Gå til innhold

Proteinpulver - er det nødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå ned i vekt, og hører så sinnssykt mye om proteinpulver! Hvorfor tar så mange det? Er det for å bygge muskler, eller er det andre kvaliteter ved å ta det?



Anonymous poster hash: 1adc6...bcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du er toppidrettsutøver så har du NULL utbytte av proteinpulver.

Du får i deg nok proteiner ved et sunt og balansert kosthold.

Men for Guds skyld, vil du kaste bort penger på dyr urin, så vær så god



Anonymous poster hash: bdb57...1f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er toppidrettsutøver så har du NULL utbytte av proteinpulver.

Du får i deg nok proteiner ved et sunt og balansert kosthold.

Men for Guds skyld, vil du kaste bort penger på dyr urin, så vær så god

Anonymous poster hash: bdb57...1f0

Nei, jeg hadde faktisk ikke tenkt til å kjøpe det :) jeg var bare nysgjerrig på hvorfor så mange bruker det (som ikke trener hardt hver dag)

- TS

Anonymous poster hash: 1adc6...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trener seriøst tar ikke proteinpulver. De som er jålete instagram-gutter pleier som regel å bruke det fordi "alle andre" gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt, og hører så sinnssykt mye om proteinpulver! Hvorfor tar så mange det? Er det for å bygge muskler, eller er det andre kvaliteter ved å ta det?

Anonymous poster hash: 1adc6...bcc

Unødvendig om du spiser variert og sunt. Ved ønske om å gå opp i vekt kan det ha en funksjon.

Anonymous poster hash: 7066e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

Proteinpulver har en hensikt om du får i deg for lite protein gjennom vanlig mat.... Enkelt og greit.

Så om DU trenger det avhenger av om DU får i deg nok protein gjennom vanlig mat.

Ellers til de som har skrevet ovenfor her:

Proteinpulver er lite hensiktsmessig om målet er å gå OPP i vekt!

"De som trener seriøst" er en litt for lite presis betegnelse.

Langrennsutøvere f.eks som får i seg 6000 kcal om dagen har ikke behov for proteipulver.

Utøvere som trener i idretter med vektklasser kan ha mer utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det innimellom fordi jeg har problemer med å få i meg nok gjennom mat grunnet sykdom.



Anonymous poster hash: fef4a...1bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei opp i vekt og tar en proteinshake en gang i blant. Noen ganger etter trening, eller som ekstra frokost, eller bare på dager der jeg vet jeg ikke har fått i meg nok proteiner.

Normalt sett får jeg i meg det jeg trenger gjennom vanlig mat, men ikke alltid. Derav supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker proteinshake etter trening. Jeg er fullstendig klar over at en yogurt eller en sjokomelk hadde gjort samme nytten, men proteinshake er så praktisk. Holder seg evig i kjøkkenskapet så man har "alltid", og så er shake med kaldt vann bedre enn lunken sjokomelk fra garderobeskapet.

Men det er sant som fler her sier, du trenger det ikke. Man får nok proteiner fra vanlig kost. Det er uansett begrenset hvor mye man får til å ta opp, så det er ikke sånn at man får i seg mer protein om man inntar mer enn det man trenger. Det som er til overs pisser man bare ut.



Anonymous poster hash: 43dbd...fa0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket litt på det faktisk, men endte opp med å ikke kjøpe. Fant ut at jeg begynner med å drikke et glass melk + spise et egg de dagene jeg trener i stedet :fnise: Vurderte det fordi jeg synes det går så sakte med styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har proteinpulver liggende og tar en shake innimellom. Tar en før trening hvis jeg trener tidlig og ikke rekker/orker å spise frokost før jeg trener. Evt etter trening når jeg er for lat til å lage noe å spise.



Anonymous poster hash: 87286...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg holder på å gå ned i vekt, og hører så sinnssykt mye om proteinpulver! Hvorfor tar så mange det? Er det for å bygge muskler, eller er det andre kvaliteter ved å ta det?

Anonymous poster hash: 1adc6...bcc

De aller fleste pisser ut proteinpulveret som de har brukt mange kroner på for å kjøpe. Du kan lese mye om proteinpulver hos Olympiatoppen. Spiser du et greit kosthold så får du i deg nok proteiner. Saken er den at kroppen, dvs tarmen. bare tar opp en viss mengde protein og resten går ut som avfall.

Du finner protein i ganske mange matvarer så det er ikke et problem å få nok med et helt vanlig kosthold. Gulost, kjøtt, egg og fisk er gode proteinkilder.

Har ikke lest hele tråden her så svare kun på hovedinnlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste pisser ut proteinpulveret som de har brukt mange kroner på for å kjøpe. Du kan lese mye om proteinpulver hos Olympiatoppen. Spiser du et greit kosthold så får du i deg nok proteiner. Saken er den at kroppen, dvs tarmen. bare tar opp en viss mengde protein og resten går ut som avfall.

Du finner protein i ganske mange matvarer så det er ikke et problem å få nok med et helt vanlig kosthold. Gulost, kjøtt, egg og fisk er gode proteinkilder.

