Gå til innhold

trenger håp-15 år og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går nok bra! Tok selv en abort da jeg var 15 år og jeg angret, men angrer ikke nå lengere.

Jeg ble gravid igjen det året jeg fylte 17 og har nå en baby på 8 måneder. Jeg fyller. snart 18. Jeg har det kjempe fint og skal studere videre neste år!

Du må tenke på hva du vil, ikke ta abort hvis du kommer til å angre men du skal heller ikke beholde hvis du tror du kommer til å angre på det. Da kommer livet ditt til å være dårlig.

Når man er så ung må man huske at som mor blir det ikke festing, ute hver kveld osv ( jeg gjorde aldri sånt så tapte ikke noe på det). Men du har sikkert ikke så mange venner som er i samme situasjon som deg så kan jo hende mange av dine venner ikke kommer til å forstå at du ikke kan gå ut og gjøre ting som før.

Og det finnes jo støtte fra NAV som enslig forsørger . Jeg har kjæreste og samboer så jeg får ikke støtte fra NAV men har lest at man kan få sånn ca 14000 kr. Og hvis du ikke kan bo hjemme så kan de hjelpe deg med er sted å bo men pass på at de ikke setter deg på er mødrehjem. Du har mye å tenke på. Et barn er et stort ansvar og man må virkelig være klar for det!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: b7d2f...d82

Altså, det rådet der kommer jo ikke fra rett person. Det er ikke i tenårene man drar ut oftest eller savner å feste. Det er når man skal inn på høyskoler og studere og skal ha fadderuke eller sammenkomster på studenthus. Altså 20-25-årsalderen. Hoppe-på-turer til syden er feks. utelukket med barn, først fordi de er for små til å være uten mor en uke, så fordi de er så store at de vil være med.

Hilsen snart 30åring som fikk barn samtidig som deg.

Anonymous poster hash: 838de...f75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner det, så vil jeg gjerne at du informerer oss om disse 15åringenes sosiale bakgrunn, hvilket utdannelsesnivå og jobb deres foreldre har. Fortell gjerne mer om disse 15 åringenes bosituasjon, hvilken utdannelse de kan vente å ta etter permisjon og hva slags arbeid de får.

Jeg vet ikke så mye om dette.

Vet du noe mer hadde det vært interessant å høre.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om dette.

Vet du noe mer hadde det vært interessant å høre.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Hvorfor bruker du argumenter uten å ha noen kunnskap ut over "i england får 15 åringer unger"?

Sinnssykt kort bakgrunnsinfo til deg: de kommer fra underklasse/arbeiderklasse, de blir i arbeiderklassen og de dør i klassen. De og deres foreldre og deres barn har ikke og får ikke noen utdannelse ut over det som er lovpålagt (og knapt det), de er storforbrukere av trygdeytelser, sprit og tobakk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Hun er er barn.

Når man setter barn til verden bør man jo absolutt ha inntekt nok til å kjøpe det barnet trenger av mat og klær. Å sette barn til verden når man ikke kan opprettholde barnets grunnleggende behov, er uansvarlig, og fryktelig dumt.

når man planlegger* å sette barn til verden :) Det er absolutt ikke en drømmesituasjon MEN om man får 23000 i mnd fra nav eller 23000 i mnd fra jobben på f.eks butikklageret så merker ikke barnet forskjell på dette! Og senere når mor tar utdanning og lever på stipend/lån + stønad også noen år etter der lever hun på lønn . En baby merker ikke forskjell på en leke fra brio kjøpt for statens penger/ opptjent lønn. Tror du man blir gående med en baby og ikke ha råd til mat og klær? Du vet ikke mye! Mangler man noe så kan man søke og får det innvilget så lenge man ikke har nok penger til å dekke det babyen trenger. Klarer man ikke disponere pengene kan nav begynne med forvaltning i verste fall tvungen og går ungen uten klær fortsatt skal jeg love deg at noen melder dette til bv og de gjør noe med saken.

Barnets grunnleggende behov er det fryktelig om man ikke klarer å opprettholde, men tro ikke at penger= å klare det. Menneskebarn velger omsorg foran mat om de må.

