Gå til innhold

Jeg gav penger til en narkoman tigger, riktig eller galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i Oslo i går, og på vei opp Karl Johan så jeg en tigger med følgende skilt: "Før var jeg som folk flest, nå er jeg ikke det". Han satt og stirret i bakken og så ut til å ha det dårlig. Jeg fikk fryktelig vondt av ham og i motsetning til de gangene jeg bare har passert så gikk jeg til en minibank og tok ut 200 kr (beløpet er ikke stort, jeg er student)

Jeg ville prøve å fortelle ham at han ikke trengte å skamme seg, og kanskje gi ham noen varmende ord, men det føltes som å spytte ham i ansiktet, når jeg ikke også samtidig hjalp ham ved å gi ham det han bad om, penger. Derfor 200-lappen.

Vi slo av en prat, og jeg skal innrømme at jeg først da forstod at han var tung narkoman. Han sa at han ventet på å komme inn til behandling. Selvfølgelig var han ikke mottakelig for det jeg prøvde å formidle, han var full av skam og fryktelig langt nede, men han holdt seg selv oppe ved å tenke på at han i alle fall ikke gjorde innbrudd eller annen type kriminalitet.

Da jeg gikk videre ble det til at jeg ble i tvil om det var riktig å gi ham penger. De vil jo åpenbart bli brukt på stoff.

Så hva tenker dere? Jeg antar at det finnes synspunkter både for og imot.

Anonymous poster hash: f9cfa...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å gi til de norske, sålenge de innrømmer at de skal bruke det på annet enn melk og brød. Ærlighet varer lengst, og da skal ikke jeg være kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det er bedre at de tigger penger enn at de gjør ulovlige ting for å få penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at dette skulle være galt. Du gledet et menneske som sliter. Hva han bruker pengene på dog blir hans sak og hans valg. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for hans valg.

 

Så lenge du ikke gir til de organiserte kriminelle tigger bandene fra utlandet så er det helt innafor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var fint gjort av deg. Ja, sannsynligheten for at du finansierte litt av dopforbruket hans er stort, men han venter på behandling og han ønsker å komme ut av det. 

 

Men jeg tror at det han satte aller mest pris på var at du slo av en prat.



Anonymous poster hash: 38025...d9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg er også student og ga samme fyr også 200kr for noen uker siden!!!! Har aldri gitt til tiggere før det. Stod det ikke at han het ruben?

Anonymous poster hash: a739b...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var kjempe fint gjort av deg :) Gir selv penger om jeg har, så fremst de er norske og ikke er med i et "tiggerteam"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de norske uteliggerne/narkomane gir jeg penger til. jeg veit hva det går til, og de fleste er jo faktisk ærlige nok til å ikke prøve å lyve seg unna hva de kommer til å bruke det på. 

å mange av de er faktisk utrolig oppegående og man veit aldri hvorfor de sitter der de gjør i dag. 

de fortjener hjelpen vi kan gi når resten av samfunnet svikter. 



Anonymous poster hash: b3fd5...6fe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor, mener jeg å huske, var det vel noen som strikket votter, luer, pulsvarmere o.l og delte ut til uteliggere i jula. Det var et fint tiltak synes jeg.



Anonymous poster hash: 38025...d9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Oslo i går, og på vei opp Karl Johan så jeg en tigger med følgende skilt: "Før var jeg som folk flest, nå er jeg ikke det". Han satt og stirret i bakken og så ut til å ha det dårlig. Jeg fikk fryktelig vondt av ham og i motsetning til de gangene jeg bare har passert så gikk jeg til en minibank og tok ut 200 kr (beløpet er ikke stort, jeg er student)

Jeg ville prøve å fortelle ham at han ikke trengte å skamme seg, og kanskje gi ham noen varmende ord, men det føltes som å spytte ham i ansiktet, når jeg ikke også samtidig hjalp ham ved å gi ham det han bad om, penger. Derfor 200-lappen.

Vi slo av en prat, og jeg skal innrømme at jeg først da forstod at han var tung narkoman. Han sa at han ventet på å komme inn til behandling. Selvfølgelig var han ikke mottakelig for det jeg prøvde å formidle, han var full av skam og fryktelig langt nede, men han holdt seg selv oppe ved å tenke på at han i alle fall ikke gjorde innbrudd eller annen type kriminalitet.

Da jeg gikk videre ble det til at jeg ble i tvil om det var riktig å gi ham penger. De vil jo åpenbart bli brukt på stoff.

Så hva tenker dere? Jeg antar at det finnes synspunkter både for og imot.

Anonymous poster hash: f9cfa...856

 

Først og fremst så synes jeg det er flott at du gir penger betingelsesløs og at du ikke moraliserer (selv om du prøvde). Å være avhengig av narkotika slik at man må tigge er ikke et valg man har.

 

Deretter bør samfunnet gi alle narkomane medisin gratis helt uten betingelser slik de gjør i portugal. Da slipper mennesker tigge for å få råd til narkotika.

 

Til slutt må det bli forbudt å forfølge mennesker som bruker narkotika, men det er en annen diskusjon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg er også student og ga samme fyr også 200kr for noen uker siden!!!! Har aldri gitt til tiggere før det. Stod det ikke at han het ruben?Anonymous poster hash: a739b...aab

Jo han het det, ville ikke henge ham ut.

Anonymous poster hash: f9cfa...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var kjempe fint gjort av deg :) Gir selv penger om jeg har, så fremst de er norske og ikke er med i et "tiggerteam"

Det er et av spørsmålene jeg stilte meg, for 20 meter unna satt en tigger som ikke var norsk, og han spaserte jeg bare forbi uten å føle at jeg burde gi ham noe. Begrunnelsen har vært basert på det jeg har lest om bander og bakmenn, men hva vet vel jeg?

Det var plakaten hans som traff meg først og mest, om å føle at man ikke er likeverdig. At før var han som deg og meg, men at nå har han falt utenfor. Jeg vet litt om hvordan livet kan gå i grus på et øyeblikk, og om å falle utenfor, så jeg handlet ut fra følelser og ikke ut fra rasjonalitet. Interessant å lese svarene deres.

Anonymous poster hash: f9cfa...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The Lost Dreamer

Syns ikke akkurat at det avr feil å gi han pengene. Liksom, hvem vet? Hvis han skal til behandling, kanskje han prøver å ikke bruke penger på narkotika? 

 

Uansett, du hjalp en som trengte hjelp. Ser ikke noe feil i det. Personlig pleier jeg å kjøpe mat til folk da. Så jeg liksome r sikker på at de får i seg mat. Har hendt at folk har begynt å gråte av det

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gir gjerne penger til narkomane- de har ikke så mange valgmuligheter- men styrer faktisk unna de med plakater som presiserer ar de er norske. "Jeg er en uheldig norsk gutt", "Jeg er en norsk jente som heter Frida". Jeg synes akkurat den varianten er utrolig turn off, akkurat som om tiggeren selv har et behov for å se ned på andre. Nei takk.



Anonymous poster hash: 5b68d...672
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv, men prinsipielt er det ikke noe galt i det.



Anonymous poster hash: 4b276...577
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg pleier å spørre hva de trenger og kjøpe det, feks mat eller klær. Gir aldri penger til narkomane, da er jeg selv del av problemet

Anonymkode: 1776e...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...