Gå til innhold

Blitt for godt vant til å gå hjemme? Herregud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei!! Jeg trenger et spark bak, et skikkelig dytt!! Vet ikke hva som har skjedd med meg. Jeg har nettopp fullført en bachelor, (er ikke fornøyd med valget mitt, vel og merke) og nå sitter jeg her som nyutdannet og får meg ikke til å søke jobb.. Nå har det gått 4 mnd siden jeg var ferdig på skolen, og jeg har blitt veldig godt vant til å være oppe sent på kveldene, og sove lenge. Og nyte fridagene rett og slett....

Hver dag tenker jeg at jeg "burde søke jobb" men jeg klarer det bare ikke. Jeg sitter fast. Men dette tærer på meg. Hvordan går jeg fram? Hva skal jeg søke på? Hvordan skal jeg søke? Ringe/ikke ringe? Møte opp/ikke møte opp? Og for hver dag jeg ikke gjør noe med det, så blir det hakket verre.

Det er ikke mange utlyste stillinger relevant til utdanningen min jeg kunne tenke meg, så det gjør det ikke akkurat lettere.

Og jeg tenker at jeg ikke kommer til å få jobbene uansett, så hvorfor søke. Tenker også at jeg ikke kommer til å klare jobben.. Alle tanker jeg har går imot meg når det gjelder å få en jobb, men herregud!! Jeg må jo ha en jobb???

Kan noen hjelpe meg? Gi meg litt motivasjon? Råd på veien? ET SKIKKELIG SPARK? Jeg er snart 24 år, og har gått uten jobb i 4 mnd. Hvor taper er jeg egentlig?



Anonymous poster hash: fdd15...009
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger du et spark bak?, vel her får du ett par spark.

Du trenger vel penger? Jo lengre du sløver, eller kanskje du er deprimert, desto vanskeligere blir dette.

Sett i gang. Skriv en søknad hver dag, minst.

Anonymous poster hash: 4634b...3e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så lei!! Jeg trenger et spark bak, et skikkelig dytt!! Vet ikke hva som har skjedd med meg. Jeg har nettopp fullført en bachelor, (er ikke fornøyd med valget mitt, vel og merke) og nå sitter jeg her som nyutdannet og får meg ikke til å søke jobb.. Nå har det gått 4 mnd siden jeg var ferdig på skolen, og jeg har blitt veldig godt vant til å være oppe sent på kveldene, og sove lenge. Og nyte fridagene rett og slett....

Hver dag tenker jeg at jeg "burde søke jobb" men jeg klarer det bare ikke. Jeg sitter fast. Men dette tærer på meg. Hvordan går jeg fram? Hva skal jeg søke på? Hvordan skal jeg søke? Ringe/ikke ringe? Møte opp/ikke møte opp? Og for hver dag jeg ikke gjør noe med det, så blir det hakket verre.

Det er ikke mange utlyste stillinger relevant til utdanningen min jeg kunne tenke meg, så det gjør det ikke akkurat lettere.

Og jeg tenker at jeg ikke kommer til å få jobbene uansett, så hvorfor søke. Tenker også at jeg ikke kommer til å klare jobben.. Alle tanker jeg har går imot meg når det gjelder å få en jobb, men herregud!! Jeg må jo ha en jobb???

Kan noen hjelpe meg? Gi meg litt motivasjon? Råd på veien? ET SKIKKELIG SPARK? Jeg er snart 24 år, og har gått uten jobb i 4 mnd. Hvor taper er jeg egentlig?

Anonymous poster hash: fdd15...009

For det første, DU er ikke en taper, du har en utdannelse, noe som andre mennesker ikke har.

For det andre, hva har du bachelor i?

Anonymous poster hash: 2de97...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det for deg økonomisk, om jeg tør spørre?



Anonymous poster hash: 128ec...eda
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, DU er ikke en taper, du har en utdannelse, noe som andre mennesker ikke har.

