Gå til innhold

Åpenhet på andres vegne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forøvrig helt for å ikke skulle utlevere noen, men jeg føler meg litt kneblet i en samtale om jeg ikke har lov til å snakke om noe som angår andre enn meg selv. Dessuten ville jeg følt meg veldig selvsentrert og ubehagelig om jeg bare har lov å snakke om meg selv.

For meg handler det ikke å ikke ha lov til å snakke om noe som angår andre enn deg selv, men ikke å dele andres private ting før de selv er åpne om det.

For meg er det en gedigen forskjell på å fortelle det i en samtale med en person, enn å brette det ut på facebook hvor man ikke aner hvilke kontakter den det gjelder har.

Hvilke av tingene skulle tråden handle om? Eksemplene i hovedinnlegget har ingenting med facebook å gjøre.

Anonymous poster hash: 208c5...23e

Det handler ikke om Facebook, men det handler om å selv kunne bestemme hva av privat informasjon som skal brettes ut, til hvilket tidspunkt, og til hvem.

Og da må man også ta jungeltelegrafen i betraktning.

Du forteller det til din venninne, men hvem forteller din venninne disse glade nyhetene til?

Og ikke minst, når går det over fra å dele hyggelige nyheter til å bli sladder?

Jeg har et eksempel som ikke angår meg selv.

En venninne av meg fortalte meg at min nabo S var gravid. Hun hadde ikke fått høre det fra den kommende mor selv, men fra en annen nabo (L) som hadde sett henne komme ut fra jordmor, og overhørt avslutningen på en samtale dem i mellom der termindato ble diskutert.

Hun var litt irritert fordi S var en kollega av henne, og hun hadde ikke fortalt om graviditeten på jobben.

Nyheten ble fortalt til min venninne fra av naboen (L), fordi L var selv gravid, hadde termindato rundt samme tid, og var glad for at de var flere. Hun så at de to gravide kunne være en støtte for hverandre, de små kunne leke med hverandre, og at de ville ha permisjon samtidig, komme i samme barselgruppe osv.

Ingen av disse hadde hørt om graviditeten fra henne selv, hun visste ikke engang at de visste.

På det tidspuktet hadde naboen fortalt meg at hun var gravid i 12.uke, men fordi hun tidligere hadde mistet i uke 20 ville hun ikke offentliggjøre graviditeten før hun måtte - det vil si når det ble synlig.

Hun hadde selv valgt å dele det med meg utenom familien, men hadde ikke valgt at svangerskapet skulle bli kjent i nabolaget, eller på jobben utenom nærmeste overordnet.

Hun ble fratatt et valg fordi noen mener det er greit å være åpen på andres vegne, og uten å forhøre seg om det var greit.

Er dette sladder, eller er det å dele hyggelige nyheter?

Begge var jo på hver sin måte indirekte berørt av graviditeten, og delte bare noe som angikk dem selv.

Anonymous poster hash: 2dff8...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg handler det ikke å ikke ha lov til å snakke om noe som angår andre enn deg selv, men ikke å dele andres private ting før de selv er åpne om det.

Det handler ikke om Facebook, men det handler om å selv kunne bestemme hva av privat informasjon som skal brettes ut, til hvilket tidspunkt, og til hvem.

Og da må man også ta jungeltelegrafen i betraktning.

Du forteller det til din venninne, men hvem forteller din venninne disse glade nyhetene til?

Og ikke minst, når går det over fra å dele hyggelige nyheter til å bli sladder?

Jeg har et eksempel som ikke angår meg selv.

En venninne av meg fortalte meg at min nabo S var gravid. Hun hadde ikke fått høre det fra den kommende mor selv, men fra en annen nabo (L) som hadde sett henne komme ut fra jordmor, og overhørt avslutningen på en samtale dem i mellom der termindato ble diskutert.

Hun var Min venninne var litt irritert fordi S var en kollega av henne, og hun hadde ikke fortalt om graviditeten på jobben.

Nyheten ble fortalt til min venninne fra av naboen (L), fordi L var selv gravid, hadde termindato rundt samme tid, og var glad for at de var flere. Hun så at de to gravide kunne være en støtte for hverandre, de små kunne leke med hverandre, og at de ville ha permisjon samtidig, komme i samme barselgruppe osv.