Jeg mener på ingen måte at det er bra å få barn som 15 åring, eller sosialklient eller sånne situasjoner, men er man først gravid skal INGEN tvinges til å ta abort fordi det er hjelp å få!!

Anonymous poster hash: d5f92...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Du vil oppleve eldre damer peke og snakke ned om deg bak din rygg (dessværre, jeg så ut som jeg var 16 når jeg var gravid og opplevde det selv. Jeg var 20), venninner som synes det er kult og som gleder seg vil miste interessen, spesielt når du ikke uten videre kan dra ut på byen.

Du kan ende opp med en mage full av strekkmerker, og du kan ende opp med å spjæle fra a-å, du kan få en svangerskapsdepresjon, du kan ende opp med et barn med vannhode, downs syndrom og lignende sykdommer.

Jeg sier ikke at dette MÅ skje deg, men du må være voksen nok nå til å se på hard fakta.. Du er ikke sikret en frisk unge, du er ikke sikret en inntekt fra nav, du er ikke sikret en kropp som fotballfruen, du er ikke sikret venner blir der for deg, du er ikke sikret et barn uten kollikk.

Dette ER NOE som du må tenke på, du må alltid tenke på konsekvenser!

Kan du vrenge hodet rundt og se optimistisk på livet hvis du får et sykt barn? Vil du kunne klare å ta vare på barnet SELV hvis uheldet er ute?

Anonymous poster hash: 6b46d...1d5

Dette er virkelig harde fakta, og er vel til en viss grad nødvendig å opplyse om. Jeg synes dog dette minner mer om skremselspropaganda enn hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Tror du man blir gående med en baby og ikke ha råd til mat og klær? Du vet ikke mye! Mangler man noe så kan man søke og får det innvilget så lenge man ikke har nok penger til å dekke det babyen trenger.

Anonymous poster hash: d5f92...ea1

Du er passe naiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du argumenter uten å ha noen kunnskap ut over "i england får 15 åringer unger"?

Sinnssykt kort bakgrunnsinfo til deg: de kommer fra underklasse/arbeiderklasse, de blir i arbeiderklassen og de dør i klassen. De og deres foreldre og deres barn har ikke og får ikke noen utdannelse ut over det som er lovpålagt (og knapt det), de er storforbrukere av trygdeytelser, sprit og tobakk.

Interessant. Har du kilder?

Anonymous poster hash: 015fe...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Har du kilder?

Anonymous poster hash: 015fe...078

Jeg gidder ikke finne kilder på dette. Derimot vil jeg be deg om kilder da dette med engelske 15 åringer var ditt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke finne kilder på dette. Derimot vil jeg be deg om kilder da dette med engelske 15 åringer var ditt argument.

Jeg så en dokumentar på TV om dette temaet. De sa at England toppet statistikken over tenåringsgraviditeter i nord-Europa.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en dokumentar på TV om dette temaet. De sa at England toppet statistikken over tenåringsgraviditeter i nord-Europa.

Anonymous poster hash: 015fe...078

http://www.dailymail.co.uk/news/article-28860/UK-tops-league-teenage-pregnancy.html

Britain still has the highest rate of teenage pregnancy in Western Europe despite being one of the world's biggest users of contraceptives.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke finne kilder på dette. Derimot vil jeg be deg om kilder da dette med engelske 15 åringer var ditt argument.

Hva som er så negativt med arbeiderklassen? De arbeider jo.

Anonymous poster hash: ef1b4...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så negativt med arbeiderklassen? De arbeider jo.

Anonymous poster hash: ef1b4...e93

Vi får holde oss til tema som står i HI. Om du lurer på hvorfor det er ugreit å tilhøre den engelske arbeiderklssen kan du google eller opprette egen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Jeg fortalte det til mamma idag, og sa jeg vurderte abort. Da sa hun " Ja, tenk at det har blitt så enkelt. Støtter deg uansett men du er ikke typen til å ta abort." Og før dere angriper min mor for å ha oppmuntret meg til å beholde, så var det absolutt ikke det hun gjorde- fordi det er sant, jeg er absolutt ikke typen til å ta abort. Jeg elsker barn, uansett alder! Tar på meg barnevakter så fort jeg kan, og får mange komplimang over hvor flink jeg er. Jeg lager både mat, legger de, fikser opp i krangler, gjør lekser, vekker de til skolen osv. Så jeg har en god peiling på hvordan det er, men ingen vet det før de er oppi det selv, det vet jeg og.

