Gå til innhold

Kristendom og homofili?


Anbefalte innlegg

Jeg blir rett og slett jævlig provosert. Nettsiden "GuttogJente.no" , en slags KlaraKlok, en side som er basert på et kristent livssyn, men som likevel sier seg å ha kompetente folk til å rådgi, blant annet innen helse.

En jente på 17 spør om homofili virkelig er så gale. Du kan se svaret her: http://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/er-homofili-virkelig-galt/

Det meste er gammelt nytt, men de avslutter svaret sitt med:
"Det tungt å bære på følelser som man ikke kan leve ut i forhold til et annet menneske. Likevel tror vi at det på lang sikt vil være det bedre å leve alene enn å gå inn i et homoseksuelt eller lesbisk forhold."

Man skal ikke diktere nettet, eller hva folk skal skrive. Men likevel, denne siden får sikkert støtte igjennom staten som mange andre slike tjenester. Og når man i tillegg kan lese hvordan de omtaler onani som noe farlig du kan bli syk og avhengig av.. De skader jo disse barna, hvilke miljø er disse ungene en del av som sender meldinger dit?

Jeg blir så heitranes forbanna på disse jævla kristne som på ene siden står og snakker om kjærlighet, hvor høyt aller er elsket osv. Men så ser de samtidig ned på homofile som noe annenrangs.. Muslimer sier i alle fall rett ut at de ikke liker homofile, kristne har en sånn dobbel hyklersk kvalm greie.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muslimer sier i alle fall rett ut at de ikke liker homofile, kristne har en sånn dobbel hyklersk kvalm greie.

Joda, men kristne hugger i hvert fall sjelden hodet av dem. Det er i hvert fall ikke praksis. Kristenkonservative er en flokk idioter, men de nøyer seg (med noen svært få unntak) med å brenne koraner og rope dritt. Sånn sett er de lettere å utstå, de tar i hvert fall sjelden på seg å kvitte seg med de som ikke er som dem. De slår seg i hvert fall mer eller mindre til ro med at de liksom havner i helvete fremfor å speede opp prosessen med å få dem dit. Tar til motmæle verbalt, men sjelden mer enn det.

Men jeg er ellers helt enig, altså. Det er selvsagt helt på trynet, og det er et eksempel på hvor mye religion faktisk kan skade. Det er ikke bare harmløs tro, det skader også. Det er en utbredt oppfatning at det stort sett ikke er skadelig, men ting som dette er naturligvis beint fram skadelig. Samme gjelder den katolske kirkes motstand mot prevensjon, for eksempel, som har bidratt til en HIV-epidemi som sendte forventet levealder ned med 20-30 år i noen land. Hvorfor idéen om at det tross alt er ganske harmløst har fått fotfeste aner jeg ikke. Folk må få lov til å tro som de vil, men det er klart organisert religion har en hel del skadelige sider også. Så kan man alltids si at "Joda, men de bare praktiserer den feil, hvis man gjør det ordentlig er det bra", men det sier alle ytterliggående politiske krefter også.

Anonymous poster hash: d35a8...1dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men kristne hugger i hvert fall sjelden hodet av dem. Det er i hvert fall ikke praksis. Kristenkonservative er en flokk idioter, men de nøyer seg (med noen svært få unntak) med å brenne koraner og rope dritt. Sånn sett er de lettere å utstå, de tar i hvert fall sjelden på seg å kvitte seg med de som ikke er som dem. De slår seg i hvert fall mer eller mindre til ro med at de liksom havner i helvete fremfor å speede opp prosessen med å få dem dit. Tar til motmæle verbalt, men sjelden mer enn det.

Men det er den.. dobbeltmoralen jeg ikke klarer. Disse muslimene er da ærlige om sitt hat! Dessuten, språkbruken til en del ekstreme kristne kan jo fort minne om folk som gjerne ville ha steina eller hengt homofile!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er den.. dobbeltmoralen jeg ikke klarer. Disse muslimene er da ærlige om sitt hat! Dessuten, språkbruken til en del ekstreme kristne kan jo fort minne om folk som gjerne ville ha steina eller hengt homofile!

Den er irriterende, men den er tross alt bedre enn det voldelige alternativet. Ja, språkbruken kan til tider minne om det, men de steiner og/eller henger dem i hvert fall ikke selv. Det er klart det er "bedre" (les: mindre ille), selv om det er en dobbeltmoral av rang. Jeg mener på ingen måte å forsvare de kristenkonservative, som du sikkert forstår, men jeg tar selvsagt heller en dobbeltmoralsk kristenkonservativ som har det i kjeften enn en av disse Syria-farerne som gjerne faktisk tar livet av folk.

