Gå til innhold

Hva syntes dere om å skrive på dialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som syntes det er utrolig frustrerende når folk skriver på dialekt? Jeg bor i en studentbolig sør i landet, og på Facebook siden vår er det mange, spesielt trøndere, som skriver på dialekt. De er veldig hyggelige mennesker og jeg har ikke noe problem med dialekten når de snakker, men hjernen min er ikke i trøndermodus når jeg skal lese. Jeg begynner å lese norsk med en forventning av å lese enten bokmål eller nynorsk, og plutselig skjønner jeg ingenting fordi folk skriver som de snakker.

Det er ikke bare trøndere, folk fra min egen bygd skriver dialekt på Facebook og til og med på bloggen sin, og jeg irriterer meg grønn over det. Jeg er på ingen måte perfekt, jeg skriver feil i blant jeg og, men det må da være grenser på hva en kan skrive. 

 

Det blir helt kaos hvis vi ikke kan holde oss til noen regler innen for skriftspråk. Hvis alle bare skriver som de vil, hva er poenget? Jeg opplever det som slitsomt å knekke dialektkoden til andre når jeg leser.



Anonymous poster hash: 4ed04...ef6
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er frustrerende og tar dobbelt så lang tid å lese. Jeg blir til og med forvirret når søsteren min skriver på dialekt, og hun snakker nøyaktig likt som meg. :ler:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å skrive på min dialekt, til folk som snakker min dialekt, og skriver min dialekt. Men når jeg snakker med andre prøver jeg å holde meg til bokmål, fordi det er vanskelig å forstå om vi skal skrive dialekt om hver andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt er ikke noe skriftlig språk. Dialekt er et muntlig språk.

I Norge har vi nynorsk og bokmål som skrftspråk (og samisk).

Det er tullete å skrive på dialekt eller for den saks skyld bruke sms språk og forkortelser man nesten bare selv forstår innhomdet og betydningen av.

Anonymous poster hash: b43d5...b8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer det. Skriver vanligvis dialekt på FB. Med meldinger spørs det litt hvem det er til. Oftest dialekt (noen ganger en "enklere" versjon), men noen skriver jeg bokmål til.

 

Ser egentlig ikke helt problemet hvis det er FB. Det er jo ikke akkurat så mye formelt der. Mulig jeg bare er litt vel dialektglad da :)

Endret av nordlending
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å skrive på min dialekt, til folk som snakker min dialekt, og skriver min dialekt. Men når jeg snakker med andre prøver jeg å holde meg til bokmål, fordi det er vanskelig å forstå om vi skal skrive dialekt om hver andre. 

Det kan jeg være enig i. Jeg skriver litt dialekt når jeg skriver tekstmeldinger til venner fra min bygd. :)

Men jeg skriver ikke dialekt på Facebook, og i alle fall ikke på forum og blogger.  

Anonymous poster hash: 4ed04...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen

Eg synest det er greit å skrive dialekt til venner eg veit forstår dialekta mi - ellers skal det vere nynorsk eller bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke så mye når jeg snakker med venner, så lenge jeg forstår hva de sier og de forstår hva jeg sier, men på større fora, sånn som Facebook-gruppa TS nevner bør det være enkelt å forstå for alle og da bør man bruke et av skriftspråkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese trønderdialekt er et mareritt, så jeg blir svært lite begeistret når jeg mottar meldinger av den sorten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting at folk skriver på dialekt, snakk dialekt så mye du vil, det er bare fint, men når du skriver får du velge mellom bokmål og nynorsk. Ser jeg innlegg på Facebook eller andre steder som er skrevet på dialekt hopper jeg rett over, jeg gidder ikke bruke tid på å knote meg gjennom en tekst som er skrevet på en måte som er helt unaturlig for meg. Er det viktig og du vil at folk skal lese så får du skrive bokmål eller nynorsk, enkelt og greit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er så veldig ulikt bokmål eller nynorsk går det greit, det verste er når nesten hvert eneste ord er på vanskeliginngroddlangtvekistan dialekt  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått problemet og irritasjonen om det var noe mer formelt som informasjonsskriv som henges opp i gangene, eller om det var oppgaver som skulle leveres inn ifm studiet. 

FB er uformelt, og ikke noe som skal tas seriøst og dermed en av de få arenaer hvor dialektskriving er OK siden man da er mer personlig der. Så i dette tilfellet skjønner jeg ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått problemet og irritasjonen om det var noe mer formelt som informasjonsskriv som henges opp i gangene, eller om det var oppgaver som skulle leveres inn ifm studiet. 

FB er uformelt, og ikke noe som skal tas seriøst og dermed en av de få arenaer hvor dialektskriving er OK siden man da er mer personlig der. Så i dette tilfellet skjønner jeg ikke problemet. 

 

Men hvorfor må du skrive dialekt når du kan velge mellom bokmål og nynorsk? En dialekt er et talespråk, ikke et skriftspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor må du skrive dialekt når du kan velge mellom bokmål og nynorsk? En dialekt er et talespråk, ikke et skriftspråk.

 

Plager det deg på noen måte? 

Jeg skriver korrekt bokmål i andre sammenhenger, eller i grupper hvor det er medlemmer fra hele landet. 

Har ikke folk større problemer enn det så skal de være fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg på noen måte? 

Jeg skriver korrekt bokmål i andre sammenhenger, eller i grupper hvor det er medlemmer fra hele landet. 

Har ikke folk større problemer enn det så skal de være fornøyd! 

 

Det plager meg ikke i noen større grad enn at det er forbanna irriterende å lese, det er nemlig ikke alle som er så oppegående at de kun skriver dialekt til de som snakker samme dialekt. Men jeg har aldri forstått behovet for å skrive dialekt når vi har to skriftspråk å velge mellom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen forventer at jeg skal lese lengre innlegg, så får de skrive på bokmål eller nynorsk. Jeg orker rett og slett ikke å lese lengre innlegg på dialekt, selv ikke innlegg av de som skriver på min egen dialekt.

Edit: grunnen til at jeg ikke orker det på min egen dialekt engang, er jo fordi det ikke finnes noen form for normering, og jeg er langtfra alltid "enig" i andres valg av transkribering av min dialekt.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fra Bergensområdet... et eksempel på dialekt kan jo være:

 

Eg vetsje ka dåkkar menar. 

 

 

TS  :fnise:

 



Anonymous poster hash: 4ed04...ef6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er fra Bergensområdet... et eksempel på dialekt kan jo være:

 

Eg vetsje ka dåkkar menar. 

 

 

TS  :fnise:

 

Anonymous poster hash: 4ed04...ef6

 

Æ ane ikkje ka du meine! *ler*

Nei, altså..Jeg skriver ofte dialekt på min facebook, men så de fleste jeg har på facebook, skriver dialekt selv..

Har jeg en utblåsning på facebook, så skriver jeg dialekt, men er det andre ting, slik som "Kan ikke fatte og begripe at dette er lov blablabla"-På bokmål, ting som jeg kanskje vil skal nå ut til flere.. Hvor enkelte statuser jeg har, oppfordrer jeg nesten vennene mine til en debatt om det emnet...

Ellers må jeg skrive mye engelsk også, fordi har en drøss av venner ute i den store verden, som jeg også har kontakt med...

Så da får bare mine resterende norske venner, irritere seg over at jeg skriver engelsk OG dialekt xD

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er frustrerende og tar dobbelt så lang tid å lese. Jeg blir til og med forvirret når søsteren min skriver på dialekt, og hun snakker nøyaktig likt som meg. :ler:

 

:fnise: er det en vanskelig dialekt?

Anonymous poster hash: b595b...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...