Gå til innhold

trenger håp-15 år og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Amathe er ikke å anbefale for noen som ikke har bestemt seg for å beholde. Amathe jobber kunn for å forhindre abort. De som har vært usikre kommer på min arbeidsplass etter besøk hos Amathea helt knute fordi de blir snakket fra å søke abort hos Amathea. Anonymous poster hash: 9f3c1...a2e

Hæ? Er dette sant?

Til TS og HI:

Jeg har ingen solskinnshistorier. Alle tenåringsmødre jeg vet er bare triste historier med uansvarlig far, NAV, avbrutt skolegang som fellestrekk. Jo yngre mor var jo mer kaotisk er livene deres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Er dette sant?

Til TS og HI:

Jeg har ingen solskinnshistorier. Alle tenåringsmødre jeg vet er bare triste historier med uansvarlig far, NAV, avbrutt skolegang som fellestrekk. Jo yngre mor var jo mer kaotisk er livene deres.

Samme observerer jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir irritert over idioter som BER deg om å ta abort og spør om du nå har en inntekt som vil forsørge barnet. hun er 15 år!! skoleelev! et barn!

Jeg har ingen solskinnshistorie. Kjenner bare til tragedier dessverre, men finnes jo flere som klarer seg! Jeg var 6 år eldre enn deg da jeg ble gravid men alt tilsa at jeg 'burde' ta abort. gikk på stønad fra nav, hadde blitt heroin-fri for bare 1 år siden, bf var voldelig, ruset og forholdet var veldig ustabil. Jeg hadde lite støtte fra familien min har bare mamma+søsken og de er late med å hjelpe bare sier så fint at de vil/skal.. familien til bf er gale så ingen støtte der. men har fått masse hjelp fra barnevernet. barnet mitt er 6 mnd og klarer seg kjempefint. Ligger godt foran i utviklingen og fagfolk kaller h*n en veldig trygg unge. Jeg skal starte med å fullføre vgs når h*n begynner i bhg.

bodde 3 mnd på mødrehjem hvor de vurderte omsorgsevnen min til å være mer enn god nok og gav meg masse god starthjelp. Forstår ikke negativiteten knyttet til disse familiesentrene da jeg kun har gode erfaringer derfra. De eneste jeg så som fikk "pes" der var jo de som gjorde feil hele tiden og ikke prøvde godt nok.. Jeg tror nok barnevernet automatisk blir koblet på når du er så ung så det bør du forbrede deg på. Rådet mitt er da samarbeid samarbeid samarbeid! Mange mister barna nå og ofte er det pga foreldre gjør situasjonen verre enn det den er ved å krige mot bv.

Du kan absolutt klare dette hvis det er det du vil. Jeg klarte ikke ta abort fordi følte en så stor kjærlighet til barnet mitt og kunne ikke drepe h*n. kjenner mange som sliter med abort etter flere år og ingen som ikke sliter. men det betyr bare at en virkelig lever med begge valg.. om andre mener abort ikke er drap er jo totalt uinteressant så lenge det føles sånn for deg og forstår deg godt. høres ut som du kan få støtte av foreldrene dine. da har du allerede bedre forutsetninger enn meg og det kan gå kjempefint. når du er såpass ung er du garantert å få innvilget abort til uke 18 bare for å minne om det.

jeg sier det kan gå kjempefint men vil legge til at det krever alt av deg. du må ofre deg selv og sette barnet foran alt og alle du må også klare å stå opp for deg og barnet ditt, du må klare å være utslitt og ikke gi opp du må klare å få kritikk og å jobbe med deg selv. du må klare å finne løsninger når alt er håpløst, du må klare å gjøre ditt beste på en dårlig dag. husk at du som uetablert, uutdannet singel 15 åring må bevise og stå på helt sykt mye mer enn en 'vanlig' etablert førstegangs mor på 25. og du må klare å be om hjelp. vet ikke hvordan det er med venner osv, men skulle du føle deg alene snakker jeg gjerne med deg og støtter deg så godt jeg kan. kunne virkelig trengt det i min graviditet.



