Gå til innhold

Hvordan fikse "dødt" bilbatteri?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Min bil har stått i ro ute i mange uker uten å ha blitt brukt. Den vil ikke starte, gir ingen lyd fra seg når nøkkelen vris om. Batteriet kan være dødt/flatt?

Hva kan jeg gjøre med dette? :klø: :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startkabler og hjelp fra en annen bil - eller batterilader. Det har iallefall fungert på være batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Og hvis batteriet er helt dødt så kommer du godt i gang ved hjelp av startkabeler, men husk det nytter ikke da å kjøre "50" meter, slå av motoren og så tror du får startet igjen. Det tar timer å lade et flatt batteri. Enten må du kjøre deg en lang tur, la bilen gå på tomgang i timer eller lade batteriet på annen måte. Mange batterier tar skade av å bli helt utladet og blir ikke helt seg selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mener du at et batteri kan bare være "litt dødt" framfor "helt dødt"? Alt jeg vet er at det er dødt nok til at bilen ikke vil starte.

Etter å ha fått hjelp fra annen bil, bør jeg la den gå på tomgang i et par timer for at den skal kunne virke til i morgen tidlig da, vil det være nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilbilla

Hvis bilen står i ro i over 1 mnd bør du helst koble av batteriet, ellers blir det ødelagt.

Prøv først med startkabler og se om bilen starter da, da kan du sette den på lading. Enten ved å koble fra batteriet få tak i en lader og lade den 24 timer "i stua" eller kjøre en lang biltur. Hvis ikke dette funker må du kjøpe nytt batteri! (billigst og bra på biltema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Bilen har stått i ro i eover en måned. Mener du at jeg skal ta ut batteriet?

Eller kan jeg la batteriet stå i og forsøke direkte med startkabler? Hvis det virker da, er alt i orden hvis jeg kjører en lengre tur eller lar den gå på tomgang i en time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ta ut batteriet og ta det med til en bensinstasjon e.l be de lade batteriet ditt over natten! Kan ikke koste så mye det.

Eller du kan spørre en hyggelig nabo om h*n har en batterilader som du kan låne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aloha

Og hvis det ikke nytter med startkabler etc (bilen starter men stopper igjen om noen dager) så må du kanskje bytte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nye biler tåler ikke kabler. Dvs at de tar knekken på elektronikken....

Kjøp batterilader på Biltema. kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri trådstarter

Den startet på første forsøk med startkabler. Jeg tenkte å lade opp batteriet innen uken er omme, og får håpe at det blir bra! Det er ikke noe galt med væskenivået.

Thank ya all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterilader!

Og husk at hvis den bare var i gang i noen minutter, så må du nok bruke startkabler i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enten ved å koble fra batteriet få tak i en lader og lade den 24 timer "i stua"  eller kjøre en lang biltur. Hvis ikke dette funker må du kjøpe nytt batteri! (billigst og bra på biltema)

I stua??? Mener du virkelig at man skal ta batteriet inn i huset???

Det er iallfall livsfarligt, under lading utvikles knallgass og denne skal ikke være innomhus, lading skal skje i mest mulig friluft, iallfall med garasjeporten oppe.

Lade batteriet mens det står i bilen, husk å skru av korkene sånn at evnt. knallgass får forsvinne. Lad gjerne over natta, eller bruk startkabler og ta deg en laaang tur, minst 2 timer, da dynamoen ikke lader like bra som en batteri lader. Du bør ikke la bilen stå på tomgang for å lade, for du trenger litt mer turtall for at dynamoen skal lade maximalt, på tomgang lader ikke dynamoen nok, iallfall dersom bilen din er av en eldre modell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_MANN_*

Lad batteriet i bilen og ikke skru av korkene det er bare tull.Batteriet lader mens du kjører og jeg har ikke sett noen som skrur av korkene på batteriet mens dem kjører.

kjøp en lader som lader sakte og lader med Ca 5amp i timen og som lader mindre etter hvert det begynner å bli strøm på batteriet.

Hvis du har et batteri med 50 amp timer tar det 10 timer å lade med en 5 amp lader

Du skal være forsiktig med å lade med for stor og gammeldags lader batteriet kan bli over ladet eller koker og det kan ødelegge batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utgangspunktet er jo at batteriet har fått seg en skikkelig knekk om det er blitt helt utladet, da dette faktisk ikke er en "skade" som lar seg reparere. Joda du kan få strøm igjen på batteriet og du kan sikkert ha det i flere år enda, men det er faktisk slik at batterier som blir helt utladet i dag og står en stund tomt faktisk begynner å tære på seg selv og dermed ødelegges litt etter litt jo lenger dem står.