Hvis det bare handlet om å slenge dritt på nett er jeg selvsagt enig i at jeg foretrekker at man er ærlig om det, men nå er det snakk om enten de som bare slenger dritt og de som faktisk kapper hodet av vantro. Som sagt: Jeg tar en som har det i kjeften over en som faktisk går løs på meg, selv om begge er idioter. Det blir en avsporing, vi er enige om det meste, jeg vil bare frem til at det er verre med de som kapper hodet av homofile enn de som mener at de havner i helvete når de først dør en naturlig død.

Anonymous poster hash: d35a8...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer sier i alle fall rett ut at de ikke liker homofile, kristne har en sånn dobbel hyklersk kvalm greie.

Så det du sier er at kristne skal være 100% hatfulle mot homofile da :/ Javel. Om det er det du ønsker. Snakk om å velge en bra side gitt.
Endret av Reo21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjemeg her var du jaggu meg fordømmende mot ALLE Kristne........

Må innrømme at jeg blir litt sjokkert også. Jeg er kristen og jeg har vel en 5-6 stk. i min nærmeste omgangskrets som er homofile. Det er ikke noe tema som vi sitter å prater daglig om. De vet at jeg er

sterkt troende, men likevel så trør vi ikke ting nedover hodet på hverandre verken den ene eller den andre veien.

For å si det sånn. Man snakker om dobbelmoral, men man skal ikke kaste stein i glasshus........

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kristen,men har absolutt ingenting imot homofili. Jeg har lesbiske venninner og ville gjerne hatt homofile venner også. For meg er det 100 % likestillt med å være hetrofil eller bifil. Jeg forstår ikke hva som er galt med det på noen måte.

Heia Europride!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo ganske stor. Muslimene mener vel omtrent noe slikt som at alle homofile er skitne og at Allah hater dem, og at de nærmest ikke har livets rett. De fleste blir svært provoserte når de ser homofile, og trusler og vold er vel ganske vanlig, særlig i muslimske land - men også her.

Kristne mener at Gud elsker absolutt alle mennesker, homofile inkludert. De mener bare at å praktisere det ikke er riktig. Men om man gjør det er man likevel like mye verdt. De blir vel ikke provosert i den grad at de har lyst å ty til vold, det har jeg i så fall ikke hørt om. Er et veldig gammeldags syn, men synes det unektelig er bedre enn muslimenes.

Generelt synes jeg muslimer har et helt annet temperament, og et helt annet forhold til bruk av vold og skjellsord enn det kristne har. Vet ikke om det er fordi Islam som religion i større grad åpner for bruk av denslags. Noe må det jo være, idet muslimer kontra kristne i dag står for så mye mer av krig og grusomheter.



Anonymous poster hash: 6b074...26a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Generelt synes jeg muslimer har et helt annet temperament, og et helt annet forhold til bruk av vold og skjellsord enn det kristne har. Vet ikke om det er fordi Islam som religion i større grad åpner for bruk av denslags. Noe må det jo være, idet muslimer kontra kristne i dag står for så mye mer av krig og grusomheter.

Anonymous poster hash: 6b074...26a

Tror ikke "temperamentet" ligger i selve religionen, kristendommen har jo en ekstremt blodig historie og har stått for veldig mye krig og grusomheter bak i tid. Og fremdeles i dag, selv om Islam står frem som den mest aggressive religionen i dagens samfunn.

Er jo uansett religion i seg selv som er roten til alt vondt, enten det er muslimene som hater de kristne, de kristne som invaderer muslimske land med en dårlig unnskyldning, eller jødene som får/tar muslimenes land. Det er jo mye politikk og markedskrefter bak dette, men religion er bensinen som driver alt hatet.

Til TS: JA, det er veldig provoserende.. men dessverre må jo folk få oppsøke akkurat det de vil på nettet. De blir indoktrinert av foreldre etc. og ender opp som kristne og med å henge på kristne fora. Vi kan ikke kontrollere det, det er religionsfrihet i landet og sånn må det være. Så lenge de ikke lærer bort disse tingene på f.eks. skoler så må det aksepteres. Vi får bare håpe de ser lyset når de blir litt større og forstår at det er fullstendig på trynet å påstå at det er bedre å leve alene i stedet for å finne kjærlighet om man er homofil.

Forøvrig ser jeg TS sitt poeng om at det er hykleri, samtidig tar jeg en hyklerisk plukk-og-miks-fra-bibelen religion som de fleste nordmenn har fremfor fundamentalisme any day.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synet er ikke representativt for alle kristne, langt ifra. Nå i sommer ble organisasjonen Åpen folkekirke stiftet, en organisasjon som jobber for å få en vigselsliturgi for homofile i Den norske kirke. De har støtte fra mange, og Dnk var representert på Europride i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg klarer ikke på noe punkt å forstå hvordan noen som tror på en religion som fremmer kjærlighet og nestekjærlighet virkelig kan mene at det er bedre å leve et liv uten en partner, og kanskje ende opp å være ensom, i stedet for å praktisere sin kjærlighet, uavhengig om den er til det andre kjønn eller det samme. Hvordan kan man si at å elske noen og å ville dele sex med dette mennesket man elsker er synd? Skjønner det ikke.

