Gå til innhold

Flere barnløse menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg har laget noen innlegg om dette, men så kjeder jeg meg ganske mye akkurat nå ;)

Men for meg virker dette ganske viktig i alle fall. Tror dere årsaken til at det er flere barnløse menn at det er noen som blir valgt bort? Slik det blir skrevet om i f.eks. denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/article747473.ece. 20% av norske menn er barnløse ved 50, ca. 12% av kvinner. http://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/menn-med-lav-utdanning-og-inntekt-oftere-barnlose

Der mange selvsagt velger det bort, siden det er mindre viktig for de fleste menn. Det er jo ikke en like stor opplevelse må man forstå, siden vi ikke føder osv. og nok ikke har like mye trang til det.

Eller er det rett og slett det at menn må lykkes på flere arenaer, både hjemme og på jobb, som gjør at de nå velger å utsette det så lenge at det ikke blir noe av. Slik som i denne artikkelen fra forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2013/juni/360980

Ikke nok med det, så vil jo det bli ganske mye verre på grunn av alle skilsmissene. Siden en mann har lettere for å miste alt, siden hun får barna oftere ved skilsmisser.

Det er jo heller ikke slik at de bare vil sitte med hendene i fanget i så fall, da reiser de jo og finner seg kone i et annet land. Men, det er jo heller ikke blitt så mye av det, og stort sett er det jo bare folk fra bygdene som pleier å gjøre slikt, der de ikke har noen andre.

En annen ting er at 1/4 av alle barn her i Norge blir født av innvandrerkvinner: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/flere-barn-men-faerre-per-kvinne :(



Anonymous poster hash: 3b4d1...4f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Offensive Pie

Dersom de ufrivillig barnløse mennene og menne som blir lurt til å bli far får en utvekslingsordning, så tror jeg det meste ordner seg. Mennene får det som de vil, og KG slipper alle de resirkulerte trådene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare hadde funket :)



Anonymous poster hash: 3b4d1...4f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde i vertfall sugd veldig kraftig å bu her i landet som mann da i vertfall :S



Anonymous poster hash: 3b4d1...4f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe interesse? :)



Anonymous poster hash: 3b4d1...4f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnløse eller barnefri?

Anonymous poster hash: 29900...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok en del av problemet ligger i at kvinner tar seg høyere utdannelse. Flere kvinner finner ut at de ikke vil ha barn i det hele tatt, dette gjelder jo også menn.

Jeg er dame, holder på med høyere utdanning, og har overhodet ingen planer om barn. Kjenner flere som tenker akkurat som meg. Flere og flere vil rett og slett ha seg selv i senter i sitt eget liv. Får du barn er jo livet ditt over. Alt dreier seg om dem, og det er akkurat slik det bør være.



Anonymous poster hash: 04707...b80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tenker at de blir valgt bort siden ikke alle er egnet til å få barn. Mødrene har ikke lært dem til å ta ansvar for familien og i hjemmet, og det er fremdeles mange som forventer å bli passet på av damer. De tar ikke sin del av husarbeid og er for svake for dagens kvinner når det gjelder utdanning osv. Andre er ikke kjekke nok...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i dag, både menn og kvinner, velger å ikke stifte familie og få barn. De vil realisere seg selv.

Anonymous poster hash: 07710...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist at ufrivillig barnløse menn verken får støtte eller sympati, mens kvinner som biologisk kan få barn, men av forskjellige grunner ikke ønsker å ha en mann i livet sitt, får det.



Anonymous poster hash: 9195c...1c6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en ganske stor andel menn, opp mot tyve prosent, som rent biologisk ikke er istand til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en ganske stor andel menn, opp mot tyve prosent, som rent biologisk ikke er istand til å få barn.

Kanskje man kunne la dem få adoptere?

Anonymous poster hash: 9195c...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kunne la dem få adoptere?

