Gå til innhold

Mennesker bli penere og penere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes jevnt over at det bare er flere og flere mennesker som er over gjennomsnittet pene i dag. Da snakker jeg om vakre, rene ansiktstrekk, og ikke bruken av sminke. Da jeg vokste opp (87-mod), så var det kanskje en eller to jenter på skolen som skilte seg ut som over gjennomsnittet pene. Generasjonen som vokser opp idag virker det nesten som at evolusjonsmessig tilpasser seg (haha) det økende utseendemessige presset i dagens samfunn :P

Noen andre som har tanker rundt dette?



Anonymous poster hash: 43f0c...a94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg synes bare dagens jenter og gutter er mer opptatt av utseendet enn før og dermed bruker mer ressurser på sminke, hudpleieprodukter, selvbruning, napping av øyenbryn og trening. I tillegg synes jeg moten nå for tiden er mye mer flatterende for folk flest enn den var før. På 80-tallet f.eks. var det like mange pene mennesker men de druknet jo i gyselige klær, hårfrisyrer og sminketrender. 90-tallet hadde også sine mindre heldige epoker med rare klær og sminke.

Hvis man går veldig langt tilbake var ikke utseende viktig i like stor grad så da fremsto folk som mer ordinære i utseendet fordi de ikke pyntet seg så mye. i tillegg til kjedelige og litt ukledelige klær og hårfrisyrer da.



Anonymous poster hash: 568b9...982
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tja, jeg vet ikke. Men kanskje det er slik? I såfall tror jeg det kan ha flere årsaker. Det ene kan være at pene mennesker har større sjangse på partnermarkedet, slik at disse får større sjangs til å formere seg.

Men slik har det jo alltid vært, så det kan ikke være den viktigste årsaken. Men i dag er vi ikke så avhengige av å finne en partner, fordi vi er mer økonomisk uavhengige nå. Derfor kan vi velge og vrake mer enn før. Det andre er, at kles-og hårstil i dag er mer individuell og tilpasset den enkelte enn den var før. På 80-tallet f.eks., var ikke folk så opptatt av hva som kledelig. Da skulle alle ha Ball-genser og puddelfrisyre, selv om svært få egentlig kledde det. Det gjorde nok at mange så styggere ut enn de egentlig var.



Anonymous poster hash: 351b2...3b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, jeg mener likevel bestemt at jeg ser mer vakre ansikt nå enn før. Det er helt klart et poeng at uflatterende klær/frisyrer ikke fikk frem potesiale som kanskje lå til grunn likegodt på 90-tallet, og fokusering på utseende har idag tatt av helt ned i barenskolealder. Og ja, folk har et hav av hjelpemidler å jukse seg pene på. Det kan godt være det er ren innbilning, MEN jeg synes jeg ser mer symmetri og klassisk pene trekk ho unge mennesker nå enn da jeg vokste opp. Mye rette pene neser, fyldige munner, pen benbygning i ansiktet etc.

TS



Anonymous poster hash: 43f0c...a94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Nei altså, jeg mener likevel bestemt at jeg ser mer vakre ansikt nå enn før. Det er helt klart et poeng at uflatterende klær/frisyrer ikke fikk frem potesiale som kanskje lå til grunn likegodt på 90-tallet, og fokusering på utseende har idag tatt av helt ned i barenskolealder. Og ja, folk har et hav av hjelpemidler å jukse seg pene på. Det kan godt være det er ren innbilning, MEN jeg synes jeg ser mer symmetri og klassisk pene trekk ho unge mennesker nå enn da jeg vokste opp. Mye rette pene neser, fyldige munner, pen benbygning i ansiktet etc. TS Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Knskje fordi hver 5 jente opererer seg. Fort gjort å få rett nese, større lepper, annerledes øyelokk, det er millioner av tips og triks for at man skal bli ett skritt nærmere å se ut som idealmennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mer skjulte tannreguleringer, alle barn får regulering selv om det er mange som strengt tatt ikke trenger. Tror også at valpefettet barn og unge har hjelper med å avrunde ansikter og hjelpe til en penere ansiktsform og fyldigere lepper, kanskje det er noe TS synes er mer attraktivt nå sammenlignet med da hun stod midt oppi det selv.



Anonymous poster hash: 7e379...59b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sminke? Hahahaha, du er så naiv at det er ikke til å tro.

Jeg er da fullt klar over at sminke kan gjøre underverker, og at man kan bruke "sculpting" teknikker for å fremheve trekk og til dels faktisk jukse seg til f.eks kinnben man ikke har. Men jeg er ekspert på temaet, og vet når jeg ser det real deal ;)

Så jeg står fortsatt på mitt der.

TS

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går motsatt vei jeg...jeg føler at det finnes mye mer av "cheerleader"-effekten; altså der hvor du blir ansett som pen dersom du er i en gjeng hvor det er flere pene jenter.

Folk spakler, innsprøyter, trutmunner, kliner på og photoshopper så mye at jeg blir gærn. Jeg har inntrykk av at jo mer du sminker deg eller trøkker i trynet, jo mer får du nettopp "cheerleader"-effekten fordi samfunnet anser de som gjør dette for pene.