Jeg er veldig ansvarsfull, og er med i både ungdomsrådet i kommunen, er elevrådsleder (var nestleder i fjor) og er med i samarbeidskomiteen. Interesserer meg veldig for samfunnet! Er på møter hver uke, og det er noe jeg trives veldig godt med :-) Tjener litt penger på dette også!

Jeg er en veldig sosial jente med mange venner. Jeg fester , ja- men kan gjerne gå lenge uten også. Å ofre ungdomslivet for livets største gave er ikke akkurat ett stort problem for meg. Etter mamma´s gode ord føler jeg meg masse bedre. Vi har en leilighet for seg selv nede i huset vårt, som vi kan bo. Tror nesten jeg vil beholde.

Og nei dere finner meg ikke om noen måneder på bloggtopplisten, haha aldri i mitt liv.



Anonymous poster hash: bbb04...0e0
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barnet far?

Har han blitt rådført?

Har han fått uttale seg?

Er det noen som vet hvordan det er med så unge fedre og bidrag? Gutter som blir far flere år før han er klar for arbeidslivet?

Hva hvis han tar seg en liten jobb ved siden av skolen (spesielt i russeåret) Får han beholde noen penger selv, eller blir alt slukt opp i bidrag?

Barn som får barn. Burde ikke være tillatt. Mange av disse barna er selv bidragsbarn - der en av foreldrene mottar både barnebidrag og barnetrygd for de ennå... Nei, fysjameg...



Anonymous poster hash: 48841...d02
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg fortalte det til mamma idag, og sa jeg vurderte abort. Da sa hun " Ja, tenk at det har blitt så enkelt. Støtter deg uansett men du er ikke typen til å ta abort." Og før dere angriper min mor for å ha oppmuntret meg til å beholde, så var det absolutt ikke det hun gjorde- fordi det er sant, jeg er absolutt ikke typen til å ta abort. Jeg elsker barn, uansett alder! Tar på meg barnevakter så fort jeg kan, og får mange komplimang over hvor flink jeg er. Jeg lager både mat, legger de, fikser opp i krangler, gjør lekser, vekker de til skolen osv. Så jeg har en god peiling på hvordan det er, men ingen vet det før de er oppi det selv, det vet jeg og.

Jeg er veldig ansvarsfull, og er med i både ungdomsrådet i kommunen, er elevrådsleder (var nestleder i fjor) og er med i samarbeidskomiteen. Interesserer meg veldig for samfunnet! Er på møter hver uke, og det er noe jeg trives veldig godt med :-) Tjener litt penger på dette også!

Jeg er en veldig sosial jente med mange venner. Jeg fester , ja- men kan gjerne gå lenge uten også. Å ofre ungdomslivet for livets største gave er ikke akkurat ett stort problem for meg. Etter mamma´s gode ord føler jeg meg masse bedre. Vi har en leilighet for seg selv nede i huset vårt, som vi kan bo. Tror nesten jeg vil beholde.

Og nei dere finner meg ikke om noen måneder på bloggtopplisten, haha aldri i mitt liv.

Anonymous poster hash: bbb04...0e0

Du høres ut som en fornuftig og reflektert 15 åring. Lykke til uansett hva valget blir!

Anonymous poster hash: 15e89...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet om noen solskinnshistorier, gravid som 15-17 år. Ikke meg da, men f.eks ei nabojente, det gikk helt fint. Hun har oppegående foreldre og bodde hjemme hos de til hun ble ferdig på videregående. De er ikke rike men med normale inntekter lg de klarte å forsørge hennes barn, klart et offer, f.eks droppe en ferie. Men er barnebarnet det er snakk om.

De triste historiene jeg vet om er kvinner som ble gravide i begynnelsen av 20-årene, fratatt barna av barnevernet.