Anonymous poster hash: d5f92...ea1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen enkel situasjon dette! Og det er ene og alene et valg du må ta. Men jeg har alltid som tankegang at om du ikke virkelig ønsker å ta abort, så bør man ikke gjøre det heller. Det er sååå mange som har angret på at de tok abort, mens jeg aldri har hørt om noen som angrer på at de fikk et barn. Kanskje tidspunktet var feil, men at de angrer, det har jeg som sagt, aldri hørt!

Har du lest noe på bloggen mammatilmichelle.blogg.no? Hun var jo 14 når hun ble gravid, og spør du meg så har de klart seg kjempefint. En venninne av min lillesøster ble gravid i 10. klasse, og hun har det også knallbra. Er alenemor, vel og merke, men både mor og barn har det topp. Hun har begynt på skole, og fullfører vgs nå til våren.

Ikke minst så ble min mor gravid med meg når hun var 16. Jeg kunne ikke drømt om en bedre oppvekst, og jeg er så takknemlig for at hun valgte å beholde meg!

Masse masse lykke til med valget ditt. Jeg håper inderlig du har noen å snakke med, for dette er absolutt ikke noe man bør stå i alene. Helsesøster, amathea, fastlege, foreldre - hvem som helst! Stor klem :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er dette sant?

Det forrige navnet til Amathea var "Alternativ til abort"... Det sier vel sitt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen enkel situasjon dette! Og det er ene og alene et valg du må ta. Men jeg har alltid som tankegang at om du ikke virkelig ønsker å ta abort, så bør man ikke gjøre det heller. Det er sååå mange som har angret på at de tok abort, mens jeg aldri har hørt om noen som angrer på at de fikk et barn. Kanskje tidspunktet var feil, men at de angrer, det har jeg som sagt, aldri hørt!

Har du lest noe på bloggen mammatilmichelle.blogg.no? Hun var jo 14 når hun ble gravid, og spør du meg så har de klart seg kjempefint. En venninne av min lillesøster ble gravid i 10. klasse, og hun har det også knallbra. Er alenemor, vel og merke, men både mor og barn har det topp. Hun har begynt på skole, og fullfører vgs nå til våren.

Ikke minst så ble min mor gravid med meg når hun var 16. Jeg kunne ikke drømt om en bedre oppvekst, og jeg er så takknemlig for at hun valgte å beholde meg!

Masse masse lykke til med valget ditt. Jeg håper inderlig du har noen å snakke med, for dette er absolutt ikke noe man bør stå i alene. Helsesøster, amathea, fastlege, foreldre - hvem som helst! Stor klem :klem:

Det kommer vel an på øyet som ser....Synes moren virker ganske umoden.

Anonymous poster hash: 015fe...078

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel an på øyet som ser....Synes moren virker ganske umoden. Anonymous poster hash: 015fe...078

Det er ikke alle son vil si at to graviditeter før 18 år er å "klare seg kjempefint", nei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på øyet som ser....Synes moren virker ganske umoden.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Hun skal jo være umoden! Hun er 18 år! Men om man ser på andre på samme alder, og svært mange andre i samme livssituasjon, så er hun langt mer moden sammenlignet. Og det viktigste er at de klarer seg, at både hun og barna har det bra og at ting går rundt som det skal! Og det gjør det jo! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle son vil si at to graviditeter før 18 år er å "klare seg kjempefint", nei.

Det går jo an å være litt positiv. Du skjønner også, om du legger litt godvilje til, at jeg mener at hun klarer seg kjempegodt i den situasjonen hun har kommet i. Selvsagt er det ikke ideelt, men hun har tatt ansvar for sine handlinger og gjort så godt hun kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forrige navnet til Amathea var "Alternativ til abort"... Det sier vel sitt?

