Gå til innhold

Teknisk tegner


Gjest Gjest_Fauna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fauna_*

Er det noen her som er utdannet teknisk tegner og i jobb?

Hvor tok du utdannelsen din?

Etter hva jeg har klart å finne ut, er det bare mulig å utdanne seg til teknisk tegner gjennom Nki eller Noroff. Er disse respektert blant arbeidsgivere?

Hvordan er arbeidet og lønnen? Hvilke muligheter finnes det for videreutdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg mener man kan bli teknisk tegner via videregående skole, altså at det er et yrkesfag man kan ta fagbrev i. Men utfra det jeg har undersøkt om videregående utdanninger er det en nokså lang og kronglete vei å gå om man allerede har fullført et videregående skoleløp.

Jeg skulle tro at Noroff og NKI er helt ok - dette er uansett et fag hvor det er arbeidsprøvene dine som teller aller mest, ikke navn på skole og karakterer.

Arbeidet består vel for endel av å utarbeide arbeidstegninger for (sammen med?) ingeniører og arkitekter, omsette 2D-tegninger til 3D o.l. Utover det vet jeg ikke.

Vet ikke så mye om lønna, den er nok ikke skyhøy (og ikke på linje med arkitekter o.l), men mange av jobbene er i det private, så vil tro det er gode muligheter for ok lønn. Jeg synes det virker som et interessant yrke og et av de "sikrere" innen tegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tegne-Lise

Jeg utdannet meg til teknisk tegner for 20 år siden på yrkesskolen. Har nå jobbet som tegner i 20 år, og har aldri angret. Jeg har jobbet innenfor offshorebransjen i mange år og på et av nordens største byggeprosjekter "på land". Arbeidsoppgavene har utviklet seg etterhvert og nå er jeg å betrakte som en slags "ingeniør light". Inkludert overtid så tjente jeg over kr. 500.000,- ifjor.

/Tegne-Lise :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ble litt nysgjerrig på dette, jobber allerede med tegning, men kunne tenkt meg fler muligheter for sikker jobb. Er det noen her som vet hvordan disse nettstudiene er ansett i bransjen, om det i det hele tatt betyr noe hvor man har utdanningen fra så lenge man viser at man kan det som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et behov for folk med peiling på DAK for tida - som er tegning i f.eks. AutoCAD, 2.5D (som er en slags form for 3D) og 3D. Dette er ting som typisk undervises på maskiningeniørfag (eller produktutvikling og produksjon som det så fint heter på NTNU...)

Men du trenger ikke bli ingeniør for å lære deg DAK. Det er dog greit å ha litt peiling på matte. Vil jeg tro. Teknisk tegning er jo på en måte grafer, sirkler og firkanter og trekanter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tegne-Lise

En teknisk tegner idag jobber med DAK. Autocad er nok det mest utbredte i byggebransjen, både på 2D og 3D-siden. Offshore bruker mye PDMS eller Intergraph SmartPlant tror jeg.

Som teknisk tegner må du ofte kunne beherske både 2D strektegninger og avanserte 3D-modeller som kollisjonssjekkes mellom alle fag på maskinen før tegningene sendes ut på byggeplass.

Etterhvert som du får erfaring blir du mer og mer selvstendig og kan utføre en del av de enklere tingene en ingeniør ofte utfører. Og miljøet i de bedriftene jeg har vært i har vært helt utmerket. Det er jo en teknisk bransje med overvekt av menn. Så det kan kanskje være en fordel om du ikke er helt av glass men tåler en ørliten støyt. Og så får du være med på befaringer på de prosjektene du jobber med.

Du har også muligheten til å dukke ned i selve DAK-verktøyet, disse er utrolig komlekse og omfattende. Du blir bedriftens superbruker som tilrettelegger og utarbeider standarder for alle og hjelper andre brukere når de står fast.

Jeg trives veldig godt, har ikke angret på mitt valg av yrke.

/Tegne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som teknisk tegner "på si" en stund. Noe som virkelig ga mersmak!! Har bare treårig tff fra før. Skal nå begynne på utdanning snart, blir antagelig gjennom noroff, som webstudent. Siden de ikke hadde klasseundervisning for dette nå...

