Gå til innhold

Medisinstudent i Norge- hvor mye jobber du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvor mye du som medisinstudent jobber ved siden av studiet?

Jeg har ikke rett på mer støtte fra Lånekassen, så er avhengig av å klare meg selv. Er det mulig å jobbe annenhver helg og ca 2-3 dager i uka på medisin alle årene? Tenker å jobbe rumpa av meg i ferier også.. Noen som vil dele litt erfaringer?

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange ganger er det obligatorisk opplegg og det varierer hvilke dager det er på.
I eksamenstida leser de fleste 24/7.

Bortsett fra det, så vil det gå greit.

Men du må være obs på at det kan gå noen besserwissere i klassen som vil se ned på deg og baksnakke deg i alle lunsjpausene om du ikke er i alle forelesningene, dessverre.
"hun/han der burde ikke bli lege!!!" os.v.

Slemt, men ikke ta deg nær av det.



Anonymous poster hash: 6e858...db0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Huff, har hørt det før om medisinstudenter.. Ikke bra! Syntes baksnakking er ufattelig lite voksent :/ Man burde jo løfte hverandre opp! Når det er sagt, så vil jeg prøve å jobbe utenom forelesning, men klart, innimellom vil det kanskje kræsje..

Hører gjerne flere erfaringer!

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger er det obligatorisk opplegg og det varierer hvilke dager det er på.

I eksamenstida leser de fleste 24/7.

Bortsett fra det, så vil det gå greit.

Men du må være obs på at det kan gå noen besserwissere i klassen som vil se ned på deg og baksnakke deg i alle lunsjpausene om du ikke er i alle forelesningene, dessverre.

"hun/han der burde ikke bli lege!!!" os.v.

Slemt, men ikke ta deg nær av det.

Anonymous poster hash: 6e858...db0

Det har jeg aldri opplevd. Vi er jo et kull på over 100 stk. Det er ingen som kartlegger hvem som er i forelesningene eller ikke. Jeg har selv droppet noen forelesninger som jeg synes er unødvendige. Det er ingen som bryr seg, annet enn mine venner da, som spør om jeg var borte fordi jeg var syk.

Jeg vil si at det er mulig de første årene, men da kommer du nok til å ofre en god del av det sosiale dessverre. Hva som er mulig i de siste årene vet jeg ikke enda, men jeg har hørt at det er mye mer å gjøre, og mange melder seg blant annet ut av studentforeninger. Det er så å si ingen fjerdeklassinger i de studentforeningene jeg er i, og ingen femte- eller sjetteklassinger. Det er vel en liten indikasjon på hvor travelt de har det.

Dersom du skal jobbe annenhver helg samt 2-3 dager i uken vil jeg tro at du får et relativt kjedelig studieløp. Det blir nok psykisk hardt å ikke delta på det sosiale. Men selvsagt.. Når du ikke har et annet valg så er det jo bare å kjøre på. Bare pass på at du ikke blir utbrent. Det du evt. kan også gjøre er å bli medlem av MSO og undervise på ungdomsskoler. Dette er godt betalt arbeid og skjer i skoletiden. Det er forresten også mange som bytter lab med andre på grunn av jobb.

Anonymous poster hash: a9a46...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd. Vi er jo et kull på over 100 stk. Det er ingen som kartlegger hvem som er i forelesningene eller ikke.

Anonymous poster hash: a9a46...48e

Ahh da er du heldig.

Jeg hører folk snakke om det hele tiden, og baksnakke for andre ting også. En gang var det en fyr i klassen som løy om alderen sin og folk sa at han burde ikke bli lege han heller.

Jeg var borte fra mange forelesninger i første klasse.

En gang var jeg på en random fest med mange ikke-medisinere, og snakket med en gutt. Plutselig så jeg en jente fra klassen i en sofa. Jeg sa "hun går i klassen min. :)"

Gutten sa: "Ja, hun sa det til oss istad. Hun sa at du aldri er i forelesninger."

Jeg bare...wtf... hvem omtaler ei i klassen slik til en gjeng gutter som ikke går medisin. Omg.

Anonymous poster hash: 6e858...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh da er du heldig.

Jeg hører folk snakke om det hele tiden, og baksnakke for andre ting også. En gang var det en fyr i klassen som løy om alderen sin og folk sa at han burde ikke bli lege han heller.

Jeg var borte fra mange forelesninger i første klasse.

