Gå til innhold

Du som tror at du blir verdt noe hvis du tar en høy utdanning:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg leser innlegget til ts,så handler det vel om dem som faktisk tror at de er mer verdt enn de som ikke har høyere utdannelse. Det er jo flere som ser ned på dem som ikke har utdannelse eller "bare" videregående for eksempel. At man jobber på rema trenger ikke å bety at man ikke har ambisjoner. Det betyr kanskje at man har ambisjoner på andre områder eller at jobb og karriere ikke er så viktig.

Er jo også mange som utdanner seg på grunn av lønna,og kommer med råd som "du tjener ikke så godt hvis du utdanner deg til det". Kanskje lønn ikke alltid er så viktig for absolutt alle,og bare det er ikke god grunn til å utdanne seg til noe.

Det som er viktig er at man bruker tid på det man selv synes er viktig. Synes det er mye snobbete holdninger der ute. Folk som ikke klarer å se at jobben din ikke gir deg noe mer verdi,og derfor ser ned på noen som har tatt andre valg eller brenner for andre ting.

Hvordan definerer en "verdt"? Ut fra et samfunnøkonomisk, sosialt, praktisk, verdiskapende eller personlig synspunkt?

Snobbete holdninger og utdanning korrelerer ikke i min erfaring. Vet om minst like mange som jobber i "fine butikker" som ser ned på andre, som de som er høyt utdannet. For noen gir kanskje jobben stor verdi, men det er ingen sammenheng mellom å føle verdi på grunn av jobb/utdannelse og det å se ned på andre.

Jeg har høy/"god" utdannelse, men ser overhodet ned på mine venner som droppet ut av videregående. Ikke er jeg bedre enn de ut fra et helhetlig perspektiv heller. De jeg ser ned på er de som ikke vil jobbe og dermed ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du blander sammen to ting som egentlig ikke henger sammen. Men om du tenker på det, hva om du får deg en god utdannelse med en godt betalt jobb, kan du ikke da hjelpe fler?

Hvorfor skulle ikke noen som tar master gjør det fordi de synes det er interessant?

Poenget ditt forsvinner fremleggelsen synes jeg. Men jeg er enig i at utdannelse ikke sier noe om verdien til et menneske. Verdi er ikke det samme som økonomisk verdi. Jeg har venninner som jeg verdsetter pga hvem de er ikke hva det er utdannet som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror også at mangel på utdannelse automatisk gjør en person mindre kunnskapsrik. Den fordommen er den jeg har mest problemer med å ikke konfrontere folk med om de har den.



Anonymous poster hash: af2f1...2ab
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sært med folk som tar bachelor på en ukjent BI-skole og poserer i ballkjole med diplomet på facebook og tagger med #Kremen-av-ungdom #Økonomer os.v.. True story...



Anonymous poster hash: d455a...94b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei de som ser ned på oss med høyere utdannelse. Jeg tror ikke jeg er mer eller mindre verdt enn andre. Jeg tror vi har helt lik verdi. Noe annet blir for absurd.



Anonymous poster hash: 3d368...bd1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sært med folk som tar bachelor på en ukjent BI-skole og poserer i ballkjole med diplomet på facebook og tagger med #Kremen-av-ungdom #Økonomer os.v.. True story...

Anonymous poster hash: d455a...94b

Hvorfor bryr du deg? Kan ikke folk få være stolt av utdannelsen, uavhengig av hvilken utdannelse det er? Dømme andre i en tråd om å dømme andre....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor bryr du deg? Kan ikke folk få være stolt av utdannelsen, uavhengig av hvilken utdannelse det er? Dømme andre i en tråd om å dømme andre....

Det er ikke stolthet når man tagger seg som kremen av norsk ungdom pga en bachelor i økonomi, det er overlegen blærethet.

Når jeg blir lege snart skal jeg iallefall ikke tagge meg som #KremenAvNorskUngdom akkurat. Hadde tatt seg ut. XD

Anonymous poster hash: d455a...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stolthet når man tagger seg som kremen av norsk ungdom pga en bachelor i økonomi, det er overlegen blærethet.

