Gå til innhold

Hva er galt med å bo i blokk?


PoisonIvy

Anbefalte innlegg

Gjest New Dawn
Kanskje de er fryktelig glad i plenklipping, vanning, iberiasnegler, snømåking, maling, beising og heftige strømregninger, og rett og slett bare ønsker at alle andre også skal oppleve gledene ved dette? :klø:

Jeg har ikke sett noen som mener at det er galt å bo i blokk - kan noen vise meg hvor dette står?

For min del har jeg skrevet at jeg ikke forstår at folk orker bo i blokk... og det mener jeg også. Jeg hadde ikke klart meg uten hagen min, kunne ikke latt hunden min stå inne i en leilighet hele dagen ... jeg hadde heller ikke orket bo med mennesker rundt meg på alle kanter .. Jeg må ha luft rundt meg, kunne gå rundt huset og sette meg på en benk under et tre med bok og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig så har jeg ingen preferanser her. Blokk, rekkehus, enebolig - det er fordeler og ulemper med alle. Det viktigste for meg er hvor boligen ligger og at den er hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det kan være en overgang å flytte til blokkleilighet hvis man er vant til å bo i enebolig -det er en helt annen tilværelse. Men er man først vant til det, tenker man ikke over lydene -jeg synes det bare er koslig å høre litt til naboene. Jeg har hatt en nabo som spilte gitar, og en som sang i dusjen :fnise: Å høre naboen spy en sen kveld er kanskje ikke blant mine kjæreste minner, men heller det enn å finne mus i senga og rotter og maur på kjøkkenet, som jeg gjorde da jeg bodde i enebolig...

Jeg fikk besøk av ei lita mus i dag morges. Hun kom tuslende inn fra terrassen... og løp ut igjen samme vei et kvarter senere.

Det jeg ser på som den typiske blokkboeren..... jaaaaaa, se på boretsslaget... ;)

Sosialklienter, og fattige folk.

Bondevik bor i dyr blokkleilighet på Kolbotn. De leilighetene er dyrere enn huset jeg bor i. Og større. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg at jeg kunne klart å bo i blokk - dyr eller billig. Det er en grunn til at jeg bor uten å se et eneste menneske, jeg orker ikke å få andre trøkt innpå meg når jeg har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blokk er ikke ideelt for meg heller. Jeg har prøvd det to ganger, og for meg blir det litt feil.

Nå bor jeg i tomannsbolig i en liten veistubb med bare få hus, men jeg kunne godt tenkt meg et lite tun for meg selv med hus, uthus, gjestehus og god plass... aberet er alt arbeidet da. Jeg er ikke spesielt glad i verken hagearbeid eller snømåking og andre utvendige oppgaver. Her har jeg litt av begge deler og egentlig mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne godt tenkt meg et lite tun for meg selv med hus, uthus, gjestehus og god plass... aberet er alt arbeidet da.

Det har jeg! :) Og mann til å måke snø og klippe plen. Hagearbeid tar jeg gjerne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du står nydusja, halveis påkledd en tidlig morgen og skufler oppvask fra middagsbesøk kvelden før, stua flyter av leker, fra badet lukter det friskt fra bleiebøtta du ikke har rukket å tømme enda og leder, nestleder og en tilfeldig håndtverker fra borettslaget uanmeldt omtrent trenger seg inn i leiligheten for å sjekke "kjøkkenvifta", og du vet at ditt rotete soverom med uoppredd seng kommer til å være samtaleemne blant samtlige pensjonister i uoverskuelig fremtid - da er det kjipt å bo i blokk...

:ler:

Men ellers er det ganske greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg trur dei fleste ville tole å bo i blokk dersom det var den einaste løysinga som kunne fungere økonomisk. Godt vi er tilpasningsdyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok litt på viddene her, Frk Åberg...

"Blokk" er ikke det samme som "leilighet". I byene er det gjerne slik at det litt på utkanten og i drabantbyene er blokker, dvs. flere etasjers massive stygge bygninger som er boligenes svar på respatex.

