Gå til innhold

om bedøvelse når man syes etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ble sydd etter fødsel. Kjente dere smerte? Hun som sydde meg var ei gammel dame (hvitt hår og sikkert pensjonist snart) som kom inn, sydde og gikk. Hun satte bedøvelse men vente på at den skulle fungere gadd hun ikke, kanskje hun mente at det ikke gjorde noe med smerten rett etter en fødsel. Eldre personer mener ofte at smerte ikke gjør noe. Men jo det var veldig vondt, kjente godt at hun sydde. Var ikke mange sting, tror 4-5. Og jeg sa fra men hun brydde seg ikke.

Andre som har opplevd dette? Syns ikke at det var greit. Er en selvfølge at bedøvelse skal fungere, hvis ikke trenger man ikke få bedøvelse. Jeg ble sydd i forrige uke etter å ha fjernet en føflekk, kjente ingenting, bedøvelsen gjorde jobben sin. Tannlegen venter alltid på at bedøvelsen skal fungere. Er barr frekt å ikke vente, syns ikke dere?

Anonymous poster hash: aa3b0...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om det var en spray som ble brukt på meg også, men jeg følte meg helt hinsides rusa da det skjedde, så er i grunn ikke helt sikker. Var kaldt i alle fall. Syinga kjente jeg ingenting av, bare at det "lugget" litt enkelte steder. Vet ikke hvor mange sting jeg måtte ha, men det var visst en del.

For en ti års tid siden måtte jeg operere ut en senekul (eller hva det nå egentlig var) fra venstre hånd. Bedøvelsen den gangen fungerte ikke noe særlig bra, og jeg kjente altfor mye av det som foregikk. Husker jeg skreik og offet meg i smerter mens sykepleieren prøvde å roe meg ned. Fikk flere sprøyter med lokalvedøvelse ettersom jeg dreiv og bar meg, men det hjalp liksom aldri nok. Heldigvis var det et inngrep som ikke tok lange tiden, men der og da føltes det ut som om det tok en evighet. Det var ikke noe ålreit.

Tannlegen som var ansatt ved ungdomsskolen jeg var elev ved var slik du beskriver denne damen. Han ga elevene, meg inkludert, beskjed om hva som var vondt og ikke, og i følge han var det enkelt og greit ingenting som var noe særlig vondt, så det var bare å holde kjeft og la det stå til, ellers fikk man så ørene flagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 fikk jeg lokalbedøvelse før han ble tatt med vakuum. Den virket fortsatt når jeg skulle syes, så kjente ingenting til syingen.

Med nr 2 revnet jeg litt, og da ble jeg bedøfd med spray. Kjente litt i det jordmoren skulle til å brgynne syingen, men da sprayet hun litt mer og ventet på at den virket, sprayet også underveis i syingen. Kjente kanskje svake stikk innimellom, men vondt gjorde det ikke.



Anonymous poster hash: 8012c...c22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg er ordentlig pysete. hadde epidural men hun sa da trenger du verken spray eller lokalbedøvelse. jeg syns det var veldig vondt også var det bare 2 sting.. huff pysa! Var jo ikke ekstremt vondt men rykket ordentlig til, svei og stakk og jeg synes det varte og rakk. har sydd før pga føflekk og fettkul(eller noe) og kjente da ingenting.

Hun som sydde meg etter fødsel sa forresten: her merker jeg at du har fått en god epidural hvis ikke hadde du kjent MYE mer av denne syinga..



Anonymous poster hash: 6cd79...369
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sprøyter rundt hele nedi der, de ventet litt før de begynte å sy, men var ikke noe godt med bedøvelsen.



Anonymous poster hash: cd9ab...931
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist gang de brukte også en spray, hadde også en gammel dame med grått hår som "fikset" meg der nede :) Var på KK forresten. Men husker en gang med nr 2 så satt de i gang uten spray eller sprøyte...rett på for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sprøyte. Om den ble satt dårlig, eller hva vet jeg ikke, men det var kjempevondt å sy! Husker jeg lå og klynket og spente i hele kroppen for hvert stikk. Neste gang vil jeg prøve spray. Det er dessuten lettere å fylle på med dersom det ikke er nok. Men nå håper jeg på at jeg ikke revner like mye denne gangen da.