F.eks Fredriksen-søstrene blir ofte omtalt som "vakre og vellykkede", men ser du litt nærmere så er det bare gakk-gakk, spraytan og pastellsminke.

Ikke min definisjon av skjønnhet iallefall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg er da fullt klar over at sminke kan gjøre underverker, og at man kan bruke "sculpting" teknikker for å fremheve trekk og til dels faktisk jukse seg til f.eks kinnben man ikke har. Men jeg er ekspert på temaet, og vet når jeg ser det real deal ;)Så jeg står fortsatt på mitt der. TS Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Stå på ditt så lenge du orker, du, du tar fortsatt grundig feil. Blir morro den dagen du innser det selv! At du ikke er den selvoppnevnte eksperten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg synes det går motsatt vei jeg...jeg føler at det finnes mye mer av "cheerleader"-effekten; altså der hvor du blir ansett som pen dersom du er i en gjeng hvor det er flere pene jenter.

Folk spakler, innsprøyter, trutmunner, kliner på og photoshopper så mye at jeg blir gærn. Jeg har inntrykk av at jo mer du sminker deg eller trøkker i trynet, jo mer får du nettopp "cheerleader"-effekten fordi samfunnet anser de som gjør dette for pene.

F.eks Fredriksen-søstrene blir ofte omtalt som "vakre og vellykkede", men ser du litt nærmere så er det bare gakk-gakk, spraytan og pastellsminke.

Ikke min definisjon av skjønnhet iallefall.

Det er også et mget godt poeng.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knskje fordi hver 5 jente opererer seg. Fort gjort å få rett nese, større lepper, annerledes øyelokk, det er millioner av tips og triks for at man skal bli ett skritt nærmere å se ut som idealmennesket.

Jeg tror de færreste 14-16 åringer har muligheter til fikse på utseende med kirurgi

TS

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Jeg tror de færreste 14-16 åringer har muligheter til fikse på utseende med kirurgi TS Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Da tror du feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går motsatt vei jeg...jeg føler at det finnes mye mer av "cheerleader"-effekten; altså der hvor du blir ansett som pen dersom du er i en gjeng hvor det er flere pene jenter.

Folk spakler, innsprøyter, trutmunner, kliner på og photoshopper så mye at jeg blir gærn. Jeg har inntrykk av at jo mer du sminker deg eller trøkker i trynet, jo mer får du nettopp "cheerleader"-effekten fordi samfunnet anser de som gjør dette for pene.

F.eks Fredriksen-søstrene blir ofte omtalt som "vakre og vellykkede", men ser du litt nærmere så er det bare gakk-gakk, spraytan og pastellsminke.

Ikke min definisjon av skjønnhet iallefall.

Fredriksen søstrene er da langt fra noen skjønnheter, og de kan unulig oppfattes som penere fordi de har ræva full av penger. De som opererer seg "penere", oppnår sjelden særlig vellykkede resultat-og det er tydelig at det er nettopp operasjoner med i bildet.

TS

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredriksen søstrene er da langt fra noen skjønnheter, og de kan unulig oppfattes som penere fordi de har ræva full av penger. De som opererer seg "penere", oppnår sjelden særlig vellykkede resultat-og det er tydelig at det er nettopp operasjoner med i bildet.

TS

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Jo, det er nettopp det som skjer. Framstår du vellykket vil du også lettere bli ansett som pen.

Endret av Poppie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stå på ditt så lenge du orker, du, du tar fortsatt grundig feil. Blir morro den dagen du innser det selv! At du ikke er den selvoppnevnte eksperten.

Og jeg mener det er du som tar feil der altså. Som sagt så er det jenter i veldig ung alder jeg snakker om her, og flere av de jeg ser på gaten har mye penere ansiktstrekk enn de som vokste opp for 15-20 år siden.

Ts

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg mener det er du som tar feil der altså. Som sagt så er det jenter i veldig ung alder jeg snakker om her, og flere av de jeg ser på gaten har mye penere ansiktstrekk enn de som vokste opp for 15-20 år siden.

Ts

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

NatGeo hadde en sak for ikke lenge siden om at fremtidens mennesker ble supervakre pga mix av etnisiteter, er det noe slikt du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatGeo hadde en sak for ikke lenge siden om at fremtidens mennesker ble supervakre pga mix av etnisiteter, er det noe slikt du tenker på?

Nja, det er det vel ikke så mye etnisk mixing her til lands enda? Det er jo noe, men det blir vel mye mer av i fremtiden. Men mennesker som er en mix av forskjellige etnisiteter er jo ofte vakre.

TS

Anonymous poster hash: 43f0c...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også merket dette. men jeg tror det har mye med sminke å gjøre. hvem som helst som ikke har peiling kan jo bare se en video om hvordan man fremhever ditt og datt uten at det blir seendes unaturlig ut. så får man den smale nesa eller de store øynene og hva enn.
og blandingsbarn blir jo ofte veldig pene syns nå jeg. en skole klasse på ungdomsskolen nå er jo mer eksotisk enn den var for bare 10 år siden.

Jeg har også inntrykket av at mange blir mer kledd opp og stæsjet opp av foreldrene nå enn da jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...