Har ikke lest hele tråden her så svare kun på hovedinnlegget :)

Du "pisser" ikke ut proteiner som er til overs, en del av det som er i proteiner deler seg og noe tisset man ut, men resten det legger man på seg av. Dette er ren kcal inn og ut, du legger faktisk på deg av for mye proteinshake.

Og hvis man er bevisst så får man i seg ok med proteiner gjennom kosten.

Jeg drikker det gjerne etter styrketrening hvis det er lenge til jeg kommer meg hjem og får spist, det vil si jeg kjøper en iskald en på treningsenteret. Ikke som erstatning til mat, men sånn at jeg ikke sprekker på sjokoladen da jeg kommer hjem fordi jeg er så sulten...

Anonymous poster hash: 3b999...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du "pisser" ikke ut proteiner som er til overs, en del av det som er i proteiner deler seg og noe tisset man ut, men resten det legger man på seg av. Dette er ren kcal inn og ut, du legger faktisk på deg av for mye proteinshake.

Og hvis man er bevisst så får man i seg ok med proteiner gjennom kosten.

Jeg drikker det gjerne etter styrketrening hvis det er lenge til jeg kommer meg hjem og får spist, det vil si jeg kjøper en iskald en på treningsenteret. Ikke som erstatning til mat, men sånn at jeg ikke sprekker på sjokoladen da jeg kommer hjem fordi jeg er så sulten...

Anonymous poster hash: 3b999...d03

Vet ikke om du trenger å få andre ting inn med teskje enn proteinpulver, men det kan virke sånn. Tarmen tar ikke opp mer enn kroppen trenger. "Avfallet" kommer ut av kroppen på naturlig vis. Man kan kverulere uendelig om ubetydelige småting men det er hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt, og hører så sinnssykt mye om proteinpulver! Hvorfor tar så mange det? Er det for å bygge muskler, eller er det andre kvaliteter ved å ta det?

Anonymous poster hash: 1adc6...bcc

Du kan gå opp i vekt av dette fordi du tilfører masse næring til kroppen, som den egentlig bør få gjennom maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De aller fleste pisser ut proteinpulveret som de har brukt mange kroner på for å kjøpe. Du kan lese mye om proteinpulver hos Olympiatoppen. Spiser du et greit kosthold så får du i deg nok proteiner. Saken er den at kroppen, dvs tarmen. bare tar opp en viss mengde protein og resten går ut som avfall.

Du finner protein i ganske mange matvarer så det er ikke et problem å få nok med et helt vanlig kosthold. Gulost, kjøtt, egg og fisk er gode proteinkilder.

Har ikke lest hele tråden her så svare kun på hovedinnlegget :)

Øøø...

Nei.

Overinntak av protein fører til at man får fett rundt indre organer.

Man tisser ikke ut ernæring man tilfører kroppen.

Proteinpulver er mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du trenger å få andre ting inn med teskje enn proteinpulver, men det kan virke sånn. Tarmen tar ikke opp mer enn kroppen trenger. "Avfallet" kommer ut av kroppen på naturlig vis. Man kan kverulere uendelig om ubetydelige småting men det er hva det er.

Så man kan dytte på med sjokolade også, fordi tarmen ikke tar opp energi kroppen ikke trenger?

Tull, vås og mangel på kunnskap.

Proteiner er en del av maten vår. Spiser du for mye av det blir du feit. Fordi kroppen lagrer til krisetider.

Om vi tisset ut alt vi ikke trengte ville ingen blitt overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Så man kan dytte på med sjokolade også, fordi tarmen ikke tar opp energi kroppen ikke trenger?

Tull, vås og mangel på kunnskap.

Proteiner er en del av maten vår. Spiser du for mye av det blir du feit. Fordi kroppen lagrer til krisetider.

Om vi tisset ut alt vi ikke trengte ville ingen blitt overvektige.

Vi snakker ikke sjokolade her, vi snakker protein. Det er ikke jeg som kommer med påstanden som du presentere - det er fra din egen frie fantasi.

Det er en del næringsstoffer som kroppen bare tar opp en viss mengde av og ikke kan lagre, eller lagre lenge. Kroppen klarer altså bare å bruke en viss dose proteiner og kvitter seg med resten. Det samme gjelder en del vitaminer. Har du feks et godt og balansert kosthold hvor vitaminer og mineraler dekker dagsbehovet, vil vitaminer i form av kosttilskudd være bortkastet å ta inn i kroppen. Det samme gjelder protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke sjokolade her, vi snakker protein. Det er ikke jeg som kommer med påstanden som du presentere - det er fra din egen frie fantasi.

Det er en del næringsstoffer som kroppen bare tar opp en viss mengde av og ikke kan lagre, eller lagre lenge. Kroppen klarer altså bare å bruke en viss dose proteiner og kvitter seg med resten. Det samme gjelder en del vitaminer. Har du feks et godt og balansert kosthold hvor vitaminer og mineraler dekker dagsbehovet, vil vitaminer i form av kosttilskudd være bortkastet å ta inn i kroppen. Det samme gjelder protein.

Proteiner er ikke næringsstoffer som kroppen bare tar opp en viss mengde av.

Hele kroppen din er bygd av proteiner.

Proteinene omgjøres til energi når du har spist. Det du ikke forbrenner lagrer kroppen som fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...