Da jeg jobbet som tegner var det i en liten privat bedrift, hadde en begynnerlønn på 160 kr timen, kan ikke være så galt for ei som virkelig ikke hadde noen erfaring i faget =) I følge arbeidgiver var det stooor etterspørsel for tegnere for tiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er utdannelsen treårig? Hva er vanlig begynnerlønn?

Hva er de konkrete arbeidsoppgavene? Er det rom for kreativitet, eller er det veldig mattematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres veldig interessant ut :) Jeg skal jommen vurdere utdanning på si.

Astral: Hvordan fikk du jobben når du ikke hadde erfaring? Hadde dere AutoCAD på skolen, eller fikk du opplæring på arbeidsplassen? Jeg jobber som tegner og har endel frihåndstegning å vise til, men ikke innen teknisk tegning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom en venn av familien, jeg var heldig der :D

Jeg lastet ned en prøveversjon av programmet på min egen pc og lærte meg det selv. Den varte i 30 dager eller noe sånn. Jeg jobbet bare 2D da, det er ikke så avansert.

Er det noen som har noen erfaringer med denne slags utdanning gjennom Noroff eller NKI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gjennom en venn av familien, jeg var heldig der :D

Jeg lastet ned en prøveversjon av programmet på min egen pc og lærte meg det selv. Den varte i 30 dager eller noe sånn. Jeg jobbet bare 2D da, det er ikke så avansert.

Er det noen som har noen erfaringer med denne slags utdanning gjennom Noroff eller NKI?

Takk for raskt svar :) Det var en god idé, da får jeg jo også et bedre inntrykk av hva det innebærer, før jeg evt kjøper dyre kurs.

*venter sammen med deg å svar på ditt spørsmål også*

Det hadde vært interessant å høre hva andre i bransjen, f eks ingeniører, mener om tekniske tegnere med NKI/Noroff-utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Autocad koster rundt 50 000, og Autodesk rundt 75 000. Ble helt sjokkert da jeg fikk vite prisen første gang! Så håper det er noen rimelige studentutgaver ute å går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det var dyrt, ja! Nå ser jeg at AutoCAD såvidt jeg skjønner bare finnes for Windows. Finnes det tilsvarende programmer for Mac?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tore_*
Bare Autocad koster rundt 50 000, og Autodesk rundt 75 000. Ble helt sjokkert da jeg fikk vite prisen første gang! Så håper det er noen rimelige studentutgaver ute å går...

Det er nok prisene for å kjøpe hele programmet med fulle rettigheter, altså så installasjon på ubegrenset antall maskiner og ubegrenset antall brukere. Prisen for enbrukerlisens med årlig fornyelse er nok noe helt annet, særlig i studentversjon. Fant AutoCAD Architectural studentversjon helt ned i $159 (rett under 800kr) på nettet, og det er det eneste man trenger å kjøpe av programvare for Noroff-utdanningen. Driver og vurderer å hive meg på dette selv om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er ingeniør og lærte en gang i tiden autocad. Har nok forelesningsmateriell/hefter/bøker liggende om du er interessert i å låne. Jeg husker det som et fag det gikk an å "lese inn" (dvs trene på) i en uke før eksamen og få god karakter, sammenliknet med hva det gikk an å lese seg inn i andre fag.

Min erfaring fra jobb med teknisk tegnere er at arkitekten står for "helheten og kreativiteten", mens en tegner setter det arkitekten vil ha ned på papir. Hos noen er tegneren med i møter på byggeplassene og er arkitektens "høyre hånd" mye mer enn en "slave som gjør det arkitekten ber om". Skjønner forskjellen?

Om du/dere blir jobbende for en arkitekt så kan jeg si meg enig i at bygg er kjempespennende!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Janne_*
Er det noen her som er utdannet teknisk tegner og i jobb?

Hvor tok du utdannelsen din?

Etter hva jeg har klart å finne ut, er det bare mulig å utdanne seg til teknisk tegner gjennom Nki eller Noroff. Er disse respektert blant arbeidsgivere?

Hvordan er arbeidet og lønnen? Hvilke muligheter finnes det for videreutdannelse?

Jeg er utdannet teknisk tegner på videregående, men det va siste mulighet i 2007, nå må du gå fagskole..

Lønna ligger på rundt 300.000, kommer jo an på bedrift og arbeidsoppgaver sefølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...