Gå til innhold

Tips for å forhindre hold når jeg jogger?


^^Belle^^

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å øve meg til løp i høst (så ingen jogging er ikke et alternativ), og sliter så innmari med hold under ribbeina når jeg jogger. Det er så sterkt at jeg blir helt lammet, og holdet varer ikke bare der og da, men også neste dag og i verste fall to dager etterpå. Jeg har enda ikke klart å se noe mønster i hvorfor jeg får det sånn.

Det er håndterbart når jeg løper saaakte (type 8 km/timen eller mindre), men så snart jeg gasser på litt, kommer det. Det hjelper så langt ikke å være god og varm når jeg øker tempoet.

Tips til do's and don'ts? Jeg blir i så tilfelle veldig glad. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du ikke puster godt nok? Overfladisk pusting gir hold hos meg, hvert fall! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske er vel å se på hva du spiser i forkant av en økt. Jeg kan for eksempel ikke spise annet enn en liten yoghurt/halv banan 2,5-3 timer før jeg skal løpe hardt, for da er jeg garantert hold. Samtidig synes jeg det høres så voldsomt ut at det varer og varer at jeg nesten ville vurdert en legetur? Håper andre har bedre tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke puster godt nok? Overfladisk pusting gir hold hos meg, hvert fall! :)

Tanken har slått meg! Prøver så godt jeg kan å puste langt ned i magen, men det er mulig jeg slurver litt der. Har planer om å løpe uten pulsbelte neste gang, da jeg føler at det av og til forhindrer at jeg får puste skikkelig.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å tøye musklene i mellomgulvet/solar plexus (pustemuskelen). Når jeg får hold er det ofte disse som er stramme hos meg.

Jeg bruker en slik, men det er mange måter å gjøre det på. :)



Anonymous poster hash: 1d626...465
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske er vel å se på hva du spiser i forkant av en økt. Jeg kan for eksempel ikke spise annet enn en liten yoghurt/halv banan 2,5-3 timer før jeg skal løpe hardt, for da er jeg garantert hold. Samtidig synes jeg det høres så voldsomt ut at det varer og varer at jeg nesten ville vurdert en legetur? Håper andre har bedre tips :)

Jeg har ikke vært så veldig bevisst på akkurat hvor mye jeg spiser i forkant av en joggetur, så det er definitivt noe jeg skal ha i bakhodet. Jeg har også tenkt til å jogge på morgenen, før frokost, for å se om det kan hjelpe. :)

Mitt tips er å tøye musklene i mellomgulvet/solar plexus (pustemuskelen). Når jeg får hold er det ofte disse som er stramme hos meg.

Jeg bruker en slik, men det er mange måter å gjøre det på. :)

Anonymous poster hash: 1d626...465

Takk for tips! Skal prøve å tøye så godt jeg kan! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gangene jeg løper om morgenen (dette er en typisk feriegreie hos meg), prøver jeg å få i meg en halv banan og en espresso før jeg løper. Spiser jeg en hel banan blir det hold. Kroppen er tidvis merkelig :)
Håper du finner en løsning på det!
tror jeg skal se på den tøyingen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at andre her nevner mat, tror det kan ha noe å si. De gangene jeg sliter med hold er som regel når jeg har spist et stort måltid kort tid før joggeturen. Bruker du pulsbelte eller noe annet som strammer på overkroppen? Tror også dette kan ha noe å si, da det påvirker hvor "fritt" du puster. I tillegg har jeg hørt at det skal hjelpe å ha noe i hånden, men vet ikke hvor mye hold det er i dette (haha). Jeg synes dog det hjelper å jogge med iPoden i hånden. Har noen ganger opplevd å ha fått hold når jeg har hatt den i lommen, men det skjer sjeldent ellers. Kan være bare tilfeldig, men skader ikke å teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Jeg kan heller ikke spise noe minst 1-2 timer før trening. Gjør jeg det, får jeg hold! Du får prøve det å se om det funker for deg, også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg løper om morgenen (dette er en typisk feriegreie hos meg), prøver jeg å få i meg en halv banan og en espresso før jeg løper. Spiser jeg en hel banan blir det hold. Kroppen er tidvis merkelig :)

Håper du finner en løsning på det!

tror jeg skal se på den tøyingen selv.

Da skal jeg prøve din oppskrift på halv banan + espresso (høres faktisk deilig ut!) før joggetur. :jepp:

Ser at andre her nevner mat, tror det kan ha noe å si. De gangene jeg sliter med hold er som regel når jeg har spist et stort måltid kort tid før joggeturen. Bruker du pulsbelte eller noe annet som strammer på overkroppen? Tror også dette kan ha noe å si, da det påvirker hvor "fritt" du puster. I tillegg har jeg hørt at det skal hjelpe å ha noe i hånden, men vet ikke hvor mye hold det er i dette (haha). Jeg synes dog det hjelper å jogge med iPoden i hånden. Har noen ganger opplevd å ha fått hold når jeg har hatt den i lommen, men det skjer sjeldent ellers. Kan være bare tilfeldig, men skader ikke å teste det ut.

