Gå til innhold

Teknisk tegner


Gjest Gjest_Fauna_*

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har It utdannelse med bachelorgrad. Jeg lærte meg AutoCad på skolen og har dyplom med veldig god karakterer innen AutoCad.

Jeg har lyst å fine jobb hvor jeg kan bruke AutoCad.

Kanskje noen vet hvor jeg må søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Noen som har en mening om teknisk tegner - maskin, kontra teknisk tegner - bygg? Med tanke på etterspørsel i markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en mening om teknisk tegner - maskin, kontra teknisk tegner - bygg? Med tanke på etterspørsel i markedet?

Veit at når teknisk tegning ble borte som linje så er det nesten utelukkende arkitekter som tok over utdannelsen. Så når de med utdannelse innen teknisk tegning har noe sånt som 1100 timer utdannelse innen dette mens arkitektene kun har ett 50-timers kurs i det så blir det en veldig attraktiv utdannelse og ha.

Jeg kjenner en som har utdannelsen og han har ingenting i nærheten av problemer i jobbmarkedet.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Veit at når teknisk tegning ble borte som linje så er det nesten utelukkende arkitekter som tok over utdannelsen. Så når de med utdannelse innen teknisk tegning har noe sånt som 1100 timer utdannelse innen dette mens arkitektene kun har ett 50-timers kurs i det så blir det en veldig attraktiv utdannelse og ha.

Jeg kjenner en som har utdannelsen og han har ingenting i nærheten av problemer i jobbmarkedet.

Hei!

Tusen takk for svar :)

Men finnes det noe som helst etterspørsel etter tegnere innen MASKIN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for svar :)

Men finnes det noe som helst etterspørsel etter tegnere innen MASKIN?

Kan jeg i grunn ikke svare på

Men slik som jeg har forstått det er den spesifikke utdannelsen innen teknisk tegning gått bort og det kommer til å bli færre og færre som er spesialiserte på teknisk tegning rundtom i Norges land. Så vil tro det definitivt finnes både etterspørsel og karrieremuligheter der ja, spesielt når du får bygd deg opp litt erfaring og muligens spesialisert deg ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Blåser litt liv i denne gamle tråden jeg:-)

Er det noen som vet hvordan arbeidsmarkedet for tekniske tegnere er nå? Hvilken utdannelse lønner det seg å ta (noroff, nki..)?

Anonymous poster hash: a3181...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Prøver også å blåse liv i tråden igjen. Jeg snuser på denne utdannelsen for tiden, på f.eks Noroff. Er fryktelig dårlig i matte. Har det mye å si? Elsker å jobbe med detaljer og fordype meg i prosjekter. Har utdannelse innen kunstfag, men ønsker noe mer yrkesrettet. Burde man ha noen bakgrunn innen ingeniør/arkitektfaget?



Anonymous poster hash: 03540...99a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye av det som tidligere var teknisk tegning gjøres nå av ingeniører. Jeg har en bakgrunn fra kunstkole med fordypning i illustrasjon og maleri. Men har senere tatt ingeniørutdannelse og jobber nå som ingeniør mye med teknisk tegning fordi jeg elsker å sitte med detaljer og lage flotte og oversiktlige tegninger. Får også mye tegnejobb av kollegaer som ikke er like glad i å tegne.

Det er nok et smalt marked for rene tekniske tegnere nå, tegning på data har gjort dette så effektivt og lett at alle kan klare det på en brøkdel av tiden av hva det tok tidligere.

Min jobb er nok ikke mulig uten ingeniørutdannelse i bunn, siden jeg også gjør utregninger og rettninger som krever faglig kunnskap.



Anonymous poster hash: 20be4...200
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bl.a. med teknisk tegning innen offshore. Hadde kun teknisk tegning fra ingeniørhøgskole da jeg startet. Jeg jobber også med kontroll av teknisk dokumentasjon opp mot kontrakt, tekniske spesifikasjoner, etc. Tjener ca 600 000 kr i året, pluss overtid, dekket mobil og bredbånd, samt gode forsikrings- og pensjonsordninger. Har jobbet i 12 år.



Anonymous poster hash: 5cfd0...baf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bl.a. med teknisk tegning innen offshore. Hadde kun teknisk tegning fra ingeniørhøgskole da jeg startet. Jeg jobber også med kontroll av teknisk dokumentasjon opp mot kontrakt, tekniske spesifikasjoner, etc. Tjener ca 600 000 kr i året, pluss overtid, dekket mobil og bredbånd, samt gode forsikrings- og pensjonsordninger. Har jobbet i 12 år.

Anonymous poster hash: 5cfd0...baf

Men akkurat for øyeblikket kan det vel være litt vanskelig å få jobb innenfor din bransje, eller hva?

Anonymous poster hash: 5ecb2...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat for øyeblikket kan det vel være litt vanskelig å få jobb innenfor din bransje, eller hva?

Anonymous poster hash: 5ecb2...c8a

Njaaaa... For nyutdannede, helt sikkert. Men mye lettere innen bygg- og anlegg.

Anonymous poster hash: 5cfd0...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk fagskole inneholder en del DAK. BIM-fordypning er mye tegning :) kanskje det kan være en aktuell vei å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...