Når jeg blir lege snart skal jeg iallefall ikke tagge meg som #KremenAvNorskUngdom akkurat. Hadde tatt seg ut. XD

Anonymous poster hash: d455a...94b

Men påvirker det deg? De ser jo ikke ned på noen, de spiller mest sannsynlig på en idiotisk stereotype om at BI er "kremen av kremen". Ingen sier dette i ramme alvor. (Utenom i 2007, da kremen av norsk ungdom ble brukt av veldig mange).

Hva er problemet med #økonomer? Det er nettopp det er er? Forretningsøkonom er vel den korrekte tittelen.

Hadde tatt seg ut å være en så usympatisk lege som du fremstår når du omtaler andre som blærete på grunn av en hashtag!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Mange tror også at mangel på utdannelse automatisk gjør en person mindre kunnskapsrik. Den fordommen er den jeg har mest problemer med å ikke konfrontere folk med om de har den.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Forstår det heller ikke. Hva slags utdannelser er det som gjør deg skikkelig kunnskapsrik? Og i hva? Alle har internett og alle som er tørste på kunnskap kan lære mye rart i sitt eget tempo. De blir bare ikke å ha papirer som beviser noe form for kunnskap om spesifikke ting. Ikke at master i regnskap og revisjon gjør deg skikkelig kunnskapsrik? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg? Kan ikke folk få være stolt av utdannelsen, uavhengig av hvilken utdannelse det er? Dømme andre i en tråd om å dømme andre....

Men påvirker det deg? De ser jo ikke ned på noen, de spiller mest sannsynlig på en idiotisk stereotype om at BI er "kremen av kremen". Ingen sier dette i ramme alvor. (Utenom i 2007, da kremen av norsk ungdom ble brukt av veldig mange).

Hva er problemet med #økonomer? Det er nettopp det er er? Forretningsøkonom er vel den korrekte tittelen.

Hadde tatt seg ut å være en så usympatisk lege som du fremstår når du omtaler andre som blærete på grunn av en hashtag!

Haha, ja, jeg ville nok passet bedre som en skrytete økonom. :)

Anonymous poster hash: d455a...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, jeg ville nok passet bedre som en skrytete økonom. :)

Anonymous poster hash: d455a...94b

Det er meget mulig. De er verste sort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke mer verdt. Du er ikke et bedre menneske. At du kaller studiet ditt for et "prestisjestudie" har absolutt ingenting å si for verdien din. Du blir ikke mer verdt!

Utdann deg innen det du synes er interessant og spennende, noe som føles givende, men tro ikke at du blir mer verdt som menneske. Det er dine handlinger som definerer hvem du er; når du gir en brødskive til noen som ikke har mat. Da er du verdt mye. Eller hvis du hjelper hjelpeløse dyr. Men utdanningen din? Den har ikke noe å si.

Hvis du føler deg stygg, kjedelig eller kommer fra noe du selv definerer som en "laverestående familie", og tror at du kan utdanne deg mer verdt; nei. Du kan ikke det.

Men hjelp de fattige, gi til de som ikke har, for DA blir du utrolig mye verdt. Og det trenger man ikke utdanning for å kunne gjøre...

Anonymous poster hash: f4b24...214

Det står større respekt av fysikere, leger, biologer o.l. enn f.eks. politi, brannmenn, lærere, osv. Nei, det betyr ikke at man er mer verdt, men jo, det står større respekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste jeg ser er folk med lite matnyttige utdannelser fra samfunnsvitenskapelig eller humanistisk fakultet som rakker ned på folk som har yrkesfaglig eller ingen utdannelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg ser er folk med lite matnyttige utdannelser fra samfunnsvitenskapelig eller humanistisk fakultet som rakker ned på folk som har yrkesfaglig eller ingen utdannelse.

Jepp, + BI-folk som snakker om seg selv som kremen og bedre enn yrkesfag.

Stakkars folk på yrkesfag. Leste en artikkel om en fyr som skammet seg over å si at han jobbet som murer. http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-en-murersoenns-bekjennelse/a/23336938/

Anonymous poster hash: d455a...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv høyere utdanning, men jeg ser poenget ditt.