Jeg bruker pulsbelte, ja, og i går syntes jeg at det var såpass stramt rundt ribbeina at jeg ikke fikk puste så dypt som jeg skulle ønske. Jeg skal prøve uten pulsbelte en gang for å se hvordan det blir da.

Og iPod-holding skal prøves det også! :jepp: Jeg har iPod classic 160gb da, kunne nesten ha løpt med (ankel)vekter. :hoho:

Jeg unngår hele problemet ved å jogge før frokost.

Det skal jeg prøve ut så snart jeg klarer å snike meg ut før ungene våkner. :nigo:

Jeg kan heller ikke spise noe minst 1-2 timer før trening. Gjør jeg det, får jeg hold! Du får prøve det å se om det funker for deg, også! :)

Takk for tips! Noterer flittig her jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Da skal jeg prøve din oppskrift på halv banan + espresso (høres faktisk deilig ut!) før joggetur. :jepp:

Jeg bruker pulsbelte, ja, og i går syntes jeg at det var såpass stramt rundt ribbeina at jeg ikke fikk puste så dypt som jeg skulle ønske. Jeg skal prøve uten pulsbelte en gang for å se hvordan det blir da.

Og iPod-holding skal prøves det også! :jepp: Jeg har iPod classic 160gb da, kunne nesten ha løpt med (ankel)vekter. :hoho:

Det skal jeg prøve ut så snart jeg klarer å snike meg ut før ungene våkner. :nigo:

Takk for tips! Noterer flittig her jeg sitter.

Hehe, let us know! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg innom her, da jeg også sliter med dette... Jeg passer på at det alltid er minimum 2 timer mellom siste måltid og joggetur, men likevel kommer holdet (eller stinget som jeg sier) alltid. Vet ikke riktig hvordan jeg kan unngå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en artikkel om dette i Runner's world, hvor de anbefalte å ha utpust på annenhver fot for å unngå hold. Altså; utpust 1 mens du lander på høyre, utpust 2 mens du lander på venstre, 3 på høyre, 4 på venstre. (Men du skal ikke puste for hvert steg, altså!) Synes dette har en viss effekt.

For begynnende hold synes jeg det fungerer å løpe roligere en stund.

Men jeg får som deg noen ganger såpass hold at jeg blir helt lammet, og da er det ikke sjans uansett hva jeg gjør, dessverre. Trener selv til løp i høst, og er SÅ redd for å få hold på løpsdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket meg på løpetur i sted at jeg etter ca 2 km fikk kraftig hold. Måtte faktisk stanse. Pulsbeltet har jeg for lengst løsnet på så det ikke sitter strammere enn det må. Så pustet jeg litt rolig et par minutter, og tenkte på dette med pust. Da jeg satte igang igjen fokuserte jeg mer på pusten. På dype drag (løp rolig langtur i da), og det fungerte faktisk ganske godt :) Lenge siden jeg har hatt hold egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror dette er veldig individuelt, altså om man får det ofte, fort eller lenge. Det er svært sjelden at jeg får det, men storesøster får det hele tiden. For min del må det gå minst to timer etter mat før jeg løper, hvis ikke kan jeg oppleve at jeg får sting eller at magen krangler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold en kald stein mot magen mens du kaster salt over venstre skulder. Gammelt kjerringråd :)

Anonymous poster hash: 615b8...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange fine tips, dere! :blomst:

Leste en artikkel om dette i Runner's world, hvor de anbefalte å ha utpust på annenhver fot for å unngå hold. Altså; utpust 1 mens du lander på høyre, utpust 2 mens du lander på venstre, 3 på høyre, 4 på venstre. (Men du skal ikke puste for hvert steg, altså!) Synes dette har en viss effekt.

For begynnende hold synes jeg det fungerer å løpe roligere en stund.

Men jeg får som deg noen ganger såpass hold at jeg blir helt lammet, og da er det ikke sjans uansett hva jeg gjør, dessverre. Trener selv til løp i høst, og er SÅ redd for å få hold på løpsdagen!

Jeg er også livredd for det! Jeg klarer jo å unngå det om jeg løper som en snegle, men så har jeg jo en maksimumgrense på min distanse, som egentlig ikke er noe problem, hadde jeg bare hatt dette holdet under kontroll. Nei, vi får ta til oss alle disse tipsene og øve oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...