(Forøvrig syns jeg casual homofil sex er helt greit, på samme måte som casual heterofil sex. Men jeg skjønner mer hvordan de kristne kan argumentere i mot tilfeldig sex. Mens når det er snakk om kjærlighet, så fatter jeg ikke hvordan de får seg til å si sånne ting.)

En annen ting som er så bak mål hyklersk og latterlig i grunn er hvordan mange kristne har gått så til de grader vekk fra så mange andre regler i bibelen, men holder fast på at homofili er synd. F.eks kvinnelige ledere, og kvinnelige prester: "Som i alle de helliges menigheter 34 skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. 35 Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten. "

Er lenge siden jeg har hørt noen være i mot kvinner i lederstillinger, eller kvinnelige prester. Hvorfor skal det pluselig være lov, om ikke homofili også kan være det. Hva får dem til å velge og vrake på den måten? Betyr ikke det at de farer med fordommer? Noe de etter 'loven' ikke skal. Hva er grunnen til at det nå er greit med kvinnelige prester, men ikke med homofile.

En annet eksempel er kvinner med menstruasjon: 18 Når en mann ligger hos en kvinne som har menstruasjon, kler han henne naken og blotter hennes kilde, og hun har selv blottet sin blodkilde. De skal begge støtes ut fra folket sitt.

Andre ting kan være skillsmisse, skalldyr, tatoveringer osv.

Og om det kristne argumentet mot dette er: men det var den gamle loven, og Jesus la ned en ny lov. Well in that case, loven mot homofili kommer fra det gamle testamentet også, Jesus nemner det aldri. Det blir kun nemnt i NT av Paulus, som for øvrig sier masse annet rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke argumentere eller resonnere om religion med religiøse. Det er andre ting enn logikk som kommer inn i bildet. Du kan kanskje diskutere religion om ting som ikke er kulturelt fastspikret, f.eks hva dersom det fins aliens, hva mener da Gud om dem?

Hvis du har kristne venner, så bare hold deg unna religion som tema. Jeg mener det er sammenliknbart med å ha rasister som venner, avhengig av hvor konservative de er. Men det kan også være greit, det er vanskelig å få perfekte venner, man må kanskje akseptere noen feil. En god venn av meg er katolsk og har masse imot homofile. Han er også svært intelligent, og faren er matematiker. Det er ganske perverst.

Intelligente mennesker i Norge som er religiøse har en tendens til å flokke seg til helsevesenet, og søke makt og posisjon der. De er med på å sette standarden for hvordan folk skal få lov til å oppføre seg og hva som er akseptabel etikette. Det er ekkelt å tenke på, det.



Anonymous poster hash: 4b15c...093
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett jævlig provosert. Nettsiden "GuttogJente.no" , en slags KlaraKlok, en side som er basert på et kristent livssyn, men som likevel sier seg å ha kompetente folk til å rådgi, blant annet innen helse.

Kunne tatt deg mer seriøst uten en sånn innledning. Her viser du jo fordommer mot en hel gruppe, på hvilken måte er et kristent livssyn til hinder for rådgivning innen helse eller andre ting?

Anonymous poster hash: bd8eb...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne tatt deg mer seriøst uten en sånn innledning. Her viser du jo fordommer mot en hel gruppe, på hvilken måte er et kristent livssyn til hinder for rådgivning innen helse eller andre ting?

Anonymous poster hash: bd8eb...57e

På alle områder hvor religion har noe med helse å gjøre, f.eks psykisk helse. Acceptance og commitment therapy f.eks. Kristendom går ut på at du ikke skal akseptere og godta feilene dine, du skal skamme deg og be om tilgivelse. Kristendom er til stor hinder for god helse på enkelte områder.

Faste er heller ikke sunt. Faste gjør at du bryter ned muskulatur, og du får de ikke tilbake uten trening. Det du får tilbake når du da overspiser i etterkant for å kompensere, det er fett. Bli feit og slapp. Ikke bra helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett jævlig provosert. Nettsiden "GuttogJente.no" , en slags KlaraKlok, en side som er basert på et kristent livssyn, men som likevel sier seg å ha kompetente folk til å rådgi, blant annet innen helse.