Jeg har mange ganger opplevd manglende respekt, og at høyt utdannede mennesker være nedlatende mot mennesker de mener har lavere rang enn dem selv.

(Det være seg master vs 5-årig høgskoleutdannelse, eller 3 årig universitet vs yrkesfaglig utdannelse)

Og spesielt opplever mange mennesker med "bare" yrkesutdanning, eller uten utdanning i det hele tatt, å få stygge kommentarer på grunn av sitt valg.
"Late" og "uten ambisjoner" er ord som ofte går igjen.

En ting er når nabofruen nekter å snakke med mennesker hun anser for å være "på et lavere nivå enn henne selv" (hennes egne ord), det er bare dumt, men jeg ble direkte målløs da jeg hørte noen høyt utdannede omtale rørleggeren som jobbet i huset deres i temmelig krasse og negative ordelag, det opplevde jeg som onskapsfullt.
Han var jo "ingen", og hadde de hatt bedre tid, hadde de helt klart gjort jobben mye bedre selv. Tross alt kunne jo en godt dressert ape gjort samme jobben...


Jeg ser ikke ned på mennesker med lavere utdanning enn meg selv, heller ikke på mennesker med høyere utdanning enn jeg har, og deres verdi som menneske avhenger absolutt ikke av utdannelsenivå.

Høyere utdanning er ikke for alle, noen er mer praktikere enn teoretikere, noen trives bedre i "kassa på Rimi" enn i et statusyrke, noen jobber for å leve, andre lever for å jobbe.
Det viktigste er at de selv er glade i jobben sin, og at de har yrkesstolthet, og ønsker å gjøre det beste de kan i sin jobb. :)



Anonymous poster hash: 9b8c9...dac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke TS var ute spesifikt etter å "ta" noen, men heller klage over mastersyken som har rammet landet med full styrke.

Anonymous poster hash: b76e9...8a4

Vel, det er kjekt og ha master. Snakker av erfaring. :romeo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv høyere utdanning, men jeg ser poenget ditt.

Jeg har mange ganger opplevd manglende respekt, og at høyt utdannede mennesker være nedlatende mot mennesker de mener har lavere rang enn dem selv.

(Det være seg master vs 5-årig høgskoleutdannelse, eller 3 årig universitet vs yrkesfaglig utdannelse)

Og spesielt opplever mange mennesker med "bare" yrkesutdanning, eller uten utdanning i det hele tatt, å få stygge kommentarer på grunn av sitt valg.

"Late" og "uten ambisjoner" er ord som ofte går igjen.

En ting er når nabofruen nekter å snakke med mennesker hun anser for å være "på et lavere nivå enn henne selv" (hennes egne ord), det er bare dumt, men jeg ble direkte målløs da jeg hørte noen høyt utdannede omtale rørleggeren som jobbet i huset deres i temmelig krasse og negative ordelag, det opplevde jeg som onskapsfullt.

Han var jo "ingen", og hadde de hatt bedre tid, hadde de helt klart gjort jobben mye bedre selv. Tross alt kunne jo en godt dressert ape gjort samme jobben...

Jeg ser ikke ned på mennesker med lavere utdanning enn meg selv, heller ikke på mennesker med høyere utdanning enn jeg har, og deres verdi som menneske avhenger absolutt ikke av utdannelsenivå.

Høyere utdanning er ikke for alle, noen er mer praktikere enn teoretikere, noen trives bedre i "kassa på Rimi" enn i et statusyrke, noen jobber for å leve, andre lever for å jobbe.

Det viktigste er at de selv er glade i jobben sin, og at de har yrkesstolthet, og ønsker å gjøre det beste de kan i sin jobb. :)

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

Jeg er SÅ enig!

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er kjekt og ha master. Snakker av erfaring. :romeo:

Selvfølgelig er det kjekt mtp lønn, men man er ikke mer verdt som menneske. Det er heller ikke slik at de med mest utdannelse er mer verdt rent samfunnsøkonomisk heller.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan hjelpe mange flere fattige og syke i uland hvis du har en legeutdannelse enn hvis du bare drar ned på måfå og øser ut sparepengene dine. Så sånn sett blir man mer verdt som menneske ved å utdanne seg høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...