Anonymous poster hash: 2dff8...665

Dårlig formulert.

Min venninne var litt irritert fordi S var en kollega, og hadde ikke fortalt om graviditeten på jobben.

Anonymous poster hash: 2dff8...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke å ikke ha lov til å snakke om noe som angår andre enn deg selv, men ikke å dele andres private ting før de selv er åpne om det.

Det handler ikke om Facebook, men det handler om å selv kunne bestemme hva av privat informasjon som skal brettes ut, til hvilket tidspunkt, og til hvem.

Og da må man også ta jungeltelegrafen i betraktning.

Du forteller det til din venninne, men hvem forteller din venninne disse glade nyhetene til?

Og ikke minst, når går det over fra å dele hyggelige nyheter til å bli sladder?

Jeg har et eksempel som ikke angår meg selv.

En venninne av meg fortalte meg at min nabo S var gravid. Hun hadde ikke fått høre det fra den kommende mor selv, men fra en annen nabo (L) som hadde sett henne komme ut fra jordmor, og overhørt avslutningen på en samtale dem i mellom der termindato ble diskutert.

Hun var litt irritert fordi S var en kollega av henne, og hun hadde ikke fortalt om graviditeten på jobben.

Nyheten ble fortalt til min venninne fra av naboen (L), fordi L var selv gravid, hadde termindato rundt samme tid, og var glad for at de var flere. Hun så at de to gravide kunne være en støtte for hverandre, de små kunne leke med hverandre, og at de ville ha permisjon samtidig, komme i samme barselgruppe osv.

Ingen av disse hadde hørt om graviditeten fra henne selv, hun visste ikke engang at de visste.

På det tidspuktet hadde naboen fortalt meg at hun var gravid i 12.uke, men fordi hun tidligere hadde mistet i uke 20 ville hun ikke offentliggjøre graviditeten før hun måtte - det vil si når det ble synlig.

Hun hadde selv valgt å dele det med meg utenom familien, men hadde ikke valgt at svangerskapet skulle bli kjent i nabolaget, eller på jobben utenom nærmeste overordnet.

Hun ble fratatt et valg fordi noen mener det er greit å være åpen på andres vegne, og uten å forhøre seg om det var greit.

Er dette sladder, eller er det å dele hyggelige nyheter?

Begge var jo på hver sin måte indirekte berørt av graviditeten, og delte bare noe som angikk dem selv.

Anonymous poster hash: 2dff8...665

Sladder, og det sier seg selv. (Seriøst, det blir bare for dumt å sammenligne med noen som har sett ditten og datten osv.) Dette var jo noe hun ikke hadde fortalt selv. Og ikke dems nyhet. En kommende bestemor har en egen nyhet, at hun skal bli bestemor. Angående graviditet blir det også helt annerledes i starten nettopp fordi folk har forskjellige tidspunkter de ønsker å offentliggjøre det på. Og det er en normal hemmligholdelse, ikke som et forhold som er hemmeligholdt pga ekstreme situasjoner man ikke kan vite noe om.

Du kan heller sammenligne med at din datter er gravid i sjuende måned, da er det veldig merkelig å ikke fortelle det til venninner siden det uansett synes om de møter på henne. og fordi du snart får en helt ny rolle i livet som direkte påvirker deg.

Anonymous poster hash: 208c5...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Sladder, og det sier seg selv. (Seriøst, det blir bare for dumt å sammenligne med noen som har sett ditten og datten osv.) Dette var jo noe hun ikke hadde fortalt selv. Og ikke dems nyhet. En kommende bestemor har en egen nyhet, at hun skal bli bestemor. Angående graviditet blir det også helt annerledes i starten nettopp fordi folk har forskjellige tidspunkter de ønsker å offentliggjøre det på. Og det er en normal hemmligholdelse, ikke som et forhold som er hemmeligholdt pga ekstreme situasjoner man ikke kan vite noe om.

Du kan heller sammenligne med at din datter er gravid i sjuende måned, da er det veldig merkelig å ikke fortelle det til venninner siden det uansett synes om de møter på henne. og fordi du snart får en helt ny rolle i livet som direkte påvirker deg.