En jente på 17 spør om homofili virkelig er så gale. Du kan se svaret her: http://www.guttogjente.no/sporsmal-og-svar/er-homofili-virkelig-galt/

Det meste er gammelt nytt, men de avslutter svaret sitt med:

"Det tungt å bære på følelser som man ikke kan leve ut i forhold til et annet menneske. Likevel tror vi at det på lang sikt vil være det bedre å leve alene enn å gå inn i et homoseksuelt eller lesbisk forhold."

Man skal ikke diktere nettet, eller hva folk skal skrive. Men likevel, denne siden får sikkert støtte igjennom staten som mange andre slike tjenester. Og når man i tillegg kan lese hvordan de omtaler onani som noe farlig du kan bli syk og avhengig av.. De skader jo disse barna, hvilke miljø er disse ungene en del av som sender meldinger dit?

Jeg blir så heitranes forbanna på disse jævla kristne som på ene siden står og snakker om kjærlighet, hvor høyt aller er elsket osv. Men så ser de samtidig ned på homofile som noe annenrangs.. Muslimer sier i alle fall rett ut at de ikke liker homofile, kristne har en sånn dobbel hyklersk kvalm greie.

Nå skal jeg hverken støtte eller fordømme denne nettsiden men jeg klarer bare ikke å la være å lure på hvorfor i all verden en som er homofil vil ha noe som absolutt helst med kristendom å gjøre? Bibelen - og spesielt det nye testamente - flyter over av fordømmelse av homoseksuelle handlinger. At en homofil skulle ville ønske å tilhøre en slik religion er for meg like uforståelig som at en afroamerikaner vil være med i Ku Klux Klan :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg hverken støtte eller fordømme denne nettsiden men jeg klarer bare ikke å la være å lure på hvorfor i all verden en som er homofil vil ha noe som absolutt helst med kristendom å gjøre? Bibelen - og spesielt det nye testamente - flyter over av fordømmelse av homoseksuelle handlinger. At en homofil skulle ville ønske å tilhøre en slik religion er for meg like uforståelig som at en afroamerikaner vil være med i Ku Klux Klan :vetikke:

Så du tror ikke et menneske kan være kristen og homofil på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du tror ikke et menneske kan være kristen og homofil på samme tid?

Akkurat det handler vel ikke om tro? Hvis du sjekker hva "kristen" egentlig innebærer så blir det som jeg sa - en selvmotsigelse. En kristen er en Kristi etterfølger, og der er læren rimelig klar på det punktet. Det er og blir en brist der som ikke kan fikses og da er den eneste logiske utveien å etablere et eget trossamfunn hvor dette er "greit" - igjen, hvorfor være "med" i en religion som velger å fordømme den du er?

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker hva "kristen" egentlig innebærer så blir det som jeg sa - en selvmotsigelse.

Hvis det å unngå selvmotsigelser er viktig for deg, så er du ikke religiøs. Hvordan kan Gud skape barn som blir født med kreft, og samtidig være god? Jo, fordi Gud er en fantasifigur, og ikke er god.

Ellers, velbekomme, vis oss hvor Bibelen fordømmer homofili?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - måtte du drikke mye for å komme med en så saklig kommentar? :fnise: Hva med å reflektere over hva jeg skriver? Hvorfør ønske å tilhøre noe (dette gjelder over hele verden og ikke bare DNK) som fordømmer det du er? Det er selvmotsigende...

Nei, de ønsker ikke å tilhøre noe som fordømmer det de er. De ønsker å tilhøre en kirke som ikke fordømmer dem. De ønsker en mamma og en pappa som aksepterer dem for det de er, akkurat som vanlige, helt gjennomsnittlig egoistiske mammaer og pappaer, uten noe spesielt goody-goody stempel klarer.

Det er pussig at mennesker som kler seg pent, prater om respekt, prater om Guds kjærlighet, ikke klarer å få sine egne barn til å føle seg like verdt kjærlighet, som helt vanlige hedenske foreldre klarer. Det er pussig at sånne Jehovas Vitner dysser ned misbruk, og er så lite skeptiske til klanstrukturen sin, og hva den produserer av vederstyggeligheter, syns du ikke? Eller har du ambisjoner om lederverv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å unngå selvmotsigelser er viktig for deg, så er du ikke religiøs. Hvordan kan Gud skape barn som blir født med kreft, og samtidig være god? Jo, fordi Gud er en fantasifigur, og ikke er god.

Ellers, velbekomme, vis oss hvor Bibelen fordømmer homofili?

Hold deg til temaet du - finnes nok av tråder om Guds eksistens eller ikke... For ordens skyld - sitater fra bibelselskapets 2011 utgivelse som ligger på bibelen.no

1.Kor 6:9-10

"La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike."

3.Mos 18:22

"Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig"

Rom 1:26-27

"Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...