Gå til innhold

Trening gir meg null energi..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste to ukene begynt med et nytt treningsprogram etter en lang pause, og ser nå at jeg faller inn i det samme mønsteret som før. Trening tapper meg totalt for energi, og jeg blir stuptrøtt etterpå. Er dette noe som vil bli bedre i takt med formen? Jeg føler alle er så friske og opplagte etter en treningsøkt, mens jeg helst vil krype under dynen. Sånn som dagene mine er lagt opp burde jeg absolutt trene før jobb, men det fungerer bare ikke for meg. Samtidig er jeg ferdig med jobb kl seks, og hvis jeg da skal trene har jeg omtrent ikke timer igjen av dagen, legger meg ca. 21:30. Tips?

Anonymous poster hash: 69df3...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du nok før/etter trening? Om du får i deg for lite mat, vil du få et fall i blodsukkeret og det er ikke bra.



Anonymous poster hash: 7de43...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt likt. Trener ca 3-4 ganger i uka og blir helt utslitt av det. Hører om at folk får masse energi av å trene, jeg pleier å trene rett før jeg legger meg og etterpå er jeg så trøtt atte hjælp. Trener fordi det er sunt og fordi jeg vil være fit.



Anonymous poster hash: 77b5a...56d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier de får energi av å trene, trener nok ikke så hardt at de kjører seg ut :)

Kanskje de driver lett trening som er som oppvarming å regne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier de får energi av å trene, trener nok ikke så hardt at de kjører seg ut :)

Kanskje de driver lett trening som er som oppvarming å regne?

Dette er tøys. Selv trener jeg hardt, og får energi. Fysisk aktivitet frigjør dopamin og endorfiner i kroppen og man kvikner til. Det kan imidlertid ta litt tid før man får den effekten, som ts sier. Når forma blir bedre blir den oppkvikkende effekten større :-) hold ut!

Anonymous poster hash: 1b43d...36b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må holde kontinuerlig med trening om det skal ha effekt.



Anonymous poster hash: 406f8...328
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tøys. Selv trener jeg hardt, og får energi. Fysisk aktivitet frigjør dopamin og endorfiner i kroppen og man kvikner til. Det kan imidlertid ta litt tid før man får den effekten, som ts sier. Når forma blir bedre blir den oppkvikkende effekten større :-) hold ut!

Anonymous poster hash: 1b43d...36b

Man får ikke mer energi, da er du overtroisk. les om termodynamikk ;)

Men man våkner jo av å bli aaktivert... Tror søvn og kosthold har vel så mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tøys. Selv trener jeg hardt, og får energi. Fysisk aktivitet frigjør dopamin og endorfiner i kroppen og man kvikner til. Det kan imidlertid ta litt tid før man får den effekten, som ts sier. Når forma blir bedre blir den oppkvikkende effekten større :-) hold ut!

Anonymous poster hash: 1b43d...36b

Vel, jeg har trent 3-4 ganger i uka i 2 år og har fortsatt ikke fått mer energi. Mangler ikke vitaminer etc heller.

Anonymous poster hash: 77b5a...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene aktivt i høst, og mitt generelle energinivå har blitt mye bedre. Men jeg opplever også at når jeg "lander" etter endorfinrushet etter trening blir jeg så syykt trøtt. Jeg bruker å ta en kjapp powernab etterpå. Det hjelper. Typ 15 min. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har trent 3-4 ganger i uka i 2 år og har fortsatt ikke fått mer energi. Mangler ikke vitaminer etc heller.

Anonymous poster hash: 77b5a...56d

Men kanskje du hadde vært mye verre uten trening, det vet du ikke. Var uten trening i 5 mnd (totalt sengeliggende) og ble sliten bare av å dusje. Nå er jeg som før igjen og får ikke direkte energi av trening, men er SÅ mye bedre enn da jeg kkke trente.

Anonymous poster hash: 6fede...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amémonos

Få i deg karbohydrater etter trening for påfyll av energi. :) Det er helt normalt å være utslitt etter trening i begynnelsen. Ikke dra den helt ut med en gang, men øk intensiteten etterhvert som du kommer i bedre form. Tro meg, du vil snart merke at du også får energi av å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trente, så pleide jeg på en side bli sliten i kroppen, mens jeg på den annen side følte meg mer kvikk sånn mentalt. Det er tungt å bruke kroppen, men når den kommer i bedre form, så vil kroppen tåle mer trening også. Det mest positive med trening er at man blir mer positiv og løser oppgaver bedre.