En gang var jeg på en random fest med mange ikke-medisinere, og snakket med en gutt. Plutselig så jeg en jente fra klassen i en sofa. Jeg sa "hun går i klassen min. :)"

Gutten sa: "Ja, hun sa det til oss istad. Hun sa at du aldri er i forelesninger."

Jeg bare...wtf... hvem omtaler ei i klassen slik til en gjeng gutter som ikke går medisin. Omg.

Anonymous poster hash: 6e858...db0

Noe så spesielt. Jeg er veldig glad for at det ikke er et sånt miljø på kullet mitt. Det varierer litt fra forelesning til forelesning, men generelt er det vel rundt 75% oppmøte (mtp. hvor mye salen er fylt opp). Jeg har ikke peiling på hvem det er som ikke går på forelesningene. Hvor går du? Jeg synes uansett at det er merkelig at noen sier at noen ikke vil bli en god lege ut ifra hvor mange forelesninger en er på. Det høres jo ekstremt dumt ut. Overraskende at dette kommer fra medisinstudenter.

Anonymous poster hash: a9a46...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at det er mulig de første årene, men da kommer du nok til å ofre en god del av det sosiale dessverre. Hva som er mulig i de siste årene vet jeg ikke enda, men jeg har hørt at det er mye mer å gjøre, og mange melder seg blant annet ut av studentforeninger. Det er så å si ingen fjerdeklassinger i de studentforeningene jeg er i, og ingen femte- eller sjetteklassinger. Det er vel en liten indikasjon på hvor travelt de har det.

Anonymous poster hash: a9a46...48e

Det er vel også en indikasjon på at man går lei av sånt etter hvert, og blir opptatt med andre ting i livet eller har nok med de vennene man har fått. Det er jo ikke kun på medisin at folk gir seg med linjeforeninger og annet etter å ha kommet litt forbi fersk student-stadiet...

Jeg var borte fra mange forelesninger i første klasse.

En gang var jeg på en random fest med mange ikke-medisinere, og snakket med en gutt. Plutselig så jeg en jente fra klassen i en sofa. Jeg sa "hun går i klassen min. :)"

Gutten sa: "Ja, hun sa det til oss istad. Hun sa at du aldri er i forelesninger."

Jeg bare...wtf... hvem omtaler ei i klassen slik til en gjeng gutter som ikke går medisin. Omg.

Anonymous poster hash: 6e858...db0

"... så hun kjenner deg ikke så godt". For eksempel. Du trenger ikke tolke det så negativt som det virker som du gjør. Følte du deg truffet av den opplysningen, ettersom du reagerer så kraftig?

Anonymous poster hash: d0dc0...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd. Vi er jo et kull på over 100 stk. Det er ingen som kartlegger hvem som er i forelesningene eller ikke. Jeg har selv droppet noen forelesninger som jeg synes er unødvendige. Det er ingen som bryr seg, annet enn mine venner da, som spør om jeg var borte fordi jeg var syk.

Det blir nok psykisk hardt å ikke delta på det sosiale. Men selvsagt.. Når du ikke har et annet valg så er det jo bare å kjøre på. Bare pass på at du ikke blir utbrent. Det du evt. kan også gjøre er å bli medlem av MSO og undervise på ungdomsskoler. Dette er godt betalt arbeid og skjer i skoletiden. Det er forresten også mange som bytter lab med andre på grunn av jobb. Anonymous poster hash: a9a46...48e

Så bra du har opplevd bra studiemiljø :-) kan jeg spørre hvor du studerer? Håper på Oslo fordi det er nærmest hjembyen min.

Det sosiale tror jeg skal gå greit. Får ofte dekket sosial-dosen min gjennom skole og jobb så ikke så interessert i å være med ut på byen "hver helg"', men noe skal jeg vel få presset inn :-) legger til at jeg vil være 30 når jeg begynner, så blir jo en veldig voksen student :-)

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh da er du heldig.Jeg hører folk snakke om det hele tiden, og baksnakke for andre ting også. En gang var det en fyr i klassen som løy om alderen sin og folk sa at han burde ikke bli lege han heller.. Anonymous poster hash: 6e858...db0

Så tragisk! Er det de veldig unge (rett fra vgs) de som sier dette, eller er det "alle"?

Er så ufint å si slikt. Man skal ha virkelig gode grunner for å si at en medstudente ikke burde bli lege.. Studentene skaper jo et dårlig rykte på seg selv når de snakker sånn, skjønner de ikke det?

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har opplevd bra studiemiljø :-) kan jeg spørre hvor du studerer? Håper på Oslo fordi det er nærmest hjembyen min.

