Gå til innhold

Hvilke ord og uttrykk irriterer deg mest?


Gjest Silvermist

Anbefalte innlegg

Gjest Silvermist

Jeg kjenner at blodrtykket stiger at uttrykket omg! :kjefte:

Kleint er også høyt oppe på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"misforstå meg rett": Det er jo ikke misforstått når meningen forstås...

Helt ubrukelig (uforståelig) uttrykk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at blodrtykket stiger at uttrykket omg! :kjefte:

Kleint er også høyt oppe på listen.

OMG, LOL! Skrivefeil!

Jeg irriterer meg mest over folk på forumet som bruker vanskelige fremmedord eller uttrykk (gjerne på latin) som hersketeknikk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eurodice

"Jeg vet akkurat hvordan du har det".

Nei, det vet du ikke. Vi kan ha opplevd det samme, men reagerer helt forskjellig.

"Skriveleif" og "trykkleif" får jeg mark av :frustrert: .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Feilaktig bruk av:

uttale - uttalelse

mistenksom - mistenkelig

irritabel - irriterende

variabel - varierende - variert

tvilsom - tvilende

tillitsfull - tillitvekkende

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over at folk skriver feil, og forklarer det med at det uttrykket er vanlig på deres dialekt. Det blir ikke riktigere å skrive det av den grunn. "Hva gjør du på" eller "jeg blir å" er gode eksempler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg helt olivengrønn over bruk av uttrykket, Jippi - hva i svarte rødhelvete er det for et uttrykk a? Navnet på ei glad-flodhest eller noe sånt!?

Endret av Inx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg helt olivengrønn over bruk av uttrykket, Jippi - hva i svarte rødhelvete er det for et uttrykk a? Navnet på ei glad-flodhest eller noe sånt!?

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'jippi' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'rødhelvete' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

:fnise:

Forresten, ei flodhest?? :forvirret:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdel når det skulle vært ulempe :kjefte:

Bakdel og ulempe er synonymer og kan brukes om hverandre. Men det hindrer deg ikke å mislike ordet. :P

(Jeg har selv blitt irettesatt for å bruke bakdel i stedet for ulempe. Det var riktignok meget fornøyelig da jeg kunne vise til ordboken at de er synonymer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ikke sant?" bak enhver ytring.. "så gjorde hun det, ikke sant, så skjedde det, ikke sant" :kjefte: Satt bak to jenter på bussen i dag som prata sånn. Typisk at det er slike dager man glemmer høretelefonene hjemme!

I tillegg irriterer jeg meg over de som bruker hun/henne feil. "Huns jobb", "henne er ikke snill".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Holdt jeg på å si!" Nei, du sa det, for svingende! Søsteren min bruker det i annenher setning, og har gjort det i flere år. Hører hun ikke selv hvor teit det er?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bakdel og ulempe er synonymer og kan brukes om hverandre. Men det hindrer deg ikke å mislike ordet. :P

(Jeg har selv blitt irettesatt for å bruke bakdel i stedet for ulempe. Det var riktignok meget fornøyelig da jeg kunne vise til ordboken at de er synonymer.)

Hm, ja det har du jammen rett i! Takk for info. Men jeg kommer nok til å grøsse litt hver gang jeg hører det brukt, allikevel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Bakdel og ulempe er synonymer og kan brukes om hverandre. Men det hindrer deg ikke å mislike ordet. :P

(Jeg har selv blitt irettesatt for å bruke bakdel i stedet for ulempe. Det var riktignok meget fornøyelig da jeg kunne vise til ordboken at de er synonymer.)

Det er ikke alt som blir tillatt i ordbøker, jeg er enig i. Det er da blitt så mye rart etterhvert.

Jeg kommer aldri til å si og skrive bakdel når jeg mener ulempe, heller ikke avkrefte når meningen er å dementere, benekte, avsanne. For ikke å snakke den berømmelige "lappen" som mange på bilforumet sliter med :fnise: . Det heter "førerkort".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å si og skrive bakdel når jeg mener ulempe, heller ikke avkrefte når meningen er å dementere, benekte, avsanne.

Riktignok er det veldig mange år siden jeg gikk på videregående. Men jeg skrev en gang en norskoppgave der jeg brukte ordet bakdel. Min flotte norsklærer skrev et stort NEI i margen (med rød tusj). Den læringen sitter og jeg assosierer bakdel med noe helt annet enn ulempe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...