Gå til innhold

Du som tror at du blir verdt noe hvis du tar en høy utdanning:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, du kan hjelpe mange flere fattige og syke i uland hvis du har en legeutdannelse enn hvis du bare drar ned på måfå og øser ut sparepengene dine. Så sånn sett blir man mer verdt som menneske ved å utdanne seg høyt.

Meget spesielt og tullete eksempel.

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts - hvorfor konkluderer du med at vi som har høyere utdannelse har valgt den for prestisjens skyld?

Tror du ikke vi har valgt det fordi vi faktisk interesserer oss for faget vårt?

Jeg er så lei av at man skal angripes fordi man har dyrket sine interesser....

Anonymous poster hash: 1af48...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan hjelpe mange flere fattige og syke i uland hvis du har en legeutdannelse enn hvis du bare drar ned på måfå og øser ut sparepengene dine. Så sånn sett blir man mer verdt som menneske ved å utdanne seg høyt.

Nei. Alle mennesker har en verdi som menneske og ingen er over andre. Litt nazitenking på deg.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad og føler meg bedre enn de med bare yrkesfag.



Anonymous poster hash: 81230...972
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts - hvorfor konkluderer du med at vi som har høyere utdannelse har valgt den for prestisjens skyld?

Tror du ikke vi har valgt det fordi vi faktisk interesserer oss for faget vårt?

Jeg er så lei av at man skal angripes fordi man har dyrket sine interesser....

Anonymous poster hash: 1af48...482

Er du plaget med det?

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan hjelpe mange flere fattige og syke i uland hvis du har en legeutdannelse enn hvis du bare drar ned på måfå og øser ut sparepengene dine. Så sånn sett blir man mer verdt som menneske ved å utdanne seg høyt.

Så det du sier er at ønsket om å hjelpe andre stiger proprosjonalt med utdannelse?

At alle leger har en høyere verdi som menneske enn alle barnehageassistenter fordi de er utdannet som leger, og ikke fordi de har en uselvisk tankegang, og ønsker å hjelpe fattige og syke?

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget spesielt og tullete eksempel.

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Javel. Men det er et faktum at leger redder liv, og at man ofte må ha høy utdannelse for å kunne redde liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at ønsket om å hjelpe andre stiger proprosjonalt med utdannelse?

At alle leger har en høyere verdi som menneske enn alle barnehageassistenter fordi de er utdannet som leger, og ikke fordi de har en uselvisk tankegang, og ønsker å hjelpe fattige og syke?

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

En som tar et 7-10 år langt studie har et kall. Kallet er å lege eller redde mennesker og de ofrer 1/8 av livet sitt for å lære det. Så gjerningen er uselvisk i seg selv. Barnehageassistenter er viktige, men ikke livsviktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke mer verdt av den grunn.

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Menneskeverdi og selvfølelse er subjektivt, fasiten har jo ingen, det er jo opp til en selv hva man mener om dette.

Anonymous poster hash: 81230...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tar et 7-10 år langt studie har et kall. Kallet er å lege eller redde mennesker og de ofrer 1/8 av livet sitt for å lære det. Så gjerningen er uselvisk i seg selv. Barnehageassistenter er viktige, men ikke livsviktige.

For å sette det på spissen:

Er en lege som bruker sin stilling for å oppnå fordeler, eller evt mishandler barna sine, et bedre menneske enn en snekker som bygger hus i Nairobi på frivillig grunnlag, bare fordi han/hun er lege?

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som tar et 7-10 år langt studie har et kall. Kallet er å lege eller redde mennesker og de ofrer 1/8 av livet sitt for å lære det. Så gjerningen er uselvisk i seg selv. Barnehageassistenter er viktige, men ikke livsviktige.

Synes du glofifisrer legegjerningen noe her. Og nei, uansett er man ikke mer verdt selv om man "ofrer" mye av livet sitt til å redde andre mennesker.

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ja der har vi jo nettopp en slik mennesketype TS snakker om. Du føler du har større verdig på bakgrunn av utdanningen din.

