Gå til innhold

Måkeunger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. Fant to forlatte måkeunger og har tatt de med inn. Tipper de bare er noen få dager gamle. Jeg tenker å passe på dem en ukes tid, men lurer litt på hva de trenger? Akurrat nå har jeg dem i et lite bur med aviser i bunn.

Hvor mye mat/hvor ofte skal de ha mat? Noen andre tips? :)



Anonymous poster hash: f5792...c92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du helt sikker på at de er forlatt? Veldig ofte kan man finne to-tre måkeunger liggende i ro på et sted, og det viser seg at måke mor og far er ute for å finne mat, evt venter på at de andre eggene skal klekkes. Hvor lenge holdt du utkikk etter foreldre?

Hvis du er helt sikker på at foreldrene er drept... er det nok lurt å lese deg opp på nettsider som "fuglehjelpen" o.l. Her får du sikkert tips om mat og stell :)

Jeg har selv tatt meg av 4 andunger en sommer, det var mating mange ganger om dagen, bygging av utebur og mye vasking og stell i bur og gullfiskdammen de fikk svømme i. Hele sommeren gikk med til dette, men selv om det var slitsomt var det utrolig morsomt og hyggelig også.

Ønsker deg uansett masse lykke til!



Anonymous poster hash: 4066e...4de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare bør google dette og eventuelt gå inn på NOAH og Dyrebeskyttelsen sine sider på Facebook, jeg mener å huske at de har lagt ut lenker om fugler der. Jeg var inne på en god fugleside for et par dager siden, skal se om jeg greier å finne den frem igjen. :)

Endret av josefin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt tett? Du må slippe dem ut igjen med en eneste gang! Måkeunger vandrer gjerne litt rundt alene når foreldrene finner mat. Folk tenker seg faen ikke om! Aldri ta inn et vilt dyr i den tro at der er blitt forlatt! Ikke rådyrkalver heller!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Er du helt tett? Du må slippe dem ut igjen med en eneste gang! Måkeunger vandrer gjerne litt rundt alene når foreldrene finner mat. Folk tenker seg faen ikke om! Aldri ta inn et vilt dyr i den tro at der er blitt forlatt! Ikke rådyrkalver heller!!

Det går an å være åpen, ærlig og direkte uten å bli ufin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at du er sikker på at foreldrene har forlatt eller blitt drept.. For nå vil de ikke ha noe med barna å gjøre lengre siden de vil lukte menneske. Måkene vil også mest sannsynlig ikke komme til å klare seg selv når de blir eldre, da de ikke vil lære å finne mat i naturen.. Så her er det vel egentlig bare til å bygge et stort fuglehus i hagen og mate de til de kreperer.

Vel, om det er med de som det er med rådyrkalver da.

Anyways. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å være åpen, ærlig og direkte uten å bli ufin.

unnskyld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Det er jo helt normalt at måkeunger sitter alene. Like normalt som når andre fugleunger sitter alene til moren kommer tilbake.

Ambefaler deg å ringe fuglehjelpen med en gang. Og til neste gang så ringer man alltid fuglehjelpen først.

Anonymous poster hash: 82e3b...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator må FORTE SEGOGFLYTTE DENNE til "Kjæledyr" assaaaaa..

Anonymous poster hash: c8a8a...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør som de andre: hvordan vet du at de virkelig var forlatt? Måker flyr vel til og fra redene sine hele tiden for å finne mat.

Jeg fant et spørsmål og svar på fuglevennen.no som er relevant til din situasjon.

«Jeg har en liten gråmåkeunge nede på badet som jeg da passer, det er varmt og godt der inne, ca 30 grader. Den er fortsatt liten, jeg vet den spiser mark, og den slags ting, men er det noe annet jeg kan tilby en gråmåkeunge til å spise? Jeg skal passe den til den er ferdig med flyvelæring.
Og drikker gråmåkene noe?

Hei!
Det beste du kan gjøre nå, er å sette ut måkeungen der du fant den. Når man finner måkeunger kan de virke forlatt, men foreldrene vil nesten alltid være i nærheten.

Tore Reinsborg (25.05.2007 11:43)»

Jeg håper virkelig at du er sikker på at foreldrene har forlatt eller blitt drept.. For nå vil de ikke ha noe med barna å gjøre lengre siden de vil lukte menneske. Måkene vil også mest sannsynlig ikke komme til å klare seg selv når de blir eldre, da de ikke vil lære å finne mat i naturen.. Så her er det vel egentlig bare til å bygge et stort fuglehus i hagen og mate de til de kreperer.