For det andre, hva har du bachelor i?

Anonymous poster hash: 2de97...20a

Feil. De fleste i Norge tar jo utdannelse. Det som ikke er bra for CV'en er hull.

Anonymous poster hash: 2d9ca...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spark 1: Du trenger sannsynligvis penger. Det var derfor du utdannet deg.

Spark 2: Jo lenger du venter, jo tyngre blir det å starte søknadsprosessen.

Spark 3: Husleia må betales

Spark 4: Får du et for stort hull i CV'n kan det påvirke sjansene til å få selve drømmejobben når den dukker opp - altså : kom i gang med å søke.

Ferdig sparka!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ansatt som ekstravakt et sted, men har ikke noen vakter der. Så det vil jo stå på CVen at jeg har hatt en jobb som ekstravakt denne tiden i hvert fall..

Men jeg tenker absolutt på det..

Når det gjelder min økonomi så begynner det å bli litt lite på kontoen ja. Er heldig og har hatt en del ekstra penger. Men disse pengene bør jo stå på en sparekonto. Men det at jeg ikke MÅ ha en jobb for å få betalt husleien neste måned gjør det ikke akkurat noe lettere. Jeg føler meg som en skikkelig drittunge. Ja, en taper faktisk. Og det burde vel egentlig være spark nok i seg selv. Men dagene bare går, og jeg har det ganske deilig hjemme. Samtidig ikke. Men hver dag når alarmen min ringer kl 10.30, så tenker jeg "Åh herregud så deilig det er at jeg ikke må stå opp kl 07, det hadde jeg aldri klart!!" Også snoozer jeg til kl 11-12.

Det er jo ikke normalt? Jeg kjenner ingen andre som ikke jobber????

TS



Anonymous poster hash: 3dc07...a17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen steder jeg vil jobbe! Har dere noen jobbtips til meg??

TS



Anonymous poster hash: 3dc07...a17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm. Du er 24 år. Voks opp! Søk jobb. Ja, det er taper å gå rundt hjemme og sove bort dagen når du er frisk og kan jobbe.

Anonymous poster hash: 84052...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer sparket: skjerp deg! Voks opp! Du kan ikke leve resten av livet med å bare bare gå hjemme. Den eneste som kan hjelpe deg er deg selv, det er virkelig ikke så vanskelig å i alle fall prøve å søke jobber! Ring, hver aktiv! Putt deg selv på markedet. Tenk hvor deilig det blir med enda litt ekstra cash på kontoen og at du faktisk ikke blir sett ned på av andre(for det tipper jeg du gjør som en voksen person med utdannelse som bare sitter hjemme og driver dank)



Anonymous poster hash: 4c3de...df8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen steder du VIL jobbe? som nyutdannet har man dessverre ikke mulighet til å være superkresen. Du må komme deg på jobbmarkedet og bygge deg oppover. Det gjør du hvertfall ikke med en ekstrahjelp stilling. Blir også vanskelig å gi deg jobbtips uten noe informasjon om bachelorgrad.



Anonymous poster hash: 4c3de...df8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva sier venner og familie til dette? Dette går jo bare til pengene tar slutt, men for all del, det er mange hjemmeværende husfruer med rik mann som gjør dette hele livet



Anonymous poster hash: 5c273...7ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Ta tilbake kontrollen i livet ditt. Det kan du gjøre selv om du har jobb eller ikke. Da blir ikke overgangen så stor og vanskelig når du får 100% jobb. Du trenger struktur og en timeplan, samt være ute blandt mennesker. Her mitt forslag til deg, du kan justere det slik at det passer.

1 Stå opp til fast tidspunkt, dusj, kle deg og spis en skikkelig frokost. Lat som om du faktisk skal på jobb.

2. Gå på biblioteket og møt opp hver hver dag når de åpner. Sitt der med pc og les gjennom ALLE ledige stillinger, ikke bare det som er aktuelt for deg. Søk også på andre stillinger mens du venter på noe som er relevant for deg, det er lurt å være i jobb. Da kan stiller du deg åpen til andre ting enn bare utdannelsen din. Gå fra biblioteket til samme tid hver dag. Se på det som en jobb.

