Gå til innhold

Hund på buss i Bergen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mellomstor hund. Kan jeg ta henne med på bussen i Bergen? Må jeg i så fall betale?



Anonymous poster hash: 48703...e43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 kr for hund.

Anonymous poster hash: 84d4b...a82

Oki, hvis man betaler på automat da eller?

Anonymous poster hash: 48703...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis folk på bussen er allergisk da? Skal de gå av fordi du har med hund?



Anonymous poster hash: d2a8e...5e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis folk på bussen er allergisk da? Skal de gå av fordi du har med hund?

Anonymous poster hash: d2a8e...5e2

Ja, det må de nok. Det går alltid en buss. Mens folk bør ta hensyn, så er det ikke lovpålagt. Er man ekstremt allergisk, så vil det uansett være vanskelig å ta buss. Ellers kan man fint sitte i motsatt ende av bussen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Verdikort til hunden min. Vi går inn bak og biper oss inn på automaten.

Har en fyr som tar bussen med meg hver morgen og han har periodekort til sin hund.



Anonymous poster hash: 71d6a...c10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Verdikort til hunden min. Vi går inn bak og biper oss inn på automaten.

Har en fyr som tar bussen med meg hver morgen og han har periodekort til sin hund.

Anonymous poster hash: 71d6a...c10

Digger at hunden har periodekort ;)

Anonymous poster hash: b6907...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må de nok. Det går alltid en buss. Mens folk bør ta hensyn, så er det ikke lovpålagt. Er man ekstremt allergisk, så vil det uansett være vanskelig å ta buss. Ellers kan man fint sitte i motsatt ende av bussen.

Jeg vil tro at det er den som kom på bussen først som har fortrinnsrett?

Anonymous poster hash: 8c6d6...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hvis man betaler på automat da eller?

Anonymous poster hash: 48703...e43

Jeg vil tro at da velger du barnebillett til hunden.

Anonymous poster hash: fdde2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at det er den som kom på bussen først som har fortrinnsrett?

Anonymous poster hash: 8c6d6...22d

Nei. Det er ikke slik at en allergiker som var på bussen fra før av kan gå bort til hundeieren og si "du, beklager, men jeg er veldig allergisk mot hunder, så du må nok ta neste buss". Det letteste for en allergiker er å sitte seg så langt unna som overhodet mulig. Jeg har f.eks såpass kraftig astma at jeg nærmest ikke klarer å sitte med en person som bare lukter røyk, men jeg hiver ikke røykeren av bussen likevel.

Anonymous poster hash: c1e91...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det er 10 stk som er allergisk mot hund da, skal alle de 10 gå av?



Anonymous poster hash: d2a8e...5e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må de nok. Det går alltid en buss. Mens folk bør ta hensyn, så er det ikke lovpålagt. Er man ekstremt allergisk, så vil det uansett være vanskelig å ta buss. Ellers kan man fint sitte i motsatt ende av bussen.

Beklager, men det er ikke riktig. Det står i reglene til Skyss at hund kan tas med på bussen så lenge det ikke skaper vansker for de andre passasjerene. får du faktisk ikke komme inn på bussen. Det samme gjelder hvis noen av passasjerene får ubehag f eks allergi av hunden.

Anonymous poster hash: fdde2...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva hvis det er 10 stk som er allergisk mot hund da, skal alle de 10 gå av?

Anonymous poster hash: d2a8e...5e2

Det slipper de. Det er hunden som må gå av.

Anonymous poster hash: fdde2...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke slik at en allergiker som var på bussen fra før av kan gå bort til hundeieren og si "du, beklager, men jeg er veldig allergisk mot hunder, så du må nok ta neste buss". Det letteste for en allergiker er å sitte seg så langt unna som overhodet mulig. Jeg har f.eks såpass kraftig astma at jeg nærmest ikke klarer å sitte med en person som bare lukter røyk, men jeg hiver ikke røykeren av bussen likevel.

Anonymous poster hash: c1e91...fec

Mulig det er forskjellige regler hos forskjellige busselskap, og at bussjåfører håndhever reglene forskjellig

Jeg satt på bussen en gang det kom en person med hund, og bussjåføren tok da mikrofonen og spurte om det var noen hundeallergikere på bussen før han ville slippe på hunden.

Nå er det ikke noe problem for meg, men det er bra å vite at det tas hensyn til allergikere i hvert fall på noen busser.

Anonymous poster hash: 8c6d6...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på allergi også da. De aller fleste med hundeallergi kan tåle å være i samme buss som en hund, ved å holde god avstand. Det er bare noen få som reagerer så sterkt at de blir ekstremt dårlige av å være i samme rom. I sistnevnte tilfelle må personen selvsagt si ifra til bussjåfør, og be hundeeier + hund gå av.



Anonymous poster hash: d0bae...772
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er den som kom på bussen først som har fortrinnsrett?

Anonymous poster hash: 8c6d6...22d

Beklager, men det er ikke riktig. Det står i reglene til Skyss at hund kan tas med på bussen så lenge det ikke skaper vansker for de andre passasjerene. får du faktisk ikke komme inn på bussen. Det samme gjelder hvis noen av passasjerene får ubehag f eks allergi av hunden.

Anonymous poster hash: fdde2...479

Jeg har aldri noensinne, i motsetning til opplevelsen av den over her, hørt noen si noe som helst om hvem som tåler hva. Jeg har flyttet meg fra passasjerer flere ganger, grunnet de stinker, røyk, parfyme og da jeg var gravid skjedde det flere ganger at jeg måtte ut og spy grunnet stinkende passasjerer. Jeg kan nesten ikke be folk om å slutte å stinke, jeg er i mindretall, jeg må tilpasse meg.

Dessuten gjelder heftige allergier langt mer enn hund på bussen, det gjelder også dem som har hund hjemme, de som har spist egg og makrell i tomat, de som bruker parfyme osv. Ergo blir det slik at folk med ekstreme allergier, som jeg sa, IKKE kan påberegne seg å bruke offentlig transport som buss dersom de reagerer av ingenting. Er man LITT allergisk mot hund, så vil det holde å være i motsatt ende av bussen for mange. Ergo står fremdeles det jeg skrev.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...