Anonymous poster hash: 9195c...1c6

Ja, men virker som de fleste foretrekker "hvite barn" om de i det hele tatt skal ha noen familie. Er nok mange som løser det med sædbank og andre typer kunstig befruktning. Jeg synes forøvrig at sædkvaliteten til nordiske menn er skremmende lav. En dansk lege forsøkte å slå alarm for en 15 års tid siden, men ingen ville høre virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de blir valgt bort siden ikke alle er egnet til å få barn. Mødrene har ikke lært dem til å ta ansvar for familien og i hjemmet, og det er fremdeles mange som forventer å bli passet på av damer. De tar ikke sin del av husarbeid og er for svake for dagens kvinner når det gjelder utdanning osv. Andre er ikke kjekke nok...

Tja, jeg ville helst si at ikke alle er egnet til å oppdra barn, ikke at de ikke er egnet til å få. Å få barn er forsåvidt enkelt så lenge begge to er friske og har samleie i riktig tidspunkt av syklusen. Det er det som kommer etterpå - oppdragelsen - som mange sliter stort med. Kjenner slike menn selv. De har det vanskelig å ta vare på seg selv alene, hvordan kan de da ta vare på sine barn? De forventer at dama skal passe på alt mens de lever livene sine og koser seg med hobby, venner og alt annet uten å ha ansvar for noe som helst. Jeg synes slike menn er et trist syn og lite aktuelle som fedre på deres barn for kvinner flest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært oppe en del ganger, og jeg husker de linket til en artikkel om at menn venter for lenge med å slå seg til ro. De levde ungkarslivet for lenge, menn er ikke fruktbare hele livet, selv om de kanskje ønsker å tro det, kvaliteten går ned som årene går. Og innen de er klar til å få barn, så har kvinnfolka allerede fått de barna de ønsket seg og er liksom ferdig med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men virker som de fleste foretrekker "hvite barn" om de i det hele tatt skal ha noen familie. Er nok mange som løser det med sædbank og andre typer kunstig befruktning. Jeg synes forøvrig at sædkvaliteten til nordiske menn er skremmende lav. En dansk lege forsøkte å slå alarm for en 15 års tid siden, men ingen ville høre virker det som.

No homo?

Anonymous poster hash: 9195c...1c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

No homo?

Anonymous poster hash: 9195c...1c6

Jeg tenker da på at fødselstallene blir lave, samt at lavere kvalitet over tid fører til at det snart kan bli enda værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en ganske stor andel menn, opp mot tyve prosent, som rent biologisk ikke er istand til å få barn.

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men virker som de fleste foretrekker "hvite barn" om de i det hele tatt skal ha noen familie. Er nok mange som løser det med sædbank og andre typer kunstig befruktning. Jeg synes forøvrig at sædkvaliteten til nordiske menn er skremmende lav. En dansk lege forsøkte å slå alarm for en 15 års tid siden, men ingen ville høre virker det som.

Jeg leste for mange år siden en lignende artikkel om fruktbarheten av nordiske kvinner. At det er flere og flere som blir sterile før de rekker å bli gravide og føde.

Anonymous poster hash: f20e6...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker da på at fødselstallene blir lave, samt at lavere kvalitet over tid fører til at det snart kan bli enda værre.

Men hvorfor er sædkvaliteten lavere hos nordiske menn enn hos f.eks øvrige europeiske menn eller ikke-europeiske menn? Er sædkvaliteten f.eks kulturelt betinget?

Det trengs to ting for å få barn, en sædcelle og et egg. Kan det ikke istedet tenkes at en av årsakene til lavere fødselstall hos nordiske par kan knyttes til f.eks holdninger til prevensjon og lavere terskel mot abort blant nordiske kvinner (og menn)? Vi vet med sikkerhet at holdninger til prevensjon og abort er sterkt kulturelt betinget, vet vi at sædkvaliteten også er det? Dersom det er det, er det sannsynlig at sædkvaliteten påvirker fødselstallene mer enn holdninger til prevensjon og abort?

Anonymous poster hash: 9195c...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...