3. Lag deg faste rutiner for når du handler, spiser middag og eventuelt trener. Om du ikke trener sørg for å komme deg ut på gå tur, sykle eller annet en time hver dag. Det er viktig å bevege seg og være litt fysisk aktiv.

4. Legg deg til samme tidspunkt hver dag og sørg for å få nok søvn, som om du skal på jobb dagen etter.

5. Ta fri hver helg - sørg for å kose deg, lag forskjell fra ukedager og lørdag/søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i nesten samme situasjon. Var ferdig med bachelor i vår, ferdig som sommervikar i august. Gått hjemme siden da det er enormt tørke i bransjen. OG JEG HATER DET :(

Men kan kjenne igjen litt den følelsen du har. Etter å ha sendt x-antall søknader uten napp så kjenner jeg på den manglende motivasjonen noen dager. Og ja, føler meg som en taper..

Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har, eller hvor i landet du bor. Men jeg for min del skal nå krysse bransjen og heller ta meg jobb i hjemmesykepleien til dess jeg får napp andre steder. Blir nok ikke store brøken hva angår stilling og vakter, men jeg tenker at det vil gjøre overgangen enklere når jeg endelig får meg jobb! Og så slipper jeg å gå på veggene hjemme..

Kanskje du skal gjøre det samme?



Anonymous poster hash: c550e...a13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ive Lina

Jeg er ansatt som ekstravakt et sted, men har ikke noen vakter der. Så det vil jo stå på CVen at jeg har hatt en jobb som ekstravakt denne tiden i hvert fall..

Men jeg tenker absolutt på det..

Når det gjelder min økonomi så begynner det å bli litt lite på kontoen ja. Er heldig og har hatt en del ekstra penger. Men disse pengene bør jo stå på en sparekonto. Men det at jeg ikke MÅ ha en jobb for å få betalt husleien neste måned gjør det ikke akkurat noe lettere. Jeg føler meg som en skikkelig drittunge. Ja, en taper faktisk. Og det burde vel egentlig være spark nok i seg selv. Men dagene bare går, og jeg har det ganske deilig hjemme. Samtidig ikke. Men hver dag når alarmen min ringer kl 10.30, så tenker jeg "Åh herregud så deilig det er at jeg ikke må stå opp kl 07, det hadde jeg aldri klart!!" Også snoozer jeg til kl 11-12.

Det er jo ikke normalt? Jeg kjenner ingen andre som ikke jobber????

TS

Anonymous poster hash: 3dc07...a17

Vel, jo lengre du velger å gå hjemme uten jobb, jo verre vil det bli å få seg en jobb. En potensiell arbeidsgiver vil legge godt merke til dette, og det vil ikke se positivt ut.

Dessuten er det vel ikke noe stas å bruke sparepenger på å betale løpende utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart over det dere sier, og jeg blit litt flau.. Men idag igjen, sover jeg til kl 11, og er ikke ferdig med frokost før nå. Kl er 12. Wtf liksom.

Jeg tror jeg trenger en persom som tvinger meg til å stå opp og sier til meg hva jeg skal gjøre. En som står og ser at tingene faktisk blir gjort. (Innad jobbsøking altså). (Jeg vasker, rydder, trener, er sosial, osvosv)

Høres helt dumt ut...Men det virker som realiteten?!

ts



Anonymous poster hash: 3dc07...a17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Har du råd til husleie neste mnd og så er det slutt på pengene eller har du til husleia langt frem i tid? Selvom du søker jobber betyr ikke det at du får med det første. Du burde søke og søke. Har ei veninne som har søkt på relevante stillinger i markedsføring i et år etter fullført bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...