Gå til innhold

Logoped - en normal arbeidsdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som er logoped, eller holder på med utdanningen? Eller kjenner noen som er det?

Dette er noe jeg vil bli, men har hørt både positive og negative sider ved denne jobben. Noen innspill?

Tenker å begynne på lingvistikkutdanning, og er 19 år nå.

Anonym poster: 760b0cef7c557aaea78ad6c23f75e277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Hei. Jeg lurer også på dette, hvordan jobber en logoped, hvordan er en normal arbeidsdag, hva gjør de sånn helt spesifikt? Siden ingen svarte på denne tråden i fjor, vil jeg gjerne sparke liv i den nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er logoped!

Jobber i kommunen bed barn med språkvansker/ uttalevansker og taleflytvansker. I tillegg utreder jeg en del. Jeg elsker jobben min. Perfekt blanding av undervisning, "kontorarbeid" og rådgivning. Kan absolutt anbefale dette yrket!

Anonymous poster hash: 90073...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er logoped!

Jobber i kommunen bed barn med språkvansker/ uttalevansker og taleflytvansker. I tillegg utreder jeg en del. Jeg elsker jobben min. Perfekt blanding av undervisning, "kontorarbeid" og rådgivning. Kan absolutt anbefale dette yrket!

Anonymous poster hash: 90073...9cc

Så morsomt! Hvordan er arbeidsmarkedet for logopeder? Går det greit å få jobb? Lønn?

Anonymous poster hash: 88a3c...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på spesialskole, og noen av lærerne der er og jobber som logopeder. De har en vanlig "lærerhverdag", men med andre typer oppgaver. De har enetimer med elever og arrangerer kommunikasjonsgrupper med elever. Ofte har de ansvar for oppfølging av elevers kommunikasjonshjelpemidler (kommunikasjonsbøker, Rolltalk, Mini rolltalk, iPad, andre nettbrett o.l.), de veileder andre lærere i ASK, hjelpemidler o.l. og har tett samarbeid med andre lærere på skolen ang. opplæring som er knyttet opp mot kommunikasjon. De deltar på ansvarsgruppemøter og tverrfaglige møter dersom det er aktuelt. De kartlegger elever.

I motsetning til "vanlige" lærere på skolen har de et "smalere" ansvarsområde, og de har ikke kontaktlæreransvar. Jeg tror det er en veldig kjekk jobb. :)



Anonymous poster hash: 5d778...d8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på spesialskole, og noen av lærerne der er og jobber som logopeder. De har en vanlig "lærerhverdag", men med andre typer oppgaver. De har enetimer med elever og arrangerer kommunikasjonsgrupper med elever. Ofte har de ansvar for oppfølging av elevers kommunikasjonshjelpemidler (kommunikasjonsbøker, Rolltalk, Mini rolltalk, iPad, andre nettbrett o.l.), de veileder andre lærere i ASK, hjelpemidler o.l. og har tett samarbeid med andre lærere på skolen ang. opplæring som er knyttet opp mot kommunikasjon. De deltar på ansvarsgruppemøter og tverrfaglige møter dersom det er aktuelt. De kartlegger elever.

I motsetning til "vanlige" lærere på skolen har de et "smalere" ansvarsområde, og de har ikke kontaktlæreransvar. Jeg tror det er en veldig kjekk jobb. :)

Hva faen? I logopedyrket også?? Slutt å prakke på barn dette!

Ja, skjønner at det kan være greit å bruke for å hjelpe barna, men herregud folk! Logopeder gjorde en like god jobb før dette også.

Anonymous poster hash: 86fb5...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Hvordan er arbeidsmarkedet for logopeder? Går det greit å få jobb? Lønn?

Anonymous poster hash: 88a3c...73a

Jeg er helt nyutdannet, og har 430000 i året. Ganske lett å få jobb ja, arbeidsmarkedet i Oslo er greit, men utover landet ellers har stort behov for logopeder. Veldig mange kommer til å pensjonere seg nå fremover og da blir det enda bedre. Hvis man vil jobbe privat kan man også tjene gode penger. Det er også mulig å jobbe på sykehus og voksenopplæringen, så mulighetene er mange!

Anonymous poster hash: 90073...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen? I logopedyrket også?? Slutt å prakke på barn dette!

Ja, skjønner at det kan være greit å bruke for å hjelpe barna, men herregud folk! Logopeder gjorde en like god jobb før dette også.

Anonymous poster hash: 86fb5...a60

Det er ikke slik at man "prakker på" elevene iPad. Det er gjerne sånn at man får en iPad dersom man søker på ulike programmer som fungerer som hjelpemiddel i kommunikasjon. På "min" (ganske store) spesialskole er det én elev som benytter iPad som kommunikasjonsmiddel, og det fungerer helt topp! Men, det er vanskelig å få innvilget. Enn så lenge mangler nettbrett funksjoner, slik at det ikke erstatter F.eks. Rolltalk på noe vis, øyestyring for eksempel. Mange bruker den "gode, gamle" kommunikasjonsboka, det er også er fantastisk hjelpemiddel.

Så vær så snill, ikke angrip noe du tydeligvis ikke vet noe om. :)

Anonymous poster hash: 5d778...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...