerksomheten når du da skal besøke dem, i stedet for å sende blomster/gave umiddelbart. Angående blomster vil da noen av de først mottatte ha tapt seg og påfyll kan være svært kjærkomment.

Er det et familiemedlem utenom husstanden er det uproblematisk med blomster evt en gave (i begge tilfeller legger du ved et kort der du kondolerer)

Er det derimot et husstandsmedlem, vil jeg anbefale å ha med "kaffematen" selv i tillegg, og gjerne hjelpe til å varte opp for vertskapet heller enn at de skal være verter for deg. Småting som settes stor pris på!

Blomstene kan du ha med uansett når det er 2 uker etterpå, selv om dødsannonsen ber om ingen blomster til hjemmet. Den setningen står der fordi det allerede er fullt med blomster hjemme, men som nevnt over vil noen blomster være modne for kast etter 2 uker, så det synes jeg er greit.

Har selv vært nødt å sette inn setningen om blomster i annonsen, så vet (desverre) dette altfor godt.

Har mao mistet familiemedlem både i og utenfor husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...