Gå til innhold

Dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb for 3 måneder siden, og ønsker å gjøre et godt inntrykk.

Men dessverre har det hendt 2 dager i løpet av disse månedene at jeg har måttet dra hjem fra jobb etter en halv arbeidsdag. Begge disse dagene har jeg følt meg ganske dårlig på morgenen, men prøvd meg på jobb og holdt ut halve dagen.

Begge disse dagene har jeg hatt dårlig samvittighet. Den ene dagen hadde jeg klart å være på jobb om det gjaldt liv og død liksom, men hadde fryktelig vondt, så måtte bare dra hjem. Det blir ikke mer arbeid på kollegaene mine heldigvis, så det går ikke utover dem at jeg er syk.

Men uff den dårlige samvittigheten er der likevel.

Flere som har det sånn?

Er det mye med 2 halve sykedager på 3 måneder? :(

Anonymous poster hash: 21ef2...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært syk mer enn det, startet i ny jobb i august. Det er ikke noe gøy, men er man syk så er man syk.



Anonymous poster hash: 92f2e...47f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt akseptabelt vil jeg si, er jo nesten ingenting i den perioden. Så lenge du sier fra til sjefen og ikke bare forsvinner plutselig, har de forståelse for det.

Man kan ikke kontrollere når man skal være syk dessverre. Har selvsagt hendt jeg og har dratt hjem tidligere pga diverse plager. Husk også at du ikke trenger å bruke egenmelding til slike dager, de gjelder kun for hele dager.

Skjønt ikke la det bli en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter halve sykedager, du har altså hatt 2 sykdomsperioder (om det er en dag el 3 teller ikke). Således dere ikke er en IA bedrift så har du altså brukt opp 50% av sykdomsperiodene i løpet av 25% av perioden (12 mnd fra første sykdomsdag). Det er derfor ikke helt heldig, men ikke krise heller.

I min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, h*n har ikke det. Om man er på jobb mer enn halve dagen, og må gå tidlig pga sykdom, så trenger man verken egenmelding eller legeærklering. Men sånt er alltid greit å avklare med sjefen enten på forhånd eller etterpå. Spørs selvsagt hvor grei sjefen er. I mine samtaler så fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å bry meg om det når jeg var borte mindre enn 5 timer.

Kilde her, nr. 10: http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/2/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/

Men selvsagt det går utover en selv, da man taper arbeidstid og må jobbe de inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fravær, men er man syk så er man syk. Du får tenke selv om kanskje terskelen din for å bli hjemme er for lav, om den ikke er det er ikke det noe å gjøre med det.



Anonymous poster hash: 29ecc...392
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...