Anonymous poster hash: 8d01b...610

Ja, det er korrekt.

Anonymous poster hash: 81230...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er korrekt.

Anonymous poster hash: 81230...972

Pinlig :)

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinlig :)

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Man kan ikke alltid styre følelsene sine. Jeg føler at utdanningen gir meg verdi, slik er det bare. :)

Anonymous poster hash: 81230...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke alltid styre følelsene sine. Jeg føler at utdanningen gir meg verdi, slik er det bare. :)

Anonymous poster hash: 81230...972

Som jeg skrev til deg aller først, alltid artig når en med master tror h*n er mer verdt.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg skrev til deg aller først, alltid artig når en med master tror h*n er mer verdt.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Og du har helt rett til ås ynes vha du vil er morsomt. :)

Anonymous poster hash: 81230...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke mer verdt. Du er ikke et bedre menneske. At du kaller studiet ditt for et "prestisjestudie" har absolutt ingenting å si for verdien din. Du blir ikke mer verdt!

Utdann deg innen det du synes er interessant og spennende, noe som føles givende, men tro ikke at du blir mer verdt som menneske. Det er dine handlinger som definerer hvem du er; når du gir en brødskive til noen som ikke har mat. Da er du verdt mye. Eller hvis du hjelper hjelpeløse dyr. Men utdanningen din? Den har ikke noe å si.

Hvis du føler deg stygg, kjedelig eller kommer fra noe du selv definerer som en "laverestående familie", og tror at du kan utdanne deg mer verdt; nei. Du kan ikke det.

Men hjelp de fattige, gi til de som ikke har, for DA blir du utrolig mye verdt. Og det trenger man ikke utdanning for å kunne gjøre...

Anonymous poster hash: f4b24...214

Jeg føler mange har misforstått deg her TS. Eller så har jeg det, men hvis ikke så er dette et av de beste innleggene på KG på lang tid.

Nå vil jo selvfølgelig kritikken hagle, om at jeg sikkert droppet ut før VGS pga. graviditet med bygdas hunk og er bitter og misunnelig. Det burde ikke være nødvendig å forsvare seg, om det er tilfelle så har man da vel talerett på dette temaet selv - det må ikke alltid være motsetninger som snakker for deg og forsvarer deg, hvis ikke er ikke det som blir sagt noe verdt. Føler det har blitt sånn i dette kyniske samfunnet vårt.

Men jeg har altså høyere utdanning, og samboer med høyere utdanning, i godt betalt jobb. Jeg har tidligere hatt kjæreste som ikke engang hadde VGS, men skulle jeg sett ned på han på grunn av det? Nei selvfølgelig ikke, det hadde jo vært temmelig idiotisk ;) Skole passet ikke for han, men han er en av de mest intelligente og kunnskapsrike jeg kjenner. Han har et veldig godt betalt praktisk yrke, du vet, av de vi trenger flere av, fordi det har gått inflasjon i å være teoretiker og ta master. Master er den nye bachelor, og master den nye doktorgraden. Om noen år er det vel unormalt og skikkelig trash å ikke ha en doktorgrad eller fem også.

Ikke f om du blir et fnugg mer verdt av å ha en "prestisjeutdanning", høye grader og fine titler på et papir, eller årsinntekt på noen millioner. Likeså er du ikke et fnugg mindre verdt om du tror du er kjedelig, stygg eller fra laverestående familie. Dette kom ikke helt frem i innlegget ditt TS, men går ut fra du mente det samme som meg, du kan selvsagt ikke utdanne deg mer verdt, for du er i utgangspunktet ikke mindre verdt, og utdanning gir absolutt ingen mer eller mindre verdi. Alle er absolutt like verdt, og mye verdt. Vi trenger folk i alle yrker. Spesielt i praktiske yrker. Det var nettopp en sak om dette, at bedrifter ønsker seg flere fra yrkesfag. Utdanning sier faktisk ikke nødvendigvis noe om hva du kan. Selvfølgelig er ikke en lege mer verdt enn en vaskedame, å si noe sånt blir bare idiotisk. Det motsatte også selvsagt.