Det sosiale tror jeg skal gå greit. Får ofte dekket sosial-dosen min gjennom skole og jobb så ikke så interessert i å være med ut på byen "hver helg"', men noe skal jeg vel få presset inn :-) legger til at jeg vil være 30 når jeg begynner, så blir jo en veldig voksen student :-)

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Har du brukt lang tid på å ta opp fag? :)

Anonymous poster hash: be824...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt lang tid på å ta opp fag? :)Anonymous poster hash: be824...f2d

Har tatt to andre utdanninger. Fant ut litt i seneste laget hva jeg virkelig ville... Setter av to år til å ta opp fag, må jobbe ved siden av :-)

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet ca 40% fra 3. året. Anonymous poster hash: 9e255...dd9

Hvordan følte du det gikk? Var det veldig slitsomt?

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel også en indikasjon på at man går lei av sånt etter hvert, og blir opptatt med andre ting i livet eller har nok med de vennene man har fått. Det er jo ikke kun på medisin at folk gir seg med linjeforeninger og annet etter å ha kommet litt forbi fersk student-stadiet...

"... så hun kjenner deg ikke så godt". For eksempel. Du trenger ikke tolke det så negativt som det virker som du gjør. Følte du deg truffet av den opplysningen, ettersom du reagerer så kraftig?

Anonymous poster hash: d0dc0...38a

Nja, tviler. De har jo sagt det selv. Ofte er jo selve gruppen på studentforeningen en stor vennegjeng (nå tenker jeg studentforening knyttet til studiet). Spesielt den ene studentforeningen jeg er med i er jo først og fremst en sosial greie. Som skrevet er man utplassert så å si hele 5. klasse. 6. har man egentlig ikke så mye tid til noe annet. 4. har man nok tid til et par ting, men her er jo også mange på utveksling. Alle som er innom fra ulike foreninger sier nettopp at dersom man vil engasjere seg i noe må en gjøre det nå. Man får ikke tid senere.

Anonymous poster hash: a9a46...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt to andre utdanninger. Fant ut litt i seneste laget hva jeg virkelig ville... Setter av to år til å ta opp fag, må jobbe ved siden av :-)

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Samme her faktisk, er i midten av tjueårene. :) Tror ikke det er negativt å ha litt ekstra livserfaring før man søker seg til medisinstudiet.

Anonymous poster hash: be824...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her faktisk, er i midten av tjueårene. :) Tror ikke det er negativt å ha litt ekstra livserfaring før man søker seg til medisinstudiet.

Anonymous poster hash: be824...f2d

Tror også det er veldig positivt, det er mye ansvar og nærkontakt med pasienter. Føler meg mer rusta for det nå enn da jeg var 18-19 :-) Studerer du nå eller tar du opp fag?

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Argentina

Hei!

Jeg går førsteåret nå, så har ikke akkuratt kjempemengder med erfaring, men det er absolutt mulig å jobbe ved siden av studiene. Noen ting er obligatoriske, men forelesninger og ferdighetslabber osv. er frivillige. De fleste møter likevel opp, men jeg har absolutt ikke opplevd noe press fra de andre stud.

Mange av de eldre studentene jobber i helsefaglige jobber som i hjemmetjenesten eller som pleieassistent ved sykehuset. Etter tredjeåret kan man også begynne å jobbe for ambulansen, så det er mye nyttig erfaring å hente, i tillegg til lønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med medisinstudiet, men jobbet som ekstravakt som assistent og som sekretær fra jeg startet, samt på ambulansen fra 3. året. På ambulansen jobbet jeg fast 2. hver helg, 24 timers vakter, i 2,5 år. Fra jeg fikk midlertidig lisens sluttet jeg i de andre jobbene og fikk jobb som ortopedisk studentvakt i mottak, jobbet da ca 2 vakter i uken. Siste halvåret på studiet jobbet jeg ingenting, leste bare :)



Anonymous poster hash: ebf0b...a75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar folkens! Ser ut som det skal gå greit å jobbe ved siden av. Har allerede erfaring som pleieassisstent, så tenker å fortsette med det på ved siden av. Godt å høre at det er mulig, man får jo ofte inntrykk av at medisinstudentene er på skolen "hele tiden".



Anonymous poster hash: 7a71e...8a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er veldig positivt, det er mye ansvar og nærkontakt med pasienter. Føler meg mer rusta for det nå enn da jeg var 18-19 :-) Studerer du nå eller tar du opp fag?

Anonymous poster hash: 7a71e...8a8

Jeg tar opp fag. :-)

Anonymous poster hash: be824...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...