Anonymous poster hash: 208c5...23e

Jeg er enig i at det nevnte eksempelet er sladder, men jeg er ikke enig i at hemmelighold er mer forståelig ved graviditet enn andre hendelser.

Tråden handler vel i utgangspunktet om det å forvente å få vite personlig informasjon om andre fra 3.person.

Trådstarter mener det bør respekteres at ikke alle hendelser, selv ikke gledelige hendelser, kan deles ukritisk til 3.persons kontakter (les:venner og kolleger), og at slike avgjørelser ikke bør stilles spørsmål ved fordi 3.person vanligvis er informert om det foreligger særskilte omstendigheter som gjør at hemmelighold er nødvendig.

Jeg har rett og slett problemer med å forstå at noen er uenig i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke å ikke ha lov til å snakke om noe som angår andre enn deg selv, men ikke å dele andres private ting før de selv er åpne om det.

Som jeg spesifikt nevnte så var ditt tilfelle utenom det vanlige og jeg skjønner at du reagerte på det, i og med at din sønn og kjæresten ikke ville gå ut med det. Men veninnen din kunne ikke vite at din sønn ikke ville gå ut med det, så med hennes forutsetning er det ikke rart at hun ble litt overasket over at du ikke hadde fortalt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på åpenhet om egne ting og utlevering av andre. Desv mange som driver med siste glatt og uten betenkelugheter. Det er rett og slett sladder og baktaling. Ville de sagt sånt om vedkommende hadde hørt på? Det er så dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det nevnte eksempelet er sladder, men jeg er ikke enig i at hemmelighold er mer forståelig ved graviditet enn andre hendelser.

Tråden handler vel i utgangspunktet om det å forvente å få vite personlig informasjon om andre fra 3.person.

Trådstarter mener det bør respekteres at ikke alle hendelser, selv ikke gledelige hendelser, kan deles ukritisk til 3.persons kontakter (les:venner og kolleger), og at slike avgjørelser ikke bør stilles spørsmål ved fordi 3.person vanligvis er informert om det foreligger særskilte omstendigheter som gjør at hemmelighold er nødvendig.

Jeg har rett og slett problemer med å forstå at noen er uenig i dette.

Du har aldri hørt om tremåneders-regelen for offentliggjøring av gravditet altså?

Tråden handler nok egentlig om det ja, men TS dro inn noe helt annet ved første eksempelet sitt som omhandlet en nyhet som var like mye hennes egen. Det blir som å påstå at jeg ikke kan fortelle at jeg har fått en ny søster siden det da ville vært mine foreldres nyhet.

Anonymous poster hash: 208c5...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Du har aldri hørt om tremåneders-regelen for offentliggjøring av gravditet altså?

Tråden handler nok egentlig om det ja, men TS dro inn noe helt annet ved første eksempelet sitt som omhandlet en nyhet som var like mye hennes egen. Det blir som å påstå at jeg ikke kan fortelle at jeg har fått en ny søster siden det da ville vært mine foreldres nyhet.

Anonymous poster hash: 208c5...23e

Jo, jeg har hørt om tremåneders-regelen, men som trådstarter nevnte i #41 hender det at noen ønsker å holde gravideten skjult ut over de "obligatoriske" 12 ukene.

Det kan være mange grunner til dette, akkurat som at det kan være mange grunner til at noen ønsker å holde et forhold, eller en ny jobb skjult for en tid.

For meg er det ikke slik at det ene er mer forståelig enn det andre. Det er opp til hver enkelt familie/person å vurdere hva som er vitkig for dem.

Og jeg har tillit til at når en person/familie holder noe skjult for meg, eller andre, så har de sine grunner til å gjøre det.

Men, som en annen her sa, det er nok ulikt hva vi vurderer som privat.

Jeg føler ikke for å blottlegge meg selv, min familie, og mitt liv til enhver tid, øg det er sikkert også derfor at jeg ikke føler behov for å ha facebbok, twitter, snapchat, instagram osv.

Jeg føler grensene for hva som er privat gradvis blir mer og mer visket ut fordi mange blir så vant til å dele "alt med alle, alltid".

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...