Det visste jeg ikke! Tusen takk for info!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal jo være umoden! Hun er 18 år! Men om man ser på andre på samme alder, og svært mange andre i samme livssituasjon, så er hun langt mer moden sammenlignet. Og det viktigste er at de klarer seg, at både hun og barna har det bra og at ting går rundt som det skal! Og det gjør det jo! :)

At hun nok en gang har klart å bli gravid med en annen fyr sier litt om modenhetsnivået spør du meg... Hun har såvdt jeg vet ingen utdannelse eller fullført skolegang og bruker datteren og bloggen som levebrød + diverse trygdeytelser,og dette vil nok fortsette i mange år til.

Det er selvfølgelig fullt mulig for TS å klare seg helt fint, men synes ikke disse tenåringsmamma-bloggerne er noe spesielt gode forbilder på hvordan man gjør det.

TS: Dette klarer du fint.Kjenn på magefølelsen og prat med noen du er fortrolig med.Ikke nøl med å ta i mot hjelp og støtte. Det blir bedre :)

Anonymous poster hash: 015fe...078

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å være litt positiv. Du skjønner også, om du legger litt godvilje til, at jeg mener at hun klarer seg kjempegodt i den situasjonen hun har kommet i. Selvsagt er det ikke ideelt, men hun har tatt ansvar for sine handlinger og gjort så godt hun kan.

Å gjøre det beste ut i fra situasjonen ville vært å fullføre skolen, fått seg en utdannelse og kommet i jobb. Ikke bli gravid på nytt og ta to års pause fra skolegangen.

Jeg klarer ikke se på noen måte at moren til Michelle er noen solskinnshistorie eller noe å hente inspirasjon fra. Hun har ingen utdannelse (ei fullført vgs) og har blitt gravid to ganger før fyllte 18 år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å gi deg en solskinnshistorie ang. et barn som får barn, det blir rett og slett helt feil. Det blir å be om et utvalg meninger som ikke er representativt, og ta et valg utifra det. Man skal ikke basere seg på unntakene, da er valget uinformert.

Det å få barn som barn er konsekvent en dårlig ide. Selvsagt er det mange som "fikser det". De får hjelp, bidrag - de overlever og barnet overlever. Og når de faktisk er i den situasjonen kan de jo selvsagt ikke forestille seg livet uten barnet. Og derfor er det å lytte til de som har beholdt helt feil.

Du er altfor ung til å bli mor og du vil kaste vekk uttallige muligheter dersom du velger det. Mye av "morsinstinktet" du nå opplever er hormonene som raser i kroppen. En venninne av meg tok nylig abort og hadde det på samme måte, men det ga seg i etterkant.



Anonymous poster hash: 66307...000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

blir irritert over idioter som BER deg om å ta abort og spør om du nå har en inntekt som vil forsørge barnet. hun er 15 år!! skoleelev! et barn!

Anonymous poster hash: d5f92...ea1

Nettopp. Hun er er barn.

Når man setter barn til verden bør man jo absolutt ha inntekt nok til å kjøpe det barnet trenger av mat og klær. Å sette barn til verden når man ikke kan opprettholde barnets grunnleggende behov, er uansvarlig, og fryktelig dumt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land, f.eks i England er det mange som får brn i 15-års alderen.



Anonymous poster hash: 015fe...078
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

I andre land, f.eks i England er det mange som får brn i 15-års alderen.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Og så? Det betyr ikke at det går fint med dem. Det er vel heller kjent at det ikke akkurat er så mange solskinnshistorier derifra..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å gjøre det beste ut i fra situasjonen ville vært å fullføre skolen, fått seg en utdannelse og kommet i jobb. Ikke bli gravid på nytt og ta to års pause fra skolegangen.

Jeg klarer ikke se på noen måte at moren til Michelle er noen solskinnshistorie eller noe å hente inspirasjon fra. Hun har ingen utdannelse (ei fullført vgs) og har blitt gravid to ganger før fyllte 18 år.

Men nå har det seg sånn at ting skjer, og man kan være uheldig. Selvsagt hadde det aller beste vært å fullføre skolen, men nå er dette et valg hun har tatt, og ut i fra situasjonen hun er i (altså ikke hva hun burde ha gjort, eller hva som hadde vært best) så synes jeg hun klarer seg fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Det betyr ikke at det går fint med dem. Det er vel heller kjent at det ikke akkurat er så mange solskinnshistorier derifra..