Anonymous poster hash: 40d92...f59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste to ukene begynt med et nytt treningsprogram etter en lang pause, og ser nå at jeg faller inn i det samme mønsteret som før. Trening tapper meg totalt for energi, og jeg blir stuptrøtt etterpå. Er dette noe som vil bli bedre i takt med formen? Jeg føler alle er så friske og opplagte etter en treningsøkt, mens jeg helst vil krype under dynen. Sånn som dagene mine er lagt opp burde jeg absolutt trene før jobb, men det fungerer bare ikke for meg. Samtidig er jeg ferdig med jobb kl seks, og hvis jeg da skal trene har jeg omtrent ikke timer igjen av dagen, legger meg ca. 21:30. Tips?

Anonymous poster hash: 69df3...9d1

Du må huske å få i deg nok og riktig!!!) mat. Ellers er det viktig å restituere nok. Hvis du sliter deg helt ut på trening og ikke fyller på med mat/energi, så bryter du bare ned kroppen og energinivået ditt blir tilsvarende.

Husk også å drikke nok vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sier de får energi av å trene, trener nok ikke så hardt at de kjører seg ut :)

Kanskje de driver lett trening som er som oppvarming å regne?

Tull. Jeg trener HIIT, høyintensitets intervalltrening der hele poenget er å presse seg så hardt som overhodet mulig gjennom hele økta, med svært korte (max 30 sekunder, som oftest mindre) pauser. Intens Cardio og styrke.

Jeg føler omtrent at jeg har skrudd på en energibryter etterpå. I dag trente jeg en rolig recoveryøkt, nå føler jeg meg ikke spesielt energisk. Altså, jo høyere intensitet, jo mer energi.

Men jeg måtte trene ganske mange mnd før jeg ble sånn, og samboeren min er ikke sånn, så alle reagerer ikke likt. For meg hjelper det veldig å ha en treningsform jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Dette er tøys. Selv trener jeg hardt, og får energi. Fysisk aktivitet frigjør dopamin og endorfiner i kroppen og man kvikner til. Det kan imidlertid ta litt tid før man får den effekten, som ts sier. Når forma blir bedre blir den oppkvikkende effekten større :-) hold ut!

Anonymous poster hash: 1b43d...36b

Stemmer ikke for meg.

Jeg trente 4-5 dager i uka veldig lenge(2-3 år), hadde ingen effekt på energi. Men det hjalp på søvnkvalitet, uten at den var veldig dårlig i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange svar her, trådstarter, og felles for svarene er at alle er riktige.

For hvor mye overskudd du får av trening er individuelt.

Det er vanlig at de aller fleste får en viss grad av overskudd av trening, men det er også vanlig at det tar tid å komme til det punktet der treningen gir en slik effekt.

Jeg liker sammenligningen med at kroppen på mange måter fungerer som en dynamo, som lader batteriet under aktivitet.

Men hvor stor ladingen er, er variabel, og ofte avhengig av mange faktorer, blant annet intensitet, varighet, batterikapasitet, osv.

Men så er det noen som aldri får en slik effekt, det er de som ikke har en vefungerende "dynamo".

Hos enkelte kan dette skyldes sykdom, hos andre kan det være stress som bremser denne effekten, eller andre faktorer.

Hva som gjelder for akkurat deg er vanskelig for oss å vite.



Anonymous poster hash: a1205...713
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hahaha! Har ALDRI fått noe særlig energi av trening. Kan kanskje føle meg litt oppkvikka en liten stund etter kondisjonstrening, men etter styrketrening er jeg helt skutt. Får vel bare leve med det :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det lignende som deg før, TS. Følte meg kvikk i garderoben rett etter treningen, men med en gang jeg kom hjem, ble jeg slapp og trøtt, følte meg ubrukelig resten av dagen, og ville helst gå og legge meg med en gang. Løsningen for meg var å spise mer skikkelig. Jeg var aldri sulten før et par timer etter treningen (det blir jeg ikke ennå heller, forsåvidt), men jeg har begynt å "tvinge" i meg mat senest en time etter trening. Dette hjalp i alle fall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke trene før jobb, da er jeg ubrukelig resten av dagen. Må ta det på kvelden, blir så trøtt etterpå. Og jeg har trent i noen år nå.



Anonymous poster hash: d6998...388
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...