Vi trenger mange til kassa på rimi, har du sett køene i det siste eller? Folk handler jo bare mer og mer. HVa skulle vi gjort uten de? Eller uten hun som serverer deg kaffe sånn at du kan ha et hyggelig møte med en venninne? Eller han som sørger for et godt inneklima på skolen til barna dine? De som passer på å fjerne søpla regelmessig fra gatene, så det ikke blir oversvømt av rotter, sykdom og dritt som under middelalderen? Hvordan i alle verden noen kan påstå disse yrkene er uviktige eller lavstatus er og forblir for meg et mysterium. Da er du passe arrogant, ignorant, uvitende og blærete.

Og helt enig med at det å hjelpe et hjelpeløst dyr eller en fattig er mye viktigere kvaliteter. Er glad du skrev dette innlegget jeg TS, jeg hadde nesten mista troen på menneskeheten.

Er det noe jeg angrer på, så er det mastergraden. For noe idioti. Du hadde kanskje ikke beundret master så veldig hadde du tatt det. Høres fint ut, men det blir teori på et slikt nivå at det er latterlig og unyttig (ikke der du må ha så lang utdannelse da, som psykolog, lege, etolog etc). Jeg føler det var to lekeår. Jeg var sikkert bedre på fagområdet etter bachelor, enn etter master. Master føkker med hjernen din. Det nyttige lærer du først. Jeg er forbanna på dette masterjaget, fordi jeg var svak og falt for det. To forbanna bortkasta år med lånekasse og generelt mistrivsel. Folk må få høre at ikke alle bør ta master. Det er snakk om en spesiell spesialisering. Bachelor er en god utdannelse. Master er kun for de som vil dypdykke litt til. Selv om det gikk bra med master skrev jeg minst like bra, var like bra på kildekritikk og research, disponering osv etter "bare" en bachelor. Ta master KUN hvis du er kjempemotivert for akkurat det der eller er helt forbanna nødt for å få det yrket du vil. Ta bachelor kun om du har lyst til å gå såpass inn på et tema. Ta høyere utdanning kun om det er noe du vil. Ta allmennfag kun om du foretrekker teori og ikke vil noe som helst anna enn en teoriutdannelse på uni/HS.

At de rike bidrar mer til samfunnet i kroner og øre og dermed er mer verdt, er ikke bare et foreldet utsagn, men også regelrett jug. Spesielt med den nye regjeringa ;)

Anonymous poster hash: 73b9e...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler mange har misforstått deg her TS. Eller så har jeg det, men hvis ikke så er dette et av de beste innleggene på KG på lang tid.

*snip*

Anonymous poster hash: 73b9e...079

Glemte å nevne det: Jeg kan fint innrømme at jeg tok utdannelsen min pga statusen. Men jeg innså det ikke da. Og det ser jeg er tilfelle for mange.

Nå er jeg eldre og klokere, og innser at 1. selvsagt gir det meg verken mer status eller verdi, selv om det fins de som tror det, 2. status er uansett ikke viktig, og 3. jeg hadde hatt et mye bedre liv om jeg hadde tatt en lavere utdanning og heller gjort noe jeg heller ønsket, og noe som hadde vært mer nyttig i dag, som feks en praktisk eller sosial- eller helsefaglig utdanning.

Jaja, man lærer så lenge man lever, og spesielt når man kommer seg ut fra lesesalen og inn i det virkelige liv ;) Så gammel er jeg heldigvis heller ikke, så nå skal feilgrepet mitt rettes på og jeg skal gå i en helt annen retning yrkesmessig - selv om jeg elsker fagområdet mitt.

Anonymous poster hash: 73b9e...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har helt rett til ås ynes vha du vil er morsomt. :)

Anonymous poster hash: 81230...972

Jepp. Skulle likt å møtt deg i virkeligheten og få plukket av deg tullet ditt.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...