Vel, om det er med de som det er med rådyrkalver da.

Anyways. Lykke til.

Dette stemmer visst ikke.

«Foreldrene vil i så fall ta seg av ungen, uavhengig av om den har vært i kontakt med mennesker; fugler har ikke noen utpreget god luktesans, og lukt fra mennesker vil ikke føre til at de avviser avkommet sitt.»

http://www.dyrsrettigheter.no/noah/ville-dyreunger/

«Vi har ikke hørt at måkeunger skal ha blitt utstøtt etter kontakt med mennesker, men uansett er nok det beste å la måkeungene være i fred.»

http://www.miljolare.no/fuglevennen/sporsmal/?kategori=5&offset=527&antall=10

«Mange fuglearter gjenkjenner ungene på lyden, og de er derfor likeglade med om et menneske har rørt ved avkommet. Lyden forandrer seg jo ikke etter et slikt møte.
Til slutt finnes det en lang rekke fugler som ikke gjenkjenner ungene, men derimot stedet der ungene oppholder seg. De oppfatter alle som befinner seg i redet som sine egne unger, og lar seg ikke affisere av at et menneske har lagt en bortkommet unge tilbake i redet igjen. Til gjengjeld kan det godt hende at de ignorerer en unge som ligger bare noen få centimeter utenfor redet.»

http://illvit.no/spor-oss/forlater-dyr-ungene-sine-hvis-vi-rorer-ved-dem

«Foreldrene vil I så fall ta seg av ungen, uavhengig av om den har vært i kontakt med mennesker; fugler har ikke noen utpreget god luktesans, og lukt fra mennesker vil ikke føre til at de avviser avkommet sitt.»

http://pressekontakten.no/noah-dyrs-rettigheter/news/fugleunge-funnet-hva-gjor-jeg#.U5wH1y_N0kY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at så mange tok seg tiden til å svare :)

Situasjonen er slik: Jeg har ikke plukket med meg disse hjem, hvorfor skulle jeg det? Saken er at en vaktmester tok disse og skulle drepe/avlive de. Derfor ville jeg heller prøve å hjelpe de, så de kunne få overleve..

Så hvis noen andre faktisk kan svare på det jeg lurte på og ikke komme med all slags annen dritt, så hadde det vært fint - takk.



Anonymous poster hash: f5792...c92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at så mange tok seg tiden til å svare :)

Situasjonen er slik: Jeg har ikke plukket med meg disse hjem, hvorfor skulle jeg det? Saken er at en vaktmester tok disse og skulle drepe/avlive de. Derfor ville jeg heller prøve å hjelpe de, så de kunne få overleve..

Så hvis noen andre faktisk kan svare på det jeg lurte på og ikke komme med all slags annen dritt, så hadde det vært fint - takk.

Anonymous poster hash: f5792...c92

Du må nok regne med å få kristiske spørsmål og reaksjoner etter at du skrev innlegget ditt. Men som jeg har skrevet tidligere bør du kontakte fuglehjelpen eller lignende steder for å få vite hva du skal gjøre eller om det er et sted du kan levere de. Du må ialle fall IKKE bare ha de en uke for så å sette de ut, de er neppe flyvedyktige og vil ikke kunne forsvare seg mot andre fugler, rev, katter, hunder og mennesker...

Synes det er supert at du prøver å gjøre noe for disse små :) Jeg tok selv to måkeunger bort fra en travel togperrong i går, men passet på å¨sette de i et skogholt helt i nærheten så foreldrene skulle finne de raskt. Måkeforeldre forsvarer ungene sine voldsomt, de følger godt med på ungene og hører pipingen deres fra ganske lang vei.

Hvis du bor i Oslo/på Østlandet kan du kontakte Byfuglenes interessegruppe tlf 98669257. De har tatt i mot flere skadede fugler som jeg har funnet og tatt vare på et par dager. Hvis ikke, ring dyrebeskyttelsen og be om råd om hvor du skal henvende deg.

Det er forresten strengt ulovlig å drepe måkeunger da måker er fredet. Dette bør du forklare denne usympatiske vaktmesteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da blir det å ta en telefon dit.



Anonymous poster hash: f5792...c92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du hjelp? Måkeunger vil lære å fly selv, de trenger ikke foreldrene til det. Om de er så store at de klarer å spise selv spiser de egg, fisk og usaltet kjøttdeig.Også trenger de vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...