Gå til innhold

Skrive noen ord til begravelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begravelsen til mormor er i morgen, og ettersom jeg ikke har anledning til å være med så er jeg blitt bedt om å skrive noen ord som kan bli lest høyt, men jeg aner ikke hva å skrive. Jeg var heldig nok til at jeg fikk pratet med henne en uke før hun gikk bort, og jeg skrev et kort brev som ble lest for henne få dager før, så jeg føler på en måte at jeg fikk en anledning til å si farvel.

Nå skal jeg altså skrive noen ord som skal leses høyt ved minnestunden. Da føler jeg mer at jeg skriver for de som er til stede der, og sjenertheten griper om meg. Jeg aner virkelig ikke hva å skrive, og jeg er så redd for at de som hører på skal synes at det er teit, barnslig eller dumt. Jeg har aldri vært spesielt flink til å formulere meg.

Er det noen som har skrevet noe slikt, og har noen råd å komme med?



Anonymous poster hash: 814dd...a9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har ikkje skrevet tale til begravelser før, men har skrevet taler til 90-årsdag, 50-årsdag, juleavslutninger osv. Du treng ikkje skrive altfor mykje. Skriv gjerne nokre ord om korleis ho var å ha som mormor, og at det var godt å få sagt farvel. Ta gjerne med ei lita historie eller to om mormora di. Treng ikkje vere meir enn "Eg hugsar alle gongane vi bakte julekaker, då ho lærte meg å strikke" eller noko i den duren. :)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt bedt om å skrive noen ord?

Det må da være helt frivillig om du ønsker å skrive noen ord eller ikke? Det du evt. Skriver må komme fra hjertet det kan ikke komme frodi noen har bedt deg om dette.

Synes heller ikke det er passende at noen i et nettforum skal hjelpe deg med å finne passende ord til en mormor og et barnebarn ingen kjenner. Den som har bedt deg om å skrive bør og bære den rette til å hjelpe deg.

Jeg har vært i mange begravelser/bisettelser. Men at noen leser opp brev fra pårørende som ikke kan være tilstede har jeg enda tilgode.

Beklager men dette gjorde meg virkelig provosert.

Anonymous poster hash: 4580c...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt bedt om å skrive noen ord?

Det må da være helt frivillig om du ønsker å skrive noen ord eller ikke? Det du evt. Skriver må komme fra hjertet det kan ikke komme frodi noen har bedt deg om dette.

Synes heller ikke det er passende at noen i et nettforum skal hjelpe deg med å finne passende ord til en mormor og et barnebarn ingen kjenner. Den som har bedt deg om å skrive bør og bære den rette til å hjelpe deg.

Jeg har vært i mange begravelser/bisettelser. Men at noen leser opp brev fra pårørende som ikke kan være tilstede har jeg enda tilgode.

Beklager men dette gjorde meg virkelig provosert.

Anonymous poster hash: 4580c...bb1

Ja, eg er i grunnen heilt enig med deg. Eg har heller aldri hørt nokon lese opp ord frå nokon som ikkje var tilstede. Er også heilt enig i at TS må velge sjølv og skrive frå hjertet.

Men om TS velger å skrive, så er det iallefall ganske vanlig å seie noko om korleis personen var og gjerne eit godt minne.

Endret av Vill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var ikke meningen å provosere noen med spørsmålet mitt. Satt bare her alene og visste ikke helt hvor å begynne, og ettersom KG har hjulpet meg så mange ganger før tenkte jeg at noen kanskje hadde noe å bidra. Der jeg kommer fra er det ganske vanlig, så føler ikke at det var noe rart å bli spurt.

TS



Anonymous poster hash: 814dd...a9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var ikke meningen å provosere noen med spørsmålet mitt. Satt bare her alene og visste ikke helt hvor å begynne, og ettersom KG har hjulpet meg så mange ganger før tenkte jeg at noen kanskje hadde noe å bidra. Der jeg kommer fra er det ganske vanlig, så føler ikke at det var noe rart å bli spurt.

TS

Anonymous poster hash: 814dd...a9e

Det er så forskjellig hva som er tradisjon rundtomkring, at det som er helt vanlig et sted, er helt "fjernt"/ uvanlig et annet sted.

Feks hadde vi minnebok da en ung mann gikk bort. Det var tydelig rart for mange på begravelsestedet, noe hilsenene bar preg av (litt slik "Hvil i fred. Per Hansen m/fam". Mens folk som var tilreisende (fra et annet sted) syns det var veldig hyggelig og skrev mye fint og personlig til/om den avdøde...

Jeg tror de som har reagert her, har først og fremst reagert på at du har fått beskjed om at dette skal gjøres, ikke at det var et ønske/behov fra deg selv..

Jeg håper du fant noen ord som var riktig for deg og at det ble en fin begravelse!

Kondolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...