Byleiligheter omsettes jo for like mange millioner som eneboliger...det er derfor store forskjeller på byleilighet, bare leilighet og blokkleilighet.

Forøvrig vil det også spille en rolle om det er i sentrum eller ei: er det i sentrum er det høystatus og bra, er det et stykke utenfor eller på østkanten er det harry.

På Frogner og Majorstuen i Oslo er det jo masse leilighetskomkplekser, og kongefamilien ,ambassadeansatte og andre bor i disse leilighetene.

Reiser du ut til Grorud og på østkanten finner du mer stygge blokker ogi det blir liksom noe helt annet, der er det mange sosialklienter.

Morsomme definisjoner du har kokt sammen.

Jeg bor i leilighet i blokk på Grefsen som kostet noen millioner.

Defineres det som byleilighet, bare leilighet eller blokkleilighet tro...?

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står nydusja, halveis påkledd en tidlig morgen og skufler oppvask fra middagsbesøk kvelden før, stua flyter av leker, fra badet lukter det friskt fra bleiebøtta du ikke har rukket å tømme enda og leder, nestleder og en tilfeldig håndtverker fra borettslaget uanmeldt omtrent trenger seg inn i leiligheten for å sjekke "kjøkkenvifta", og du vet at ditt rotete soverom med uoppredd seng kommer til å være samtaleemne blant samtlige pensjonister i uoverskuelig fremtid - da er det kjipt å bo i blokk...

:ler:

Men ellers er det ganske greit...

Du har krav på 1 ukes varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står nydusja, halveis påkledd en tidlig morgen og skufler oppvask fra middagsbesøk kvelden før, stua flyter av leker, fra badet lukter det friskt fra bleiebøtta du ikke har rukket å tømme enda og leder, nestleder og en tilfeldig håndtverker fra borettslaget uanmeldt omtrent trenger seg inn i leiligheten for å sjekke "kjøkkenvifta", og du vet at ditt rotete soverom med uoppredd seng kommer til å være samtaleemne blant samtlige pensjonister i uoverskuelig fremtid - da er det kjipt å bo i blokk...

:ler:

Men ellers er det ganske greit...

Himmel, hva slags sted er det du bor egentlig? Her er det ingen som har rett til å komme inn i leiligheten. Det er ingen som har nøkkel til leiligheten en gang, så de kommer seg ikke inn. Om det er noe som -må- gjøres av borettslaget inne i leiligheten (sist var det noe med tvgreiene), så avtaler vi en tid vi er hjemme.

Forøvrig så skjønner jeg ikke helt dette med "få folk trøkt innpå seg" om man bor i blokk. Jeg bor i blokk, og jeg ser tilnærmet aldri noe til naboene. Selv om jeg bor i høyblokk, og det er 50 leiligheter som deler én heis, så treffer jeg tilnærmet lik aldri noen. Selv om jeg tar heisen opp og ned flere ganger daglig, på helt kurrante tidspunkter, så treffer jeg ikke folk i heisen, ei heller i oppgangen eller ved postkassene. Naboen over gangen ser jeg kanskje en gang annenhver måned, og de under meg har jeg ikke sett på over et halvt år. Han under meg hører jeg aldri noe til heller, og damen vegg i vegg hører noe til max en gang i uken, når hun spiller gammel-dame-musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i blokk nå, men er oppvokst i enebolig. Må si det verste med å bo i blokk er naboens SURE tåfislukt fra skoa han setter fra seg ute i gangen (egen skohylle i fellesgangen uten tilstrekkelig ventilasjon blir snadder det)! Ellers så er folk stort sett ganske hyggelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Jeg har alltid tenkt på blokker som noe slum-aktig. Men så bodde en jevnaldrende slektning i verste blokkområdet i Bergen (Toppe) da jeg var liten. Nå er jeg mer positivt innstilt til blokk, (ikke Toppe) selv om det ikke er så etisk pent med de store betongklossene. Kan jo forme rommene innvendig sånn en ønsker. *drømme seg bort* Har ikke bodd i blokk, men virker ganske comfy med vaktmester og sånn. :spise: AKkurat passe stor nok til meg.