Hun ventet forresten litt før hun begynte å sy. Hadde likevel kjempevondt. Gruer meg mer til syingen enn til selve fødselen, selv om jeg absolutt ikke hadde en kjempeenkel fødsel. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lokalbedøvelse med sprøyte, fikk visst ganske mange "sammenhengende" sting, så de ville ikke si antattet. Jeg kjente at de sydde, men ikke selve stikket, bare at nål og tråd ble trekt gjennom meg. Ganske snodig og ubehagelig, men ikke "au"-vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa klart ifra at det var min store skrekk å bli sydd uten bedøvelse siden jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier. Faktis så gjorde jeg er ganske stort poeng ut av det :fnise:

Resultatet var at jeg fikk en real dose med bedøvelse som varte i mange timer etterpå. Kjente ingen ting når de sydde, og hadde ikke vondt når jeg dusjet ol etterpå.

Anonymous poster hash: 7318f...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente det ja. Kjente smerter når hun tok nålen igjennom, hun prøvde å gi meg en dose til og det funka litt bedre heldigvis.
Først trodde hun det bare var at hun dro i tråden jeg kjente, men da jeg sa au hver gang hun stakk skjønte hun at bedøvelsen ikke hadde funka så bra, hehe.
Var så mørbanka at jeg var ekstra følsom.



Anonymous poster hash: fb853...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor forsøkte å sette sprøyte men slet med å få satt den, hun mente det var like greit å bare sy uten bedøvelse istedet for å stikke unødig med sprøyta. Gikk greit da det var bare snakk om tre sting. Jeg husker jeg gav lyd fra meg- godt var det ikke!- men det var på en måte peanuts i forhold til fødsel uten bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg fikk bedøvelse, men det gjorde fortsatt veldig vondt..

For å forklare i detaljer, for meg var det som at de stakk nålen rett gjennom klitoris? Turte ikke si noe om det men lå å skalv(pga energi mangel etter fødsel) og klynket.

Nå i ettertid så sliter jeg med det enda.. i følge lege, jordmor etc så var jeg ikke sydd oppi der. Men 1mnd etter fødsel så fikk jeg ( la hvertfall merke til den da) at det var samlet opp en stor klump med betennelse i strengen over klitoris.

Sliter fortsatt med det, 5mnd siden sønnen kom til verden.. er det normalt? Noen andre som har hatt de samme smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk nr to gikk bedøvelsen ut etter noen sekunder minst tre ganger.

Ble sydd omtrent halve uten full og ned mot ingen virkning. Var vondt, men det gikk.

Fikk samme bedøvelse gitt på samme måte med nr 3 og 4, da virket den etter planen.

Fikk spray alle gangene.

Jeg var utrolig glad, gira og sprelsk, med en gang etter å ha fått nr 2, så jeg lurer rett og slett på om det hadde noe med saken å gjøre. Jeg har vært sprek etter de to siste også, men med nr to var jeg både euforisk og hyper. Tror noen hormoner hadde tatt totalt overhånd

Aner ikke om slikt har noen stor innvirkning.

Edit: Jeg er rimelig rødhåret og vi skal visstnok være mindre mottakelig for lokalvedøvelse. Jeg tror imidlertid ikke at genene mine forandret seg mellom barn nr 2 og 3 ;)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

Var sprøyte jeg fikk, men selve syingen var vondere enn sprøytene og jeg kjente hvert eneste sting. Det svei og var veldig vondt, en ting å bare kjenne det smerteløst, men dette var smerte. Glad jeg ikke ble sydd mye mer.

TS

Anonymous poster hash: aa3b0...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble sydd begge gangene men syns ikke det var vondt, bare litt ubehagelig. I forhold til fødesmertene så var det jo ingenting.



Anonymous poster hash: b1b38...1b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsSmith

Jeg ble sydd uten bedøvelse. Eller det vil si, hun var ferdig med å sy da bedøvelsen virket...

Men noen sier at med epidural så kjente de ikke noe nedentil? For jeg hadde det og jeg kjente da jeg presset (og revnet også forsåvidt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sydd uten bedøvelse. Eller det vil si, hun var ferdig med å sy da bedøvelsen virket...

Men noen sier at med epidural så kjente de ikke noe nedentil? For jeg hadde det og jeg kjente da jeg presset (og revnet også forsåvidt)...

epiduralen blir ofte slått av før pressingen, så da kjenner man smerte uansett. Min ble slått av. Tror det er fordi epiduralen kan hindre at man presser effektivt, så epidural er kun ment for riene før pressingen.

Anonymous poster hash: aa3b0...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...