Det jeg mente er at støtteordningene i Norge er gode (bedre enn i England).

Så selv om det ikke er en ønskesituasjon å bli gravid så tidlig,vil jeg tro man har gode forutsetninger for å klare seg bra her i landet.

Anonymous poster hash: 015fe...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land, f.eks i England er det mange som får brn i 15-års alderen.

Anonymous poster hash: 015fe...078

Siden du nevner det, så vil jeg gjerne at du informerer oss om disse 15åringenes sosiale bakgrunn, hvilket utdannelsesnivå og jobb deres foreldre har. Fortell gjerne mer om disse 15 åringenes bosituasjon, hvilken utdannelse de kan vente å ta etter permisjon og hva slags arbeid de får.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir irritert over idioter som BER deg om å ta abort og spør om du nå har en inntekt som vil forsørge barnet. hun er 15 år!! skoleelev! et barn!

Jeg har ingen solskinnshistorie. Kjenner bare til tragedier dessverre, men finnes jo flere som klarer seg! Jeg var 6 år eldre enn deg da jeg ble gravid men alt tilsa at jeg 'burde' ta abort. gikk på stønad fra nav, hadde blitt heroin-fri for bare 1 år siden, bf var voldelig, ruset og forholdet var veldig ustabil. Jeg hadde lite støtte fra familien min har bare mamma+søsken og de er late med å hjelpe bare sier så fint at de vil/skal.. familien til bf er gale så ingen støtte der. men har fått masse hjelp fra barnevernet. barnet mitt er 6 mnd og klarer seg kjempefint. Ligger godt foran i utviklingen og fagfolk kaller h*n en veldig trygg unge. Jeg skal starte med å fullføre vgs når h*n begynner i bhg.

bodde 3 mnd på mødrehjem hvor de vurderte omsorgsevnen min til å være mer enn god nok og gav meg masse god starthjelp. Forstår ikke negativiteten knyttet til disse familiesentrene da jeg kun har gode erfaringer derfra. De eneste jeg så som fikk "pes" der var jo de som gjorde feil hele tiden og ikke prøvde godt nok.. Jeg tror nok barnevernet automatisk blir koblet på når du er så ung så det bør du forbrede deg på. Rådet mitt er da samarbeid samarbeid samarbeid! Mange mister barna nå og ofte er det pga foreldre gjør situasjonen verre enn det den er ved å krige mot bv.

Du kan absolutt klare dette hvis det er det du vil. Jeg klarte ikke ta abort fordi følte en så stor kjærlighet til barnet mitt og kunne ikke drepe h*n. kjenner mange som sliter med abort etter flere år og ingen som ikke sliter. men det betyr bare at en virkelig lever med begge valg.. om andre mener abort ikke er drap er jo totalt uinteressant så lenge det føles sånn for deg og forstår deg godt. høres ut som du kan få støtte av foreldrene dine. da har du allerede bedre forutsetninger enn meg og det kan gå kjempefint. når du er såpass ung er du garantert å få innvilget abort til uke 18 bare for å minne om det.

jeg sier det kan gå kjempefint men vil legge til at det krever alt av deg. du må ofre deg selv og sette barnet foran alt og alle du må også klare å stå opp for deg og barnet ditt, du må klare å være utslitt og ikke gi opp du må klare å få kritikk og å jobbe med deg selv. du må klare å finne løsninger når alt er håpløst, du må klare å gjøre ditt beste på en dårlig dag. husk at du som uetablert, uutdannet singel 15 åring må bevise og stå på helt sykt mye mer enn en 'vanlig' etablert førstegangs mor på 25. og du må klare å be om hjelp. vet ikke hvordan det er med venner osv, men skulle du føle deg alene snakker jeg gjerne med deg og støtter deg så godt jeg kan. kunne virkelig trengt det i min graviditet.

Anonymous poster hash: d5f92...ea1

Like presis.

Ellers da så tar ressursterke tenåringer abort, mens det er de laveste av de lave som føler de ikke har noe å tape på å bli mor som blir statistikmat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...