En hovedregel er nevnt litt lenger oppi tråden, og det er at skal bilen bli stående er det greit å ta ut batteriet og sette dette på en oppvarmet plass og gjerne sette på en vedlikeholdslader slik at batteriet hele tiden kan toppes opp og dermed holdes i god form.

Lykke til og håper du får orden på dette og slipper unna å skulle måtte kjøpe noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Moaeed

Hei: Jeg har en Chrysler neon bil, som jeg har hatt i garasjen i ca 2 mnd, i ini mellom har jeg vært i garasje å slåtte på bilen. Men nå har det gåtte 1 mnd jeg har ikke slåtte på bil, nå er batterien helt tomt. En nabo av meg skulle hjelp meg til å starte bilen på, meg og har gikk til bilen, og vi tok med åss startkabel. Bilen slåtte på, og etter når bilen hadde slåtte på så tok vi ute startekabel, bilen ståre i ro i ca 5 minutter. Etter på så skulle vi kjøre bilen, men mitte på veien stopet bilen, og det blir helt tomt for batteri. Men da hadde vi ikke kjørt i ca 5 minutter så stoppet den, men da var det sånn at vi kjørte ikke så fort.

Er batterien defekt, bør vi skifte batteri. Ka bør vi gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Madammen og jeg sleit med startproblemer en rekke ganger. Byttet batteri og sjekket dynamo. Problemet var noe høy lekasjestrøm. Man kan bli gal av startproblemer. Monterte hovedbryter på batteriet. Bruker denne for å kutte ALL strøm når bilen står i ro. Nå har vi ikke hatt problemer med batteri på tre år. yahooo mofo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vet ikke om dette er relevant, men jeg vil spørre dere siden det virker som dere har mye mer peiling enn meg :)

I 2007 sto bilen min i ro på kalde østlandet fra begynnelsen av november til midten av januar. Batteriet var helt utladet, og huseieren min tok det ut av bilen og ladet det, i et døgn tror jeg. Etter det har bilen gått kjempefint, men i høst kom en veldig sur lukt (som jeg trodde var katalysator, men var visst feil det), når bilen akselererte. Ifølge mekanikeren var det batteriet som lagde lukten, pga at det var skittent, og at om det ikke ble vasket ville jeg ikke kunne regne med å få startet bilen når kulden kom. Han spylte noe voldsomt rundt batteriet, og lukten er borte.

Men, stemte det han sa, eller er det batteriet som generelt sett begynner å bli dårlig nå? Har skit utenpå batteriet med ytelsen å gjøre?

....jada, jeg er jente, og kan ikke så mye om bil... :sjenert:

Takknmelig for svar dah :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har stått i ro ute i mange uker uten å ha blitt brukt. Den vil ikke starte, gir ingen lyd fra seg når nøkkelen vris om. Batteriet kan være dødt/flatt?

Hva kan jeg gjøre med dette? :klø: :tristbla:

Kommer vel an på hvor gammelt batteriet er? Min gamle bil startet med et ca 10 år gammelt batteri etter å ha stått stille nesten et år.

Men da fikk jeg hjelp til å komme meg ned på en bensinstasjon der de hadde en slik "startbooster". Den fikk sving på sakene!

Etterpå kjørte jeg flere mil og fikk nok ladet grundig opp. Men skiftet batteriet et par år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vet ikke om dette er relevant, men jeg vil spørre dere siden det virker som dere har mye mer peiling enn meg :)

I 2007 sto bilen min i ro på kalde østlandet fra begynnelsen av november til midten av januar. Batteriet var helt utladet, og huseieren min tok det ut av bilen og ladet det, i et døgn tror jeg. Etter det har bilen gått kjempefint, men i høst kom en veldig sur lukt (som jeg trodde var katalysator, men var visst feil det), når bilen akselererte. Ifølge mekanikeren var det batteriet som lagde lukten, pga at det var skittent, og at om det ikke ble vasket ville jeg ikke kunne regne med å få startet bilen når kulden kom. Han spylte noe voldsomt rundt batteriet, og lukten er borte.

Men, stemte det han sa, eller er det batteriet som generelt sett begynner å bli dårlig nå? Har skit utenpå batteriet med ytelsen å gjøre?

....jada, jeg er jente, og kan ikke så mye om bil... :sjenert:

Takknmelig for svar dah :jepp:

Det kan oppstå krypstrøm på et skittent batteri. Elektrodene går via skitten på batteriet fra minuspolen til plusspolen. Vis jeg husker riktig fra verkstedlæra.

Ellers så kan nevnes at kapasiteten på batteriet synker vesentlig når det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...