Gå til innhold

Jeg gav penger til en narkoman tigger, riktig eller galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i Oslo i går, og på vei opp Karl Johan så jeg en tigger med følgende skilt: "Før var jeg som folk flest, nå er jeg ikke det". Han satt og stirret i bakken og så ut til å ha det dårlig. Jeg fikk fryktelig vondt av ham og i motsetning til de gangene jeg bare har passert så gikk jeg til en minibank og tok ut 200 kr (beløpet er ikke stort, jeg er student)

Jeg ville prøve å fortelle ham at han ikke trengte å skamme seg, og kanskje gi ham noen varmende ord, men det føltes som å spytte ham i ansiktet, når jeg ikke også samtidig hjalp ham ved å gi ham det han bad om, penger. Derfor 200-lappen.

Vi slo av en prat, og jeg skal innrømme at jeg først da forstod at han var tung narkoman. Han sa at han ventet på å komme inn til behandling. Selvfølgelig var han ikke mottakelig for det jeg prøvde å formidle, han var full av skam og fryktelig langt nede, men han holdt seg selv oppe ved å tenke på at han i alle fall ikke gjorde innbrudd eller annen type kriminalitet.

Da jeg gikk videre ble det til at jeg ble i tvil om det var riktig å gi ham penger. De vil jo åpenbart bli brukt på stoff.

Så hva tenker dere? Jeg antar at det finnes synspunkter både for og imot.

Anonymous poster hash: f9cfa...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å gi til de norske, sålenge de innrømmer at de skal bruke det på annet enn melk og brød. Ærlighet varer lengst, og da skal ikke jeg være kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det er bedre at de tigger penger enn at de gjør ulovlige ting for å få penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at dette skulle være galt. Du gledet et menneske som sliter. Hva han bruker pengene på dog blir hans sak og hans valg. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for hans valg.