Etisk? Du mener vel estetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*
Nei, blokk er ikke ideelt for meg heller. Jeg har prøvd det to ganger, og for meg blir det litt feil.

Nå bor jeg i tomannsbolig i en liten veistubb med bare få hus, men jeg kunne godt tenkt meg et lite tun for meg selv med hus, uthus, gjestehus og god plass... aberet er alt arbeidet da. Jeg er ikke spesielt glad i verken hagearbeid eller snømåking og andre utvendige oppgaver. Her har jeg litt av begge deler og egentlig mer enn nok.

Aberet? Et sånn "tun" er selve døden. Jeg har vokst opp et slikt sted, og ville valgt blokk any day. Med mann? Her snakker vi menn i flertall, og kvinner og barn som må jobbe som menn. Flere generasjoner. Det er arbeid, arbeid, arbeid, evig vedlikehold og oppussing, slit og strev, bare utgifter, slektninger som blander seg, voksne barn på 50 år som tror de kan komme og gå fordi det var deres barndomshjem, bestemor som krever at hvert rips skal plukkes fordi vi skal være takknemlige for det jorda gir oss, husk det kan bli krig igjen, naboer med brøytetraktor man blir avhengige av, gress som må klippes igjen straks man endelig har kommet rundt, for da er det allerede grodd for langt, hyttetomter som ikke lar seg fradeles og selges separat fordi det var jo "seter" en gang for hundre år siden, trær som må hugges fordi de sperrer utsikten, mus og krypdyr som kommer seg inn i kjeller og sprekker, barn som får dårlig samvittighet hvis foreldrene tar dem med på noe, fordi de vet at foreldrene egentlig burde vært hjemme og jobbet med eiendommen.

Blokk er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er fryktelig glad i plenklipping, vanning, iberiasnegler, snømåking, maling, beising og heftige strømregninger, og rett og slett bare ønsker at alle andre også skal oppleve gledene ved dette? :klø:

Hehe;) Og kanskje vi heller ikke har lyst å bo langt ute på bygda? Eller ha gjeld oppover ørene? Bor selv i blokkleilighet av høy standard og trives kjempegodt. Hører nesten aldri noe fra naboer og kan bråke så mye vi vil selv uten en klage (bra lydisolert)... Og innglassert balkong som vi kan sitte på om vinteren og drikke vin under varmelampa vår!

Hadde vært deilig med hage også, men da drar vi bare til en av svigerforeldrene våre... Slipper hvertfall alt styret selv som det er med hage, maling av hus og liknenede... Det er fordeler med å bo i et veldrevet borettslag!

Endret av gizmoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes faktisk fine blokker i Groruddalen også, da, f eks mange av de lavere blokkene på Tonsenhagen, Kalbakken, Grorud og Ammerud. Terrassehusene på Vestli er også ok (og prikk like de på Ullern). De leilighetene jeg har vært inne i har holdt høy standard byggeteknisk og estetisk, med mye lys og fine romløsninger. Til og med Ammerudblokkene har jo sine fordeler - jeg synes de ikke er så verst utseendemessig (fordi de ligger fint i forhold til hverandre, mulig jeg er sprø, men jeg har faktisk estetisk utdanning), mange av leilighetene har fin utsikt, og ikke minst har de på mange måter sentral beliggenhet mtp marka og kollektivtransport.

Ellers synes jeg - bortsett fra boliger som er gjennomstygge og med dårlig fungerende løsninger (dårlig ventilasjon, idiotiske rom, lytt etc) - nettopp beliggenheten betyr mest uansett hva slags bolig det er snakk om. Jeg ville ikke bodd i enebolig i et skyggefullt dalsøkk langs en trafikkert vei, og jeg ville ikke bodd i en blokk som ligger uskjermet for sol og vær i et flatt og asfaltert område og med utsikt bort på en lagerbutikkindustriby a la Alnabru. Men noen ganger må man prioritere NOEN ting framfor andre, og ikke kjøpe den ultimate drømmeboligen. Jeg tviler ikke på at folk kan trives i blokk, i hvert fall, og jeg ser absolutt ikke ned på de som velger den boformen. Selv bor jeg landlig i enebolig og med stor hage, men ser på det å bo i leilighet nær/i en by som et fullgodt alternativ - det er to forskjellige måter å leve på som kan være like bra...