Så om du har foreldre som kan still opp både økonomisk men også hjelpe til som barnevakt når det er noe spesielt så vil et gå fint :) Jeg har slike foreldre så jeg hadde beholdt om jeg ble gravid så tidlig. Jeg ble gravid for første gang som 26. Har barnefaren oppegående foreldre som kan bidra og?

Anonymous poster hash: bfbe9...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

TS her

Jeg elsker barn, uansett alder! Tar på meg barnevakter så fort jeg kan, og får mange komplimang over hvor flink jeg er. Jeg lager både mat, legger de, fikser opp i krangler, gjør lekser, vekker de til skolen osv. Så jeg har en god peiling på hvordan det er, men ingen vet det før de er oppi det selv, det vet jeg og.

Jeg er veldig ansvarsfull, og er med i både ungdomsrådet i kommunen, er elevrådsleder (var nestleder i fjor) og er med i samarbeidskomiteen. Interesserer meg veldig for samfunnet! Er på møter hver uke, og det er noe jeg trives veldig godt med :-) Tjener litt penger på dette også!

Anonymous poster hash: bbb04...0e0

Å være barnevakt, kontra å ha ansvar alene 24/7 går ikke å sammenlikne.

Og hvordan skal du kunne gå på møter når du er alene med en baby?

Hvordan skal du forsørge dere?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig harde fakta, og er vel til en viss grad nødvendig å opplyse om. Jeg synes dog dette minner mer om skremselspropaganda enn hjelp.

Dette er ting alle som vurderer å sette barn til verden burde tenke på, ung som gammel. Kan hende det kun er jeg som tenker at ting faktisk kan gå dritt og at jeg mentalt har vært forberedt på det. :)

Anonymous poster hash: 6b46d...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg fortalte det til mamma idag, og sa jeg vurderte abort. Da sa hun " Ja, tenk at det har blitt så enkelt. Støtter deg uansett men du er ikke typen til å ta abort." Og før dere angriper min mor for å ha oppmuntret meg til å beholde, så var det absolutt ikke det hun gjorde- fordi det er sant, jeg er absolutt ikke typen til å ta abort. Jeg elsker barn, uansett alder! Tar på meg barnevakter så fort jeg kan, og får mange komplimang over hvor flink jeg er. Jeg lager både mat, legger de, fikser opp i krangler, gjør lekser, vekker de til skolen osv. Så jeg har en god peiling på hvordan det er, men ingen vet det før de er oppi det selv, det vet jeg og.

Jeg er veldig ansvarsfull, og er med i både ungdomsrådet i kommunen, er elevrådsleder (var nestleder i fjor) og er med i samarbeidskomiteen. Interesserer meg veldig for samfunnet! Er på møter hver uke, og det er noe jeg trives veldig godt med :-) Tjener litt penger på dette også!

Jeg er en veldig sosial jente med mange venner. Jeg fester , ja- men kan gjerne gå lenge uten også. Å ofre ungdomslivet for livets største gave er ikke akkurat ett stort problem for meg. Etter mamma´s gode ord føler jeg meg masse bedre. Vi har en leilighet for seg selv nede i huset vårt, som vi kan bo. Tror nesten jeg vil beholde.

Og nei dere finner meg ikke om noen måneder på bloggtopplisten, haha aldri i mitt liv.

Anonymous poster hash: bbb04...0e0

Jaja... var slik jeg tenkte også 19 år og gravid..

Jeg tenkte også at jeg som spilte i eliteserien helt fint kunne takle det å være mamma ved siden av. Skole- NO STRESS! Jeg hadde tross alt et høyt snitt på skolen, satt i elevrådet, jeg hadde venner og var sosial og hadde drømmemannen. Fester var jeg uansett lei og nye venner kunne jeg få hvis de forrige sviktet.

Du er nok sikkert like ansvarsbevisst som meg, du liker sikkert barn like godt som jeg... Men babygirl... Det å få barn når du er 15 er bare idioti.. Du har ikke begynt å tenke på det du går glipp av en gang..

Har du ikke lyst til å studere i utlandet? Har du ikke mål i livet som krever noe av deg?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...