(men jeg ville antagelig ikke bodd i blokk på landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberet? Et sånn "tun" er selve døden. Jeg har vokst opp et slikt sted, og ville valgt blokk any day. Med mann? Her snakker vi menn i flertall, og kvinner og barn som må jobbe som menn. Flere generasjoner. Det er arbeid, arbeid, arbeid, evig vedlikehold og oppussing, slit og strev, bare utgifter, slektninger som blander seg, voksne barn på 50 år som tror de kan komme og gå fordi det var deres barndomshjem, bestemor som krever at hvert rips skal plukkes fordi vi skal være takknemlige for det jorda gir oss, husk det kan bli krig igjen, naboer med brøytetraktor man blir avhengige av, gress som må klippes igjen straks man endelig har kommet rundt, for da er det allerede grodd for langt, hyttetomter som ikke lar seg fradeles og selges separat fordi det var jo "seter" en gang for hundre år siden, trær som må hugges fordi de sperrer utsikten, mus og krypdyr som kommer seg inn i kjeller og sprekker, barn som får dårlig samvittighet hvis foreldrene tar dem med på noe, fordi de vet at foreldrene egentlig burde vært hjemme og jobbet med eiendommen.

Blokk er tingen.

Ååååjda!!

De fleste av disse problemene ville jeg nok sluppet, og plen trenger man jo ikke ha. Jeg synes det er kos med overgrodd jeg, bare jeg kommer frem på grusveier i mellom. Her jeg bor nå må jeg klippe av hensyn til naboene, men hadde det vært opptil meg, så hadde jeg nok ikke hatt plen nei.

Og bærbusker? Kanskje to, en med stikkelsbær og en med solbær.

Ingen 50-årige barn som kommer og går som de lyster...

men mye maling og beising og vedlikehold ellers, og kostnader... jepp, men jeg kjøper meg jo ikke et sånt tun før jeg er kjemperik, så da kan jeg jo bare leie inn vaktmestere og sommerjobbungdom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*
jepp, men jeg kjøper meg jo ikke et sånt tun før jeg er kjemperik, så da kan jeg jo bare leie inn vaktmestere og sommerjobbungdom ;)

Jepp, det skulle vært min betingelse og, skulle jeg tatt over mitt barndomshjem, å bli så søkkrik at jeg kan gå der som godseier med fast gartner og vaktmester, en haug håndverkere, skadedyrkontrollører, primærnæringsarbeidere og ghostbustere på standby-call, en god advokat, politikere i lomma og ja, hvorfor ikke en butler?

Trenger ikke butler i blokk, vøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ser bittelitt ned på de som bor i skikkelig typiske blokker.

Jeg kan rett og slett iketenke meg å bo slik selv. Jeg føler selv når jeg er på besøk i blokk at det er forferdelig upersonlig i leilighetene pga at alle er helt like, murvegger og rar lyd i korridorene. Lukten i korridorene også..

Traaaaange heiser, sure naboer som har "pyntet" med kunstige blomster og kurvstoler på utsiden. Damer i Bh utenfor inngangen, og alltid lyd fra naboer.

For meg ville det blitt som om jeg aldri var alene hjemme...

Det jeg ser på som den typiske blokkboeren..... jaaaaaa, se på boretsslaget... ;)

Sosialklienter, og fattige folk.

Jeg bor i en typsik blokk på Grefsen.

Ikke er det trange heiser og sure damer med kurvstoler på utsiden. Jeg har aldro sett noen av naboene i undertøyet og lyder fra naboen hører til sjeldenhetene. Om du tror at alle borettslag er som TV-serien, så har du misforstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...